Okategoriserade

Blomquist kritisk mot petningen av Fredriksson

Mathias Fredriksson är som bekant inte uttagen till dagens världscup i Otepää.

Det känns inte rätt.

Wow – jag hör redan hur det mullrar i de djupa ”jag-står-inte ut-med-den-där-gnälliga-ego-Fredriksson”-leden.
För han har en förvånadsvärd förmåga att väcka känslor, Mathias Fredriksson. Vibbarna har ofta varit negativa och han har säkert inte alltid varit hälsosam för lagmoralen. Han har dessutom levererat många raka, obekväma åsikter och sanningar.

Jag hoppas att detta inte läggs honom till last när han nu ställs utanför världscuplaget och OS.

Sverige ställer idag upp med Anders Södergren och fyra unga debutanter (Jimmi Johnsson, Fredrik Jonsson, Martin Johansson och Jens Eriksson – hur många namn kände ni igen?). Fyra åkare som bevisligen är en klass sämre än Mathias Fredriksson.

Förbundskapten Joakim Abrahamsson motiverar petningen av Fredriksson så här:

+ Mathias har fått flera chanser i vinter och inte åkt tillräckligt bra för att platsa i OS-truppen.

+ Det finns två bättre stafettreserver till OS i sprintåkarna Emil Jönsson och Jesper Modin.

+ Detta är ett av bara två tillfällen under resten av världscupsäsongen att testa nya, unga åkare (Oslo är för-VM – där ska de bästa åka; Stockholm/Falun är WC-avslutning där rankingpoäng avgör start).

Vattentäta argument?
Tja.
Fredriksson är verkligen inte något självklart namn i OS-truppen men han skulle kunna vara den rätta stafettreserven. Framför allt kunde han ha fått en sista chans att visa det här i Otepää idag. Även med Fredriksson i laget hade ju tre färskingar kunnat få chansen natt prova på världscupen.

Brådskan att kasta in oprövade åkare förvånar. Det är inte direkt så att trycket underifrån bland svenska distansåkare är mördande starkt. Man kan ifrågasätta om det här är det ideala tillfället att världscupdebutera för en del av de uttagna.

Nu känns det som man haft väldigt bråttom att stänga dörren i ansiktet på Mathias Fredriksson.

Det höjs ett och annat förvånat ögonbryn bland utländska ledare här i Otepää över den svenska uttagningen. Expert-Blomman är inte nådig i sin kritik – ni kan höra honom utveckla den i Vinterstudion.

Jacob Hård

  • nisse

    Vi måste förstå att Jocke ser längre fram och vill att maximalt med unga åkare får prova WC.
    Allt för att sporra dom mot VM i Oslo.
    Dessutom tror jag på WCpoäng för någon av dom
    då det är få bra åkare med.
    Det kan ge oss maxkvot till nästa år.

  • Daniel nilsson

    Med tanke på att Fredriksson är en väldigt bra startman,som aldrig gör en dålig stafett. Så borde han vara med som alternativ startman. Konstigt att testa framtida löften några veckor innan OS.

  • Uffe

    Hur kan en förbundskapten skicka ett sms och peta en skidåkare ur truppen,I min värld är det ett FEGT LEDARSKAP som inte vågar ta den muntliga kontakten och motivera dety med åkaren,i detta fallet Mathias Fredriksson.Jag ifrågasätter starkt vår FÖRBUNDSKAPTEN ,och vad ger vdetta för signaler mot de övrga aktiva i truppen?

  • Andreas

    Det blir intressant och se om Södergren verkligen har något i os stafetten att göra idag. Tvivlar på hans form efter hans sjukdom.

  • Andreas

    Tycker det är självklart att man ska testa juniorer i världscupen men INTE EN MÅNAD innan os!!!

  • Anders

    Detta är märkligt och han borde verkligen få svara för detta. Att prova unga åkare nu är idiotiskt. Självklart skall man inte bli uttagen per automatik för att man har varit bra tidigare men man borde få chansen att visa vad man kan. Även om Fredriksson är runt 20e så är han en bra reserv i stafetten. Det har ofta varit någon i det utpekade stafettlaget som blivit sjuk och så många reserver har vi inte.

  • David

    Jag anser det rätt att plocka bort Fredriksson.
    För det första är han slut som artist i det allra yttersta toppskiktet, sedan tar hans ego fööör mkt energi för andra, vilket riskerar att deras resultat uteblir.
    Bättre då att ta med yngre åkare med framtiden för sig.

  • Henke

    Mathias Fredriksson är en icke diskussion, snacka om att ha framtiden bakom sig !
    Klockrent Abrahamsson fortsätt tänk på framtiden, Fredriksson tillhör historieböckerna och borde lagt skidorna för länge sen. Tyvärr saknar han självinsikt.
    Skillnaden på t.ex. Daniel Rickardsson och Mathias är ju minst en minut på 10km om man bara tänker kortsiktigt på en OS stafett.

  • Rolf Backlund

    Rätt beslut av landslagsledningen att peta Fredriksson! In med ungdomarna!

  • Lingonstigen

    Helt rätt av Jocke A. Satsa på yngre förmågor, Fredriksson har en fin karriär i bagaget men har inte presterat på flera år. Bättre att satsa på de unga som har glöden.

  • Alexander

    Att Jönsson och Modin skulle vara en säkrare startman än Fredriksson är kvalifiserat skitprat. Mathias halkade in på ett banaskal till Davos och presterade en 20e plats i fristil en vecka senare hade han ett dåligt startläge i masstarten och var länge uppe och drog och fick en ok plassering. Vi ska inte glömma att Mathias ofta har preseterat bättre än väntat i stafett. Om Mathias visar samma form som Rickardsson under OS så är faktiskt Mathias tryggare som startman. Jag har också irriterat mig på Fredriksson många gånger, men här handlar det om att få med ett bra stafettlag.

    Självklart skulle inte Fredriksson fått följa med om Rickard Andreasson, Södegren, MAts Larsson, Martin Larsson hade visat stor form i år, men de har de inte gjort. Vi har bara tre som gjort det Hellner, Olsson (juist nu sjuk) och Rickardsson.

    Att använda VM 2011 som argument är pinsamt. OS kommer om 27 dagar och är viktigare än VM.

  • Gulingen

    Tycker att man valt helt fel Världscupstävling att testa nya åkare på. Det kommer WC-tävlingar även efter OS där debutanter kan prova på WC. Så här innan OS är det viktigare att prova dom som är OS-aktuella. Vill dessutom påpeka att man inte testar nya åkare på damsidan. Varför???

  • Jerker

    Håller med Blomqvist.
    Fredriksson kan absolut vara ett bra allternativ på klassiska sträckor i OS. Speciellt då Södergren haft en tuff säsong, Hellner koncentrerar sig på andra distanser och Modin/Jönsson framförallt ser sprinten som stort mål.
    Fredriksson borde vara given femteman i distanstruppen.

  • Ronnie

    Helt rätt Fredriksson ej kom med, Han har ju inte haft ngn medaljchans på många år. släpp fram de yngre. Beklagligt o patetiskt utav Fredriksson o inte inse att han är på nedgång O har så varit i många år.
    Ronnie

  • Peter Mörberg

    Hejsan,jag tycker det är rätt att han inte får åka med,så stora mästerskap är till för dom som presterar något och inte för gamla gnällspikar,jag tycker att fler skulle våga peta gamla stofiler och våga satsa på unga och hungriga åkare som vågar säga att det gick åt helvete i ett lopp och inte skylla på något annat runt omkring….
    Kör hårt livet e kort…

  • Peter

    Otroligt dåligt att plocka bort Fredriksson utan att han fullt ut får chansen att ta en OS plats. Han har dessutom grymt med rutin och brukar alltid åka bra på mästerskap, så jag tror att han verkligen hade kunnat tillföra mycket i Vancouver. Fy skäms på dig förbundskaptenen.

  • Anders Lenhoff

    Känns alltid som det är ngt skumt med denna diskussion.Ingen annan skulle få så många chanser som just MF fått.Ser fram emot ett mästerskap som handlar om annat äm MFs sjukdomar, och bortförklaringar som alltid handlat om fel på andra mm.Längdåkning handlar om att åka fort och det är väll inget som MF sysslat med på mycket länge.

  • Jocke Tm östersund

    Bra att man har petat mattias han har som förbundskaptenen inte visat nåt resultat.Varför ska han då vara med att åka i OS.Bättre att satsa på nykomlingarna.Bra Jocke att satsa på de unga

  • Erkki

    Tycker att förbunds kapten gör rätt, dom bästa för dagen ska åka. Man kan inte åka på gamla meriter, fram med hungriga åkare.
    Mer skidor åt folket.

  • Gustaf

    Så här hade aldrig Gunde Svan betett sig. Abrahamsson borde gå ledarskapsutbildning eller i skola hos herr Svan om hur man beter sig som ledare.

    Förresten varför är inte en sån som Oskar Svärd aktuell för femmilen i OS. Den går ju i klassisk stil och i masstart. Han kan ju det här med klassisk stil och masstart om man säger så med tanke på hans fina segrar i Vasaloppet. Där är en annan miss som förbundsledningen har gjort.

  • http://helträtt ingrid

    Helt rätt att han inte får åka, gör man inget bra resultat så skall han stå över.

  • Mia

    Jag måste nog säga att även om Fredriksson är bra så är det nog dax att ta fram dom som visar resultat och tyvärr så har har väl inte Mattias gjort det på sista tiden….

  • Lars-Åke

    Jag håller helt med Blomqvist dessa (ungtuppar) har tiden framför sig att få debutera, Det känns som Fredriksson är en nagel i ögat och att han är för obekväm med sina sanningar och därför får han och sverige betala för det nu. Visst han har inte kört bra i år men han är rutinerad och skulle varit en bra möjlig startman i stafetten i os. Tyvärr får vi nog inte uppleva det.
    mvh Lars

  • Skidjan

    Fredriksson borde varit bland de fyra oprövade korten som togs ut. Om någon mer var sjuk, hade Fredriksson fått plats då?

    Det är synd att Mathias varit så sjuk under säsongen. Hade unnat honom en framgång

  • Lars

    Sandra Hansson borde fått en chans på 3 milen. Förstår inte varför hon inte har fått nån chans.

  • Zwinge

    Kom in i matchen Blomquist. Fredriksson har inte presterat något internationellt gångbart på flera år. Om det dessutom är så att han inte direkt främjar god laganda är han inte den optimala reserven i ett OS. Däremot tycker jag att Sandra Hansson borde fått någon chans under säsongen att kvala in på 30 km.

  • Lorre

    Helt rätt att peta Fredriksson av flera skäl!!
    Dels har hans prestationer senaste åren varit dåliga sedan måste man även ta hänsyn till hans gnäll och bråket med skidförbundet!!
    Bara det borde diskvalisifiera honom från att med skidförbundets pengar glassa omkring som turist

  • dalkullan

    Bra att de yngre förmågorna får chansen och att gamla meriter inte ska styra.
    Kul att Jens Eriksson äntligen får chansen i landslagsdräkten med tanke på att killen faktiskt kom på 10 plats i Vasaloppet 2009.

  • Ingvar

    Undrar just varför en del tycker att Fredriksson ska till OS, han har ju inte presterat något på flera år. Det är riktigt av landslagsledningen att ÄNTLIGEN avsluta kapitlet Fredriksson

  • Svensson

    Anders Blomquist är ju ett skämt.

    Vad blir nästa steg om vi ska ha med skidåkare i landslaget på gammla meriter ??

    Då borde ju Per Elofsson, Gunde Svah, Torgny Mogren, Jan Ottosson och Christer Majbäck vara våra främsta OS hopp.

    Nej Anders Blomquist det är dax att du inser att Mattias Fredriksson har sin framtid bakom sig.

  • Gunnar Bergman

    Att överhuvud taget MF är med i diskusionen förvånar mig. Han är ju distanserad för flera år sen. Förstår inte Blomquist som ju ska vara ”expert”. Självklart ska dom unga få chansen om inte ”gamlingarna” visat resultat.
    //Gunnar

  • Björn

    Per Elofsson nämnde alternativet med Emil Jönsson på en startsträcka. För mig vore Emil absolut bäst på en avslutningssträcka. Det handlar ju om att hitta någon som spurtar ner Northug och Emil är garanterat det enda alternativet. Som laget i övrigt ser ut i dagsläget, är oddsen små att Sverige kommer att gå ut i stor ledning, vilket är det enda scenario som skulle tala emot Emil på avslutningssträckan.

  • Leif

    Har år efter år hoppats på möjligheten att Mathias Fredriksson ska vara hjälpryttare åt Anders Södergren, så att möjligheten till VM, eller OS-guld ska vara trovärdig; och i mina ögon, till och med sannolik. Detta har aldrig hänt! Svenska skidåkare har åkt för sig själva hela tiden.

    Stort tack till Mathias för allt han gjort, men samtidigt måste vi en gång för alla erkänna att Mathias hade kunnat bidra enormt mycket mer till svenska skidframgångar!

    Detta ansvar ligger förstås på lagledningen och inte Mathias själv. Var är debatten? Varför alla dessa missade upplagda lägen?

  • Tom

    Ingen av nykomlingarna är aktuell för OS så varför prova dem just ett par veckor innan OS?
    Fredriksson har en liten potential för OS så varför inte låta honom få möjligheten att visa det i denna sista tävling innan OS.
    Jag tror det ligger nåt annat bakom detta beslut, kanske passar han socialt inte in i truppen vilket också ska beaktas naturligtvis.

  • stig

    Hur kan två expertkommentatorer som Hård och Blomquist göra sådana uttalanden. Ett typiskt exempel på kompisattityden som förekommit inom svensk längdskidåkning. Mina kompisar skall alltid vara med i dom stora mästerskapen oavsett hur dåliga resultat de har presterat. Inga nykomlingar önskvärda här. Sedan sitter experterna och funderar på varför så dåliga resultat.

  • Tommy

    Det är ju helt rätt att peta Mathias. Det borde gjorts för länge sedan. När fan gjorde han ett bra resultat i Världscupen senast? När var senaste pallplatsen i en Världscup-tävling? 2005?

  • Daniel Olsson

    Man kan ifrågasätta hur beslutet framfördes, men inte på vilka grunder det togs. Visst, vi har inte hört om de nya namnen som får chansen idag, men å andra sidan, har vi hört något om Mathias de senaste åren? Annat än gnäll alltså.
    Jag ifrågasätter inte att Mathias kan vara en bra startsträckereserv i stafetten, men borde man verkligen anförtro en föredetting detta uppdrag då det finns chans att låta en yngling vara med och lära och prestera på ungefär samma nivå? Även om den unga killen skulle göra en dålig sträcka lär man sig mycket av misstag också. Mathias kan inte lära sig mer, det kan de yngre killarna, och de borde få chansen.

  • Kurt Björkman

    Jocke kan skidor.Fredriksson har haft bäst före datum för länge sedan.Bra beslut.Har följt Svens skidåkning sen 50 talet.
    Kurt Björkman

  • Svensson

    Mattias Fredriksson har gjort sitt i Landslaget.

    Tycker att det är beklagligt att folk inte inser det.

    Om Fredriksson ska med till OS på Gammla meriter.
    Då kan vi ju ta med Per Elofsson, Gunde Svahn, Jan Ottosson, Torgny Mogren, Christer Majbäck, Thomas Wassberg.

    För de har haft större framgång än Fredriksson

  • Johan

    Mathias borde definitivt fått chansen. Hade förstått uttagningen om konkurrens-situationen varit en annan. Självklart ska det bli kul att följa dessa ”juniorer” som är i början av sina karriärer, men timingen känns minst sagt fel. Risken är stor att förbundskaptenen får ångra sig under OS, även om jag hoppas på motsatsen.

  • Maggan

    När det gäller långlopp så är väl både Södergren och Fredriksson osäkra kort. Bättre då att ta med en erfaren långloppsåkare och låta ungdomarna åka sprint och stafett. Vi behöver ”hungriga” åkare typ Hellner och Rickardsson.

  • 930129

    Matthias har inte fått specielt många chanser. I Davos var det fristil och han kom dit sent. I Rogla var det en masstart där han gjorde en okej insats. Sedan blev han sjuk i Tour de Ski. Antar att Rikard Andreasson får OS-platsen nu. Han är dutig men inte bättre än Matthias. Matthias hade varit ett bra val på dubbeljakt och femmil. Dessutom staffet reserv.
    Och ni som snackar om att de bästa skall tas ut, så kan jag garantera att Matthias skulle prestera mycket bättre än dessa fyra ungtuppar. Dessutom har han erfarenhet av flerrtal olympiska spel och världsmästerskap.
    Överhuvudtaget är det idiotiskt att inte skicka folk till Rybinsk. Det hade varit en ypperlig chans för dessa unga killar (och tjejer)som inte skall till OS.

  • Roger Falkelind

    Rätt Mathias har gjort sitt. Satsa på ungdomen
    och gör inte som på temtio- och sextiotalet när Ragnar Persson var ung ledarna tog inte ut
    honom trots att han var bäst utan dom äldre skulle åka. På den tiden litade inte ledarna på dom yngre, det skall vi göra nu.

  • Julia

    Håller med Blomquist,han borde få åka.
    Och visst,det är bra att testa nya åkare,men inte sista tävligen före OS!

  • Kristina

    Instämmer med Hård och Blomqvist!
    Självklart borde Mattias Fredriksson fått en ärlig chans att kvalificera sig till stafettreserv. Framförallt i denna tävling när flera av de starka korten var borta. Plus att Mattias Fredriksson är en erkänt trygg stafettman som kanske har stordåden bakom sig men aldrig klappar ihop helt i stafett. Det fanns som sagt ändå plats att testa tre nya åkare i helgens WC.

    Instämmer också i att bra ledarskap är att ringa och motiverat sitt beslut till vederbörande.

  • Skidledare

    Kolla in kommentarerna på skidpepp.se. Inlägg från insatta i branschen. Allt är bara pinsamt i detta beslut! Att slänga in 4 debutanter i sista tävlingen före OS är inget än PINSAMT! Klart att de andra nationerna skrattar åt oss och undrar vad vi håller på med…. Inte ens Södergren kände till en av nykomlingarna idag… Enligt Expressen hade han bara hört namnet nån gång. Säger rätt mycket om hela historien.

  • Dan

    helt otroligt 4veckor före os testas nya gubbar som inte har i os att göra. vi får väl ändå skicka dom som är bäst av dom svenske avskeda förbundskapterna

  • Skidledare

    …och att säga att han har fått sina chanser är fel. Han åkte två wc-lopp före jul och gjorde det riktigt bra. Näst bästa svensk på en av distanserna bland annat. Sen åkte han ju nästan bara sprinttävlingar på touren. Är det verkligen rättvist att bedömma honom på det? Nä, Abrahamssom och Ingesson förstod att Mathias skulle åka bra idag på 15 km K och fick panik och slängde in dessa debutanter. Bara för att förstöra för Mathias. Håller med Blomqvist: Riktigt elakt gjort!

  • JNN

    Fel att Fredriksson ej får komma med. vem ska ersätta honom? Södergren som kom 4:a i ett lokallopp i Åsarna nyligen? (Däremot ej sagt att Södergren är grym i vanlig form). De yngre skidåkarna är nog ej lika bra som Fredriksson i dagsläget faktiskt.

  • Tommy

    Fatta. Fredriksson har inte varit bra på flera säsonger. Varför skulle han få ytterligare en chans att kvalificera sig till OS när han inte visat ett skit de senaste 100 tävlingarna?

  • AG

    Apropå uttagningar så borde Pajala vara given på första sträckan i stafetten. Eller vad säger ni?

  • AG

    Fredriksson hade sin chans i Tour de ski men var tvungen att avbryta den vilket också förstörde hans framtida OS-planer.

    Kanske kan han bli italienare och tävla i deras landslag då Italien har stora problem med generationsskifte, vilket Sverige absolut inte har och det ska man ta vara på.

    Bort med det gamla, in med det nya!

  • stefan andersson

    han är ju helt slut som skidåkare,han borde lagt av efter turin OS

  • Skidledare

    Tommy, tror du i ärlighetens namn att Fredriksson skulle vika ner sig i en OS-stafett? Bara undrar. Hur som helst så måste det vara bättre att ha en reserv extra med sig till OS? Ingen annan tar ju Fredrikssons plats.

  • Hans Bergquist

    Det är helt rätt att peta Fredriksson han har inte presterat någonting på länge. Det är fel att ta med åkare på gamla meriter det är dags att släppa fram lite nytt. Hans privatliv har inte ett dugg med skidåkning att göra.

  • Tommy

    Skidledare, jag tror inte Fredriksson skulle vika ner sig, men jag tror att den som åker i stafetten gör det minst lika bra som Fredriksson.

  • Skidledare

    Jag tycker ockaå att man ska släppa fram nytt men vänta till EFTER OS! Det enda som händer nu är att vi får med oss en åkare mindre till OS. Jag tror inte att folk har förstått det!

  • hans blom

    bra han skulle lagt av för länge sen, han har stått i vägen för yngre för länge,hasse

  • tompa

    Varrför ens fundera på en avdankad åkare som inte har en chans att komma bland de 30 bästa(om inte hälften är sjuka) istället för en ung talangfull åkare som behöver rutin för framtiden

  • Håkan Eliasson

    Det finns bara en förklaring till SMS:bråket,
    utomordentligt dåligt ledarskap, det luktar lång väg. Det behövs nytt tänk inom ledarskapet.

  • Jonas

    Jaha Anders KANSKE var bra att ställa över ”den gamle” som vi alla då vet iallfall inte blir yngre och låt oss vara ärliga frågan är om han kommer att gå framåt…. Med tanke på era lovord nu för en fint spurtande yngre förmåga (Martin) precis som damerans Pajala! Ne låt de yngre förmogårna försöka istället för att hålla fast vid de som verkligen har det bästa bakom sig!!

  • Inger

    Jag är kluven inför Fredriksson. Borde nog fått starta i Otepää. Tror han har mer att ge.

  • Leena

    Fredriksson vann tptalen 2003!!! Hur länge sen är inte det? Båda bröderna Fredriksson har gjort sitt för länge sedan, så är det bara Anders.

  • affe

    Helt rätt att peta Fredriksson!! Vad kan en före detta skidåkare göra på en startsträcka? Det har vi en del exempel på sedean tidigare stafetter i mästerskap. Sven-Åke Lundbäck, Thomas Eriksson etc. När man är på retur i karriären som Fredriksson är och det är så pass stort driv i svensk skidåkning så satsa på framtiden! Abrahamsson och det andra lagansvariga har tagit ett riktigt beslut och satsar på framtiden.

  • Patrik

    Helt rätt att peta Fredriksson. Han hade sitt bäst före datum för bra många år sedan. Att en sådan skidkunnig person som Anders Blomquist tycker annorlunda är patetiskt. Se bara vilken harmoni firma Abrahamsson/ingesson lyckats skapa i gruppen. Det är ju ingen hemlighet vad Fredriksson tillför i en grupp. Nä, bra och riktigt ledarskap! Heja Grabbar!

  • Inga Falk

    Behandlingen av Mathias Fredriksson och Sandra
    Hansson är skamlig. Förhoppningsvis sopar
    Mathias spåren med motståndarna vid SM i
    Piteå.

  • JE

    Kan inte Blomqvist uttala sig om skillnaden mellan långlopp och VM/WC/OS? Den ende som behärskat båda är väl Janne Ottosson. Tror inte Svärd eller Sandra H eller någon annan skulle göra ett bättre OS-resultat än landslagsåkarna.

  • Patrik

    Sandra kunde väl ställa upp i några tävlingar i sverige då först? Och möta dom hon ska ta en plats från. Förstår inte den diskussionen alls.
    man kan inte gömma sig i norge eller bara åka långlopp om man ska ha en os biljett för sverige!

  • Lajmo

    Snacket om att man borde gett Fredriksson chansen förstår jag inte. Påstår ni att den killen inte fått sina chanser att visa det som ni tror han kan prestera de senaste åren?
    Vi som följt sporten i många år vet vad han har gjort, samtidigt som vi sett att han blivit sämre och sämre och speciellt de senaste 2-3 åren.
    Enligt mig är beslutet att inte ta med Fredriksson till OS helt rätt.
    Man kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst….
    Att han sedan fick beslutet genom ett sms var galet och borde gjorts på ett annat sätt.

  • Viveca

    Anders och Jakobg har alltid rätt! Klart att Mattias skall vara med. Det är mycket ”go” i den pojken även om han ibland är kontroversiell (sanningsenlig?) Skulle aldrig ge sig i en stafett….

  • thom

    Skönt att slippa Fredriksson, bara en gnällröv
    som inte presterart dom sista 10 åren

  • Ingo

    Nä du Blomman,ingen åkare ska få vara med för lång och trogen tjänst dessutom har han inte varit så trogen heller och nåt posiitivt har han inte att bidra med den buttre och bittra herr Fredriksson.

  • Nico

    Fredriksson borde ha fått chansen att ”peta sig själv” genom ytterligare ett mediokert lopp i Estland.
    Med lite fingertoppskänsla från Abrahamsson skulle den här debatten är funnits.

  • anders r

    Mathias Fredriksson är vi skidintresserade oerhört glada för. Fantastisk kilel som betytt oerhört. Men jag tycker det är rätt att driva på från ledningen, låta nya komma fram och inspirera till utveckling. Annars tycker jag att ett stafettlag med Mathias inte har ngn större chans, det måste lyckas för Jönsson – Rickardsson-Olsson-Hellner för att det ska bli medalj. reserver betyder att vi slåss om en femtelplats i bästa fall..

  • Berra

    Mattias Fredriksson är inte en åkare som skall med till OS.Lagmoral måste gå före en åkare som bara förstör stämning och harmonien i laget.dessutom när gjorde han nådon insats senast? Rätt länge sedan,eller hur. att sedan blomqvist har det ihop med Fredriksson,är en sak som SVT borde ta upp med honom!

  • Tomas

    Helt rätt enligt mig! Känns som det var oerhört längesedan man såg en prestation värd ett OS. Man kan inte få oändligt antal chanser, någon gång måste gränsen dras. Det är fyra år sedan senaste OS, och tittar man på de som ligger i toppen presterar de varje år (med några få undantag), inte bara när det är OS. Så varför inte Frediksson?

    Det hade varit skillnad om Fredriksson gått som tåget tidigare säsonger men inte fått det att stämma i år. Då kunde man fortfarande hoppas på en lyckad formtoppning och gammal god kvalitét på OS. Men nu känns det osannolikt.

  • Sari

    Hur länge ska man kunna åka på gamla meriter??? Dags att tacka Fredriksson för alla spännande stunder i skidspåren. Låt det nya och yngre gardet få chansen nu!

    Beppo

  • Alexander

    När folk jämför Tomas Erikssons stafett insater med MAthias Fredriksson bevisar bara att man ej är insatt i skidor. Fredriksson är tillsammans med Ottosson den stabilaste stafettman vi haft.

    Många av er som skriver här verkar vara väldigt lite insatta i skidåkning. Vi kunde testat de unga senare. Detta är ett populistiskt svepskäl för att de ej vill ha med Mathias till OS.

    Vi ska inte glömma att Södergren fortfarande är ett osäkert kort samt att Olsson är sjuk. Jag har ingen förståelse för Elofssons resonemang.

    Jag tycker faktiskt att Anders Blomkvist borde ta en diskution med Abrahamsson och förklara ett och annat.

  • JE

    Förbundskaptenerna bestämmer, tur det.

  • Jerker

    Jens Eriksson 25a, Fredrik Jonsson 48a, Jimmie Johnsson 53a. Och det med uppåt 30 världsåkare som vilar från loppet.
    Debutanterna kunde fått chansen efter OS och Fredriksson kunde fått en ärlig chans.

    Norrmännen gav Svartedal och Aukland chansen som haft liknande resultat under året men som man vet har kapasitet. Svartedal tog chansen!

  • Anders

    Jag är för lite insatt för att kunna göra en bedömning om det var rätt eller fel. Men jag tycker det är en jobbig attityd flera visar upp här i kommentarerna, typ att Fredriksson är en föredetting, gamling etc som borde lägga av. Visst, han har sina bästa resultat bakom sig och åldern börjar ta ut sin rätt, men det där med att man ska ”sluta på topp” är bara romantiserat fjask. De bästa idrottsliga förebilderna tycker jag de är de som fortsätter motivera sig när de inte längre har samma förutsättningar och kan prestera lika bra längre, för det händer oss alla. Sämsta förebilderna är tvärtom de som slutar på topp och lägger av helt med idrotten, ställer inte ens upp i motionstävlingar efter karriären – de ger signalen att är man inte bäst ska man inte vara med.

    Presterar man tillräckligt bra så att inga bättre ersättare finns, ja då är det bara köra på även på landslagsnivå. Man kan inte kicka nån bara för att de var duktigare förr. Det måste komma ersättare som är duktigare. Men visst, viss hänsyn till föryngring måste man också ta (ersätta med unga som kanske inte är lika duktiga men bedöms ha potential), detta kändes dock som ett lite konstigt tillfälle att göra det på.

  • Ballutten

    Jag håller med Blomman, Fredriksson borde få åkt sig in i eller ur OS-truppen av egen kraft, precis som norrmännen gav Aukland, Svartedal och Hjelmeset chansen idag. Ser man till hur dom presterade idag är det lätt att se att Mathias hade haft en chans i alla fall att visa nånting, banan och föret/spåren hade passat honom perfekt.

  • Anders

    Hann inte riktigt slutföra min tes… både för folkhälsan och elitidrotten behövs större bredd. Framgångar inom exponering av elitidrotten ökar intresset och stimulerar motions- och breddidrott, och stor bredd ger bättre underlag för elitidrott. En god cirkel. Något som verkar finnas i Norge inom skidor.

    I Sverige upplever jag att det bara är resultat i absoluta toppskiktet som räknas. Allmänheten är inte nådig mot den som inte presterar lika bra som man en gång gjort. Eller mot en som hankar sig fram längre ned i resultatlistorna. Det märks här i diskussionerna om M Fredriksson. Hur många unga vill satsa på idrott när det enda som räknas är att vara bäst? Hur många lägger av så fort de upptäcker att de inte kommer bli bäst? Breddidrotten blöder pga de här attityderna.

  • Petter

    Smart att peta MF redan nu han ändå inte är aktuell för OS. Efter någon vecka är detta glömt och ledarna och de aktiva kan koncentrera sig inför OS istället för att svara på frågor om någon som ändå inte presterat något på flera år.

  • Sigge

    Ett OS är ett OS och inga föredettingar göre sig besvär,uttagningar skall ske på nuvarande grunder och vad har Fredriksson presterat de två senaste vintrarna,nada. Att desutom hoppa på Jocke och påstå att han är en dålig ledare p.g.a. petningen är ett riktigt lågvattenmärke, nä Blomqvist håll dig till komentator sysslan och berätta vad som sker i spåret.
    Sigge

  • Östersund

    Fredriksson har en top-10 placering i världscupen sedan 17 December 2006, och det var i Falun 24 april 2007 !
    Efter det har inget hänt.

    Så snälla herr Blomqvist tala om vad det är som gör att Mathias på något sätt skulle vara aktuell för ett Olympiskt spel 2010?
    Han har haft sina chanser att visa hur duktig som vissa här på sidan anser honom vara.
    Att han överhuvudtaget är med i det svenska landslaget kan han kanske tacka G.Svan för, eftersom han själv valde att ställa sig utanför ett antal år sedan.
    Det har daltats tillräckligt med Fredriksson och han är slut som artist i mina ögon.

  • Sven-Olof

    Fruktansvärt dåligt av förbundskapten Abrahamsson. Mathias skulle ha fått chansen i dag och med facit i hand så skulle han nog ha varit bättre än Anders!
    Det är helt säkert gammalt groll som ligger bakom Mathias petning. Han har många gånger sagt sin raka mening och på det sättet varit och är obekväm. Till skillnad av många andra, står han för vad han sagt!
    S-O

  • Skidledare

    Patrik, hur kan du tycka att utfrysning är ett citat ”bra och riktigt ledarskap”?

    Det är inte bara Fredriksson som har blivit drabbad av Abrahamsson och Ingesson. Stackars Ahrlin och Svärd blev ju också bortdribblade i början av säsongen när förbundsledningen valde att ta bort den klassiska testtävlingen utan anledning. De verkar inte vilja att någon utanför landslaget ”stör” deras uttagningar.

    Sen är de inte direkt konsekventa heller. Om det nu är så viktigt att slussa in ungdomarna – varför började de inte med det tidigare på säsongen? Nä, jag tror fortfarande att det här var en panikåtgärd när de insåg att Mathias skulle kunna köra in sig i OS-laget med en bra placering på 15 km K.

    Den här säsongen och har jag tappat ALLT förtroende för Joakim Abrahamsson och Magnus Ingesson. Man beter sig inte så här som förbundskaptener!

  • Andreas

    Helt riktigt S-O.Jag tycker mig veta att gammalt groll ligger bakom Abrahamssons och Ingessons beslut att peta Fredriksson. I nuläget borde väl dessa två få lämna sin plats? Nu eller efter OS. Jag tycker som Alexander, att Blomkvist ska ta en diskussion med Abrahamsson.
    Andreas.

  • DepecheMode

    Helt Rätt.

    Mathias Fredriksson har både denna och föregående säsonger visat att han inte längre har i ett Svenskt landslag att göra.

    Ibland änns det som att våra kommentatorer gärna tänker tillbaks på de glada åren i början på 90-talet då Fredriksson var en världsåkare, han kan ju om han är i form vara med och hugga o.s.v.

    Problemet är att det inte är formen som saknas utan kapaciteten. En idrottsmans karriär är inte oändligt lång och Fredrikssons har för flera år sedan passerat bäst före datum.

    Blomqvist är dessutom en notorisk gnällspik, klagas det inte på att Northug inte drar så är det Ryssar som kommit tillbaks från dopingavstängning eller att sprint har samma status som traditionella lopp o.s.v. Helt underbar kontrast idag med Eloffson: kunnig, lugn och sansad. Jag hoppas på mycket Elofsson och lite Blomqvist i OS.

    Hellre en Junior som kommer in oh blir 48 än en veteran som i bästa fall kan ta en världscup poäng eller två. Tack för allt Mathias men nu är det över (och har så varit ett tag).

  • Patrik

    Ingesson/Abrahamsson har äntligen lyckats skapa harmoni och arbetsro i ett i många år infekterat landslag. De är dessutom permiljersonliga tränare för många av våra allra bästa åkare. Är inte det bra ledarskap? Att lyckas få individualister att fungera bra i grupp.Även som individuell idrottare krävs att gruppen du är med i fungerar bra. Många läger och tävlingar mm gör att dom tillbringar mer tid med sina lagkamrater än med sina familjer.Det tycker i alla fall inte jag att någon som har en negativ inverkan på gruppen ska få förstöra, speciellt inte en som har sin bästa tid bakom sig..

  • Gulingen

    Märker att vissa tror att vi som är på Mathias sida i det här fallet tycker att han ska med till OS. Dom flesta tycker att han borde få chansen att kvala in. Åker han inte bra nog ska han naturligtvis inte med heller. Men han måste få en ärlig chans och det har han inte fått. Debutanterna har flera år på sig att WC-debutera.

  • Eisenhemmer

    Skärpning Blomman! Försök att värna om de yngre förmågorna så att gubbstämpeln på skidsporten kan tvättas bort någon gång….se på hockeyn t ex där man jublar över varenda tonåring som får chansen att spela i elitserien och landslaget.

  • Erlandsson

    Vad ligger bakom petningen av Mathias?
    Inte kan det vara resultaten.Han ligger ju långt före de uttagna till Ottepä.kan inte ledningen vara så rakryggad och tala om det
    istället för att gömma sig bakom ett sms.
    Det är ju en riktig skandal.
    Vad säger skidkompisarna förresten?

  • Ingrid Söderberg

    Tycker verkligen av hela mitt hjärta att Mathias skulle fått chansen att att åka i Otepää. Han är verkligen värd den. Med den rutin han har håller jag med Anders Blomqvist att han skulle vara bra för laget att ha med till OS.

  • Mona Birgitta

    Det är intressant att registrera hur känslorna svallar i frågan ”om man som skidåkare skall få en ärlig chans att kvala in till OS eller inte”. Skidåkare med en egen åsikt – som man vågar uttrycka – är tydligen inte välkommen i dagens landslag.Eller? Hur hade detta sätt att se på deltagarna passat Sixten Jernberg? Man kan också fundra över om det beror på klubbtillhörighet om man får ingå i dagens trupp? AXA är ju ingen elitklubb när det gäller skidor. När gjorde t.ex. Lina Andersson en bra insats efter OS i Turin? Eller Björn Lind förresten? Som en stor skidentusiast blir man förundrad över hur ledningen tänker? Jag menar emelelrtid att det är viktigt att som Blomqvist lyfta fram denna typ av frågor och inte bara låtsas som om man inget har märkt.

  • Janne

    De flesta här verkar tycka att Fredriksson inte skulle få åka för att han inte har någon medaljchans på OS. I så fall kan vi ju banta vår skidtrupp med flera åkare. Det handlar väl om den sista platsen i herrtruppen/reserv till stafettlaget. Då frågar jag: Är inte MF så pass kapabel att han borde vara aktuell för den platsen?. Är alla senskarna i dagens tävling bättre än MF?
    Det handlar ju om en OS-uttagning. Den bästa truppen ska tas ut, punkt slut.

  • Andreas

    Det är klart man ska satsa på de unga men om man hade tänkt testa dem i världscupen så gör man inte det 30 dagar innan os. Då skulel de gjort de innan jul om de verkligen hade velat satsa på dem för os.

  • Tommy

    Jag har en lika som bär. Ta en titt på det här klippet från Return of the jedi och lyssna på killens skratt. Är det inte Anders Blomqvist? Eller?

    http://www.youtube.com/watch?v=scz-OWnMhtM

  • oki

    Har blomman bonus på gossen,,man kan inte leva på gammla meriter. Han har alltid framhävt Fredriksson i ALLA race, men totalt glömt Anders Södergren då han har kört mkt bättre i lopp, inte ett ord om Anders vid dessa race

  • henke

    ÄNTLIGEN

  • Mona Birgitta

    När jag har läst de olika inläggen utkritalliserar sig tre parallelle diskussioner: 1 den som Blomkvist initierade och som gällde att Mathias skulle få visa i Ottepää om han är en möjlig OS åkare. 2) de som tror att Blomqvist menade att mathias skulle få åka OS – det skrev han inte och 3. de som sprider ”skit” om Mathias och hans sätt att vara. Idag tog kanske Björn Lind sin chans – även om han ”dog” på slutet. Men han fick pröva – det fick inte Mathias. Jag tror inte att skillnaden i bra eller dåliga resultat sedan Turin är så stor??? Eller?

  • henke

    äntligen
    han borde varit petad för 2 år sen redan,
    va har han gjort dom sista året, inget i mina ögon..
    Ska även bli skönt att slippa höra samma sak efter varje mästerskap han har varit med,
    alltid gnäll om sjukdom eller skador..

  • Daniel

    M Fredriksson borde verkligen ha fått chansen att kvala in. Sen är risken stor att han skulle ha underpresterat eftersom han varit sjuk så mycket under säsongen och då ska han heller inte med. Men med tanke på den kapacitet han har borde man ha testat av honom in i det sista. Det tycker jag absolut.

  • Evald

    Mathias Fredriksson är inte mycket gnälligare än er som gnäller på honom.Han har haft det kämpigt i flera säsonger,men lika lite som södergren har han gett upp.Personer som Mathias brukar alltid få på nöten av soffliggande socialister.Mathias van världscupen 03,och då jäklar var han bäst i världen över hela säsongen.Ingen kan hålla den klassen vid 36.Ni vet inte vad ni talar om

  • bertil finmo

    visst har han havt avikande uppfattningar

    omträningsupplägg och att inte inrättat sej i ledet men det är sådana som har vinnarsklle hAN SKULLE FÅTT TESTA I SISTA
    TÄVLINGEN
    BERTIL

  • drivan

    blommans tugg är man lika trött på som mathias bortförklaringar till sina dåliga resultat. ta time out

  • drivan

    får man inte kritisera sk experter? att mathias är slut på elitnivå vet nog hela svenska folket. man kan ej skicka föredettingar till os. då skrattar hela skidvärlden åt oss.

  • Göran

    Låt Mathias åka med till Vancouver men inte som åkare. Han kan väl ingå i ledartruppen som drickalangare, tidtagare eller vad som helst utom åkare. Han får en chans att uppleva ännu ett olympiskt spel och få sola sej i glansen om det går bra. Går det dåligt så är det i alla fall inte hans fel.

  • Thomas

    Inte bara Fredriksson som saknades igår. Kände inte igen någon av de åkare som fick chansen ist för de etablerade och då tycker jag ändå att jag har någorlunda koll. Det finns säkert anledningar till att t.ex. Söderhielm eller Andreasson inte åkte? Sen tycker jag också Fredriksson borde fått chansen att iaf visa upp sig, han har ändå gjort hyfsat från sig trots en hel del bekymmer under årets säsong.

  • BM

    Mathias skulle helt klart fått chansen att köra i Ottepää, han var ju rejält på gång, det borde väl en förbundskapten se, annars är det inte mycket till förbundskapten. Skandal både petningen och sättet Mathias fick reda på det.

  • Mona Birgitta

    Om det är sant som står i några av inläggen här att MF fick meddelade via sms att han inte fick åka med till Ottepä tyder det på dåligt ledarskap. Den typen av meddelanden skall man våga säga muntligt till den det berör. Men åter en gång – diskussionen som startades av Blomqvist handlar om möjligheten att kunna få kvalificera sig för OS. detta verkar svårt för vissa debattörer att förstå.

  • Fischer

    Många här som enbart sprider skit och dynga verkar inte riktigt följa skidsporten på allvar. Ni refererar till att han inte skulle gjort resultat sedan 2003 osv.

    Han vann den totala världscupen 2003 och var totaltvåa i VC 2004. Han hade ett par pallplacerinar åren 2005 tom 2007. Han har åtminstone ett par placeringar per år med världscuppoäng.
    Gör aldrig bort sig i stafett. Inte heller ifjol i VM i Liberec eller i Japan VM 2007.

    Han var 20:e i VC i vinter i Davos och Rogla trots att han haft bekymmer med 2 skador under grundsäsongen och kom igång sent. Det är inte alla i landslaget som har dessa placingar och ändå ska till OS.

    Han är förmodligen den bästa och tryggaste reserven i stafett om någon skulle bli sjuk. För någon av de ordinarie blir alltid sjuk i mästerskap.
    Jag skulle inte vilja chansa med att testa Modin eller Jönsson för första gången i stafett i landslaget under OS!! Mattias hade hängt med där.
    Inte ens säkert att Södergren kommer tillbaka till Ok form innan OS. Att Södergren kommer 12:e i Otepää nu när stora delar av världseliten inte var med säger inte mycket.
    Då borde vi verkligen haft en god åkare som reserv till OS stafetten.

    Stor risk att vi inte kommer ha fullt lag på 5-milen i OS då många är slitna på slutet och Hellner brukar inte åka 5 milen heller. Där hade Mattias varit en åkare som passar. Rutinerade uthålliga åkare som vet hur man lägger upp en 5mil.

    Till sist det frågan gäller. Han borde fått en sista chans att testas i Otepää innan OS.
    Det är sagolikt märkligt av ledningen att helt plötsligt ska det testas 4 debutanter en månad innan OS!
    Hur kan man sedan lämna besked till honom med SMS? Ovärdigt, fegt och ynkligt.

    Nu skulle jag vilja rikta mig till alla som kastar skit här anonymt på Mattias som person. Jag tycker det varit otroligt trist att se hur många bara kastat ur sig ur sig osammanhängande och helt dumma saker. Vill ni bli tagna på allvar? Skriv sakligt och håll er från personangrepp.

  • Alexander

    Jag vill gärna att Jönsson åker sista sträckan på stafetten så länge han inte är allt för sliten.

    Det finns ju en risk att både han och Modin är slitna efter sprint och ev sprintstafett.

    Om Södergren inte får upp farten så har vi då tre man (Rickardsson-Olsson-Hellner)som ska åka stafetten. Då är vi en man kort innan någon blivit sjuk. Skidsverige är inget aktiebolag där abrahamsson och Ingesson äger alla aktier. De har ingen rätt att chansa med stafetten på detta sätt. Vi bode ha Fredriksson samt en man till på plats.

    Abrahamsson gav följande förklaring till Aftonbladet:
    “Dessutom ansåg han inte Otepäätävlingen som en värdemätare då bara två åkare i det seedade fältet fanns på plats vilket kunde givit Fredriksson en hög placering.
    – Det hade varit svårt att bedöma, säger förbundskaptenen”

    På plats i Otepää fanns guld och silvermedaljören på 15km från Liberec samt i stort sätt alla norrmänn utom Northug och Sundby.

  • http://www.skidpepp.se/2010/01/17/vilken-dag-vilken-dag/ » Vilken dag! Vilken dag!!! « Skidpepp

    [...] vad gäller Blommans utspel om att Mathias Fredriksson inte fick åka till Otepää håller jag med honom fullständigt. Att [...]

  • Patrik

    Någon som skrev att MF kaktiskt tog pallplaceringar 2007. Det var ju bra.. DÅ!!
    Man kan och ska inte med till ett OS på gamla meriter. Kan förstå att frågan upprör då många tycker synd om honom o ch tycker att han kämpat i så många år.Det finns ingen klass i OS som heter ”för lång och trogen tjänst”. Så hårt är det. Sedan hade ju Abrahamsson talat med MF innan Ottepää och förklarat situationen så det kom nog inte som någon överraskning för MF. Visst är det bättre att slutgiltigt tala om det på annat sätt än sms, men där kan vi ju bara spekulera, vi vet ju inte hur det egentligen var. Kanske hade abrahamsson sökt MF ett flertal gånger förgäves? Vi vet inte. Tycker att det är illa att kasta skit på våra förbundskaptener då vi inte alls vet. Är det ingen som ser vad dom gjort för svensk skidåkning? Trots allt har dom flertalet av våra stjärnor i träning. Stort tycker jag

  • Skier

    Han är inte en som enbart åker på gamla meriter. Han var som sagt 20:e i Rogla och i Davos i december.
    Vi har inte så många bra distansåkare i Sverige om någon missat det.
    Om vi bara skulle skicka åkare till OS som kan vinna ett lopp så skulle inte många få åka.
    Tänk om alla länder skulle resonera som vissa i Sverige gör, att man bara ska skicka potensiella vinnare eller pallkandidater till OS. Då skulle vi kanske ha 20 st startande i herrloppen totalt varav 3-4 norrmän och 10-15 st startande i damloppen inklusive Kalla och Haag.
    Vi är oerhört sårbara om någon nu ordinarie blir sjuk eller tappar formen. Tex Södergren inte alls i form nu 28 dagar före OS. Blir intressant att se vad som händer i SM i veckan.
    För det har ni väl koll på att det är SM i veckan ni alla som verkar få oss att tro att ni har koll på skidsporten i Sverige.

    Det frågan handlar om är att han skulle få chansen i Otepää att kvala. Att försöka kvala till OS. Att Kvala.
    Om MF sedan klarat av det är en annan sak. Men att han inte fick chansen var otroligt märkligt.
    Det är helt klart något märkligt som ligger bakom detta uttagning med 4 debutanter i VC 1 månad före OS som inte ens ska till OS.

    Förbundsledningen. Än finns chansen att tänka om. Till Mattias, fortsätt kämpa. Nästa år kan det vara andra i ledningen.

Alternativ bild för flash innehåll.
Hanna Hellquist, programledare i Morgonpasset i P3. Foto: Ellen Andersson / P3 Nyheter

Den omtalade hashtaggen Hanna Hellquist har skapat en twitterstorm efter ett uttalande om sexism.

Senaste nyheterna
Josephine Forsman. Foto: UR

Seriestart: Låtarna som förändrade musiken I UR:s nya serie listar Josephine Forsman de viktigaste låtarna i populärmusikens historia.