Okategoriserade

Stafetternas All Star Team

All right – nu gäller det.

Stafett.

Jonas har redan bloggat igång och responsen från er visar det tydligt:

Stafett är engagemang.
Stafett är oro, handsvett, skenande puls och ibland extas, eufori, oförglömliga ögonblick.

Stafett är…..stafett.

Så låt oss leka lite som uppvärmning.
Fyra gånger har Sveriges herrar vunnit OS-guld i stafett:

48: Östensson, Täpp, Eriksson, Lundström
64: Asph, Jernberg, Stefansson, Rönnlund
84: Wassberg, Kohlberg, Ottosson, Svan
88: Ottosson, Wassberg, Svan, Mogren

Sju VM-guld därtill.

Så hur skulle ett svenskt all star team se ut. Dagens regler med två klassiska och två fria sträckor.

Utanför mitt lag hamnar:

Erik Östlund. Hade en kort karriär som oövervinnerlig startman på 80-talet. VM-guld -87 och mängder av vunna startsträckor i världscupen under ett par säsonger. En personlig favorit men räcker inte till i konkurrensen.

Jan Ottosson – stabil och pÃ¥litlig. TvÃ¥ OS-guld men utanför mitt drömlag.

Assar Rönnlund – hans upphämtning till guld frÃ¥n hopplöst läge pÃ¥ sistasträckan 1964 är en svensk klassiker. Nära att platsa.

Thomas Magnusson: rycket i backen i Lahtis på sista sträckan VM-78. Knotter. Men inte med i laget.

Torgny Mogren: elva år efter Magnusson kom nästa oförglömliga guldryck i Lahtis. Molle satte allt på ett kort och höll undan i VM -89. Nära att få sista sträckan i mitt all star team. Men ändå inte.

För här är laget:

Thomas Wassberg fÃ¥r starta. En skidkung som i sina bästa stunder kunde köra skiten ur allt som kom i hans väg. Ingen hade skakat av sej Säcken… och skulle de andra hänga med sÃ¥ kommer

Sixten Jernberg pÃ¥ andra sträckan. Samma skrot och korn. Enkel taktik: öppna hÃ¥rt…och öka. ”Smärtgränsen – den skiter jag i” sammanfattar inställningen. När det nu blir fristil sÃ¥ lämnar Sixten över till

Per Elofsson. Att Sverige var utan stafettframgångar under Pers alltför korta karriär var inte hans fel. En fristilsåkare som ingen hängde med när han var som bäst. Är det något lag som fortfarande är i rygg? Ut på sista skickar jag

Gunde Svan. Skidkung. Vinnarskalle. Taktiker. Spurtare?

Just spurten är kanske svagheten i detta svenska all star team. Vad kontrar Norge med?

Brenden, Ulvang, Dählie, Alsgaard? Northug?

Synpunkter, tack!

Jacob HÃ¥rd

  • Malin

    Wassberg, Svan och Jernberg är givna. Och jag får nog hålla med om att jag velat se Elofsson i laget också. Man är ju fortfarande nyfiken på vad den killen skulle kunna prestera i rätt omgivning och utan dopade finnar.
    Men det det är 48-gänget vet jag ju inte så mycket om då. Gör du, Hård?

  • tommy

    Norges lag:
    Frode Estil. 1 OS guld och 3 VM Guld i stafett, fantastisk startman och fenomenal klassisk skidåkare. Spurtar sista 500 meterna och ger 10 sekunders ledning till
    Vegard Ulvang. Väldigt bra klassisk åkare som dock snabbt blir uppkörd av Sixten. Däremot är det helt lika vid växlingen och
    Bjørn Dæhlie går ut. Världens bästa skidåkare och håller garanterat rygg på Elofsson och skickar ut
    Petter Northug i drömläge. Så länge han inte bryter staven eller ramlar på upploppet så finns det ingen i skidhistorien som slår hans spurt efter 10 km åkning och Norge vinner.

    Norges lag vinner oavsett vad Sverige ställer upp med men vi har förmodligen bra chans på silvret med stor konkurrens av framförallt Italien men även Finland, Ryssland och Tyskland.

  • Probie

    Får man höra Halleluja när Sverige vinner ikväll?! :)

  • Thomas

    Mogren måste med som avslutare. Starta med Svan. Sen Järnberg. Vid det laget skulle alla andra vara 10 minuter efter. Men för sakens skull. Sen är det väl svårt att inte ta med Wassberg, men jag vill ha med Sven-Åke Lundbäck, mannen med historiens högsta syreupptagningsförmåga. Och så då Molle på sista. Ett grymt lag! Men skulle förstås få problem mot Ulvang, Dählie, Brå, Alsgaard.

  • Majken 1,5 Ã¥r

    Håller med Hård, men Norges lag är ju lika intressant. Northug komemr väl aldrig att glömmas bort när vi pratar spurter, och Dähli är nog lika given. ALsgaard på 3:e. Brå eller Ulvang?

  • Roger Hallman

    Du vill bara sticka ut Hård när du gör ett sånt inlägg. Löjligt att ta med Elofsson som egentligen helt saknar stora meriter. I alla fall om man jämför med killar som Ottosson, Östlund och Mogren.

    Elofsson var en tunnis som vek ned sig efter att Mygelägg knäckt honom.

  • Patrik

    Två ruskigt starka lag! Men jag tror att Sverige skulle vunnit för ingen skulle vågat hänga med surmulne Wassberg på första. Sedan skulle de inte ha kunnat hänga med de andra. Skulle jag fått välja en från Norge skulle det ha blivit Dählie när han var som bäst. Han var ruskigt imponerande i sina bästa stunder.

  • Sparky

    BrÃ¥ mÃ¥ste ju vara pÃ¥ sistasträckan naturligtvis, sÃ¥ han ”brekker staven” och kör i mÃ¥l exakt samtidigt som Mogren. Som i Oslo’82 alltsÃ¥. Fast dÃ¥ var det ju mot Sovjet…

  • Sparky

    ApropÃ¥ nÃ¥t helt annat, men nu när jag ändÃ¥ har HÃ¥rd ”pÃ¥ trÃ¥den”: Jag skulle vilja att ni nÃ¥gon gÃ¥ng gjorde ett lååångt reportage om hur fristilen utvecklades. Hur sÃ¥g det ut i de olika mästerskapen pÃ¥ 80-talet, när blev fristil en egen stil, hur länge fick man köra med ena skidan i spÃ¥ret och skejta med den andra, etc.

    Skulle ocksÃ¥ vara intressant att veta när 3:ans växel uppfanns. Det är ju enorm skillnad mellan fristilen idag och t.ex. i OS’88. Kolla t.ex. pÃ¥ femmilen’88 dÃ¥ Maurilio de Zolt respektive Andi Grünenfelder skuttar mot mÃ¥l pÃ¥ tvÃ¥ans växel…

  • gawyn

    SvÃ¥rt att peta nÃ¥gon i Jacobs lag. Känns väldigt bra. Lundbäck, Mogren, Fredriksson, Ottosson, Rönnlund, Magnusson…ja, det är mÃ¥nga att kasta in vid sjukdom! =)

    Norge har ett minst lika starkt All Star lag.

  • P-A

    Vore kul med ett alstar lag på 4x50km, där tror jag Sverige skulle vara rejält oslagbara.

  • Mats Olofsson

    Skulle ha med Odd Martinsen i Norges lag. En stafettspecialist från slutet av 60-talet som alltid var som allra bäst när det var stafett

  • Per

    Jag skulle definitivt velat ha med Mora-Nisse Karlsson på en sträcka, svårt att peta någon ur det laget, men kanske att Gunde eller fått ge sig. I tidernas teamsprintlag hade jag satt Assar Rönnlund tillsammans med Emil Jönsson

  • Lann

    Molle måste vara med Jacob. Annars har vi ingen chans mot de andra All-Star lagen med sådana som Fauner, Northug mm på slutsträckan.

    Sixten får titta på, jag är ledsen. Svan får köra klassiskt.
    /ha det Jacob

  • Wolfgang

    Jag tycker det är skamligt dålig rapportering från curlingen! En av herrarnas match gick över huvudtaget inte att se, flera matcher har endast gått att se via webben samtidigt som repriser visas på TV. Igår gick en repris av skicrossen samtidigt som dramatiken var extrem i curlinghallen.

    Igår under skicrossen fyllde ni ut med studioprat under avbrottet när ryskan ramlade. Inte ett ord sades om det som kanske var mest spännande, herrarnas curling och förutsättningarna för att gå vidare.

  • Thomas

    Tänk er Sixten Jernberg i en sprinttävling! Han hade ätit upp sina motståndare i bokstavlig mening. Ingen Northug skulle kunna köra över de brättena.

  • http://ljudet.blogspot.com Simon

    Bra skrivet Håård! Gammal är äldst återigen!

  • namn

    För ett par dagar sen publicerade SVTtext en artikel om Neuner som innehöll felaktigheter. När dessa påpekades vägrade man rätta dom och när Neuner förtydligar ignorerar man det. Vad sysslar era kollegor med? Är det kul att med lösryckta citat, vinklingar och direkta lögner antyda att Neuner är dopad?

    http://www.ctvolympics.ca/biathlon/news/newsid=50192.html#neuner+sorry+lambs+slaughter+jibe

  • Mejsam

    Jag tycker detta är skittrÃ¥kigt, att ta ut ”laget genom tiderna”. Som 17 Ã¥ring har man ju bara ”varit med” om Elofsson egentligen… Jag tycker det laget vi har idag är ett Allstar lag!

  • Daniel

    Tycker att ni har glömt bort Tomas Magnusson i den här diskussionen. Självklar på sista. Han hade köttat sönder Northug långt innan spurtrakan.

  • Björn

    Inte mycket att säga om laguttagningen, låt vara att konkurrensen om de klassiska sträckorna är hårdare eftersom fristilens historia är så kort. Elofsson är meritmässigt den svagaste åkaren, men kan faktiskt vara den bäste. Tyckte i alla fall alltid att Elofsson var en gudabenådad tekniker. Dessutom en kille som sprider bra stämning och utstrålar stark lagmoral.

    Men även detta lag är ytterst mänskligt. För det första behöver de ett bra serviceteam, för det andra behöver de hÃ¥lla sig friska. Utom Jernberg, möjligtvis. Han hÃ¥ller nog undan pÃ¥ sin sträcka om han sÃ¥ har en decimeter snö fastsklistrad under skidorna. Men en rejäl magÃ¥komma – dÃ¥ blir till och med Gunde Svan mänsklig. Och det är väl detta OS i mÃ¥ngt och mycket handlar om – att hÃ¥lla sig frisk under tävlingarna?

  • Frida

    Jag håller inte med Mejsam, detta var väldigt intressant! Oavsett vilken ålder man är i så kan alla dessa skidåkare om man har ett intresse av skidor.

    Jag håller med om laget, frågan är bara när och om Heller kommer att kunna ta en plats i detta All Star Team?

  • Patrik

    Det här var väl ett lag som togs ut efter när de var som bäst och inte med tanke pÃ¥ olika ”magÃ¥kommor”?! DÃ¥ var dessa bäst enligt Jakob.

  • En annan Björn

    Jag minns när Öyvind Skaanes, NOR öppnade ursinnigt på första sträckan i stafetten 1991 (Val di Fiemme?) och Thomas Eriksson inte hade en chans att hänga. Därefter var den svenska stafettstorhetstiden slut. Känner en viss tveksamhet till Daniel ikväll. Hoppas formen är i klass med under Tour de Ski, då bärgar vi den ädlaste metallen ikväll!

  • Kjell

    ”Spurten är kanske svagheten för detta svenska lag.” Gunde har väl aldrig torskat en spurt !?!

  • http://nää herman bucht

    Spännade resonemang.
    Ni har totalt glömt bort Sveriges snabbaste – och, jag vill minnas obesegrade, förstasträksÃ¥kare Benny Södergren Edsbyn. (Ursprungligen frÃ¥n Hällebybrunn) Benny förslorade aldrig en förstasträckare och hans enorma snabbhet har kommit i total glömska genom att ha, mot alla tips, vann brons pÃ¥ femmilen i Innsbruck 1976. Tre dagar tidigare vann han, helt programenligt, 1:a sträckan i OS-stafetten som dÃ¥ hade blivit till en vana för Bennys vidkommande. Jag tror ingen svensk skidÃ¥kare kan matcha honom pÃ¥ l:a sträckan. Därefter svÃ¥rare men tyvärr Ã¥ker sympatiske lofsson bort ur ”mitt” lag som blir:
    Södergren(alltsÃ¥ Benny!) – Jerberg, Wassber och Svan! Rätt svÃ¥rslaget och jag tror inte ens att Norge kan ”straffa” den bemanningen…
    Hälsar Herman Bucht

  • suntripp

    en liten fråga varför visas inte bob på svensk tv ?

  • http://- ulf

    Hej.
    I min värld är Benny Södergren den snabbaste 1:a sträckÃ¥karen genom tiderna i Sverige. Jag vill minnas att han var obesegred i denna roll. Hans extrema snabbhet har glömts bort eftersom han mest förknippas med den sensationella bronsmedaljen pÃ¥ 5.milen i Innsbruk 1976. Tre dagar innan dess vann han just O-stefettens 1:a sträcka lätt. Han var en utpräglad tekniker och fruktansvärt snabb och pÃ¥litlig. Därmed ryker sympatiske Elofsson bort ur ”mitt” lag som dÃ¥ blir:’Benny Södergren – Sixten Jernberg – Tomas Wassberg och Gunde Svan. ”Skapligt” gäng fÃ¥r man säga.
    Kör hårt hälsar
    Ulf

  • Stigsson

    I mitt lag skulle Per Elofsson få stå tillbaka för Torgny Mogren och om Molle skulle vara med så flyttar jag herr Svan till tredjesträckan och låter Molle avsluta.

    I andra änden av skalan finns ju sen följande lag och lurar i vassen. Hans-Erik Larsson, Nicklas Jonsson, Mathias Fredriksson, Jörgen Brink. ;-)

  • http://merasport.blogg.se/ HÃ¥cke

    Ikväll knäpper vi Norge och framför allt Northug på näsan. Jag har en bra känsla.

  • Imma

    Det är en petitess; men visst var det Wassberg som uttalade de bevingade orden om att skita i smärtgränsen? Jag är iofs säker på att Jernberg sket i den lika fullt och högt.

    Jag hade förresten nog satt Elofsson pÃ¥ sista med tanke pÃ¥ hur treans växel sÃ¥g ut pÃ¥ Svans tid:) DÃ¥ hade Gunde dessutom haft möjlighet att köra bakom Per och heja pÃ¥ fjärde…

  • Eric

    Hård`s lag är helt ok.Sen hoppas man på inga återbud i dagens lag p.g. av alla sjukdomar.
    Hajade till i lördags när ”sjuke” Elofson gav Olsson en kram. Men allt verkar, peppar peppar gÃ¥tt bra…

  • Thomas

    Om inte Olsson förmår åka ifrån på andra sträckan (utgår från att han kör den) så kommer det bli spurt, Hellner mot Northug. Med 90% säkerhet vinner väl norsken den, nästan allt beror på hur de kommer in på stadion. Men om, säger OM, Hellner vinner en sån duell kommer det ske något onämnbart i mina kalsonger. Vilket jag gladeligen skulle ta!

  • Oskar

    Helt rätt lag. Och med detta laget kan även Elofsson få vinna nått stort, vilket han är värd för han är våran bästa fristilsåkare någonsin. Men alltid hade otur med lagkamraterna på stafetterna!
    Det norska laget skulle garanterat ta silver efter Sverige med Alsgaard på sista. Men om dom vill ha en chans på guld måste dom nog chansa att Northug hänger med på Svans grillning fram till sista kilometern.

  • jeppeoh

    saknar jörgen brink, annars bra

  • Ola

    I kvällens stafett stÃ¥r vi inför ett antal dueller vi mÃ¥ste vinna. Allt för att skapa manöverutrymme för vÃ¥ran grymme Hellner pÃ¥ sista sträckan. Rikardsson har SIN duell mot norrmannen Sundby. Olsson har SIN duell mot räven Hjelmeset. Södergren tar kampen mot ”älgen” pÃ¥ 3 e. Vi har goda chanser att rota till det för de andra lagen pÃ¥ dessa 3 sträckor. Varning för Tyskland,Canada, Ryssland. Outsiders är Frankrike,Italien, Tjeckien. Vore kul med ett inslag om Hjelmeset dÃ¥ detta förmodligen blir hans sista stora stafett. Kör hÃ¥rt ikväll Anders o Jakob.

  • http://krsuweb.com/skidsidan Kristian

    Det var väl Wassberg som sket i smärtgränsen ? (!)

  • Oscar

    Snälla Jacob kan jag få din autograf? Snälla :) ?Och jag vill också bli kommentator när jag blir äldre vad tog du för linje? Och vad behöver man för betyg för att bli kommentator?

  • Berra

    Ett lysande lag, men om jag fick coacha skulle jag ha ordningen Sixten, Per, Gunde och sist Thomas för han skulle köra skiten ur Northug!

  • Salinger

    Northug vinner.Northug tycker vi så illa om av den enkla anledningen att han är som vi alla är:egoistisk,stygg,djävlig,hänsynslös.Men till skillnad från oss andra försöker han inte dölja det.Northug påminner oss om sidor hos oss själva som vi inte gillar.Men Northug är ärlig.Han visar sig som han är.Han hycklar inte.Han är som alla människor;goda sidor o bra sidor.
    Alla svenskar är ju bara bra människor eller?

  • Thomas

    Inte minst är Northug som jag i det avseendet att jag ocksÃ¥ skulle varit mer än 2 minuter efter segraren pÃ¥ 15 km…

    Vad sägs om det här stafettlaget dÃ¥? Mardrömsvarianten: ”Skruven” Larsson, Christer Majbäck, Niklas Jonsson och den givne avslutaren Jörgen Brink?

  • Henrik

    Appropå något helt annat:

    Tycker att det har varit märkligt tyst om de 30 som fick startförbud i början av OS. Vem är dem? Veerpalu?

  • PER-ANDERS Ã…KERMAN

    hej
    en fråga .är det olika vallalag hos skidskytte och längdskidor
    mvh
    per-anders

  • Mia

    Anders Södergren måste få en bragmedalj efter detta OS. Kille kommer igen mot alla odds!!!Han är och förblir min hjälte!!!!
    Se nu upp för Northug Hellner.

  • Jakob

    Inte saknar man den egensinnige Fredriksson i alla fall. Stafetter vinner man som lag!

  • Evelina

    Jag kommer att sakna Per – varför Ã¥ka hem nu när det roliga börjat ;) ?

    Heja Hellner o co!

    Tjihoo!

  • Roger Öhlund

    Kul att se att Per Olofsson får ett erkännande i staffetternas all star team. Lite trist när man i vinterstudion visar höjdpumkter ur tidigare VM och OS men skippar Elofsson.
    Trots allt:
    # Världscupen: 2 totalsegrar, 2001 (763p) och 2002 (780p)
    # VM: 3 guld (15 km k 2001, jaktstart 2001, jaktstart 2003),1 silver (stafett 2001),1 brons (stafett 2003)
    # OS: 1 brons (jaktstart 2002)

  • Christer

    F*n va bra gjort av grabbarna. Tycker ni kan tvåla till den lite stödiga northug, som sa i intervjun att sverige var i en annan divison än norge

  • Sofie

    Nu sitter jag här och har börjat lugna ner mig lite efter grabbarnas superlopp. Men jag undrar lite över inslaget om skidhöjdpunkter som visades strax efter blomsterceremonin – varför är Björn Lind med frÃ¥n OS i Turin men inte flickornas sprintstafett? Kanske kan man fÃ¥ plats med ett par glada flickor till i klippet? ;)

  • Ulf

    Funderar över bilderna från stafetten i Calgary, jagar Gunde efter Torgny i 2km sedan Torgny passerat stadion och det mindre än 15min sedan han växlat över från sin sträcka?

  • Carl-Johan

    Det var väl andra varvet på sista sträckan där Gunde gick upp bakom Torgny.

  • Ulf

    Någon som i alla fall är lik Gunde syns även vid uppförsbacken efter stadion strax efter 35km.

  • Arnt E

    Att ens komentera till en så dålig komentator e onödigt. Bäste Jakob SKAFFA DIG ANNAT JOBB!

    När Kalla gick fristilsloppet sÃ¥ hade hon enligt dig vunnit efter 15 sekunder, för dÃ¥ lÃ¥g hon i ledning… lägvatten dina kommentarer

  • Inger Wahlberg

    Jacobs stafettlag i all ära, inget fel på laguttagning, men inga slår dagens uppställning! Suveränt kört!!!

  • Lena Lindgren

    Jag kommer inte med nÃ¥got lag – det är ju alltid sÃ¥ att man tycker de senaste är bäst – även om det finns sÃ¥dana som Gunde osv.
    MEN oj vad less man blir pÃ¥ ert värstingprat om Northug – var det ingen som sÃ¥g vad han gjorde när han gick om Frankrike och Tjeckien – om och stopp!!! Han har gjort det förut! Det kan inte ens Karlsson kalla listigt! Det kallas för osportsligt!!!
    Det var en sådan underbar känsla när killarna tog guldet i går! Håller verkligen med om att stafetter är något alldeles extra!
    Vi är stolta som tuppar eller vilka som nu är stoltast!!!
    Heja Sverige!
    Lena

  • Thomas

    För att snacka med Blomqvist: HÄRLIGT! Mitt drömscenario jag skrev om här tidigare gick in till punkt och pricka, förutom att Olsson krossade Hjelmeset ist för Rönning, som jag trodde. Alla svenska åkarna gjorde kanolopp. Värt att notera lite extra: Hellner lekte med Northug på sista. Först tog Angerer 10 sek och sedan tog Northug 10 sek själv, men det ser ju såhär i efterhand ut som att Hellner bara låg och bevakade. När avståndet var 15 sek la han bara in en högre växel och krossade norrmannen totalt. HÄRLIGT!

  • Thomas

    Förresten blir jag besviken om man vid vinterspelens slut inte får se ett montage med Andre och den här gamla dängan: http://www.youtube.com/watch?v=V2krmvOCBJI
    (Ska alltså vara Top Of The Pops med Rezillos, är lite osäker om länken blev rätt).

  • Peter Johansson

    HEJA SVERIGE!!! Nu kommer en ny guldålder! Skönt med ett guld!!!

    Hellner är med i ALL-STAR alla tider!

  • jens

    du och blomkvist är bäst!! fantastisk kommentering! Vrålen från b i spurterna är obetalbara! Gå aldrig till fyran!

  • Sven Anderberg

    Blir förvÃ¥nad över att ingen berömmer vallarteamet. Nog minns man tidigare vallningstavlor. Ge även vallarna en ”peng” tycker
    Sven

  • Thomas

    Elofsson platsar stenhårt! Inget snack! Det All star laget är det bästa. Fast om några år pratar vi nog om andra åkar i ett sådant lag. Som Hellner. Han kommer att dominera med Northug många år fram över.

  • Thomas

    Ps. HÃ¥ller med Jens. GÃ¥ aldrig över till fyran. Kommentera Lets dance eller nÃ¥got annat tramsigt… Som Jihde

  • Zäta

    Bra lag…skulle definitivt ge baggarna en fight. Dock platsar knappast Northugg pÃ¥ en sistasträcka. Svan skulle köra skiten ur honom lÃ¥ngt innan en spurt. Hade varit kul att se Dählie lr Alsgaard mot Svan pÃ¥ en sistasträcka dock. Tror vi hade fÃ¥tt stryk där. Men Säcken och Sixten hade avgjort detta låååångt innan.

  • Magnus

    Mkt intressant ämne som kan göras på två sätt
    1) De som känns bäst pga meriter:
    - Wassberg
    - Jernberg
    - Elofsson
    - Gunde

    2)De som var bäst när de var på toppen, vilket skiljer sig eftersom toppresultat i 1 år inte är detsamma som toppresultat i 3 OS
    - Johan Olsson (givetvis, tänkt att ni missat den)
    - Gunde
    - Elofsson
    - Hellner (Ã¥terigen, tänk att ni missat den…)

    Sedan måste jag säga att Norge skulle bli svåra, främst pga den fantastiske Northug som
    1) Är världens främsta spurtare genom alla tider
    2) Är en fantastisk krigare, no 1 genom tiderna?
    3) Är en grym taktiker
    4) Upprör tråkmånsar genom kommentarer som i själva verket höjer spänningen och stämningen markant. Hur kan man sedan unisont kalla honom arrogant för att han inte pratar med pressen då först vallateamet saboterar hans första medalj och sedan en bruten stav. Fjantar!

  • Boa Nilsson

    Här är mitt lag… Inte riktigt samma som övriga… Förutsättningen är väl ocksÃ¥ att den gÃ¥r pÃ¥ den här OS-banan…
    1. Sven-Åke Lundbäck, fantastisk första sträckes åkare med en otrolig syreupptagningsförmåga. (Han kunde aldrig gå sig stum och är självklar på en förstasträcka mot Sture Sivertsen som 1993 kunde åka hur fort som helst).
    2. Thomas Wassberg, inga kommentarer…
    3. Gunde Svan, inga kommentarer här heller.
    4. Per Elofsson, Det blir ingen spurt med det här laget, Elofsson är helt ensam in mot mål. Skulle Norge ställt upp med Sture Sivertsen, Vegard Ulvang, Björn Dählie och Petter Northug så skulle man kunna vara med på sista sträckan, men Per Elofsson skulle med en taktisk fint lura honom i sista backen, vara först i sista kurvan och vinna med ca en fot.

  • Sandra

    Det er feil. Noen her har sett en annen herrestafett en jeg. Hellner vekslet 37 sek. før Northug og Tyskland og Frankrike 34 sek. før Northug. Da kan ikke Angerer ha tatt 10 sek. på Hellner og Northug 10 sek. på Hellner. Northug tok 34 sek. på Tyskland og gikk forbi i målområdet og Northug alene tok nesten 22 sek. på Hellner. Forskjellen er bar den at Northug gikk hva han maktet for å ta igjen de andre og Hellner gikk bare å slappet av. Så det er klart at en som slapper av har mer krefter. Er ikke det dere har brukt som argument mot Petter at han slapper av undeveis? Det er en selvfølge at Northug ikke kan ta igjen en sterk løper som startet 37 sek. før, om ikke denne løperen er fra et ikke topplangrenns land.

  • Sandra

    Norge tatt i langrenn 4 gull, 1 sølv og 2 bronse. Det er 7 medaljer.
    Sverige har tatt 3 gull, 1 sølv og 1 bronse. Det er 5 medaljer.

  • Bodil Eriksson

    Har föll förståelse att det finns sjukdomar i svenak laget! Men kan inte tjejen som intjuvar ha någon positiv mening. Det låter som hon är bara negativ. Ja har följt hela os när det gäller skidor och har faktiskt skämts för henne, vi har ju fantastiska skidåkare och har väl aldrig varit bättre eller? Ge åkarna positivt beröm när dom kommer i mål!!!! saknar detta, hooppas att dom inte tror att svenska folket tycker att dom har gjort dåliga insatser, tvätom!!! Massa beröm till våra fantastiska skidåkare.
    Bodil i Kungsbacka

  • Thomas

    Sandra – det är uppenbart: Hellner släppte upp Northug och krossade honom när det behövdes. Hade Hellner stÃ¥tt pÃ¥ frÃ¥n start hade det varit större avstÃ¥nd i mÃ¥l än vad det var vid växling. Northug är förvisso en bra spurtare, men sen är det inte sÃ¥ mkt mer. TvÃ¥ minuter efter pÃ¥ 15 km…det är Brink-klass pÃ¥ det.

  • Thomas

    Och dessutom: om man nu hade tagit ut ett norskt all-star team i stafett hade Northug inte haft en chans mot Alsgaard. Den killen hade inte bara en grym spurt, han var även en av världens 2-3 bästa åkare även på distans. Där är inte Northug på långa vägar. Alsgaard skulle klara alla typer av lopp medan Northug bara har sin spurt. Att han (med draghjälp från Angerer) körde in 30 sekunder på mjölksyrasprängd fransman samt en tjeck som inledde sitt lopp med att rusa efter Hellner bevisar inget.

  • Sandra

    Northug er ung som Hellner og har mye å utvikle, men på stafetten beviste han at han kan gå alene. Thomas Angerer sa i intevjuet at da Petter kom hadde han ikke sjanse til å følge da Petter var på full fart framover alene. At du som svenske ikke klarre å mse det er forståelig. Hellner hadde 37 sek. forsparng ved veksling og ingen gode løpere tapper stafett på så stort forsrang. Han gikk der framme i rolig tempo og og ventet bare på å høre at Petter skulle nærme seg, så opptatt var han av Petter. Hadde Petter Northug stratet 37 sek. før hellner, så hadde heller ikke Hellner klart å hente det inn og ikke fått gull. Gullet på stafett var laginnsats, der Olsson og Södergren gjorde meste av jobben slik at Hellner kunne gå rolig hele veien. På jaktstart var Petter på full fart fremover da Hellner ødela staven hans.

    Det har nå også kommet fram at alle Petter sine yndlingsski ble behandlet feil og satt under feil maskin. Det synes jeg er merkelig. Det at et par ski blir satt under feil maskin kan skje, men når alle hans konkurranse yndlingsski blir preparert feil da begynner jeg å lure. Et profesjonelt smøreteam skal ikke gjøre slike feil. Har de andre norske langrennsløpere med samme type ski fått sine under feil maskin? Nei. Har utenlandskee løpere med samme type ski fått sine under feil maskin? Nei.
    Den svenske smøresjefen har vært fryktelig lei seg og til stafetten måtte Petter Northug ta sine reserve ski i bruk som han ikke har prøvd før.

    Petter Northug selv har ikke nevnt noe om skiene for ikke at folk skal tro det er en unnskyldning. Men norske journalister fikk vite det fra andre som har innsyn.

    Det har vært for mange uhel rundt Petter Northug i OL. Tilfeldig?

    Petter Notthug har heller ikke sagt at han skal vinne 6 gull, det er norske eksperter som har sagt det. Petter selv sa før OL at han har minst sjanse på 15 km og hadde liten tro på sprint i klassisk da klassisk er noe han først i år har fått litt mer kontroll på.

    Det som står i svensk og norsk media er vidt forskjellig ting. Svenske aviser lyver så godt de kan om Petter. Petter sa også at han har laget en offentlig image av seg selv og da han vant sprintstafett og tok til tårer så måtte hans se rundt seg for at ikke hans image skulle bli ødelagt.

  • Sandra

    Dette skjedde siste etappe i stafett. Det er hentet fra Vg sin live sending. De viser at Northug dro fra Angerer etter ganske raskt. Det viser at Han var alene mesteparten av løpetog at han gratulerete svenskene rett etter at han stod opp i målområdet. Hellner hadde god tid, så ham kunne slappe av og vente på Petter. Hellner sa seøv at han ladet opp kreftene til Petter Northug nærmest seg. Det forteller om en utvilt mann som har koset seg i sporte i påvente av Northug. Han visste om Northug dukket opp så hadde han brukt krefter som Hellner ikke hadde brukt. Det beviser også at mange svensker lyver hva de kan fordi at de hater Petter Northug.

    Dette er fra live sendingen:

    21:35
    Der sendes Hellner ut på siste etappe som leder, 3,5 og 5,3 foran Frankrike og Tsjekkia.

    21:36
    Norge veksler som nummer seks, 37,5 sekunder bak Sverige. Nå må Northug gå helt i kjelleren!

    21:37
    (Berger gikk omtrent akkurat like fort som teten på 3. etappe. Det var på 2. etappe, med Odd-Bjørn Hjelmeset for Norge, at vi tapte det drøye halvminuttet til teten.)

    21:39
    Hellner drar tet-trioen nå, foran Jonnier fra Frankrike og Koukal fra Tsjekkia.

    21:39
    Northug drar forfølgergruppen, med Tyskland og Finland like bak.

    21:40
    Ved passering 1,6 km på siste etappe ligger Northug 29,6 sekunder bak teten. Vi har dermed tatt inn omtrent åtte sekunder på under to kilometer.

    21:43
    – Det er 26 sekunder nÃ¥, Petter. Du mÃ¥ risikere Ã¥ gjøre mye av jobben selv nÃ¥, brøler landslagssjef Ã…ge Skinstad til Petter Northug.

    21:44
    Northug ser ut til å gå fort inne på stadion nå. Han er nå 25 sekunder bak, med 6,7 kilometer igjen.

    21:45
    Petter har rykket noen meter fra Angerer nå. Nå er det alt eller ingenting!

    21:47
    – Vi var i samme situasjon i Val di Fiemme i 2003, og da tok vel Thomas Alsgaard det, sier en blid Anders Södergren til NRK. Han tenker selvsagt pÃ¥ da Jørgen Brink ble knust av nordmannen.

    21:48
    Ved passering 4,9 kilometer er Northug nå bare 15,3 sekunder bak Hellner. Han har tatt inn over 20 sekunder på fem kilometer!

    21:48
    Petter har øyekontakt med teten nå. Da er han ikke lett å riste av seg.

    21:49
    Hellner kikker seg tilbake, og ser Northug. Så rykker han rett i tet, svensken likte neppe det han så.

    21:50
    Nå drar Hellner til i bakkene igjen. Han får noen meter på de to andre. Nå har svensken skjønt alvoret.

    21:52
    PÃ¥ passering 6,6 kilometer er Northug 15 sekunder bak Hellner.

    21:52
    PÃ¥ Sveriges tv-kanal SVT kalles Northug nÃ¥ konstant for ”Den store, stygge vargen”.

    21:53
    Hellner har rykket noen meter fra tsjekkeren og franskmannen.

    21:54
    Marcus Hellner ser veldig solid ut i front. Northug henter nok snart Koukal og Jonnier nå, som er åtte sekunder bak svensken.

    21:55
    Hellner er inne i siste motbakke nå. Han ser ikke veldig preget ut foreløpig. Her må Northug gi alt.

    21:56
    Det er nå bare 1,8 kilometer igjen. Northug har tapt litt nå i sitt tapre gullforsøk. Han er 26,2 sekunder bak. Da blir det nok gull til Sverige.

    21:56
    Nå er kommentatorene på svenske SVT sikre på gull.

    21:58
    Northug har lang avstand opp til medalje nå. Kan han klare å hente Koukal og/eller Jonnier?

    21:58
    Nå har Petter fått opp dampen. Han er like bak sølvplassen nå. Gullet kan ingen andre enn Sverige ta.

    21:59
    Northug er likt med Tsjekkia og Frankrike nå. Han mobiliserer til en sølvspurt.

    21:59
    Northug går forbi de to, og venter på dem. Nå er det bare taktisk spill om sølvet.

    21:59
    Der er Sverige 100 meter fra mål. Gratulerer med gullet. Det beste laget vant.

    22:00
    Northug spurter enkelt fra de to andre på oppløpet. Norge tar sølv!

    22:00
    Tsjekkias Koukal slår Jonnier i spurten om bronsen.

    22:01
    Northug ligger helt utslått i målområdet. Han gjorde en heroisk innsats, og var på det nærmeste kun 12 sekunder bak Hellner på sisteetappen. Han gikk ut 37,5 sekunder bak.

    22:02
    Northug har reist seg nå, og etter å ha gratulert Hellner med gullet, snakker han sammen med Johnsrud Sundby, Hjelmeset og Berger.

    22:05
    Petter Northug spurtet bare i fire-fem stavtak før han slakekt litt av igjen 100 meter før mål. Koukal og Jonnier var ingen målestokk.

  • leif hejdenberg

    Hmm… drömlaget finns i studion..Att titta pÃ¥ internationella skidtävlingar pÃ¥ TV utan Jacob HÃ¥rd och Anders Blomquist är som att Ã¥ka pÃ¥ opreparerade skidor… meningslöst och utan njutning. Där ligger t.o.m. Plex i lä, o norrmännen de skriker mest.. men kommer inte upp i samma nivÃ¥ som Anders o Jacob när ni är som bäst!

Alternativ bild för flash innehåll.
Hanna Hellquist, programledare i Morgonpasset i P3. Foto: Ellen Andersson / P3 Nyheter

Den omtalade hashtaggen Hanna Hellquist har skapat en twitterstorm efter ett uttalande om sexism.

Senaste nyheterna
Josephine Forsman. Foto: UR

Seriestart: Låtarna som förändrade musiken I UR:s nya serie listar Josephine Forsman de viktigaste låtarna i populärmusikens historia.