Okategoriserade

Det är dags att bryta förbannelsen!

Det är något stort som närmar sig.
Imorgon.
Något magiskt; som väcker både härliga och fasansfulla minnen till liv.
Det pirrar i magen. Känns nervöst.

Men så tittar jag ner på pappret framför mig.
Ett kladdigt, trasigt gammalt papper med massor av små noteringar. Jag kan utläsa:

AB +1,03 (11) -99
UL +1,29 (13) -02
ML +1,13 (10) -05
DR +1,10 (9)  -09

Det handlar naturligtvis om herrarnas skidstafett.

För mig har det alltid vilat en särskild magi över herrstafetten. Det var liksom stafetten som satte det slutgiltiga
betyget på mästerskapet.
Det var här prestigen låg.

Femmilen i all ära. Det var det individuella kraftprovet. Men det var herrstafetten jag ville se mina hjältar vinna.
Och Sverige var nästan alltid med och fightades.
I alla fall fram tills jag var 12.

På den gamla goda tiden då Sverige regerade.

Rotar vidare bland mina dokument och hittar ett utkast till en bloggtext från VM ifjol.
Ögnar igenom och inser att det håller för publicering en gång till; aningen redigerat och uppdaterat:

Listan med marginalanteckningarna har hängt med ett tag. Det är en sällsynt dyster läsning.
Rad efter rad med tävlingar där Sverige ställt ett starkt lag på startlinjen, men där chanserna försvunnit all världens väg innan tävlingen knappt börjat.

Jag inser att det jag håller i handen är underlag för en foskningsstudie. Kanske en samstudie med något universitet i Moskva, för det finns inga
andra av toppländerna som konsekvent underpresterar så i stafettsammanhang på herrsidan som Sverige och Ryssland.

Men frågan är om forskning hjälper. Vi kanske snarare behöver samla alla medicinmän, schamaner, präster, druider och magiker som går att uppbringa norr om Nederländerna för att bryta denna förbannelse.

Magnus Ingesson lär ha varit i kontakt med denne schaman.

 

Var kommer den ifrån? Förbannelsen alltså??
Vi hade ju allt! Men tappade allt.

Efter tre raka succéer -87, -88 och -89; samt ett silver i Val di Fiemme 1991 såg det så bra ut.
Sverige regerade stafettvärlden.
Likt skogens konungar älgade Wassberg, Gunde, Molle, Ottosson och Håland fram i spåren.
Ostoppbara.

MÃ¥nga talade sen om 90-talets bankkris.
Den var ingenting mot 90-talets stafettkris.
Och vad värre är – Stafettkrisen pågår fortfarande.

Det började 1992, OS i Albertville.
Christer Majbäck körde sträcka 2 och blev stum som en fräst fisk. Placeringsmässigt kom han in som femma. Ingen katastrof, men avståndet hade blivit evighetslånga 1.22 minuter.

Det var mitt första minne av ett svenskt stafettfiasko. Det skulle komma fler.

1993 är minnet tydligare. Jag var 16 Ã¥r och minns hur jag satt framför teven hemma i vardagsrummet och led med Bankiren när han pÃ¥ Torgny Mogrens sönderfrysta skidor och med ben av Pitepalt slet i Faluns mördande backar – ända tills han fick en hammare i huvudet.

Mycket är sen svart, luckor och fragment. En del minns jag. Annat har jag fått berättat för mig.
Jag blundar och försöker pussla ihop minnesbilder, men känner bara yrsel och obehag.
Tankarna flyr istället till sommarängar, kaniner, glada spelemän och Monopol.
Nån slags försvarsmekanisk, gissar jag.

Rörigt. Men jag förnimmer känslor av illamående och medkänsla över Molles kollaps (på egna skidor) i Thunder Bay 1995.
En bild flimrar förbi där Fredriksson halkar runt i spår av mjölksyra på förstasträkor i både Trondheim och Nagano; och jag kan fortfarande vakna kallsvettig om natten med Anders Bergströms utmattade ansikte i Ramsau -99 framför mig.
Han flåsar och dreglar.
Jag skriker.

Bankiren reste sig – kom tillbaks och vann OS-medalj.

Som tittare är man så hjälplös. Och inte hjälpte det att jag lämnade tv-soffan och började bevaka mästerskapen i tv:n, istället för framför den.

Först trodde jag det, när Sverige vann en silvermedalj i Lahtis-VM 2001, men året efter i Salt Lake var allt normalt igen. Urban Lindgren åkte uppför en brant backe och slog skallen i längdåkningens höjdgräns.
När röken skingrats och den emotionella jordbävningen lagt sig återfanns Sverige på en förnedrande 13:e plats.
5,14 efter ettan Norge.
Slaget av tolvan Japan.
Sämst i mannaminne, i alla fall för en ung skidreporter.

Året efter var jag övertygad om att den svenska Golgatavandringen var över, när Jörgen Brink stack iväg i en solklar ledning på sista sträckan i Val di Fiemme. Allt verkade så perfekt någon kilometer före mål.
DÃ¥ kom chocken.
Kameran panorerade med tvåan Alsgaard och trean Teichmann och jag minns hur jag skrek rakt ut när Brink blev synlig.
Stillastående. Parkerad i en av de sista backarna före mål.

2005 drabbade förbannelsen åter förstasträckan när Mats Larsson ställde sig på start med skidor gjutna i en skön legering mellan bly och osmium.

Osmium är ett av de tyngsta grundämnet.
Mats Larssons skidor tillverkades av just denna bit.

Men så hände något.
I Turin-OS och Sapporo 2007 var Sverige plötsligt med och fightades igen.
I Japan till och med trots (eller tack vare!) en reserv i laget (Hellner inkastad sedan Johan Olsson kastat in handduken. Hellner åkte kanon!).
Två raka tredjeplatser. Överraskande brons.
Ingen kollaps. Allt var äntligen över!!
Vi var tillbaks.
Redo.

Alltså: 2009 skulle alltså bli året då Sverige återigen skulle få stå överst på mästerskapspallen.
Icke!
Det som var tänkt som ett guldjubileum, 20 år efter senaste guldet, blev istället ett jubelfiasko.

Läser igen: DR +1,10 (9).
Daniel Rickardsson. Nionde man. Kört.

Deppilidepp anno 2009 (dock ej från stafetten).

Och där står vi nu igen. Troligen med Daniel Rickardsson på startsträckan.
Men han är säkrare i år än ifjol; mer rutinerad. Har till och med vunnit ett lopp i världscupen.
Här finns Johan Olsson och Marcus Hellner, som båda är i sitt livs form. Och här finns den lika säkre som sympatiske evighetsmaskinen Anders Södergren.
Jag vill tro att det är ett bra lag. Ett lag som kan kämpa om guldet.
Jag vill!

Så på onsdag tänker jag be en stilla bön till Vallaguden Swix att det ska hålla hela vägen.
Det gjorde jag ifjol också.
Från himmelen kom ingenting i retur, men väl ett sms från landslagets presschef som talade om att Södergrens insjuknat i maginfluensa.
Förbannelser kanske inte kan brytas?

Jag vet inte vilket brott den svenska idrottspubliken begått, men vi straffas hårt.
Och det jävligaste är att pappret inte slutar där – det finns plats för åtminstone två mästerskap till.

Det håller inte. Så nu har jag bestämt mig. I morgon bitti ska jag elda upp skiten.
Det kan i varje fall inte gå sämre.

Om Krönikören

Jag är i rakt nedstigande led släkt med en vaktel
  • Daniel

    Skulle vara kul om ni kunde göra ett tv-inslag om den svenska stafett förbanelsen

  • Sanna

    Usch får ont i magen bara jag tänker på det! :S

  • mÃ¥rten

    -jadu tack för att jag får kommentera.- håller med dig att det luktar tradition ,i negativ bemärkelse- rickardsson är bra men det kan som sagt bli rusning igen på första, finland saknar ju framgångar så här långt också!
    - ni har gjort det bra sÃ¥ här lÃ¥ngt, speciellt i studion! – Runda nu av detta pÃ¥ ett snyggt sätt och tvittra lagom mera,
    - passa pÃ¥ att sÃ¥ga levèn m.fl och -hÃ¥ller du inte med att det var en stor miss igÃ¥r av ´herrförbundskapskaptenen` i skidor, inte theodors fel alltsÃ¥, skum komm. för övrigt ;- bra kört… va,,…?! Ett till tips framöver- gör en djupdykning i t.ex nordisk kombination eller skridsko och, eller visa mer baksidan av Oset!`tack för att du, ni läser detta! mÃ¥rten lundehed

  • http://www.visalisas.blogspot.com Lisa

    Gregla? Sympaskisk? Trots stavfel som genererar ny vokabulär en lysande betraktelse över stafettspöket. Tackar.

  • Andreas

    Är inte herr stafetten i MORGON? Inte torsdag.

  • Karin

    Håller precis på och kollar på eran uppvärmning-underbart. Men vi vill ju se hur studion ligger, uppe på taket, i en lägenhet med 13! tjejer, låter intressant, vore sjukt kul med ett litet hemmahosreportage :)

  • rogi

    Ni gör mycket bra TV och är skickliga. Känns som att SVTs vintersport crew är bättre än den någonsin varit. Uppvärmningen är briljant, så borde all TV vara (även om Pops kanske inte bör se så förvirrad och lomhörd ut i vanlig sändning). Ejeborg ska inte tycka det är pinsamt, han slår ju igenom.

    Men: Hylla er bör andra än ni själva göra, särskilt när ni har fel. Popsen berömmer Karlsson för att ha ”varit inne pÃ¥” att tyskorna skulle vinna lagteamsprintstafetten. Ehh när skylten med lag visas säger Karlsson att de har haft sina bästa Ã¥r och att de inte kommer att vara inblandade i guldstriden.

    Tippa fel inget konstigt (även om det är trevligare när man gör det med underbyggda argument – sÃ¥dana är ständigt viktiga – jag skulle t ex gärna höra att ni utvecklat vissa resonemang särskilt PE t ex varför tror ni att de valde Hellner-Pettersson i den ordningen, inte bara säga att ni skulle gjort tvärtom. Belysa frÃ¥n andra sidan, typ kanske det var skitsmart eftersom man vill slippa slösa spurtare mot den oslagbare spurtaren Northug?) men när Popsen efterÃ¥t hyllar Karlsson för vad som egentligen var ett feltips blir komiskt. Kul ocksÃ¥ att Karlsson specifikt valde att baissa herrtyskarna där alla andra lag som kunde stÃ¥ pÃ¥ skidor nämndes.

    Uppvärmningen idag? Ja, den spelar ju sig själv när Ejeborg är med som ni säger. Plus att ni borde gå in mer på era världsstjärnebisittare, typ stories från OS-byn, mer om deras kanske inte privatliv men privata reflektioner kring hur det var i sporten under deras aktiva tid osv, kanske kontra mediarapportering och om vanliga missuppfattningar, vad fattar inte media/folk osv. Blir mycket Karlsson-Pops i vissa uppvärmningar där tredje part bara sitter och glor. Wiberg, Magda och Per är ju asroliga när de ges rätt köttben att gå loss på.

    Eller gÃ¥ in pÃ¥ aspekten att sÃ¥ fort svenska halvfavoriter torskar och vinnaren inte är en av de tre motstÃ¥ndare svennebanan kan räkna upp namnen pÃ¥ sÃ¥ är det doping-mummel – gärna extra mycket sÃ¥ om de är icke-skandinaver. När Ferry och Haag kommer frÃ¥n vad som för andra mÃ¥ste se ut som ännu mer ingenstans, dÃ¥ är det positivt och gud vad de jobbat hÃ¥rt för det (det har ju ingen annan…) och vilken glädje och kul med skrällar. Kan ju vara sÃ¥ att vissa personer/kulturer är grymma pÃ¥ att mästerskapstoppa formen likt Anja.

    Mycket ostrukturerat jidder blev det… (uppvärmning style)

    Helt sick btw att Pops inte visste att han säger ”sÃ¥ är det”. Kan det stämma? PÃ¥pekar inte ens närstÃ¥ende sÃ¥nt? SprÃ¥kmannen F Lindström (ej skidskytten) säger t ex ”sÃ¥ att säga” hela tiden, nÃ¥got han om nÃ¥gon borde ha fÃ¥tt berättat för sig och försökt skala bort, eller Ã¥tminstone ha nämnt – kanske ocksÃ¥ lyckligt ovetande? Varenda sportkommentator har 2-3 uttryck som överanvänds nÃ¥got sÃ¥ in i h-e. ”Kolossalt” resp ”vansinnigt” – vilka tvÃ¥ kör dem?

  • Andreas

    -Min selvbiografi skal hete: Stafett er stafett! (Norges föredetta, nu bortgångna längdkommentator)

    Herrstafetten är otroligt stor i norge också.

    Här är några klassiska klipp på youtube:

    Vm 2003, brinks kollaps:

    NRK: http://www.youtube.com/watch?v=I6_NUtqE9hA
    SVT: http://www.youtube.com/watch?v=q_s6VF9GsKw

    Vm 2007, petter northug spurtar ifrÃ¥n södergren ”de blir 100 meter, de blir kilometer” och pÃ¥ samma ställe i svt:s klipp kläcker jonas karlsson ”nu river norskarna kommentatorerna tornet här bredvid”

    NRK: http://www.youtube.com/watch?v=rcsGOBm9oaA
    SVT: http://www.youtube.com/watch?v=pVAuBJX0nAA

  • rogi

    Och: Gunde Svan? Varför syns han aldrig? Ligger han inte bakom mycket av framgångarna? Hur/varför? Analys, tack. Dra fram honom ur gömstället.

    Försvarsmekanisk, är det typ korsbandet?

  • Bertil Rolland

    Samma hemska magkänsla som jag själv upplevt, det afnns en tid dÃ¥ ”vi” regerade pÃ¥ herrstafett- och femmilstronerna, men nu har vi ju i alla fall en ung ny damskidgeneration att lita till! SÃ¥ helt behöver du inte bryta ihop. Det var i alla fall bra skrivet! Tack för bra jobb!

  • Thomas

    Du glömmer en liten grej. Nämligen att svensk längdÃ¥kning inte mÃ¥tt sÃ¥ här bra sedan 80-talet. PÃ¥ ett sätt är vi rentav bättre just nu än pÃ¥ 80-talet: tjejerna är med i världstoppen pÃ¥ ett helt annat sätt nu än dÃ¥. Har det nÃ¥gonsin hänt att vi haft tre olika svenska individuella guldmedaljörer i ett OS? Tror inte det. Hela svenska längdlandslaget andas framgÃ¥ng och glädje. SÃ¥ var det absolut inte när Majbäck och Jonsson (minnesvärt titulerad ”Fiasko-Niklas” av dina vänner pÃ¥ Aftonbladet) körde bort sig. Finns ingen anledning att tro nÃ¥got annat än att det kommer gÃ¥ bra. Utom dÃ¥ möjligen Northug. Norge mÃ¥ste hängas av i ett tidigt skede, kanske Johan Olsson kan fixa det? Behövs inga oceaner av tid, men säg 20 sek ner till Norge pÃ¥ sista, sÃ¥ Northug inte kan spara all kraft till spurten. De kommer göra allt för att blockera, precis som de gjorde pÃ¥ VM (och som vi gjorde pÃ¥ tremilen). Det är deras enda chans, man kan lita pÃ¥ att de kommer utnyttja den.

  • Magnus

    ”Var kommer den ifrÃ¥n? Förbannelsen alltsÃ¥??
    Vi hade ju allt! Men tappade allt.

    Efter tre raka succéer -87, -88 och -89; samt ett silver i Lahtis 1991 såg det så bra ut.
    Sverige regerade stafettvärlden.”

    Skid VM 1991 gick i Val di Fiemme och skid VM 1989 gick i Lahtis. Så du får ta och läsa på lite Karlsson ;) annars tycker jag ni är skitbra och regerar.

  • exaninis

    ärsh gör som jag tro att det ska gÃ¥ käpp rätt Ã¥t helvete, det har jag börjat göra i Ã¥r pÃ¥ detta os,Ã¥ det har ju faktiskt fungerat riktigt bra….sen att jag är nervös Ã¥ inte har nÃ¥gra naglar kvar det är en annan femma :p

  • Thomas

    ”Tre olika guldmedaljörer”…hrm. Hur tänkte jag där? Men väl fyra olika individuella medaljörer.

  • Petra hall

    Nu visar ni prov på den där obarmhärtiga psykologin som finns i sport. Nä, tänk positivt! Positiva tankar föder positiva tankar. Det finns ingen förbannelse!

  • http://whiskyochchampagne.blogg.se Eva

    Förbannelser är till för att brytas :) !
    Och det fixar killarna i Ã¥r…helt klart ! Kommer att bli ett roligt lopp…
    Kram !

  • Carl-Johan

    PÃ¥ 1980-talet hade Ã…ke Strömmer, Assar Rönnlund och Hasse Johansson en tradition att sjunga en sÃ¥ng i radio efter svenska stafettguld. Det var nog Strömmer som skrev den, han var ju revyförfattare ocksÃ¥. I Lahtis 89 var det ”vi har vunnit en stafett fett fett”. Med fina rim som ”Ulvang han var för tung tung tung, Ristanen ej längre ung ung ung”. Härligt minne.

  • Henric

    Man är luttrad efter alla år och man skall vara ödmjuk inför stafetten men det är självklart att Sverige kör om guldet i stafetten. Vi har formen och kompetensen i laget. Det är vallateamet som avgör hur det skall gå imorgon. Kalla och Haag gav allt och åkte 30 sek bättre i finalen än i semifinalen men deras skidor var sämre än konkurrenternas:Man såg det klart och tydligt när de var i backen in till stadion. De gled ikapp hela tiden. Tjejerna visade i alla fall att kanonformen finns där och de gjorde ett mycket bra lopp. Dock imponerad av de rutinerade tyskorna.Lite småkär i Nystad, inte bara duktig i skidspåren utan en av de snyggaste:-)
    Jag har under de senaste månaderna proklamerat att Emil Jönsson skall in i laget ffa för att han blivit bättre på de längre distanserna men ffa för hans inställning och hans vinnarskalle.ja, jag har trott att han haft en sådan men efter Liberec-VM och hans sprintlopp här i OS gör att jag börjar tvivla lite kring honom.Han har lite att bevisa i framtiden. Jag tror på honom men han har inte det definitiva självförtroendet som krävs i de riktigt stora sammanhangen ännu.Han är bara 23 år och är bara i början av något. Han har säkert lärt sig både det ena och det andra under detta OS.

    Vilken taktik skall vi ha i stafetten?
    Vi måste absolut få en bra start i stafetten vilket vi inte fått tidigare, vi har efter de första sträckorna varit långt efter. Jag hoppas Rickardsson inte tvivlar på sin form för den bör vara god.Tills staven gick sönder i skiahlton så låg han i topp. Han har vunnit i Tour de Ski på 10 km klassiskt så han bör ha ett helt annat självförtroende än för 1 år sedan. Fast Teodor har åkt bra i år också..

    Andra sträckan vill jag ha Södergren som har Ã¥terfÃ¥tt känslan i spÃ¥ret. Han ser sugen ut och jag litar pÃ¥ honom nu igen. Jag hade honom utanför laget innan OS pga att han inte presterat innan OS. Nu känns det som den ”gamle” Södergren igen. Södergren är en skidÃ¥kare som aldrig vunnit nÃ¥got individuellt och inte i stafett heller. Det är dags att ändra pÃ¥ den förbannelsen nu.

    På 3:e sträckan vill jag ha Hellner. Hellner var briljant igår och visade att kanonformen finns kvar. Har Hellner kanonskidor imorgon så tror jag att han kan spräcka fältet på 3:e sträckan, det är inte säkert att han kan hänga av alla men chansen är god men det viktigaste är att hänga av Norge pga att de har troligtvis Northug på sista. Får man 20 ekunder inför sista sträckan så tror jag det räcker för mycket formstarke Johan Olsson att hålla på sista sträckan.
    Vill se hård och jämn fart på de klassiska sträckorna för att syna Rönnings och Sundbys form. Viktigt att ta iniativ och visa självförtroende från början.
    Jag tror stenhårt på det här laget och den laginsatsen de gjorde på skiahlton bådar gott!

    Mvh

  • Thomas

    Re: Henric – Rickadsson hänger med pÃ¥ första, Olsson krossar Rönning pÃ¥ andra, Södergren hÃ¥ller avstÃ¥ndet till Norje över 20 sek pÃ¥ tredje och Hellner ror iland det hela pÃ¥ sista.

  • gawyn

    Ja, onekligen har det varit mÃ¥nga trÃ¥kiga (framförallt första) sträckor senaste 20 Ã¥ren. Men om bara vallagudarna är med oss ska Sverige kunna ta en medalj. Och hittills har ju svenska vallateamet varit helt rätt ute. Nu ryktas det om väderomslag förstÃ¥s….

  • @MrArne

    Jonas Karlsson – MM… d.v.s Metaforernas Mästare… Än har du en bit kvar till Arne Hegerfors nivÃ¥ pÃ¥ sanslösa krumbukter men det tar sig – twittra pÃ¥ – ett utmärkt referatredskap!

    Sicken dÃ¥re…

  • http://harvner.blogg.se/ Jonas Hamner

    Mycket intressant inlägg käre namne! Jag har suttit och tittat på Sveriges Färgtelevisions OS-klassiker innan mästerskapen började och jag har en allvarlig fundering på om inte halva andan inom längdskidåkningen sitter i skägget? Mieto, Wassberg mfl kom in som frostnupna jultomtar i mål efter att i spåren ha exploderat i en urkraft som är svår att beskriva i ord. Jag röstar för kollektivt skäggodlande i det svenska laget!

    /Jonas

  • Henric

    Thomas

    Kan vara ett bra alternativ, helt enkelt för att syna de norska,klassiska åkarnas form. De har inte rosat marknaden hitills. Inte heller Hafsås eller Gjerdalen har visat något som troligtvis kör en 3:e sträcka. Vi måste vara offensiva i våran åkstil från början. Mvh

  • Anna

    Håller tummarna för att killarnas goda form håller i sig och att skidorna är vallade bäst av alla :) Stafetten är huvudpunkten på OS, är sååå spännande och sååååå trevligt när vi lyckas!! Vi ska sikta mot guldet men bli glada om vi tar medalj :)

  • Skelleftebo

    Hej,
    PÃ¥ tal om stafett.
    En arbetskollega kom med ett intressant förslag till en ny typ av gren i skidor: Lagtempo som vi har i cykel med 4 deltagare/lag där minst 3 ska gå i mål.
    Det skulle kanske kunna ge intressanta tävlingar eller vad tror ni?

  • namn

    Får man fråga varför SVTtext ljuger om Magdalena Neuner?

    För det första har Neuner inte alls åkt hem, utan kommer stanna kvar i OS-byn och heja på lagkamraterna i stafetten.

    För det andra är hennes kritik endast riktad mot dopingkontrollanternas uppträdande efter guldloppen. Hon tycker att dom var hårdhänta, okänsliga och otrevliga. Hon känner sig illa behandlad och får medhåll av Simone Hauswald som säger detsamma. Detta framgår inte av det lösryckta citat som artikeln publicerar utan man kan lätt få uppfattningen att Neuner ogillar tuffa dopingtester. Vidare påstås det att hon har åkt hem för att undvika detta.

    För det tredje har detta ingen som helst koppling till hennes beslut att avstå stafetten. Det beror helt enkelt på att hon känner sig mentalt trött.

    I fortsättningen rekommenderar jag att ni läser originalartiklarna i tysk media istället för att bara skriva av Aftonbladets strunt.

    http://olympia.ard.de/olympia/sportarten/biathlon/neunerkritik100.html

    http://www.bild.de/BILD/sport/olympia-2010-vancouver/2010/02/22/magdalena-neuner-wettert/gegen-dopingkontrolleure-behandeln-uns-schlimmer-als-schweine.html

    Jag tycker att er artikel är mycket olycklig då den sannolikt leder till misstankar på helt felaktiga grunder och hoppas därför på en rättelse. Tyvärr verkar era kollegor på SVTtext strunta fullständigt i detta då dom varken behagar rätta dom direkta sakfelen eller förtydliga efter att kritik framförts.

  • Jens

    VEM ska köra om nÃ¥n av de fyras gäng blir sjuk?? Jönsson o Modin är sjuka o Teodor är väl knappast nÃ¥t alternativ och Björn Lind….. nä det hade kanske varit bra o sparat in nÃ¥n av skicrossturisterna och lÃ¥tit Mats Larsson hänga med till OS istället?? Jag tycker OS-uttagarna är tragiska när inte de fyller kvoten för längdskidÃ¥karna, det är ju om nÃ¥got att vara ”dumsnÃ¥la”. Men förhoppningsvis slipper jag fÃ¥ anledning att komma tillbaka till detta för förhoppningsvis är de fyras gäng friska och krya imorgon, i annat fall tror jag inte de har en jävla suck.

  • Thomas

    Mardrömsscenariot blir väl då att det strular för Rickardsson på första, han kommer 20-30 efter som Olsson får jaga ikapp. Sen blockerar Gjerdalen återigen Södergren och de övriga på tredje och 10 lag går ut samtidigt på sista sträckan.

  • Patric

    Tack Jonas,
    för ditt engagemang för sportsverige och din skarpa ”tunga”. Tycker att du är briljant med pennan och i rutan sÃ¥ blir det bara bättre hela tiden. Det verkar som du förstÃ¥tt att man inte behöver vara elak för att vara proffstyckare.
    Det här blev lite tyckande om dig men känner att du borde få beröm för ditt jobb. Vi uppskattar det.

  • Tobias

    För det första, VM 1991 gick i Val Di Fiemme

    För det andra, det var Södergren som åkte sistasträckan 2007 (Hellner sträcka 3).

    För det tredje, Sverige bör ställa upp med rutinerade Södergren på första, Richardsson på andra, Olsson på tredje och så Hellner.

  • Paul Hansson

    Hej Jonas!
    Vad gäller stafetterna sÃ¥ har Du väl koll pÃ¥ hur mÃ¥nga Norrlännigar som ingÃ¥r i de ”svenska” lagen.
    undrar en sur & tystlåten Norrlänning.
    Paul Hansson
    Kiruna.
    Om Du vill svara så får Du bifogat min E-posta adress

  • Oden

    Sverige kommer aldrig att få ett tillräckligt stort avstånd ner till Norge, eftersom det finns alltid någon eller några länder som inbillar sig att dom kan besegra Northug i en spurt. Först när övriga nationer har lärt sig att inte fungera som hjälpryttare åt Northug så kan Norge besegras. Kom ihåg att det faktiskt var ryssarna (Legkov) som höll på att förstöra glädjen för Hellner. Och oavsett vad dom flesta tror, så vågar jag påstå att Hellner inte skulle haft en chans om Northug inte knäckt staven. Han är fruktansvärt kylig.
    Det bästa scenariot vore om Ryssland, Tyskland, Sverige och Italien kommer loss på första eller andra sträckan, och bestämmer sig för att köra för allt vad dom är värda.

    Men, nej, kan ändå inte se nån annan än Norge som vinnare i stafetten. Andrahandsfavoriten är Italien. Sverige kan på sin höjd komma topp 5.

  • Ola

    Stafettuppställningen.
    Ja Rickardsson med ett ökat självförtroende sen sin vinst detta året åker första sträckan. Hans uppgift blir att åka med täten o ev. kanske kunna göra något in mot växling. 2 a sträckan-Johan Olsson där han har stora möjligheter att spräcka fältet med den form han visat. Ivarje fall gå med nån annan stark nation som spräcker fältet. 3 e sträckan södergren. han såg fräsh ut på skiathlon o ska kunna leverera ett stabilt lopp. Rutinerad. Sista sträckan-Hellner. Med den form han visar nu har vi goda chanser oavsett vilket scenario stafetten tar. Hellner är åkstark nu vilket kan behövas för att täppa igen eventuella luckor. Dessutom en stark avslutare med gott självförtroende som (Ifall Norge fortfarande är med) kan utmana Norrthug. Det finns fler utmanare i form av Tyskland, Frankrike, Ryssland, Canada och Finland. Olsson och Södergren kan snacka ihop sig om vilken sträcka Anders är mest bekväm med, med tanke på hans säsong. Olsson åker ju jättebra i båda stilarna just nu. Nyckeln till framgång är hårdkörning- För att varje sträckas man tar matchen mot konkurrenter och försöker vinna SIN sträcka! Små sek. här o där blir viktiga för att kunna manövrera taktiskt för Hellner på slutet. JAG LITAR 100% PÅ HELLNER! Lycka till :)

  • Ola

    Ett tillägg!
    Räkna med att Odd-Björn Hjelmeset kommer vara laddad. Stafetten är hans viktigaste uppdrag för norge i detta OS och han har alltid varit en räv. Se upp på de klassiska sträckorna så vi inte hamnar bakom igen. Bauer kan också hårdköra här men tjeckien BORDE inte vara ett hot. Puh! Nu känns det bätter, jag hann varna för Odd-Björn! ..ok..:)

  • Adrian

    Sverige MÃ¥ste satsa pÃ¥ att gÃ¥ ifrÃ¥n pÃ¥ klassiska delen om man vill hänga av Norge om man ser till hur det sÃ¥g ut pÃ¥ dubbeljakten…dock skyllde de pÃ¥ dÃ¥liga skidor…men förmodligen är de inte i topp. Sen kanske man mÃ¥ste ta hänsyn till övriga länder med, det är ju inte bara Norge det handlar om…ryssar och italienare kan bli farliga och se upp för Kanada.
    Jag tycker absolut vi ska ha Hellner pÃ¥ sista som hÃ¥ller absolut bästa form i skejt och har bäst finish, bÃ¥de taktiskt och fartmässigt enligt mig….samt självförtroendet.
    Hur man ska köra föregående sträckor har jag svårt att pussla med, allt beror på hur bra Anders och Rickard egentligen är och hur de andra länderna kör.

  • Niclas

    Off topic.

    Har i ett par Ã¥r irriterat mig pÃ¥ att t ex damallsvenskan heter just damallsvenskan. Tycker att det lÃ¥ter som att man talar om ett travderby eller liknande. SÃ¥ inte undra pÃ¥ att jag började fundera när Anders Blomqvist, under tjejernas sprintstaffet igÃ¥r, började jämföra Kalla och Haag med rashästar. Är det inte dags att knuffa ut ordet ”dam” ur det svenska sprÃ¥ket?

  • Mikael

    Hej Jonas,
    Apropå fortsatt revanschlusta hos norrmännen inför Stafetten. Be Marcus Hellner omgående kolla in nedan filmlänk. Den visar hur Northug kan komma att attackera den gode Hellner under morgondagens stafett. Jag hoppas verkligen det finns domare längs spåret.

    Heja Sverige – Mot nya medaljer

    http://www.stafettvasan.se/2009/01/cross-checking/

  • jon, münchen

    Det finns hopp!

    -87 i Obersdorf föll (ryssen) deviatarov pa tredje-sträckan, wassberg kunde rycka och mogren höll undan – guld!
    -88 i Calgary hände samma sak: deviatarov föll igen (dessutom ramlade prokuroruv pa sista ocksa, men det är en annan femma..) – guld!

    Och, om jag inte är fel ute i far/son träsket nu, finns inte sonen deviatarov med i det ryska (sprint-laget) numera? In med honom pa tredje-sträckan, och Sveriges guld är klart! :-)

  • Oden

    Full gas frÃ¥n början, pÃ¥ bra skidor, kan KANSKE räcka till medalj, men jag tror det knappast. Norge kommer tala om var skÃ¥pet ska stÃ¥, och sedan fÃ¥r resten av gänget snällt rätta in sig i ledet. Man ska inte räkna med att norska vallateamet gör bort sig tvÃ¥ gÃ¥nger pÃ¥ samma OS. Och, precis som Jonas sÃ¥ smÃ¥tt antyder – stafett-guldet i OS är nog det finaste att vinna pÃ¥ längdsidan. Därför kommer ingenting att lämnas Ã¥t slumpen.

  • Björn

    Misslyckandet i VM förra Ã¥ret fÃ¥r nog till en del skyllas pÃ¥ magsjukan som dÃ¥ hade lamslagit större delen av laget före och under tävlingarna. Visserligen var väl alla som körde friska, men det är en sak att känna sig frisk, en annan sak att prestera pÃ¥ max över 10 km. Därför oroar förkylningsläget i svenska truppen just nu. Att Teodor Pettersson var sÃ¥ tom i kroppen igÃ¥r – kan det ha med nÃ¥got virus att göra? Inte helt otroligt. Och i sÃ¥ fall är det inte helt otroligt att Hellner och Olsson o.s.v. o.s.v. ocksÃ¥ pÃ¥verkas.

    MEN, om alla fÃ¥r vara friska har vi nog en god chans. Dock ska man komma ihÃ¥g att det finns mÃ¥nga kompetenta lag: Tyskland, Ryssland, Italien, Norge förstÃ¥s, men se även upp för Kanada (fyra män bland de 16 bästa pÃ¥ dubbeljakten), Schweiz (mycket fina insatser pÃ¥ 15 km fritt) och Frankrike – de tvÃ¥ senare är väl dock lite svagare i klassisk stil (?). Men en sak är säker: stafett är inte längre en uppgörelse enbart mellan Sverige, Norge, Finland och Sovjet/Ryssland som det var pÃ¥ Gundes och Wassbergs tid.

  • Oden

    När Sverige har tvÃ¥ riktigt accelerationssnabba distansÃ¥kare – en i början för att splittra fältet, och den andre i slutspurten – sÃ¥ kan vi börja hoppas. Men till dess fÃ¥r vi lita till yttre omständigheter. Och det är ju inte lika roligt, tycker jag, även om det ocksÃ¥ har sin tjusning.

  • SkidÃ¥kare

    Rikardsson
    Olsson (Något bättre i klassiskt)
    Södergren (Kanske lite tryggare i skate)
    Hellner

    Där utnyttjar vi bäst de egenskaper och kvalitéer som åkarna har i båda stilarna och spurtegenskaper.

  • Nordbo

    Svenska folket har extremt dåliga nerver, i gemen.
    Och det har ju förstås att göra med våran historia där alla modiga bönder som vågade hävda sin rätt, typ Nils Dacke och gänget, systematiskt blivit utrotade av den Stockholmska kungamakten, vilket gjort att bara vi övriga fega nervvrak finns kvar från den Svenska genpoolen!

    Så tänk på detta kära sportjournalister när ni kräver medalj av oss Svenska nervvrak. Kräv aldrig stordåd, för då känner vi giljotinen slicka våra halsar!

  • Oden

    Om Rikardsson får till ett lika bra lopp som i TdS, så kan det finnas en chans. Det förutsätter dock att Olsson kan gasa på ännu mer på andrasträckan. Tycker dock att Södergren saknar den högre växeln som får det att göra riktigt ont på de som jagar därbak.

  • Henric

    Hela laget andas optimism. Det är början på en ny era som vi ser precis som 1984 när Gunde Svan kom fram. Vi har samma ingredienser denna gången. Underskatta inte åkarnas åkform! Att Norge kanske sätter in Hjelmeseth på en klassisk sträcka säger väl lite om att standarden inte är den bästa inom norsk herrskidåkning. Vi skall nyttja det självförtroende vi nu har. Det andas enorm optimism inom det svenska längdlandslaget och vi skall nyttja detta och åka ifrån Norge..på de 3 första sträckorna.Mvh

  • Anders H

    Hej Jonas!
    Tack för en ryslig artikel!
    Du är för ung för att ha sett S-Å Lundbäck på första sträckan i OS i Lake Placid 1980. Han hasade sig runt sina 10km och dödade allt hopp. Wassberg körde sedan (3:e?) och var på väg upp genom fältet, och hoppet återvände när han tyvärr tyvärr stod på öronen och sen tappade sugen.

    Onödigt att nämna är H-E Larssons felskruvade plastskidor i VM i falun anno 1974 där först den ena och sen den andra skidan ramlade i Dalälven…

    Som sagt det vilar en förbannelse över svenska skidåkare i stafett och därmed också över oss galna fanatiker som lider i TV-soffan.

    Men imorgon då jä-lar!

    Anders H.

  • Henrik

    Alltid kul läsning, och jag håller med. Stafetterna i OS, oavsett vilken stafett det är, tycker jag är dom roligaste grenarna att titta på. Och efter vad som hände i dubbeljakten så ser man lite extra fram emot herr stafetten :)

  • Oden

    Skrockfull som jag är, sÃ¥ kör jag en modifierad ”Jonas” á la 2006 – inget guld. Men dÃ¥ handlar det alltsÃ¥ bara om skidstafetterna.

  • ia

    Har inte med detta att göra, men ska verkligen Markus Larsson åka slalom i os? Jag trodde vi hade fyra platser och att de som ska åka är Myrer, Hargin, Bäck och Byggmark. Någon som vet?

  • KÃ¥re

    Hur får ni ihop bara ett silver för Sverige? Två får jag det till.

  • Conny

    Tack för ett helt perfekt program otroligt trevligt o följa er ni visar verkligen att det gÃ¥r o göra bra program utan o ironisera som tv4 ständigt gör.Tro ni det kan vara en Gunde effekt som skördas nu….verka ju vara en härlig o lätt stämning i laget där alla dra Ã¥t samma hÃ¥ll

  • Leonard

    Pops & Karlsson, vi är många som är sugna på att se någon intervju med tjejerna nere i lägenheten! Höra hur dem har upplevt OS osv..Skulle ju även vara kul att se hur ni bor där i Whistler, t ex filma Pops etage våning eller när Elofssson lagar ägg eller älgstek!

  • Maria

    VARFÖR HÅNGLADE ANNA HAAG MED EMIL??? NU ÄR HON OXÅ SJUK!!!!!!!!

  • Nalle

    Herrstafetten – det är det som är höjdpunkten pÃ¥ ett mästerskap, även OS. Med den försmak vi fick pÃ¥ dubbeljakten sÃ¥ är det med spänd förväntan pÃ¥ vad som ska hända imorgon.

    När nu damerna är sjuka sÃ¥ är det viktigaste att isolera – herrarna! LÃ¥s in dom i varsin isoleringscell till imorgon!

  • hdw

    För den som inte vet sÃ¥ är en ”försvarsmekanisk” den sorts ortopediskt utformade extra knäskydd som Niklas Kronwall använder ;)

  • hell

    Skidorna har varit grymt roligt att följa med fantastiskt bra rapportering. Snacka om att göra det mesta för licenspengarna! Har kollat en del curling och konstaterat lite nu och då senaste veckan att vi vinner ju en del. Men jag har inte orkat ta reda på hur det funkar. det kan man väl få serverat :) Är vi med i matchen eller pratas det inte curling i studion för att vi går dåligt??

  • Johanna

    Stafett är speciellt, men nu har tyvärr det hänt som man väntat pÃ¥ och befarat – sjukdomarna. Haag, Kalla och Pajala – vad är det som säger att det tar stopp där? Svenska längdskidÃ¥kare brukar ju vara bräckligare än bräckligast och mottagliga mot allehanda bacillusker under stora mästerskap. Det har hittills under OS varit liiiite för bra för att vara sant med ”bara” en öroninflammation pÃ¥ Emil. FÃ¥r nog be den där schamanen om skydd mot sjukdomar ocksÃ¥ när du ändÃ¥ hÃ¥ller pÃ¥!

  • Sofia

    Byt tröja Jonas !! Du passar i rött men inte varje dag.

  • Jocke

    Nu får ta och rota i detta sjukdomshelvete. Det går inte att skylla på otur då Sverige då inget annat lag drabbas av detta som Sverige. Vad gör man för fel!? Det är egentligen en jävla skandal och någonstans sitter någon med en rejäl skopa inkompetens.

  • Niclas Kuoppa

    Kan ni inte kommentera Mats Olssons spya i Expressen idag om Helena Jonsson!?

  • Ronny

    Hur kommer det sig att dom får antibiotika för en vanlig förkylning? Det hjälper ju inte, snarare tvärtom. Inte första gången man läser att läkare Klas Östberg är snabb med att ordinera detta.

  • Salinger

    Jag tror berömmet till SvT:s OS-sändningar mer har att göra med alternativens(företrädesvis kvällstidningarna) hysteriskt fåniga löjliga o desperat skämtsamma journalistik där allt handlar om journalisten o hur käck o viktig HAN/HON är.
    SvT:s OS-sändningar i Ã¥r är inte märkvärdigare än tidigare men trÃ¥kigheten präktigheten o det förutsägbara uppskattas i folkleden som är såå trött pÃ¥ att allvarlig journalistik inte fÃ¥r existera längre.Allt till följd av att journalister idag ska imponera pÃ¥ andra journalister i det eviga falska ryggdunkandet.Lägg därtill att journalister idag ska vara kompisar med idrottsutövarna för att fÃ¥ möjlighet säga Ã¥tminstone det meningslösa ”Hur känns det?”
    Så sportjournalistiken är i allvarlig kris där alla ska sälja sig själv.
    SvT:s helhetbetyg dras ned av att allvarsmän som Jonas o Pops också ska försöka vara KÄCKA o det blir bara sååå dumt.
    Håll er till tråkigheten.Det är så vi vill ha det.Och lär av Bosse hansson o våga vara kritiska.Ni är inte en del av den svenska truppen! Ni är självständiga KRITIKER.
    Magadalena Forsberg är i denna anda en smärre katastrof till skillnad mot Pernilla Wiberg.
    Det räcker liksom inte med att vara hela Sveriges Magda.Man måste ha några åsikter också!!

    F ö är Neuner en helt underbar idrottskvinna.Liksom de flesta tyskar.Lugna med fint uppträdande.Dessutom är hon snygg (aj…)

  • Kalle

    Kan ha missat det, men har ni ställt Arild Monsen mot väggen och frågat hur han tänkte?
    Hur kan man göra så mot Teodor, verkar agerat som en kvissling. Obegripligt!

  • Johan

    jaha Skidtjejerna är sjuka surt, j-ligt surt.

    MEN Krönikör Karlsson du får ta ditt ansvar eftersom du med detta inlägg säkerligen har jinxat dem så att de blev sjuka. ;)

    Så inga mer inlägg av den här typen tack.

  • KÃ¥re

    Peter Lind är förbannat lik både Albert Svanberg och Douglas Murray!

  • Per

    Snälla snälla ta bort den där pinsamma kvinnan som intervjuar. Hon ställer exakt samma frÃ¥ga pÃ¥ tre olika sätt samt att nu till sist tryckte hon ner Helena Jonsson hur hon skulel kunna hämta kraft till världscupen efter ett sÃ¥ dÃ¥ligt OS. HERREGUD!!! Hur kass reporter fÃ¥r man vara egentligen. Hon kan ju sluta med Jidhe-jargongen med med ”Hur känns det, berätta?”

  • Thord

    Jag har en undran. Har svenska skidskyttarna ett annat vallarteam än längdskidåkarna och i så fall har de inte tagit hjälp? Jag tycker det verkar som att längdskidåkarna lyckats kanon men inte skidskyttevallarna.

  • Erik

    Nu är det dags för en ny Ingemar Stenmark som säger åt de reportrar vilka ställer en massa dumma frågor och då tänker jag i första hand på den kvinna som befinner sej vid målet hos skidskyttarna: Åk själv för faan!
    Jag skulle med glädje ställa upp på att få intervjua henne efter målgången sedan hon åkt ett av loppen i den grenen.
    Se inte så lessen ut när ni måste redovisa silver i stället för guld som oftast tas ut i förskott.

  • A Kohlberg

    Håller med helt och hållet. Fanns inget mer spännande som barn än att kolla på herrstafetten. Sverige dominerade. Kanske kommer den oslagbara gjädjekänslan tillbaks detta OS. Jag tror det!

  • Susan

    Du, Jonas. Be en bön pÃ¥ torsdag lär inte hjälpa. MEr än inför nästa Ã¥r dÃ¥. För stafetten gÃ¥r i morgon. Ã…tminstone i svensk tv…..

  • HAG

    Varför visa samma ishokeymatch på både svt24 och på barnkanalen?

  • Evelina

    Det pirrar redan i magen och jag längtar… Är samma Ã¥lder som Karlsson och har sett samtliga kollapser…grät framför tv:n redan pÃ¥ 80-talet och nu hoppas jag pÃ¥ revansch.

    Tack för uppvärmningen, o för vinterstudion kommer att sakna er när det är slut!

    En sak till Per Elofsson, du är värd 5 plus i Aftonbladet du också, tillsammans med både Blomman, Pops och Hård.

  • tord

    Varför inte låta Blomman och Hård ta hand om intervjuerna i målområdet? De finns ju ändå på plats. Yvette är enbart pinsam.

  • Stig

    1) Amatörmässigt med dessa evinnerliga sjukstugor vid för många OS och VM.

    ( Se tillbaka och tänk efter,VAD är fel i
    uppträdandet samt ATT göra något åt det.

    Boende ? ( egna rum ! ej delade ! )

    Familjer ? ( håll dem borta under tävligarna ! prata genom telefoner och GENOM
    TV mm. )

    måste man pussa och krama alla snoriga medtävlare ( egna lagets och även andra lag ) efter målgång ?

    efter målgång : varm filt från egna lagets
    stab !

    OCH led bort dem DIREKT !

    OCH ta bort åkarna från idiotiska frågor
    direkt efter målgång !

    ( hur det gick har man ju sett ! )

    Samt snabbt till varm dush och återhämtning
    UTAN massmedia !

    Prata kan de göra EFTER dush och återhämtning !

    NU något annat: VARFÖR har man inte reserverna i gång
    OCH friska ?? ( de bör inte bo med ordinarie laget utan på annan ort ! )

    SAMT HAR vi nu verkligen 4 bra 3-milare
    som är friska ? ( damer )

    HAR vi nu verkligen 4 bra 5-milare
    som är friska ? ( herr )

    Åtminstonde 4e platserna ( kanske även 3e )
    borde stå som möjliga vid behov för tex

    åkare som Jenny Hansson , Sandra Hansson

    samt tex Svärd, Ahrlin med flera.

    Borde man redan på förhand ORDNA med FIS-poäng till tex ACO och Ferry
    så ATT de kan hoppa in i stafett ??

    Argumentet att låg-lopparna ska kvalificera sig håller inte ! HUR många RIKTIGA 5-milar
    finns det i Världs Cupen ???

    MINDRE byråkrati och prestige mellan
    de olika förbunds-kaptenerna är önskvärd !

    SLUTA med DRAVLET om Sverige-Norge !
    det finns ju många andra bra lag.

    Verkar ju vara massmedia-TÖNTAR som piskar
    upp detta LARV !

    OCH ÄR valla-bussen MED på OS ??

    FLYG-PLANET ??

    EGEN MAT ?
    EGET Vatten osv. ?

    ——————-

  • SkidÃ¥kare

    Skidåkarna borde verkligen få tänka på återhämtning snabbt efter loppen.
    Att de får en var filt direkt efter målgång. Att få i sig energi och näring snabbt. Att få gå till dusch och omklädning innan de ska göra intervjuer.
    Om man som nu ska stå stilla efter att ha åkt skidor börjar man frysa efter några minuter, tro mig. Åker själv.

    Det som bidragit till att tjejerna blivit sjuka är bla alla intervjuer, all väntan efter loppen istället för att få byta till torra kläder, allt pussande och kramande med konkurenter och med prisutdelande på medaljceremonierna. Immunfösvaret är mottagligt för virus efter lopp.

    Ibland undrar man om åkarna ska få börja tänka lite mer på sig själva för att få snabbare återhämtning och större chans att hålla sig friska istället för att behöva ställa upp på alla intervjuer direkt efter loppen och allt pussande och kramande som inte minskar risken att bli sjuk. Immunförsvaret måste få en chans att vara starkt.
    Om vi verkligen vill att de ska hålla sig friska måste det bli en annan ordning på allt åkarna förväntas ställa upp på.

  • SkidÃ¥kare

    Vilken förbannelse?
    Visst, det har gått mindre bra i Alberville (4:a) 92, Falun 93, Lillehammer 94, Thunder Bay 95, Trondheim 97, Nagano 98, Ramsau 99, Oberstorf 2005 och Liberec 2009.
    Men va tusan efter de gyllene åren på 70 och 80-talet även 1991 med Magnusson, Lundbäck, Wassberg, Svan, Mogren, Majbäck, Ottosson mfl har vi tagit medaljer i Lahti siver 2001, Val Di Fiemme brons 03, Turin brons OS 06, Sapporo brons 07. Är det dåligt? Nej självklart inte. Sporten har utvecklats sedan 80-talet.
    Då stod det mellan Sverige, Norge, Ryssland och kanske Finland. Det är en mycket större konkurens nu.
    Nu kan länder som Italien (Piller Cottrer, DiCenta), Frankrike, Tyskland (Teichman, Angerer, Sommerfeldt) definitivt ta medalj. Även länder som Tjeckien med Bauer och Koukal, Schweiz med Cologna, Kanada, USA har en liten medaljchans om de får ett bra lopp och någon bra nation kör lite sämre.
    Att kräva medalj går inte heller. Ha rimliga förväntningar.

  • Fischer

    Vilken förbannelse?
    Visst, det har gått mindre bra i Alberville (4:a) 92, Falun 93, Lillehammer 94, Thunder Bay 95, Trondheim 97, Nagano 98, Ramsau 99, Oberstorf 2005 och Liberec 2009.
    Men va tusan efter de gyllene åren på 70 och 80-talet även 1991 med Magnusson, Lundbäck, Wassberg, Svan, Mogren, Majbäck, Ottosson mfl har vi tagit medaljer i Lahti siver 2001, Val Di Fiemme brons 03, Turin brons OS 06, Sapporo brons 07. Är det dåligt? Nej självklart inte. Sporten har utvecklats sedan 80-talet.
    Då stod det mellan Sverige, Norge, Ryssland och kanske Finland. Det är en mycket större konkurens nu.
    Nu kan länder som Italien (Piller Cottrer, DiCenta), Frankrike, Tyskland (Teichman, Angerer, Sommerfeldt) definitivt ta medalj. Även länder som Tjeckien med Bauer och Koukal, Schweiz med Cologna, Kanada, USA har en liten medaljchans om de får ett bra lopp och någon bra nation kör lite sämre.
    Att kräva medalj går inte heller. Ha rimliga förväntningar.

  • Christer

    Vi har ett kanonlag men svenskar ”nu för tiden” vinner nästan aldrig när de är favoriter. Undantag Charlotte Kalla som denna gÃ¥ng var sÃ¥ överlägsen att hade det varit en Världscup hade hon vunnit med 30 sekunder nu blev det 6,5 sek pga favoritskap. Men det finns en chans om Hellner är i fortsatt storform. DÃ¥ Ã¥ker ingen sista kilometern sÃ¥ fort som han. Har han 7 – 8 sekunder innan utförsbacken in mot mÃ¥l kommer inte ens Northug ikapp. Man hoppas ju som alltid och denna gÃ¥ngen kanske det gÃ¥r bra, men vi kan ocksÃ¥ bli 9:a 3,25 minuter efter.

  • Danne

    Det kryper i kroppen när jag inser att jag sett de flesta stafettsammanbrott. Tack för påminnelsen, unge herr Jonas, trodde du var några år äldre ;-)
    En strÃ¥lande sammanfattning annars. NÃ¥gon skrev att man inte behöver vara elak för att vara sportjournalist. Jag hÃ¥ller med till 100%. Den enda som kan vara elak och dryg och gÃ¥ iland med det är Niklas WikegÃ¥rd. Jag vet att du försökt ha en elak period, likasÃ¥ Claes Runheim när han med sänkta ögonbryn försökte fÃ¥ Hardy Nilsson att erkänna sina misstag med Tre Kronor. Nej, nej, nej – ni skall vara er själva. Precis som Jonas är i studion 2010.

  • Klabb

    A nu Jonas nu e fan förbannelsen bruten,vi e FAN Bäst i skidor,Skönt att vi satte Petter på plats,GRATTS Sveriges skidgrabbar,önskar en jävligt STOLT svensk,Tack för en grymt försnack o studio,hälsa POPS

  • Sandra

    Det er fint at Sverige vant stafetten for da fikk vi se at norsk herrelangrenn er nede, og at trenere nå får sparken og vi kan satse med nye trenere og nye løpere til VM i Holmekollen 2011.

    Hadde Norge gjort det bra på de 3 første etappene og vekslet samtidig med Sverige, så hadde Northug slått Hellner. Han hadde en lett jobb der han gikk ut med 37 sek. ledelse og kunne hvile mesteparten av etappen og så hevne seg på Northug. Det var ikke fair match der. Torgny Mogren klarte å vinne for Sverige da han gikk stafett når de 3 andre på laget var dårlige. Det er mange gode løpere som har det sånt. Mogren dengang, Northug, Lucas Bauer, Dario Cologna og noen andre.

    Leste en canadisk nettavis der det var kommentarer. Vitoz sa at Sverige fant ut hvordan de skulle knekke Northug og de trengte 4 mann for det mot Northug alene. Oh Kershaw sa at ingen slår Northug. De anser Northug som den beste. Han er alene og har ingen lagkamerater som drar lasset for han slik at han kan defilere til seier.

    Johan Olsson, Anders Södergren er mye bedre enn Hellner. De gjør jobben selv. Drar i front tidlig og drar i fra. De er meget gode. Hellner har ennå ikke gjort det. World Cup viser statusen.

Alternativ bild för flash innehåll.
Hanna Hellquist, programledare i Morgonpasset i P3. Foto: Ellen Andersson / P3 Nyheter

Den omtalade hashtaggen Hanna Hellquist har skapat en twitterstorm efter ett uttalande om sexism.

Senaste nyheterna
Josephine Forsman. Foto: UR

Seriestart: Låtarna som förändrade musiken I UR:s nya serie listar Josephine Forsman de viktigaste låtarna i populärmusikens historia.