Fotbolls-EM: Ett rekordmästerskap i TV

För svenska herrlandslaget blev fotbolls-EM tidigare i sommar ingen succé. Men i tv blev EM ett rekordmästerskap, tack vare er! I snitt såg en tittare i Sverige 15 timmar på mästerskapet i traditionell tv, inget fotbolls-EM under 2000-talet har nått lika höga nivåer. Och 15 timmar är mycket tid, faktiskt lika mycket som tio hela fotbollsmatcher!

– Vi märkte under hela EM att våra sändningar uppskattades av publiken så det känns jätteroligt att ta del av dessa rekordsiffror, säger projektledaren för EM, Marcus Törngren.

Projektledaren Marcus Törngren (t.h i bild) gläds åt tv-siffrorna från EM. Här tillsammans med delar av sitt EM-team. Från vänster: Ola Bränholm, Diljen Otlu, Johanna Rudbäck.
Projektledaren Marcus Törngren (t.h i bild) gläds åt tv-siffrorna från EM. Här tillsammans med delar av sitt EM-team. Från vänster: Ola Bränholm, Diljen Otlu, Johanna Rudbäck.

Fotbolls-EM (det största EM hittills med 20 fler matcher jämfört med 2012) delades mellan SVT och TV4. SVT sände 25 av EM:s 51 matcher. Åtta av de 15 timmar som snittsvensken konsumerade såg man hos SVT (55 %).

13 av SVT:s matcher nådde över en miljon tv-tittare och fyra av matcherna nådde över två miljoner tittare. Största match hos SVT blev kvartsfinalen mellan Frankrike och Island, en match som sågs av 2,4 miljoner tittare.

– EM:s stora skräll, både sportsligt och tv-publikt, blev Island. Islands matcher mot Frankrike och England, som SVT sände, lockade båda fler tittare än EM-finalen. Det kändes att svenska folket verkligen gladdes med Lars Lagerbäck och Island, säger Marcus Törngren.

En av SVT Sports ambitioner inför EM var att göra studiodelarna så intressanta och underhållande som möjligt för er i publiken. Därför gläds vi extra mycket åt att ni inte bara såg matcherna, utan stannade kvar och såg våra studioprogram också.

– Våra timslånga studiouppsnack inför matcherna med avspark klockan 21.00 lockade till exempel i snitt nästan 700 000 tittare, med toppnoteringar över miljonen, berättar planeringschef Max Bursell och fortsätter:

– Många sitter också kvar och tittar på studion efter matcherna. Studion efter de sena matcherna drog igång först strax före 23, men trots det satt nästan 800 000 i genomsnitt och såg Pops, Frändén och Nannskog snacka ned matcherna. Toppnoteringen för sena nedsnack kom efter Island-England då 1,6 miljoner hängde kvar framför TV:n!

I Parisstudion jobbade  programledare André Pops och experterna Johanna Frändén och Daniel Nannskog.
I Parisstudion jobbade programledare André Pops och experterna Johanna Frändén och Daniel Nannskog.

Åtta av tio svenskar såg någonting från EM och två av tre svenskar såg mer än en halvtimme från mästerskapet.

TV4 sände 26 matcher, 11 matcher av matcherna drog över miljonen i tittning. Störst publik av alla matcher under EM hade Sveriges ödesmatch mot Belgien i TV4, den matchen fick en genomsnittspublik på 2,7 miljoner tittare. EM-finalen mellan Frankrike och Portugal sågs av knappt 2,2 miljoner och blev den andra matchen där TV4 samlade över två miljoner tittare.

Att traditionell tv, så kallad broadcast, stadigt tappar tittare visar många mätningar. Men siffrorna från fotbolls-EM visar att livesänd sport fortfarande har ett starkt grepp om tv-publiken.

Samtidigt ser vi också att den digitala konsumtionen ökar. SVT Sport noterade en kraftig publikökning till svtsport.se och appen under EM. Och Sverige-Italien, som avgjordes på en fredagseftermiddag, blev den mest tittade livesändningen digitalt hos SVT med 124 000 unika tittare/400 000 starter (näst högsta uppmätta siffran hos MMS i år av alla webbsända program), säkert var ni många som satt på jobbet och kollade just den matchen. I traditionell tv sågs Sverige-Italien av två miljoner tittare.

Jag hade själv förmånen att se en EM-match på plats i Frankrike, Sverige-Italien i Toulouse. Men det starkaste minnet från den matchen är inte matchen i sig utan de svenska fansen som vann en solklar seger mot italienarna på läktaren. Så man kan säga att fotbolls-EM verkligen blev den svenska publikens EM, både på läktaren och i tv-soffan.

Inför  Sverige-Italien i Toulouse.
Inför Sverige-Italien i Toulouse.
Här är jag inne på arenan i Toulouse, det kändes stundtals som ett blågult hav inne i arenan.
Här är jag inne på arenan i Toulouse, det kändes stundtals som ett blågult hav inne i arenan.

Hälsar Åsa Edlund Jönsson, sportchef SVT

Fakta, TV-topplista under EM:

1. Sverige-Belgien (TV4), 2,7 miljoner

2. Frankrike-Island (SVT), 2,4 miljoner

3. Irland-Sverige (SVT), 2,3 miljoner

4. England-Island (SVT), 2,2 miljoner

5. Portugal-Frankrike (TV4), 2,2 miljoner

Källor: MMS, Adobe, Comscore samt SVT Publik och Utbud.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.