Bakom bidragen 2018: Därför blir Melodifestivalen roligare
Bakom bidragen 2018 

Bakom bidragen 2018: Därför blir Melodifestivalen roligare

En sak stack ut mer än något annat när artisterna presenterades för några veckor sedan. De humoristiska. Robert Gustafsson, Jonas Gardell och Edward Blom finns i uppställningen till Melodifestivalen 2018.

Tävlingsproducenten Christer Björkman har varit tydlig med anledningen. Han var helt enkelt inte fullt nöjd med Melodifestivalen 2017. Det var ”för bra”.

Eller kanske snarare: Nästan bara låtar inriktade på att slå sig in på populära spellistor och radiokanaler.

Bild: Jonas Gardell avslutade sin mellanakt i finalen 2016 med orden ”jag tror jag ska vara med själv nästa år!” I Melodifestivalen 2018 gör han till sist sin tävlingsdebut. Foto: Henrik Montgomery/TT

När jag pratade med Christer var han tydlig med att det här inte bara handlar om mer humor på scenen 2018.

– Den stora förändringen från förra året är att vi avsätter fler platser till udda eller roliga eller smalare uttryck. De är väldigt olika, säger han.

Grundtanken är att Melodifestivalen ska ha två bidrag som avviker från radiomallen i varje program 2018.

För att komma dit tog SVT kontakt med skivbolagen redan i våras. Efter att ha gjort Melodifestivalen på turné i snart 20 år har samarbetet blivit effektivt.

– Vi går in i nya territorier och slutar aldrig utmana dem som skickar in låtar. Vi ger dem en analys av året före, gör en omvärldsanalys, ger dem referenser till den musikaliska världen. De reagerar på våra uppmaningar, vi har fått in bra sådant och roliga saker, säger Christer.

Christer Björkman. Foto: Janerik Henriksson/TT

Den här svängen mot mer underhållning kan visa sig bli en viktig förändring i Melodifestivalens moderna historia. I den gamla tiden, det vill säga fram till 90-talet, var både Melodifestivalen och Eurovision illa sedda. Bidragen var sällan balla och trendiga. Men de var ofta seriösa och aktualiserade stora känslor.

På 00-talet förändrades innehållet. Melodifestivalen släppte den starka tonvikten på bidrag och började i stor utsträckning tänka underhållning. Det var inte längre ens på papperet enbart kompositionerna som tävlade – artisteriet och det visuella hade en nästan lika stor vikt.

I Eurovision fanns samtidigt en liknande utveckling. Orkesterns harmonier ersattes av ofta spektakulär pop, och parallellt med det tog land efter land chansen att skicka humor till tävlingen. Och humor, som har så mycket med en hel personlighet att göra, är inte lätt i ett internationellt program. Många gånger uppfattades humorbidragen bara som rent trams.

Men många tittare såg dem som befriande i en tävling som de förknippade med otrendiga och seriösa bidrag med stora känslor. Många satte i system hemma i tv-sofforna att rösta på det tramsigaste bidraget – många gånger som en ren anti-röst, mot hela tävlingen (som man ändå av någon anledning satt och tittade på).

Det här var förstås inte hållbart. I Eurovision 2008 skickade Irland en docka föreställande en kalkon som sitt bidrag, och Estland skickade en komikertrio med den kanske sämsta låten i tävlingens historia. Så här i efterhand ler jag åt den irländska kalkonen med sina sköna 90-talsvibbar och en del fyndiga textrader. Men att se de estniska gubbarna är fortfarande djupt obehagligt.

Obehagliga estniska gubbar från 2008.

Den demokratiska principen hade fungerat. Humorbidragen hade blivit för många, och ingen tittare kunde längre anti-rösta på dem och fortfarande känna sig smart, originell och överlägsen. Tittarna ville egentligen inte att Eurovision skulle bli ett humorprogram. Skämtbidragen slaktades och åkte ut.

Nu för tiden är det mesta strömlinjeformat och radioanpassat, både i Sverige och Europa. För likriktat, om vi ska tro Christer Björkmans analys.

– Det måste vara underhållning på lördagskvällen, något att prata om och reagera på. Man ska säga: varför är det här med? Jo, för att det är kul! För att det är annorlunda. För att det retar någon.

Bakom bidragen 2018: I ett antal blogginlägg tittar jag djupare in bakom listan med låtar och artister i Melodifestivalen 2018. Det här är första delen.

Läs alla delar av Bakom bidragen här