PREMIÄR: Rasmus ”Raz” Lindvall – ”All For Love”

Raz är tillbaka! Utan Rob, men med en hyllad och finfin housepärla som är högsta nykomling på veckans svenska danslista. Idag premiärar PSL hans hemklippta videoversion!

Här borde det ligga en video inbäddad från SVT Play men det verkar som videon inte finns längre.


”All for love” är titeln på spåret som Raz framför med mäktiga sångerskan Zara vid mikrofonen. Det är klassisk house i nittitalssnitt av ett slag som går utmärkt att mixa in efter tillexempel CeCe Peniston-odödliga ”Finaly” och som gick direkt in på 26:e plats på Swedish Dance Chart i veckan.

Raz är en förkortning av namnet Rasmus Lindvall. När jag var mindre hade jag en idolbild på honom från skateboard-tidningen Dare Devil på min pojkrumsvägg i Skåne. När jag blev större producerade jag hans orkester, Rob´n´Raz, show på ZTV. Och deras genomgång av just Swedish Dance Chart i samma kanal. Sedan blev vi vänner.

Alla som kan sin svenska dansmusikhistoria vet att Rob´n´Raz var med sedan gryningen av samma historia som idag gestaltar sig i form av Swedish House Mafia och Avici. Och ni har säkert också koll på vilka otaliga listhits de radade upp på just Swedish Dance Chart. Från ”Clubhopping” till ”Big City Life” och ”Got To Get”.

Det var ett tag sedan han gjorde dansmusik av just det här slaget. Därför skrev jag en rad för att höra hur allt står till.

PSL-Per: (eller borde det stå ZTV-Per?) Bra låt! Berätta historien om den!

Raz: Jag har jobbat med en massa musikprojekt sista åren ”utanför den
vanliga” branschen. Skrivit ett 80-tal låtar till ett internationellt
libraryprojekt, reklamlåtar, ringsignaler mm. Det var skönt att ta ett
break från all hysteri kring artister, skivbolag, media osv. Sedan
började det klia lite i ”släppa-låt-fingrarna”, så jag började göra lite
grunder för ett nytt album under eget namn. Den första låten ville jag
rent musik och produktionsmässigt knyta an till 90-talet då vi släppte
mest skivor med RobnRaz, fast ändå med ett nytt sound. Titeln ”All for
Love” slog mig när de tuffa åren för musikbranschen kom i antågande. Det
var svårt att tjäna pengar, så ”då för man syssla med musik av kärlek”,
blev en sägning som vi alla lite skämtsamt drog till med ibland…

PSL-Per:Den är mer house, mindre euro än mycket av det vi förknippar med dig sen the good old Rob´n´Raz-tiden?

Raz: Precis, men under 90-talet när vi gjorde några euro-låtar kom det fortfarande mycket bra house, framför allt från USA och UK. Problemet var att i Skandinavien och övriga länder i Europa var det i stort sett
omöjligt att få ut annat än euro under en period. Som DJ spelade jag dock en hel del annan house från den tiden och mycket inspiration kommer därifrån. Bl.a att man använde sampler och ”spelade” röstinslag.

PSL-Per: Vem sjunger?

Raz: Det var som en ängel från himlen när Zara som hon heter skickade mig en demo. Jag hade letat länge efter en sådan röst! Sedan fortsatte det bara bättre när vi träffades och det visade sig att hon hade rå-koll på funk
och soul som ligger mig varmt om hjärtat! Vi blev genast mycket goda vänner och spenderade nog mer tid att snacka med varandra i studion än att spela in…

PSL-Per: Varför fick inte hon vara med i videon?

Raz: Haha… hon är med i videon. Om än bara någon sekund…Dessutom gillar hon inte sånt! Liksom låten knyter an lite till dåtiden ville jag även klippa ihop lite gamla bilder från galna spelningar som speglar att jag
fortfarande är DJ.

PSL-Per: Vad händer härnäst? Live? Fler låtar?

Raz: Fler låtar är ”cooking” i studion och jag planerar att släppa nästa singel efter sommaren. Jag åker till Paris i sommar ett par veckor och skriver klart en bok som släpps under hösten. Den kommer att handla om just att vara DJ. Under sommaren blir det mest DJ-spelningar som vartefter utvecklas till mer ”livemässiga” uppträdanden där det nya materialet framförs.

PSL-Per: Förresten. Var tog Rob vägen? Sista gången jag såg honom var utanför jour-apoteket vid Klarabergsviadukten. Säkert tre år sedan.

Raz: Rob jobbar på stenhårt inom musiken, skriver mycket till andra och DJ:ar mycket! Ibland kör vi tillsammans, men båda har fullt upp med olika projekt.

PSL-Per: Vad lyssnar du mest själv annars på? Spelas det Eldkvarn hela nätterna som vanligt?

Raz: Ja, mina nattliga Elkvarn-sessions kommer jag nog aldrig att släppa! Inom dans är det mest nya Svenska talanger som är intressanta, såsom Southside House Collective, Anders Andalo Nyman, Matt Hewie och The Lab
Wizard. Sedan lyssnar jag mycket på Sigge Fürst på sommaren när jag grillar.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Öppna alla

We don’t play guitars!

Skärmavbild 2014-04-16 kl. 17.05.45

Feministisk upplopps-pop kan framföras på annat än gitarr. Jag träffar min kollega Ika Johannesson i korridoren. Har hon något att tillägga? (mer…)

Kvällens Kobra handlar om riot grrrls och i programmet intervjuas rörelsens grundare Kathleen Hanna.

Samma Kathleen Hanna som Ika har intervjuat flera gånger under årens lopp. I radio har hon berättat om vad som hände när den nu sisådär 20 år gamla feministiska punkrörelsen tog fart.

Men, Ika har också rapporterat om vad som hände pophistoriskt efter det att band som Sleater-Kinney och Hannas Bikini Kill bröt ny mark.

Inte minst i form av så kallad electroclash – den idag oftast bespottade blandningen av elektro, techno, punk och, ibland, mode och konst, som uppstod i slutet av 90-talet – i förlängningen av det som Hanna och hennes systrar gjort. Den med namn som Chicks on Speed och (Hannas senare band) Le Tigre.

Chicks on Speeds kanske främsta stund är när trion skriker ”We Don’t Play Guitars” i electroclash-manifestet med samma namn.

Och ser man var riot girl-rörelsen har några av sina tentakler idag – i dansen och festen hos t ex Rebecca & Fiona – är electroclashen betydligt mer betydelsefull än vad dagspriset anger för feministisk upploppspop av värde.

Med anledning av kvällens Kobra har vi riot girl-tema på PSL. Läs alla artiklar här.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

3 x riot grrrls idag

Tiger Bell

Emilia och Malin från musiksajten Grrrl Collection ger tre måsten från dagens scen. Plus en spellista! (mer…)

Cleo
En av grundarna till Femtastic och kampanjen FATTA.


Ingrid Stenlund
Cool tjej med grym röst och ukulele. När hon släppte sin låt ”Det Skulle Vara Ni” skrev hon följande under Youtubevideon: ”Är så himla trött på sexism och hur ofta tjejer skuldbeläggs när det egentligen borde vara någon annan. Efter en händelse som gjorde mig upprörd skrev jag den här låten!”.



Tiger Bell
Spelar ”cheerleader punk” och som vi får intrycket av alltid är ute på turné. Kommer de till din stad, ta chansen att se dem!



BONUS: Lyssna på Grrrl Collections spellista med världens bästa riotmusik.
MER BONUS: Intervju med Emilia och Malin om dagens riotscen.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Hur mår riot girrrl-scenen idag?

grrrl

Musiksajten Grrrl Collection vill berätta herstory, inte history. Vi bad Emilia och Malin om hjälp att ringa in dagens svenska riotscen. (mer…)

Sedan 2013 gör Emilia Henriksson och Malin Ringsby en mindre hjälteinsats för att hålla riot grrrl-scenen vid liv. Tillsammans driver de sajten Grrrl Collection som dokumenterar rörelsen. I kvällens Kobra, som handlar om riot girls, medverkar Emilia och Malin.

Hallå, beskriv vad ni gör på sajten!
- Emilia startade bloggen för att skapa en plats att samla riot grrrls på och dela med sig av minnen, flyers, låtlistor och klipp. Sedan anslöt Malin som hade gått i liknande tankar. Idag ligger fokus på att skriva ”herstory” (hennes historia), att lyfta kvinnliga musiker och konstnärer och att sticka hål på myten att ”kvinnliga musiker inte finns”.

Hur definierar ni själva begreppet riot grrrl?
- I teorin kan vem som helst definiera sig som en riot grrrl men det vanligaste är att en riot grrrl är en kvinna/transperson som är aktiv inom kulturscenen, oftast med en feministisk agenda. Syftet är att ifrågasätta och bryta rådande samhällsnormer och ”skapa scen” för de som vanligtvis inte representeras på våra scener.

Skulle ni säga att det en riot grrrl-scen i Sverige idag? Hur ser den ut?
- Det finns en liten, men aktiv, scen. Ladyfest är exempelvis ett kulturevent som föddes ur den ursprungliga riot grrrl-scenen och idag är Ladyfest Göteborg och Ladyfest Malmö fortfarande aktiva. E-town grrrl gang arrangerar spelningar, demonstrationer och diskussionsgrupper i Eskilstuna. Det norska riot grrrl-bandet Lucky Malice har nyligen släppt sitt andra album. Svenska Solanas Cunts gör queerfeministiska punkhits med en knuten näve, humor och kärlek och har spelat på Anarchopride där vi såg flera nya och lovande riot grrrl-band.

Hur skiljer sig dagens scen från den första vågen riot grrrl?
- Idag kan scenen dra nytta av bättre tekniska förutsättningar eftersom det mesta finns tillgängligt digitalt. Det är få som definierar sig som riot grrrls idag men initiativ som Jämställd festival, Femtastic, Rättviseförmedlingen, Equalizer och Sheside går verkligen i linje med rörelsens anda.

BONUSEmilia och Malin tipsar om tre måsten från dagens riotscen.
MER BONUSLyssna på Grrrl Collections spellista med världens bästa riotmusik.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

”Det är en del konstiga frågor…”

sida 1 le tigre intervju darling

För att fira kvällens Kobra som kör riot girl-special letade jag fram den här kaotiska fan girl-intervjun med Le Tigre. (mer…)

Jag jobbade som musikredaktör på tidningen Darling, och hela redaktionen älskade både Le Tigre och Bikini Kill djupt och innerligt. När vi fick chansen att intervjua dem kunde vi inte bestämma vem som skulle få göra det så istället fick alla som ville vara med (väldigt riot girl). Det blev jag, Marie Birde (som numera jobbar på Damernas Värld och som gjort Stil i P1), Therese Svensson (som numera är kock och skriver genialisk matblogg) och Liv-Marit ”Marit” Bergman (som numera själv är huge pop star).

Som jag minns det var vi alla paniskt nervösa. Jag kan bara urskilja en enda fråga i den här intervjun som min, vilket måste betyda att jag bara flåsade i luren resten av tiden. Utan att veta exakt vem som frågade vad verkar det ändå som om Marit var den enda som faktiskt ställde tydliga, smarta frågor (förlåt Marie ”Babylon” Birde och Therese ”Laktosintolerant” Svensson).

Kathleen Hanna var extremt vältalig och smart och JD Samson väldigt flummig (vid ett tillfälle frågar Kathleen ”Ligger du i badet JD?” på vilket hon svarade ett svävande, dröjande ”Uhm, näää…”).

KLICKA PÅ BILDERNA SÅ BLIR DOM STORA OCH LÄSBARA.




Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Har feminismen gått för långt? (Missa inte Kobra ikväll!)

Skärmavbild 2014-04-16 kl. 15.21.31

Kvällens Kobra handlar om riot girls och rörelsens grundare Kathleen Hanna blir intervjuad. Men redan nu kan PSL visa ett exklusivt klipp när Hanna ger Belinda svar på tal. (mer…)

(Reportern i reportaget är inte Belinda Olsson utan Kobras Anneli Kustfält)

Läs mer om kvällens Kobra här
. Avsnittet sänds kl 21:30 på SVT1.

BONUS: På torsdag (17 april) visar Kunskapskanalen ”The Punk Singer” – dokumentären om Kathleen Hanna.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

LYSSNA: Nuoli – ”My Curse Is My Mind”

Nuoli

Hon har jobbat nära skivbolaget INGRID och fått en skopa blogghajp på vägen. I veckan släpps Nuolis debutsingel officiellt. (mer…)

Foto: Pauline Suzor

På söndag gör Fanny Hultman officiell debut och släpper låten ”My Curse Is My Mind”. Singeln (tillsammans med några andra låtar) har dock huserat på www ett tag vilket gjort att hon kunnat sola sig i lite välförtjänt blogghajp. Kate Bush och Lykke Li står på listan över artister som inspirerar och Fanny har även jobbat nära Lykkes skivbolag INGRID.

I ”My Curse Is My Mind” blandar Nuoli (som är Fannys musikaliska alias) vacker sång med en låttext om kampen att vara fri i ett samhälle som fängslar. Det blir både drömsk och kraftfullt. Låten har också fått en video som beskriver den inre fajten med en konstnärlig form av demondans.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

LYSSNA: Elliphant – ”Look Like You Love It”

Elliphant

Ellinor Olovsdotter har just släppt ny EP och titelspåret rymmer cirka tre ton Elliphant-hiphop. (mer…)

Elliphants galna video till ”Revolusion” lämnade oss både totalt imponerade och lite… i chock. Singelns pumpande revolutionsdubstep har satt tonen för nya EP:n ”Look Like You Love It” som nu har landat.

På de sju låtarna har Ellinor Olovsdotter kokat ihop tropisk pop, skogstokig dubstep och EMD med producentexpertis från Diplo, Skrillex, TV On The Radio-Dave och svenska producenten The Reef (det där Lorde-samarbetet väntar vi dock fortfarande nyfiket på). Om EP:n hade haft ett viktindex så hade förmodligen titelspåret blivit rankat tyngst. Här under hittar du ”Look Like You Love It” som också innebär några ton Elliphant-hiphop.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Lika som bär? (Historien om hjortrongranaten)

Skärmavbild 2014-04-16 kl. 10.54.38

Zacke och Movits!-Johan har ett nytt musikprojekt som heter Alaska och i går släpptes deras låt ”Bomberjacka”. Men den där loggan känns… bekant. (mer…)


ALASKA till vänster, Håll Det Äkta till höger.

Det tyckte Marc Strömberg också, sångaren i skivaktuella hardcorebandet Håll Det Äkta som PSL träffade på vår Umeåturné i helgen. I flera år har Marc använt symbolen som prints på tröjor, i konst och som bandlogga.

”Hjortrongranaten”, berättade Marc när vi träffade honom, är symbolen för något sällsynt och fint uppe i norr (hjortronet) som utvecklas till någonting våldsamt för att kunna försvara sig själv (granaten). Mot gruvföretag, nybyggare, och politiker som vill utarma samers urfolksrättigheter. Hjortronet är dessutom ett sällsynt bär som man måste kämpa mycket för att få ta del av. Upp i blöta myrar bland mygg, ormar, sinkhål och blia.

På sin hemsida skriver Zacke om den ”oväntade krocken” med Håll Det Äkta – att det hela var omedvetet och numera utrett.

Håller Marc med? Klicka på play nedan så får du höra hans version.

En längre intervju med Marc kommer på PSL inom kort!

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Nytt med Labababa!

Hasan Ramic Profil

Labyrint är tillbaka med ett nytt formexperiment. (mer…)

Labyrint har inte gjort mycket väsen av sig sedan sitt Röd November-släpp men man har kunnat följa medlemmarna i sociala medier när de dokumenterade inspelningsprocessen av det kommande albumet ”Garalaowit”. De tidiga inspelningssessionerna med King Fari Band , som kompar Labyrint live, fick mig att hoppas på en renodlad reggaeskiva, men tji fick jag.

I går kom den på radio, och idag finns den tillgänglig lite varstans på streaming- och nedladdningstjänster, första singeln från kommande albumet ”Chilla Lide” där de tar hjälp av Amsie Brown. Det låter lite tidig 80-tals retro, och det finns en viss risk för sommarplåga.

Det är inte första gången Labyrint experimenterar med musik utanför den hiphopreggae som har gjort dem känd för den breda massan. Ingen har väl glömt ”Gottsunda”?

För några dagar sedan skrev någon av Labyrintarna att folk kommer att fatta ”Gottsunda” om 20 år. Kanske det, men som experiment är ”Chilla Lide” mycket mer direkt och lättbegripligt.

[EDIT]

Nu är videon här!!

Till skillnad från ”Gottsunda” så är den visuella inramningen till ”Chilla Lide” mer traditionell. Labyrint glider runt i Barça och är allmänt sköna på sina longboards. Rätt alldagligt livsnjuteri. Jag blev faktiskt ganska besviken, jag hade hellre sett grabbarna lajva loss i 80-tals hiphoputstyrslar. Det duger inte med lite spontan breakdance för att impa på mig.

Måste dock berömma dem för att de har producerat en Redline-relaterad video helt utan att filma brinnande föremål.

[/EDIT]

/H

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

+ Ladda in fler inlägg