LYSSNA: Merely – ”Semblance”

En på det vita sättet magisk EP, från den goda sidan häxhousen.


Jag stör mig ganska ofta på hur självreflekterande den svenska indiescenen är. Att vi svenskar skulle ängsligt och konstant blicka utomlands, besatta av att vara hippa och ”nästan som i New York” är min sämsta klyscha för den är inte ens sann. Den mesta nya svenska musiken som dyker upp reflekterar och reagerar ju på något som hänt tidigare, i Sverige. Till och med när något bryter kraftigt mot den lokala musikkulturen, som exempelvis banden kring och på Service och Information gjorde i Göteborg i mitten på förra decenniet, går det att härleda direkt till något som just hänt runt knuten. Enda skillnaden är att trend- och stilbrotten reagerar emot, inte på.

Nu säger inte jag att Merely är fullständigt unik. Hennes EP ”Semblance” som släpptes tidigare i år har låtar som till exempel ”Heliotrope”, som står nästan fysiskt nära just det nya-men-nu-gamla Göteborgsljudet, TTA, Air France. Men här finns något annat också. Ett vidare perspektiv, djärvare atmosfärer, stora rum. En gammal orgel i en nightbussig miljö, röster i 100 lager, som från den goda sidan häxhousen. För den som inte vet hur det ligger till skvallrar väldigt lite här om Sverige. Och redan där är alltså Merely unik. Lyssna själv, hela EP:n hittar du HÄR!

Och här ser du videon till titelspåret ”Semblance”:

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Öppna alla

PREMIÄR: JaQe & Marcus Price – ”Ricky Bobby”

hasan.ramic.psl

Den andra videon från JaQes och Mackans epokgörande ”Eikon” är här. (mer…)

Tidigt i våras briserade ”Malcolm” som en ljud- och bildbomb över det svenska hiphoplandskapet, och inte långt efter kom resten av ”Eikon”, som visade sig vara ett av 2014s mest intressanta släpp. Nu är videon till ”Ricky Bobby” här, och där vi i ”Malcolm” såg ett spöklikt kollage av bilder på upplopp och konspiratorisk symbolik utspelar sig videon till ”Ricky Bobby” i ett stökigt och trafikkaosigt Mexico.

/H

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

TITTA: Röyksopp & Robyn – ”Do It Again”

Robyn Röyksopp

Röyksopp & Robyn utforskar hjärtats begär. (mer…)

Röyksopp & Robyn fick inspiration till ”Do It Again” under en utekväll i Bergen. En passande födelseort för en låt som känns som gjord för sorglösa (och sömnlösa) ögonblick på överfyllda dansgolv. Men låtens video, som nu har landat, är långt ifrån en sena-nätter-på-klubben-historia.

Den danske regissören Martin De Thurah står bakom det gripande verket som har spelats in i Mexiko. Under tre dagar filmades de vackra svartvita scenerna som varvar fest och lust med förtryck och revolt. En förlängd version av ”Do It Again” skapades för att passa den sex minuter långa kortfilmen som går under titeln ”Our Hearts’ Desires”. För Dazed förklarar Martin tanken bakom videon så här:

”I realised that no one in the world truly gets to live out their passions. We are all under some construct, whether you’re an atheist living in Denmark or a gay person in Russia.” 

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

TITTA: Erlend Øye – ”Garota”

Erlend Oye

Kings of Convenience-Erlend i romantisk minihistoria. (mer…)

Vid det här laget har vi konstaterat att Kings of Convenience-halvan och tillika frontmannen i The Whitest Boy Alive (RIP) gillar att resa. Erlend Øye spelade in sitt första soloalbum i tio olika städer med tio olika producenter. Uppföljaren, ”Legao”, kommer i höst och har spelats in i Reykjavik med det isländska reggeabandet Hjálmar.

Ett vykort från Italien (på italienska!) kom förra sommaren med låten ”La Prima Estate”, och nu har norrmannen tagit sig till Asien. Nya sången ”Garota” kom i slutet av förra veckan och har ingredienserna len Erlendsk sång, saxofon och tillbakalutat sväng. Låtens fina video utspelar sig i Seoul och innehåller: Erlend, koreanska skådisen Hana Lee och massa <3.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

TITTA: Marlene – ”Indian Summer”

Marlene

Efter Ezzo Fresh-remix kommer här andra Marlene-nyheten för dagen. (mer…)

Efter att Ji Nilsson varit med i panelen Studio PSL i våras satte hon sig in en taxi till Botaniska trädgården i Uppsala. Där mötte hon vännen/musikkollegan Marlene + crew för att spela in videon till ”Indian Summer” (som hon varit med och skrivit). Nu får vi äntligen se resultatet.

Oskar Sikow har regisserat videon som fångar djungelhäng med Marlene och hennes besties, tropiskt rave och allmänt sommarrus. På sin Facebook passar Marlene på att bjuda in till nästa regnskogsfest (som vi mentalt osar ja till redan nu): ”Remember, you can find summer anywhere, anytime all year round. I found it in an indoor rainforest and I’m def going back there in december. Join me?”

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Matissefeber

lisapsl

Så länge jag kan minnas har jag gått igenom olika besattheter – jag blir orimligt intresserad av ett visst ämne och har svårt att riktigt tänka på något annat. (mer…)

Kaktusar makramé keramik vävning georgia o’keeffe gamla mercedesbilar krukväxter wall hangings odling warren platner bokstöd turkoser rhythm king mrk-2 sonia delaunay indigotyger saul bass rotting snäckor fotorealism taxar månen op art kelimmattor durutti column. Auktionssiter och googles bildsökningsfunktion är lite internets bröd och vin här hemma kan man säga.

Oftast stannar de här intressena kvar hos mig även ”efteråt” men mitt, låt oss kalla det engagemang, landar på lite sikt på en mer hanterbar nivå. Jag har nu knappt tjugo krukväxter istället för de minst sextio jag hade när jag bodde i en hälften så stor lägenhet och min kompis Ante gav mig en genuint oroad blick en gång. Som jag skymtade mellan gigantiska fiolfikusblad.

(Ja, jag har fortfarande obscent många filtar men man får välja sina strider).

Och jag fattar förstås att jag inte är en unik snöflinga och jag inte intresserar mig för de här grejerna helt på eget bevåg – även om en (stor) del av mig lyckas tro det varje gång – utan att det hänger ihop med strömningar i världen och behov skapade av någon med något att sälja följt av motreaktioner från folk som inte det vill köpa, etc. Men ändå.

Den senaste tiden har mina tankar tillhört Matisse. Om jag ska retraca mina steg så tror jag att det började med en hangup på ”La Gerbe”, det stora färgglada lövverket som beställdes av konstsamlaren Frances Brody och sedan prydde/utgjorde (det är gjort i keramik) en vägg i hennes hus i LA i femtio år. Jag kollar min instagram och ser att jag lade upp en bild på ”La Gerbe” hemma hos Brody för 11 månader sedan… Numera finns verket att beskåda på LACMA och för några månader sen stod jag, på spralliga ben, och stirrade på det in the flesh.


Jag älskar hans färgval, jag älskar enkelheten och lättheten hos de utklippta formerna. För det framförallt hans klippta verk jag snöat in på nu. Eller the cut-outs som de kallas, perioden när han börjar ”skära i färg” eller ”måla med en sax” som det brukar beskrivas. Sena Matisse. Det började så smått på andra halvan av trettiotalet, när han närmade sig 70-årsåldern (utropstecken) och hade blivit rullstolsbunden. Han började skissa genom att klippa i målat papper. Som sedan gick från skissmetod till nytt medium och blev själva konstverken.

Just ”La Gerbe” färdigställde han 1953, året innan han dog 84 år gammal… Och ändå är hela uttrycket i den här hans sista fas något av det piggaste, mest lustfyllda och moderna jag överhuvudtaget kan tänka mig. (Och styrker därmed, tillsammans med till exempel Louise Bourgeois, även den mycket betryggande idéen att man kanske fortfarande har över femtio år på sig att peaka kreativt.).

Hursomhelst, efter bildgoogle och LACMA-besök blev det dags för böcker och jag hörde av mig till min bästa antikvariatvän med ett sms och bad honom rota fram allt han kunde tänkas ha av om eller med Matisse.

Han samlade ihop en hög som jag fick komma och bläddra igenom.

Jag fastnade på en bild av ett brev Matisse postat till André Rouveyre. Stora blommor på kuvertet och hans distinkta handstil. Tänk att få det på posten, etc.


Nästan samtidigt lär jag mig att just Matisses cut-outs ställs ut för första gången, tillsammans och i den här omfattningen, as we speak, på Tate Modern i London. Och därefter bär det av till New Yorks MoMA innan alla konstverk separeras igen och skickas tillbaka till sina respektive platser i olika utspridda samlingar.
Jag citerar Tate Moderns site: ” The exhibition is proving very popular – see the easiest ways to see the exhibition for ways to avoid the queues”.

Och så härom dagen får jag som kronan på verket ett sms av antikvariatvännen med en skärmdump: Another Magazine har lyft fram just precis det målade brevet jag förälskade mig i…

HUR GÅR DET TILL? VEM STYR MIG?! HÖR NI MIG?!

(Bara för att jag är paranoid betyder det inte att, etc.) Och jo, jag är förstås medveten om att Matisse inte direkt är konstvärldens obskyraste Jandek men ändå, hur kommer det sig att universum enas om att fastna för samma fas, samma himla brev, samtidigt?!

Hursomhelst, här är en liten best of cutouts ur mina böcker. Och tar man sig inte till Tate Modern eller MoMA kan jag tipsa om att utställningen även finns att köpa i bokform: Matisse The Cut-Outs heter den.


Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

3 x videotips

IMG_0084

Favoritvideor är ett av ämnena som avhandlas i Studio PSLs videospecial. Här ser du vilka videor panelen helst trycker play på just nu. (mer…)

När de eminenta videoregissörerna Arvida Byström, Joanna Nordahl och Roxy Farhat fick visa varsin snutt favoritvideo i Studio PSL Special blev det videokonst till Beach House, Blood Orange och Flying Lotus. Här under ser du de tre makalösa verken i sin helhet. Hela Studio PSL Special hittar du här.

Massa pamp, Twin Peaks-känsla och ironi som görs ”på ett väldigt kärleksfullt sätt”, beskrev Arvida den Eric Wareheim-regisserade videon till låten ”Wishes” av Beach House.

Dev Hynes a.k.a. Blood Orange åkte till Guyana för att leta upp delar av sin släkt han aldrig förut träffat. Adam Bainbridge förevigade mötena i vad Joanna beskrev som en ”opretentiös video, dokumentär, jätteödmjuk och med sjukt mycket hjärta.”

Roxy såg Kahlil Josephs minifilm till Flying Lotus ”Until The Quiet Comes” första gången projicerad i 360 grader. ”Allt stannade för jag tyckte den var så fantastisk. Fotot, regin, dansen, färgerna”, berättade hon.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Ezzo Fresh somrar till Marlene

Hasan Ramic Profil

Lyssna på Som Fan-producentens omarbetning av ”Indian Summer” (mer…)

Alla ni trogna läsare har redan upptäckt MarlenesIndian Summer” vid det här laget. Samma sak med Som Fan med deras demonproducent Ezzo Fresh i spetsen.

Därför känns det helt naturligt att dessa två musikaliska urkrafter gifter sig och ger oss kanske den somrigaste låten 2014. Det jag gillar mest är nog den oväntade vändningen produktionen tar, från ett intro som lovar något slags DJ Mustard-bounce till något som för tankarna till Fresh Princes ”Summertime” och Warren Gs storhetstid från det tidiga 90-talet. Från indiansommar till högsommar, kvalmig innerstad och het asfalt mot bara fötter. Julis klart bästa låt.

/H

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Hur mår den svenska musikvideon? (Se Studio PSL Special)

IMG_0081

Vi bjöd in några av Sveriges bästa videomakare just nu: Roxy Farhat, Arvida Byström, Joanna Nordahl och Nikeisha Andersson till ett bordssamtal. (mer…)

Studio PSL är slut för säsongen, men riktigt färdiga kände vi oss inte. I ett specialprogram samlade vi några av Sveriges mest intressanta videoregissörer, för att ta reda på hur den svenska musikvideon mår. Roxy Farhat, Arvida Byström och Joanna Nordahl bredvid Per Sinding-Larsen. Via videolänk tvärs över Atlanten fick vi även tag på Nikeisha Andersson.

Vilka videor står panelen bakom? Var hittar vi annan intressant videokonst just nu? Vilka förutsättningar har man som videoregissör i dag? Svaren får du i Studio PSL videospecial.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

”Vill man vara bäst måste man kunna behärska allt lika bra”

Skärmavbild 2014-07-17 kl. 22.32.01

Hur mår den svenska musikvideon? Studio PSL bjuder in några av Sveriges bästa videoregissörer för att få svar. Stjärnskottet Nikeisha Andersson är en av dem. (mer…)

Foto: Alexandra Rydberg

Studio PSL må vara slut för säsongen, men idag visar vi ett extrainsatt Studio PSL som vi ägnar helt åt musikvideon. Till panelen har vi bjudit in några av Sveriges bästa videoregissörer just nu. Med oss på länk från Los Angeles finns även stjärnskottet Nikeisha Andersson, som ligger bakom hundratalet musikvideor till bland andra Sabina Ddumba, Eric Saade, Adam Kanyama och så Beatrice Elis ”Girls. (Uppdatering: Nikeisha har inte regisserat Beatrices video, däremot tycker hon om den väldigt mycket)

Hej Nikeisha, vad är det med musikvideon som intresserar dig?
Att fläta samman två saker, video med musik som är en stor ”känslopåverkande” faktor. Genom att jobba inom olika genrer av musik får jag en ständig utmaning och möjlighet att visa upp flera olika förmågor.

Hur viktig är videon idag?
En musikvideo är som en reklamfilm för en produkt som skivbolagen eller artisten oftast vill sälja. Utan videos skulle till exempel Youtube inte finnas.

Hur skulle du beskriva din egen stil/prägel?
Jag gillar inte att definiera min stil. Vill man vara bäst måste man kunna behärska allt lika bra.

Vilka andra musikvideomakare inspireras du av?
Har inte så stor koll på vilka regissörer som finns, jag brukar mest lägga märke till videon. Men en konstnär är riktigt begåvad och grym är Cajsa Von Zeipel.

Missa inte Studio PSL:s program om musikvideomakare som visas på sajten på fredag vid lunch.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

+ Ladda in fler inlägg