PREMIÄR: Rasmus ”Raz” Lindvall – ”All For Love”

Raz är tillbaka! Utan Rob, men med en hyllad och finfin housepärla som är högsta nykomling på veckans svenska danslista. Idag premiärar PSL hans hemklippta videoversion!

Här borde det ligga en video inbäddad från SVT Play men det verkar som videon inte finns längre.


”All for love” är titeln på spåret som Raz framför med mäktiga sångerskan Zara vid mikrofonen. Det är klassisk house i nittitalssnitt av ett slag som går utmärkt att mixa in efter tillexempel CeCe Peniston-odödliga ”Finaly” och som gick direkt in på 26:e plats på Swedish Dance Chart i veckan.

Raz är en förkortning av namnet Rasmus Lindvall. När jag var mindre hade jag en idolbild på honom från skateboard-tidningen Dare Devil på min pojkrumsvägg i Skåne. När jag blev större producerade jag hans orkester, Rob´n´Raz, show på ZTV. Och deras genomgång av just Swedish Dance Chart i samma kanal. Sedan blev vi vänner.

Alla som kan sin svenska dansmusikhistoria vet att Rob´n´Raz var med sedan gryningen av samma historia som idag gestaltar sig i form av Swedish House Mafia och Avici. Och ni har säkert också koll på vilka otaliga listhits de radade upp på just Swedish Dance Chart. Från ”Clubhopping” till ”Big City Life” och ”Got To Get”.

Det var ett tag sedan han gjorde dansmusik av just det här slaget. Därför skrev jag en rad för att höra hur allt står till.

PSL-Per: (eller borde det stå ZTV-Per?) Bra låt! Berätta historien om den!

Raz: Jag har jobbat med en massa musikprojekt sista åren ”utanför den
vanliga” branschen. Skrivit ett 80-tal låtar till ett internationellt
libraryprojekt, reklamlåtar, ringsignaler mm. Det var skönt att ta ett
break från all hysteri kring artister, skivbolag, media osv. Sedan
började det klia lite i ”släppa-låt-fingrarna”, så jag började göra lite
grunder för ett nytt album under eget namn. Den första låten ville jag
rent musik och produktionsmässigt knyta an till 90-talet då vi släppte
mest skivor med RobnRaz, fast ändå med ett nytt sound. Titeln ”All for
Love” slog mig när de tuffa åren för musikbranschen kom i antågande. Det
var svårt att tjäna pengar, så ”då för man syssla med musik av kärlek”,
blev en sägning som vi alla lite skämtsamt drog till med ibland…

PSL-Per:Den är mer house, mindre euro än mycket av det vi förknippar med dig sen the good old Rob´n´Raz-tiden?

Raz: Precis, men under 90-talet när vi gjorde några euro-låtar kom det fortfarande mycket bra house, framför allt från USA och UK. Problemet var att i Skandinavien och övriga länder i Europa var det i stort sett
omöjligt att få ut annat än euro under en period. Som DJ spelade jag dock en hel del annan house från den tiden och mycket inspiration kommer därifrån. Bl.a att man använde sampler och ”spelade” röstinslag.

PSL-Per: Vem sjunger?

Raz: Det var som en ängel från himlen när Zara som hon heter skickade mig en demo. Jag hade letat länge efter en sådan röst! Sedan fortsatte det bara bättre när vi träffades och det visade sig att hon hade rå-koll på funk
och soul som ligger mig varmt om hjärtat! Vi blev genast mycket goda vänner och spenderade nog mer tid att snacka med varandra i studion än att spela in…

PSL-Per: Varför fick inte hon vara med i videon?

Raz: Haha… hon är med i videon. Om än bara någon sekund…Dessutom gillar hon inte sånt! Liksom låten knyter an lite till dåtiden ville jag även klippa ihop lite gamla bilder från galna spelningar som speglar att jag
fortfarande är DJ.

PSL-Per: Vad händer härnäst? Live? Fler låtar?

Raz: Fler låtar är ”cooking” i studion och jag planerar att släppa nästa singel efter sommaren. Jag åker till Paris i sommar ett par veckor och skriver klart en bok som släpps under hösten. Den kommer att handla om just att vara DJ. Under sommaren blir det mest DJ-spelningar som vartefter utvecklas till mer ”livemässiga” uppträdanden där det nya materialet framförs.

PSL-Per: Förresten. Var tog Rob vägen? Sista gången jag såg honom var utanför jour-apoteket vid Klarabergsviadukten. Säkert tre år sedan.

Raz: Rob jobbar på stenhårt inom musiken, skriver mycket till andra och DJ:ar mycket! Ibland kör vi tillsammans, men båda har fullt upp med olika projekt.

PSL-Per: Vad lyssnar du mest själv annars på? Spelas det Eldkvarn hela nätterna som vanligt?

Raz: Ja, mina nattliga Elkvarn-sessions kommer jag nog aldrig att släppa! Inom dans är det mest nya Svenska talanger som är intressanta, såsom Southside House Collective, Anders Andalo Nyman, Matt Hewie och The Lab
Wizard. Sedan lyssnar jag mycket på Sigge Fürst på sommaren när jag grillar.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Öppna alla

TITTA: Jonathan Johansson – ”Ny/Snö”

Jonathan Johansson

”Jag ville hitta en grotesk europeisk spegel, en plats som sammanfattar våra privilegier och vår livsstil.” (mer…)

Du ser en bit av den i veckans avsnitt av Studio PSL, där Jonathan Johansson också pratar om tanken bakom sin video. ”Jag ville hitta en grotesk europeisk spegel, en plats som sammanfattar våra privilegier och vår livsstil”, berättar han i programmet.

PSL rekommenderar: 1. Kika på Jonathans skitsnygga karaokeinspirerade Benidorm-video här ovan. 2. Se hela veckans Studio PSL där Jonathan berättar mer om videon, pratar om sin kommande skiva som släpps i början av nästa år och mycket mer.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

”Jag vill aldrig vara förband till The War On Drugs”

Nightlands

I morgon spelar The War On Drugs i Stockholm. PSL tog ett snack med bandmedlem David Hartley om spelningen, soloprojektet Nightlands och om hur svårt det är att spela in sina drömmar. (mer…)

Dave är just nu mitt uppe i hektiskt turnerande med sitt band The War On Drugs där han bär titeln basist/gitarrist. Samtidigt är han också inne i ”the input stage” till en tredje skiva med musikprojektet Nightlands. Musiken som Dave snickar på solofront är drömsk indie, som ibland breder ut sig i långa experimentella ljudslingor (som den här) och ibland landar i rakare tre-och-en-halv-minuts-pop/rock (typ som denna).

PSL ville höra mer om solomusiken som skiljer sig en hel del från psykrocken i The War On Drugs (Dave beskriver det som ”very un-War On Drugs music”), och hur han lyckas kombinera sina två musikhattar.

Hej Dave! Hur går det med ditt soloprojekt?
- Jag är i planeringsstadiet, eller ”input-stadiet” och samlar influenser och små bitar av musik som tilltalar mig. Det här året har The War On Drugs haft stora framgångar, vilket har varit fantastiskt, men det betyder också att den tredje Nightlands-skivan får vänta lite.

Har du någon titel på skivan än?
- Ja, men det tänker jag inte säga.

Ok haha. Men varför valde du namnet Nightlands då?
- Jag såg det i två böcker inom en väldigt kort tid. Begreppet finns med både i ”Blood Meridian” av Cormac McCarthy och i boken ”2001: A Space Odyssey” av Arthur C. Clarke. Jag kan prata hur länge som helst om vad författarna betyder för mig och hur de representerar mig, men jag såg hur som helst ordet och valde det som artistnamn. Senare fattade jag också att musiken jag skapade var drömsk och därför passade med namnet. Det var en tillfällighet – eller undermedvetet.

I mina ögon är din debutskiva ”Forget The Mantra” på många sätt är mer experimentell än uppföljaren ”Oak Island” som har en del mer ”raka indierocklåtar”. Hur tycker du att de skiljer sig?
- För mig är ”Forget The Mantra” ljudet av en liten fågel som vecklar ut sina vingar för jag var så naiv och oskyldig när jag skrev den. Jag trodde aldrig att någon skulle lyssna på den så därför blev den väldigt ärlig, medan ”Oak Island” är mer självsäker.

Nu då, när du skapar skiva nummer tre, vilken väg kommer du ta?
- Jag vill fortfarande göra drömsk, filmisk musik men mitt mål är att göra en skiva där låtskrivandet är i fokus, som folk fortfarande tycker är intressant om 20 eller 30 år.

Jag läste att du spelade in drömmar, tankar och små melodier precis när du höll på och somna, för att få inspiration till första skivan. Har du fortsatt göra så?
- Nej, det tar väldigt mycket disciplin och är väldigt svårt! Man måste väcka sig själv för att spela in och fånga alla små melodier och idéer så man förlorar mycket sömn. Jag gjorde det bara för att jag hade så mycket skrivkramp då, men nu behövs det inte. Och jag behöver min sömn!

Vilken av alla Nightlands-låtar är din favorit?
- ”300 Clouds”. Melodin kom från en dröm, helt tydlig, och låttexten kom ur mig på fem minuter. Hela låten har en väldigt ren och oskyldig känsla.

Vilken låt av en annan artist önskar du att du hade skrivit?
- ”Warmth Of The Sun” med The Beach Boys för att den har så mycket av det jag älskar: den är harmonisk och komplex på samma gång, har en enkel melodi och en så fantasifull kärlekskänsla.

Du ska spela med The War On Drugs på Münchenbryggeriet i helgen. Vad känner du inför att spela i Stockholm?
- Stockholm är fantastiskt, staden är så vacker. Att komma från USA, som känns så ihopslängt och med så många defekter, till Stockholm som är så gammalt och raffinerat är… ögonöppnande.

Hur är publiken i Sverige?
- Publiken ger jättebra stöd. Först kändes det konstigt att spela för alla är så tysta, men det är för att de lyssnar. Vilket är bra.

Spelar du bättre eller sämre full?
- Garanterat sämre, det har gått upp för mig. Dricker jag mer än två öl före en spelning så spelar jag sämre.

Vad är det svåraste med att kombinera The War On Drugs med ditt soloprojekt?
- Jag håller hårt fast vid att de aldrig får överlappa varandra. Jag kommer aldrig vara förband till The War On Drugs, jag kommer aldrig stå och sälja mina skivor vid merchbordet och jag försöker också att hålla isär dem musikaliskt – jag gör medvetet väldigt o-War-On-Drugs-ig musik.

Ibland kommer folk till mina spelningar och förväntar sig att höra psykedelisk americana. Jag kanske lyckas omvända dem eller så gör jag dem besvikna. Men det är klart att det är en välsignelse att spela i The War On Drugs också, för jag får antagligen fler lyssnare och uppmärksamhet på grund av det.

Vad är det bästa med det då?
- Jag tycker att turnerande är ett perfekt komplementet till studiotiden. När jag har turnerat i några månader är allt jag vill att komma hem och spela in, och när jag har suttit i studion ett tag längtar jag efter att turnera igen.

När åker Nightlands på Europaturné?
- På den här albumcykeln, garanterat.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

PREMIÄR: Linnea Henriksson – ”Ensamheten”

Linnea Henriksson

Linnea är ensam i den mest ensamma staden av alla. (mer…)

Det har varit en sommar med festivalspelningar och Allsångs-besök för jazzsångerskan som blev popidol som blev P3 Guld-drottning. Under hösten fortsätter Linnea Henriksson att turnera med senaste skivan ”Du Söker Bråk, Jag Kräver Dans”. Bland låtarna finns spåret ”Ensamheten” som med Linneas egna ord handlar om ”önskan att få lämna det ytliga och tillfälliga för att få komma nära, om så bara för att ’ligga sked’ en stund”.

När en video skulle snickras till låten behövdes en ensam plats för att matcha låtens just ensamma tema. Las Vegas blev valet. I ett mejl till PSL motiverar Linnea det så här:

”En är aldrig så ensam som i den stora staden och Vegas måste vara den mest ensamma staden av alla. En plats där du aldrig är själv och alla vill ha dig – men inget är på riktigt. Det kändes fint att sjunga ut det i skenet av Vegas förföriska låtsasleende.”

Tryck play här uppe för den neonlysande videon som PSL har äran att premiära.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Ett litet oavsiktligt inlägg i rockjournalistdebatten….

IMG_1671

Minns ni vårens bråk om betyg och popkritik? (mer…)

Debatten om huruvida det delas ut femmor i recensioner alldeles för ofta.

Den som kanske bäst sammanfattades av Nöjesguiden här.

Här kommer ett inlägg till.


För visst är den lite kul? Skrytklister-lappen på Studio PSL-bekante Love Antells nya samlingsskiva.

Den som egentligen, ärligt, sammanfattar hur Love tagits emot av kritiker under åren (hur många mer artister än honom skyltar stolt med sågningar?), men som lika mycket kan ses som en liten kommentar till strösslandet av flugor, plus, siffror, tärningar, bokstäver, miner….

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Studio PSL 7: Beatrice Eli om sex, Jonathan Johansson släpper nytt och har Gwen stulit Jis låt?

IMG_2957

Panelen pratar #gwengate, Beatrice Eli om den svåra tid som ledde fram till hyllade debuten och Jonathans Johansson berättar om sin kommande, politiska skiva. (mer…)

Beatrice Eli gjorde för andra gången entré i Studio 21 för att gästa Per Sinding-Larsen runt bordet. I veckan släpptes hennes debutskiva ”Die Another Day” som har hyllats flitigt. I Studio PSL pratar Bea stilförebilder och lär sina musikkollegor att skriva bättre om sex.

Jonathan Johansson är tillbaka – med karaoke, shots och SMS-lån. Han sjunger också motvilligt om sin uppväxt i ett Europa med allt hårdare landsgränser. Nya skivan släpps i början av nästa år, vi tittar på den snygga videon till första låten.

Och så diskuterar panelen veckans stora snackis: Har Gwen Stefani snott Ji Nilssons låt? Beatrice och Jonathan diskuterar låtstölden (?) tillsammans med PSL:s bloggare och odlingsexpert Elin Unnes.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

PREMIÄR: ALBERT – ”Never Mind The Fine Print”

Albert

Korthus som faller och själar som säljs – PSL har premiär för Malmökvartettens snyggt psykedeliska video. (mer…)

Det var i den gamla strumpfabriken i östra Malmö som kvartetten ALBERT knåpade fram sitt första album, vars indierocklåtar de sedan satte ihop med expertassistans från Logh-Mathias. Den självbetitlade skivan släpptes i våras men innan dess hann bandet skicka ut en ursnygg video till låten ”LUX” (som vi skrev närmare om här).

Nu har kvartetten teamat upp med regissör Ludvig Hedlund igen, för att även ge låten ”Never Mind The Fine Print” bild. Temat är denna gång sälja-själen-till-djävulen i modern tappning. ”Själar säljs, mandolin spelas och lustiga kläder bärs”, hälsar bandet i ett mejl. Precis så bra (och halvpsykedeliskt) som det låter, är också ALBERTs nya video som PSL stolt premiärar här ovan.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Sex, Hitler och #gwengate med Beatrice och Jonathan i Studio PSL 7

IMG_2964

Jonathan Johansson tillbaka med ny sång! Hyllade Beatrice Eli pratar sextexter. (mer…)


Den sjunde episoden av höstens Studio PSL sänds imorgon lagom till lunch. I studion: Beatrice Eli, Jonathan Johansson och Elin Unnes.

Japp! Vi bjöd tillbaka höstens stora debutant Beatrice Eli till Studio 21 i tevehuset (hon gästade oss i våras). Eli har fått fina recensioner för sin debutskiva ”Die Another Day” som släppts i veckan. Vi pratar om stilskiften, låtskriveri och den inte helt enkla tid i livet som hon hade under tiden albumet färdigställdes.

Vi lockade också ut Jonathan Johansson ur studion. I början på nästa år kommer malmöestradörens fjärde – eller femte (om Dracula-skivan räknas in) – album. Vad ska det heta? Är ett av Hitlers favoritord aktuellt i titeln? Och vilket är temat? Vi smygspelar ett smakprov.

Dessutom avhandlar vi #gwengate. Vad säger Beatrice i frågan om Gwen Stefanis eventuella låtstöld från Ji Nilsson? Hon som faktiskt gillar dem båda.


Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

TITTA: MOWGLI – ”Committed Crimes”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ellen och Jessica såg sig själva i spegeln och hittade….Djungelboken.
(mer…)

Ellen Olaison och Jessica Sörenson kallar sig MOWGLI.”Committed Crimes” är göteborgsduons första video. Filmad och regisserad av Jens Dohnberg.

- Det var svårt att hitta ett bra namn, men MOWGLI damp ner och kändes självklart. Vi vill bejaka det där vilda barnet och lekfullheten vi alla har inom oss, och barnet som tänker stora tankar, skriver Ellen när jag ställer frågor på mejl.

Ellen och Jessica, som studerat musik och musikproduktion på Donnersgymnasiet i Göteborg, bildade MOWGLI för ett år sedan. De har spelat på festivalen Wrong Direction Home och Drakmysk (en klubb på Jazzhuset i hemstaden).


Ellen berättar:

- Vi har aldrig haft någon professionell utrustning, utan använt oss av ett taskigt midikeybord och en headset-mikrofon. Det har triggat oss till att skapa med hjälp av det lilla vi har. Många har frågat oss hur vi gör, och blir alltid lite chockade. Men det är just det vi vill pusha på, att allt går med de få saker man har, bara man vill!

I januari släpper MOWGLI sin första ep. Alternativpop och elektronika är ledord, men inte allt.

- Vi tror att det är viktigt att inte alltid tänka eller känna efter, utan låta det bli vad det blir. Att våga experimentera och låta musiken bära en själv, skriver Ellen.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

PREMIÄR: I Am Bear – ”16:40″

I Am Bear

Drömpop-hoppet I Am Bear gör debut med både låt och vacker Islandsvideo. (mer…)

Senast i förra veckan fick vi en ny video i kategorin imponerande naturskildring från ö i norr, då Tove Styrke gav ”Borderline” visuell konst från Svalbard. Nu har nykomlingen I Am Bear gett sitt bidrag.

Med indiebolaget Sommarhjärta i ryggen (som grundats av David Alexander a.k.a. flitigt PSL-uppmärksammade Summer Heart), ett storslaget kollage med Islandsnatur och den ljuvligt drömska låten ”16:40″ gör nu I Am Bear debut. Och passar på att hälsa så här, om sin vackra video som visas allra först på PSL:

”Den nordiska naturen var en stor inspirationskälla inför den kommande EP:n. Den säregna, karga och lätt melankoliska atmosfären i videon blev ett perfekt komplement till musiken”.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

+ Ladda in fler inlägg