Beyoncé: Olivia Krantz träffade Beyoncé i Oslo

Frilansjournalisten Olivia Krantz lyckades komma över ett åtråvärt möte med Beyoncé efter konserten i Oslo igår. Här hittar du hennes berättelse om hur det är att gå på meet and greet och när kommer albumet egentligen?.


Du har precis träffat Beyoncé i Oslo, hur lyckades du få till detta möte?

Jag vann en tävling på en radiokanal där man skulle motivera varför man skulle vinna träffen med B. Jag vann! Min motivering började såhär: ”I över femton år har Beyoncé been schoolin my life om allt som är värt att veta om män, fierceness och att vara en äkta female version of a hustler…”

Hur kändes det att stå ansikte mot ansikte med Beyoncé Giselle Knowles?

I slutet av konserten i Oslo, under det låtklimax som är ”Halo”, sprang de som vunnit meet and greeten på led efter sponsorfolket in till ett rum backstage som var täckt med svarta sammetsdraperier och gigantiska bakvända B:n.

Instruktionerna haglade: ”ni får inte ta i henne, ni får inte fråga henne något, ni får inte ge henne något och ni får ABSOLUT inte ta bilder på henne med era mobiler.” Vi delades in i tre grupper om sju och sju.

Efter all väntan, en hysteriskt bra spelning, och de yngre fansen som började skaka i kroppen vid blotta tanken på att snart stå öga mot öga med en livs levande Beyoncé så stod hon plötsligt bara där, i en svart t-shirt och med väldigt vita tänder. Total känsla av overklighet. Jag fick fotas med henne i den andra gruppen, allt gick extremt fort. Det kändes väldigt overkligt, och också ganska fånigt att stå framför en person som man tror sig veta allt om, men som man i själv verket inser att man inte känner överhuvudtaget.

Vad sa du till henne? Hade du planerat i förväg?

Jag hade tänkt ut extremt mycket saker som jag skulle vilja säga, och framförallt fråga. Tacka henne för allt hennes musik gett mig, fråga henne hur det är att vara hon, hur en perfekt ledig dag ser ut, hur det är att inte ens kunna åka tunnelbana i sin egen stad, vilken låt som är hennes mest personliga…
Men eftersom allt gick så snabbt hann jag bara säga att jag älskar ”Grown Woman” samt fråga henne när skivan kommer. ”I november” blev svaret innan blicken gled vidare till nästa fan. Fick en svag känsla av att hon ogillade frågan…

Hur var hon som person?

Sponsorfolket sa efteråt att Beyoncé sällan gör meet and greets eftersom hon är väldigt reserverad som person och verkligen ger allt på scen – hon har inte så mycket mer att komma med efteråt. Och det var precis det intrycket jag fick.

Hon var väldigt vänlig och artig, kramade alla, höll om de fans som grät lite extra, svarade på frågor och sa ”so many beautiful women” med ett bländvitt leende när vi kom in. Men hon kändes väldigt reserverad.

Fast å andra sidan – vem hade inte varit reserverad vid mötet av tjugo hysteriska fans framför en upplyst reklamvägg, inte direkt de perfekta förutsättningarna för ett ”naturligt möte”.

Vad kommer du minnas speciellt från mötet?

Beyoncés enorma ögon post-show med extremt mycket eyeliner, guldig ögonskugga och lösögonfransar. Hur hennes blick något missnöjt gled undan när jag frågade om skivan. Hur håret frasade lätt när jag kramade henne.

Bild från Olivias födelsedagsfest med det självklara temat ”Beyoncé”.
Fotograf: Isabel Nellde.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Öppna alla

Bästkustbloggen: Mobiler och bilbanor på LACMA

lisapsl

Härom dagen var det 27 grader varmt och vindstilla här, det vill säga perfekt LACMA-väder. Högst på min lista var den separata utställningen vigd till Alexander Calder, mobilens fader och en av USAs främsta skulptörer. (mer…)

Och den var, precis som man hade kunnat ana, helt fantastisk. (Men man fick förstås inte fota just den).


I introduktionen beskrivs hans mobiler som teckningar i ståltråd, ritade i luften. De är gjorda med en hand så lätt, så lätt.

Hans stora stationära skulpturer, de som kallas stabiles, finns utplacerade runt om över världen, utanför statliga byggnader, museer (däribland Moderna i Stockholm) och på innergården av Dave Eggers version av Googletwitterfacebook i hans it-dystopi ”The Circle”. Men det är de mindre mobilerna som jag tycker är de riktiga storverken. De är så sofistikerade och minimalistiska – och ändå så lekfulla, lätta och vänliga – att när man står framför ett helt gäng av dem blir man alldeles ödmjuk i knäna. Och med små variationer på enkla organiska former studsar associationerna mellan Miro, cirkusdjur, space age-arkitektur, glada gubbar, Eiffeltornet, vattendjur, växter, människor, stjärnhimlar och träd. Och en stor del av tjusningen med Calder ligger just i att han triggar så mycket inne i huvudet – och bröstet – på en.

Under utställningen visade det sig också att jag inte hade en aning om hur Calder själv såg ut och bara juxtapositionen mellan hans gladlynta dumbofysik och nättheten i hans konst räcker för att göra en på väldigt gott humör.

För 20 dollar får man se inte bara Calder (men för femton allt utom den) utan också LACMAs alla fantastiska fasta utställningar och alla andra tillfälliga utställningar som visas där nu. Det är tjugo extremt välspenderade dollar.


Missa till exempel inte Chris Burdens ”Metropolis II” heller. Blev glad som ett barn av en bilbana. Fast vuxen och stor bilbana. Här är en liten film om den:

Realistiskt sett bör man däremot göra LACMA i två delar. Jag ska i alla fall tillbaka med utvilade ögon för att se Agnès Varda in Californialand.

Och nu har jag ändå inte sagt ett ord om deras fasta utställningar – eller om David Hockneys ”Mulholland Drive: The Road To The Studio” och vad den gör med mig.




Besök:

Los Angeles County Museum Of Art (När som helst utom onsdagar, thanksgiving och jul då det är stängt. Alexander Calder-utställningen pågår till 27 juli, Chris Burdens Metropolis II trafikeras vissa tider, Agnès Varda visas till 22 juni).

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

TITTA: Les Big Byrd – ”Tinnitus Ætérnum”

2014LesBigByrd_Press_140414

I Break Horses-Maria och Anton Newcombe är några som gästar Jocke Åhlund & co på debutskivan.
(mer…)

Kärleksprojektet Les Big Byrd rymmer medlemmar från Teddybears SthlmCaesarsFireside och The Slaves och härstammar från 2011 (då PSL fick världens första intervju någonsin med bandet).

Sedan dess har en hel del hänt. Och kommer att hända. Bandets debutskiva ”They Worshipped Cats” är äntligen på gång, med gästinhopp från bland andra I Break Horses-Maria och Anton Newcombe från The Brian Jonestown Massacre (som sjunger på svenska!).

Förutom Les Big Byrds mässande psykrock, vill PSL slå ett extra slag för deras alltid så kreativa utstyrslar och videos. Från blinkande shuttershadesrymdindian-outfits till diverse skejtande liemän. Inte heller den nya videon till ”Tinnitus Ætérnum” avviker från traditionen och är ett sammelsurium av arkivklipp från 60-talet och blinkande stroboskop. Glöm inte ta din antiepileptika innan du trycker på play.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

”Jag kommer aldrig glömma Timbuktus skrik!” (Grattis Kärleksattacken 7 år!)

2997319_525_350

Det är inte alla musikprogram som blir sönderslagna med skiftnyckel eller uppvaktade med semlor. (mer…)

Ametist intervjuar Jeaff i Kärleksattacken. Foto: Emilia Melgar/SR.

Nästa vecka har Ametist Azordegan suttit bakom radiospakarna på ”En Kärleksattack På Svensk Hiphop” i sju år. Första tiden fick programledaren höra att hon borde syssla med en annan nisch, men i dag vill alla ha en del av svensk hiphop.

På lördag firas Kärleksattacken med fest och rapkaos på Södra Teatern i Stockholm och skålar också för att hiphopgenren gått från medieskugga till att vara i en storhetstid. Vi bad Ametist berätta om de senaste sju åren med Sveriges största radioprogram om hiphop.

Grattis i förskott! Vad önskar sig Kärleksattacken i present?
- Att Mapei droppar bars live i programmet, det har faktiskt inte hänt ännu. Jag har det som en ouppfylld önskan.

Om du skulle sammanfatta åren i fem ord, vilka skulle det bli?
- Veckovist hänförd av magiska ordlekar.

Dela med dig av några minnen från åren.
- Jag har väldigt många minnen. Ett är när jag överraskade Timbuktu med hans idol ADL i programmet. Vi hade riggat upp ett liveband och de fick freestylea ihop spontant. Jag kommer aldrig glömma Timbuktus SKRIK när ADL kom in i rummet. Jag minns också när Dogge plötsligt kom förbi med semlor mitt i sändning.

- Och så minns jag Adam Tenstas första radiointervju och hur bra han var redan då på att prata, och STORs första radiointervju och hur tyst han var då jämfört med när han intervjuas nu. Jag minns Cleo när hon gjorde sin första radio hos mig och att hon var kaxigare än någon annan tjej jag någonsin träffat. Jag minns när jag hade 72 MCs i studion när programmet fyllde 5, och alla rappade live. Framförallt minns jag när Frej Larsson trashade min studio med en enorm skiftnyckel och sprayfärg som en kupp mot mig som han tyckte var kul, live i radio… sen sprang han ut.

Foto: Cassandra Mattson/SR

Vad har du lärt dig av svensk hiphop?
- Hur man kan ”göra det själv”. Slå ur ett utanförskap och lura sig in i systemet. Gatusmarthet upphöjt till tio.

Vad har hiphopen för public service-värde?
- Genren representeras av väldigt många med invandrarbakgrund och ännu fler som representerar samhällets utstötta och den så kallade underklassen. Här får dessa ventilera sin bild av Sverige, uttrycka sin frustration och måla bilder av sin vardag, via låttexter och spontana rim. Oemotsagda.

Vem tycker du att man bör hålla ögonen på just nu inom svensk hiphop?
- Håll ögonen på nya tjejen Jeaff, hon gjorde radiodebut hos mig förra veckan. Hon är något helt annat…

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

LYSSNA: Lucas Nord – ”Wasting Time”

LUCAS-NORD

Är studentflakshiten i förändring? PSL gillar Lucas Nords utveckling.
(mer…)

Det är få som behärskar tekniken men Stockholmsproducenten Lucas Nord var/är en av dem. Ihop med Tove-Lo släppte han förra våren det som blev peripetin på PSL:s klassiska, genomblöta, hembrända firarepos ”Greatest Studentflakshits”. ”Run On Love” med tillhörande video prickade in den där exakta euforin över av att vara på toppen av livet (och flaket) genom staden.

När houseproducenten nu återvänder, visar han upp helt andra kvaliteter. Vi hoppas förstås att avgångseleverna sjunger om studentens lyckliga dagar medan ”Wasting Time” skräller ur lastbilshögtalaren den där veckan i maj. Mer troligt är dock att Lucas Nord numera kommer att höras på intima houseklubbar, varvat mellan Disclosure och Chris Malinchak.

Lite av en helomvändning alltså – och vi gillar vad vi hör. En ny EP från Lucas dyker upp när du minst anar det.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

TITTA: Real Estate – ”Crime”

real_estate_band-500x500

Om girigheten får bestämma blir indiebandets nya video typ så här. (mer…)


Det är inte första gången Real Estate tar till humor för att rikta en hyttande näve mot musikbranschens baksidor. I videon till ”Easy” dissade bandet PR-maskineriet och nu har de samarbetat med hurmorsajten ”Funny Or Die” igen. Denna gång för att driva med sponsring och produktplacering.

Låten ”Crime” är hämtad från senaste skivan ”Atlas” och fick sig tidigare en urfin gitarrlektionsvideo. Nu har singeln bildsatts med bland annat vampyr-extremsportare, keramikskulpturer och demonstranter – allt det ”regissören” fått pengar för att ta med i videon. Amerikansk humor med New Jersey-indie finns bakom playknappen.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

TITTA: Fritjof & Pikanen – ”Här Kommer Vi”

Fritjof & Pikanen

Det lutar mot en dubsommar! (mer…)

Dubpopduon är tillbaka med tidigt 90-tal, elektronisk reggae och sommar. Nya låten heter ”Här Kommer Vi” och är första singeln från Fritjof & Pikanen sedan hösten 2012. Sedan dess har de remixat lite, haft spelningar och laddat inför nästa musikaliska resa (som nu visar sig gå med vespa!).

Fritjof Löfgren och Juuso Pikanen fann varandra på en musikutbildning för några år sedan och släppte sedan debutskivan ”Danvikstullsbron” (som vi listade som en av de bästa år 2012). ”Målet var att göra låtar för oss själva och blanda genrer vilt och utmana normen i dagens pop” beskriver Pikanen hur allt började. Nya singelns B-sida heter ”Kalla Det För Punk”, så här kommer allstå duon med en vild blandning av punk/dub/pop/reggae.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Oslagbara Umeå! Fullsatt på PSL:s 100 svenska mil! Vi saluterar er!

IMG_1238

När vi sa tack å godmorgon till Gonza i den röda, trimmade 142:an kunde vi blicka tillbaka på en freda´kväll me´ PSL som vi sent ska glömma. (mer…)


Oslagbara Umeå!

Nya Scharinska hade en av sina bästa aftnar sedan start.

Fullsatt! 400 på plats!

Vi tackar för att ni kom.

Och såg Simian Ghost, Chefen, Tiger Forest Cat, Honungsvägen, Broder John & Friman, Frida Dee, Academics samt dansarna i So Special Crew på de tre scenerna i det gamla skolhuset.


Festen var den andra i PSL:s två orter långa 100 Svenska Mil-turné.

Den som vi påbörjade i ett fullsatt Malmö för en vecka sedan.

Den som är en sorts Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige fast där vi lyssnar på popmusik istället för att glo på öppna landskap.

Och som avslutades här i The Capital of Västerbotten i fredags.


Honungsvägen är en av årets stora överraskningar.

Henrik och de andra gick med på att ge en av gruppens allra första spelningar i skoltrappan. Förminskade till kvartett. Vi hittade liksom ingen annan plats…

Fyra av gruppens sånger spelades upp. Inklusive den som skrivits av Matti Alkberg och som troligen kommer att avsluta det album gruppen är färdiga med.

Vi gillar skarpt det vi såg och hörde.


Dennis Lyxzén ville också se Honungsvägen.

Hans INVSN-kollega Christina är ju faktiskt vokalissa ju i denna orkester.

Ett band som förresten tagit sitt namn sig efter en av orkestermedlemmarnas hemmaadress.


Chefen! Med öronproppar.


DJ Mima spelade för dansgolvet i stora salen.


Tiger Forest Cat hade växt sedan sist.

När Filip Sundberg spelade på (gamla) Scharinska förra gången – i somras – stod han solo på scen.

I fredags var det premiär för band-upplagan av TFC.

Vi tippar på att estradeören från Syket och de andra i hans grupp är ganska nöjda över resultatet.


En av Umeås allra största stjärnor i min bok är Sara Almgren!

Hon fyllde jämnt i fredags. Överraskades av sina närmsta med hemmafest. Som sedan tog henne vidare till vårt kalas.


Innan vår kväll sköts igång följe jag lite av Saras historia några trappor upp i Scharinska-huset. På den lilla men sevärda hardcore-utställningen som skildrar den lokala scenens framväxt.

Jag tittade på affischer och tidningsklipp med hennes första band Doughnuts. Tänkte sen på allt annat hon gjort.

The (International) Noise Conspiracy, Vicious, Masshysteri och alla andra hon spelat med under åren.

Och på allt bra man hört om vilken viktig roll hon spelar för dem hon spelar med (Dennis skrev fint på instagram om sin medmusikant)

Hurra för Sara!


PSL:s svar på Future Islands konserterade I N T E på festen, men har tackat ja till att ställa upp i Idol´s speciella Future- Island-fast-som-duo-kategori i höst.


Snart ska vi berätta vad gröt, Allen Ginsberg och satan betyder för denna trupp.

Vi intervjuade nämligen Simian Ghost på vår lokala favoritbro tidigare under dagen.

Innan de ställde sig på estraden och framförde sånger från sin med rätta applåderade nya skiva på estraden.

Inför ett Umeå som gillar sitt Simian Ghost.


Chefen med vänner! Frida Dee (alldeles för lite) Academics, Broder John & Friman samt dansarna i So Special Crew. Fest!


Hallå Anders Stenberg! Mitt mellan påbörjande av en ny Deportees-skiva och repetitioner med Lykke Li.


Claes Lövgrens spelade på Äpplet snett mittemot. Deras jätte-jättebuss slog i gatan så det hördes när resan mot lördagsdansen i Östersund skulle påbörjas.


Hejdå Umeå! Och tack för oss!

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Vad tycker du om en och en halvminuten Robyn/Röyksopp?

Robyn-and-Royksopp

I PR-täta tider får man vara glad för det man får. Nyss fick vi åtminstone 1:36 minuter från det nya Robyn/Röyksopp-bandet. (mer…)

Redan i julas berättade PSL om musiksamarbetet mellan Robyn och hennes kompisar i norska Röyksopp som avslöjades på Instagram. Nu följs avslöjandet upp med mer konkreta fakta: ”Do It Again” heter den miniskiva som artisterna släpper lagom till sin turné i sommar. Och nyss släpptes en första snutt av en av skivans spår ”Monument”.

PSL är av åsikten att få saker är lika provocerande som just halva låtsnuttar, men i Robyn/Röyksopps fall kan vi ändå inte låta bli. Det är en perfekt trailer på alla sätt, mörk och tillbakadragen i sin inledning (och säkert det motsatta i refrängen) – och väcker många frågor. Hur låter Robyn 2014? Fyra år har gått sedan sist hon gjorde musik under eget namn.

Nu är hon förvisso inte helt on her own. I ett pressmeddelande berättar hon att ordet ”samarbete” aldrig har känts lika rättfärdigat som här:

”Det började kännas mer som en bandgrej snarare än låtar för ett Röyksopp- eller Robynalbum, så vi bestämde oss för att släppa musiken tillsammans som ett band, kan man säga.”

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

TITTA: Colleagues – ”Parent’s House”

Colleagues

Colleagues har gjort collage av ett stycke svensk filmhistoria. (mer…)

Roy Andersson och hans klassiker ”En Kärlekshistoria” fortsätter att vara inspirationskälla en sisådär 44 år efter premiär. Erik Hassle lånade bildmaterial när ”Stay” fick video och indierockarna i Molotov Jive projicerade filmen på sig själva till sin låt ”Run”. Nyligen berättade också Tommie X för oss att Rebecca & Fiona har Roy som favoritregissör (samt lånade skådisen Ann-Sofie Kylin när ”Taken Over” blev med video).

Nu är det Colleagues tur att inspireras av ett stycke svensk filmhistoria! Låten ”Parent’s House” damp ner i vår mailkorg redan i slutet av 2012, men försvann sedan från www och lämnade ett tomrum efter sig i elektropopsfären. Nu släpps singeln äntligen officiellt tillsammans med ”Tears”. Samtidigt får vi en video där Stockholmsbandet klippt och klistrat med sina favoritscener ur Roys kärlekshistoria.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

+ Ladda in fler inlägg