TITTA: Üni Foreman – ”Cooper” (live)

Följ med hem till Kåge!

Här borde det ligga en video inbäddad från SVT Play men det verkar som videon inte finns längre.

När PSL alldeles nyligen postade Üni Foremans video till ”Cooper” fick du inte bara höra talas om ännu ett norrländskt indiehopp för 2012, utan också (gissar vi?) för första gången stifta bekantskap med Kåge. För dig som redan har koll så vet du så klart att Kåge är en så kallad tätort i Skellefteå kommun, där strax över 2000 personer bor och förkovrar sig på bland annat på ortens livsmedelsbutik, bensinstation, grundskola eller varför inte ibland sätter guldkant på vardagen på ”Smått & Godis”?

Här tar Kåges (gissar vi igen?) enda högkvalitativa popgrupp Üni Foreman med dig på en runda, 11 kilometer från Kusmark. Du får bland annat kolla in ett BMX-gäng som Signe i bandet kallar ”Technocyklarna”. Och så spelar Signe, Anna och Erik ”Cooper” så klart. I Signes mammas garage! Filmade gjorde Amanda-My Ahlström.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Öppna alla

EXTRA EXTRA: Ametist om varför hon lägger ner Kärleksattacken

aaa

Ametist lägger ner En kärleksattack på svensk hiphop. I Studio PSL berättar hon varför. (mer…)

I ett blogginlägg meddelar i dag Ametist Azordegan att hon efter sju år i etern lägger ner sitt legendariska radioprogram En kärleksattack på svensk hiphop. Hon pratar ut om beslutet och förklarar varför hon tagit det i veckans avsnitt av Studio PSL. Med i studion sitter även Ken Ring och Hasan Ramic som berättar om vad de tycker att Kärleksattackens betytt för svensk hiphop.

”Bedrövligt”, säger Hasan om nyheten. ”Bu”, säger Ken.

Vad känner du inför att Kärleksattacken lägger ner? Hur kommer svensk hiphop påverkas?

Intervjun med Ametist sänds vid lunch men redan nu vill vi höra vad du tycker!

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Misshandel, kungaskandal eller Petter-bråk? Vi gissar löpsedlar med Ken! (Studio PSL)

IMG_2410

Världspremiär för T V Å nya sånger med Seinabo Sey! Ken Ring gissar skandalrubriker från kommande biografin. Se Studio PSL imorgon! (mer…)


I höstens andra episod av Studio PSL gästas vi av radiostjärnan Ametist Azordegan (aktuell med en ny säsong av radiofavoriten ”En Kärleksattack på Svensk Hiphop” i Metropol / P3), superstjärnan Seinabo Sey, raplegegenden Ken Ring och vår egna dancehall-direktör – Hasan Ramic.

Seinabo Sey berättar allt om kommande ep:n ”For Madeleine” och hur hon utvecklats som artist. Vi premiärspelar två – i mitt tycke helt magiska spår – ”You” och ”River”.

Ken Ring är aktuell med sin biografi. Den handlar om hans liv i och utanför hiphopen. Och biffar och bråk med alla från Latin Kings till Petter och kungahuset. Men, vi tar också upp en annan, mer okänd sida av veteranen. Hans omåttligt stora intresse för språk! Är Ring rappens Ranelid? Eller Knausgård?

Utöver detta pratar vi om Skapelsen, ta-bort-U2-skivan-verktyget och Broder Daniel-stenen i Göteborg som ni flitigt debatterar här på sajten. Dessutom bjuder vi på en trist nyhet : (


Låter detta som ett veckoslutsprogram du vill se? Missa inte Studio PSL imorgon klockan lunch.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

”Hon kan sjunga skiten ur en poplåt”

lisapsl

Om mindre än en månad släpps höstens mest efterlängtade skiva. Vi har nått slutspurten av Lisas promenad med upphovsmakaren: Adam Bainbridge från Kindness
(mer…)

Vi har lämnat parken och börjat promenera tillbaka mot hotellet. Tiden är slut och Adam har bråttom till sitt flyg som ska ta honom hem till Geneve, där han bor nu. På vägen tillbaka får Märta syn på en tom liten bar och vill fota Adam därinne. Adam hittar ett soligt fönsterbord och slår sig ner med en läsk. 

Jag är så glad att Kelela är med på din skiva, jag såg henne live i LA i våras och blev helt golvad.  Hon har en så sällsynt och själfull röst. Hur kom samarbetet till?

A: – Någon gång ibland hör man en unik röst, en röst som når bortom bara dess förmåga och kommer ut på andra sidan. Kelela är en sådan person. Jag har turen att vara vän med Night Slugs-människorna och de såg till att vi hann mötas i ett litet tidsfönster precis innan det blev helt galet för Kels. Jag är glad att vi fick till den tiden ihop. Jag är inte säker på att hon någonsin kommer ha så mycket ledig tid igen!

Robyn då, vad var det som fick dig att vilja jobba med henne?

A: – Robyn är en annan unik röst. Det finns något så melankoliskt över hennes musik, ibland en smygande melankoli, ibland väldigt påtaglig, men det är en vacker och sällsynt sak att stöta på, sådär tydligt och konstant närvarande, inom pop. Hon kan också sjunga skiten ur en poplåt, vare sig det är en man skriver tillsammans med henne eller hennes eget material, och det är väldigt inspirerande.


Foto: Märta Thisner 

Du sa att om du brydde dig om framgång skulle du skriva enklare låtar. 

A: – Ja. Jag tycker också att andra människor är bättre på att skriva enkla låtar än jag är. Det är en annan anledning till att jag inte gör såna låtar.

Hur kommer dina låtar till? Uppstår de ändå som enkla popsånger? Sjunger du i duschen till exempel?

A:  –Det är mer som en instinktiv osmos [Han säger så jag lovar!]. Ena sekunden finns inte låten och så i nästa ögonblick finns den. Men eftersom det inte är en intellektuell eller formelbaserad process så finns det först ett kaos där inget verkar vettigt och allt handlar om att få det att bli mindre luddigt och förvirrande…  Fast ibland är det mer direkt… Men jag tror att det är därför mina låtar kanske spretar. Eller att det liksom inte är vers, refräng, vers, refräng…

Men det finns popögonblick på skivan. ”I’ll be back” till exempel.

A: – Tycker du den är poppig? Jag tycker inte den är poppig alls.

Vad tycker du den är?

A: – Jag tycker den är ett typiskt exempel på en låt andra hade gjort enklare. Den är ju sex minuter lång!

Jag älskar ”For The Young” också, varför tror du att Herbie Hancock sa ja till samplingen? För han brukar inte tacka ja förstår jag det som.

A:  – Jag vet inte, det kan vara en skivbolagsmyt det där,  men jag vet att det var väldigt svårt. Men min manager fick tag i Fodays nummer och i och med att låten är ett samarbete mellan dem och han sa ja så var det nog enklare att få Herbie Hancock att säga ja när den ena låtförfattaren redan hade gått med på det.

På den sjunger du ” I don’t know what i’m searching for, but I know when I find it. Time is passing us by, I’m living in someone else’s time” Känner du så? Att du lever i någon annans tid?

A:  – Ja. Det gör jag. Det är som Beach Boys-låten ”I just wasn’t made for these times”. Det är en rolig tid att leva i men jag tror att en annan tid hade passat min personlighet bättre.

Vilken tid då?

A: – Förmodligen sjuttiotalet.

Vad hade du gjort om du kunde resa tillbaka i tiden?

A:  – Stannat förmodligen. Jag tror jag hade stannat där.

Men vad är det första du hade gjort, vem hade du letat upp?

A:  –Jag hade nog hängt med mina föräldrar. Se hur de var innan de blev föräldrar. När de levde livet som de ville leva det, utan förpliktelser. Jag tror det skulle vara hälsosamt att se det, att se sina föräldrar som något annat än föräldrar.


Foto: Märta Thisner


Robyn har omdirigerat Adams taxi till baren vi fastnat på. Vi kommer in på resande och hon berättar att hennes turné precis tagit slut och att hon fått lite turnéblues, alltså den nedstämda känsla som nästan ofrånkomligen infinner sig varje gång man kommer tillbaka från turné. Jag frågar Adam hur det är för honom.

A:  – Med det här bandet är det aldrig en turné, det är bara utspridda dagar som kanske eller kanske inte ligger efter varandra. Det blir aldrig känslan av att något avslutas, det blir egentligen aldrig ens känslan av att något börjar, haha.


Foto: Märta Thisner

Vi pratar vidare om resande och Robyn tycker att Adam borde tagit tåget till Arlanda istället, det går både snabbare och är billigare. Adam slår ett slag för dåtiden igen och pratar om det som brukar kallas ”flygresornas gyllene era”. Han berättar att de stängt en flygplats som fanns vid JFK och om en annan i Los Angeles som inte heller används längre.

A:  – De var designade så att du kunde ta bilen fram till själva gaten planet gick ifrån och så fanns det någon där som kunde sköta incheckningen direkt från trottoaren. Ingen security eller nånting. Tänk dig det livet. Det är förstås inte görbart längre men jag kan verkligen drömma om den sortens enkelhet. För det är nog den jobbigaste sidan av att göra musik, att man måste tillbringa så mycket tid mittemellan saker.

Och med nästan poetisk timing kör Adams taxi upp utanför fönstret. Det är bråttom och det är dags att säga hej då.

En sista grej bara, säg en låt du önskar att du hade skrivit och varför?
A:  – Önskar att jag hade skrivit? Det finns så många. Och nästan alla av dem är så långt utanför min kapacitet att det bara handlar om just en önskan. Det var inte en del av din fråga men jag tycker det är värt att nämna. Jag återkommer hela tiden till den magiska eran med Aaliyah, Tim, Static & Missy. Det finns en duett på ”100% Ginuwine” som heter “Final Warning”. Instrumenteringen på den knäcker mig. Jag hade aldrig kunnat skriva de sångmelodierna men en dag hoppas jag att jag ska kunna hitta ett groove som ingen hört tidigare och få till något som är lika bra som det som Tim och gänget gjorde på den.

Läs även: del 1 och del 2 av den här intervjun. Och här kan ni läsa mer om ”For The Young” som nämns i texten.
Och här hyllar jag framtidens superstjärna Kelela. 

”Otherness” släpps den 13 oktober. 

 

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

TITTA: Zhala – ”I’m In Love”

zhala-im-in-love-2014-promo-636

Vi presenterade den för världen live med laser och rök redan i juni. I augusti kom den på singel och nu är videon här. Zhalas ”I’m In Love” är en finflätad hyllning till kvinnorna i hennes liv. (mer…)

Videon är regisserad av PSL-favoriten, konstnären och musikvideomakaren Roxy Farhat som tidigare bland annat bildsatt ”A Tooth For An Eye” åt The Knife och Gnuccis ”Finders Keepers” och ”Work”.

Till Dazed som håller i filmpremiären förklarar Zhala idén bakom videon såhär: ”Jag känner ofta att det finns en kommersiell bild av att kvinnor tävlar med varandra men mina relationer med kvinnor är det mest betryggande jag har i mitt liv.”

Vi titta ett varv till här nu på PSL, nyflätade och fulla av kärlek till alla våra medsystrar, inte minst Zhala och Roxy.

 

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Kind Of…Sometimes…Maybe

lisapsl


Do I get lonely at all

no cause Jamie and Johnny and Jack keep me warm (mer…)


This wasn’t my fault
I don’t cry
God know I don’t cry
Could you just leave it alone

you keep haunting my nights
you keep asking me twice

if I miss you at all
and I won’t lie
though I try…

Oh… Kind of… Sometimes…. Maybe…

Håhå, Jamie, Johnny och Jack alltså. Jessie Wares lena whiskyröst får sin förklaring och Miguel och Benzel som står som medförfattare ser till att senaste balladens sextakt lever upp till sitt namn. (Förlåt).

Är det bara jag förresten som, mellan oooh-körerna och temat och you keep haunting my nights-raderna, tänker på den som en mer sidenlakans ”Miss You”?

Hursomhelst, Jessie Ware, you absolute queen of everything.
Årets skiva, jag lovar. <3

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Everyone and Us

lisapsl

Av tempot och liksom klarheten hos de nya Peaking Lights-låtarna att döma får en väl känslan av att de smulat ner lite mindre jazz i sin tobak på sistone va?  (mer…)

Fast sen lyssnar man på texten och hör nåt om en talande apa och sen vet en inte vad en ska tro. Anyways, ”Everyone and Us” heter nya singeln och den är tropikalisk och toppen.  (Här älskade jag första singeln).

Skivan ”Cosmic Logic” släpps den 7 oktober. Oktober alltså, storhetsvansinnet kan inte vara långt borta nu.


Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

LYSSNA: Beatrice Eli – ”Moment Of Clarity”

3413669_1200_675

Hon är tillbaka!
(mer…)

En av vårens största pophits (som inte minst Kakan Hermansson konstaterade i halvårsspecialen av Studio PSL) har äntligen fått en uppföljare! Beatrice Elis nya synth-anthem ”Moment Of Clarity” doftar Hall & Oates i refrängen och är lika knivskarp i konturen som läppstiftet ovan. Skriv ner datumet 22 oktober, y’all. Det är nämligen då debutskivan ”Die Another Day” släpps.

Ps. Är det inte roligt förresten hur (ofrivilligt?) Beatrice flirtar med Jay Z:s låtkatalog? I våras hyllade hon tjejer i ”Girls” (som Hova gjorde trefaldigt tretton år tidigare). Beas nya leder oss osökt in på denna. Nu efterlyser vi bara en smart och feministisk tvist på de där 99 problemen… Finns den med på skivan måntro?

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Hej redaktör: Vad vill du fråga Ken Ring?

ken-ring-marko-holmgren-01-L

Jo, det är sant! Sveriges mest Instagramverbala rappare kommer till Studio PSL och pratar om sin nya bok. (mer…)

Det är inte bara Seinabo Sey som gör oss den stora äran på fredag – Sveriges mesta rappare Ken Ring kommer till Studio PSL för att prata livet och läsa högt ur sin kommande självbiografi med samma namn.

Vilken fråga får vi inte missa att ställa tycker du? Fyll på i kommentarsfältet!

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

PREMIÄR: Dalaplan – ”Jag Är Din Gud”

Dalaplan

Malmöbandet håller på traditioner och laddar upp inför skivsläpp med PSL-premiär. (mer…)

Dalaplan knöt en näve för frihet på sin fina debutskiva. De skånskklingande spåren fylldes med orgel, piano och gitarriff och handlade om att fly tristess och rutiner. Bandets nya album, som släpps om si sådär tre veckor, ”föddes ur den hopplöshet man känner när man inser att den nyvunna friheten inte gjorde en lyckligare”, berättar sångare/låtskrivare Niklas Svensson. Därav den passande titeln ”Plikt Och Elände”.

En av låtarna på skivan har nu fått video och vi på PSL har äran att premiära. ”Jag Är Din Gud” spelar på religionstemat och tar det till manisk sektnivå i den snygga minifilmen. Videomakarna Christian Jönsson och Peter Toggeth Karlsson förklarar: ”Vi har alla mött den här karaktären och han verkar aldrig vilja försvinna. Av alla krossade drömmar har patriarkala egon pumpats upp.”

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

+ Ladda in fler inlägg