PSL-TOPPEN #9

Det är fredag och PSL ger dig som vanligt veckans guldkorn!


Elin Unnes:
Just nu finns det faktiskt bara ett enda tips: Vulcano och Nifelheim spelar på Göta Källare i Stockholm på lördag. VUL-CAN-O. Primitiv brasiliansk black metal från tidernas begynnelse. De är i alla fall delvis ansvariga för att jag började lyssna på black metal. Snacka om att gå över ån efter vatten, men ibland måste man till Brasilien för att inse att den mest brutala, primitiva svartrocken finns precis runt knuten.

Henrik Burman:

Fantastisk låt, fantastisk cover. Prince Fatty ft Hollie Cook ”And The Beat Goes On”. Lyssna på hela här.

Petter Thermaenius:
Förbeställde den här diskografin:

Linn Elmervik:
Skrattade så jag satte frukosten i halsen åt #whatshouldwecallme.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Öppna alla

Tussilago firar likes med låt!

tussilago_foto_victor_flume

Tussilago har nått 2000 gillamarkeringar på Facebook – som tack ger bandet bort en tidigare osläppt låt. (mer…)

”2000 likes!!! As a thank you we give you a forgotten track from our debut EP; ‘Tickle Me’!”, skanderar Tussilago på sin Facebooksida. Den ”glömda” låten hamnade alltså aldrig på Stockholmsbandets första EP, men nu får vi ta del av den tillsammans med ovanstående digitala tackkort.

Vi hoppas både på fler fina musikgåvor (och fler verser på svenska!) från Ingrid-fabrikens bästa boyband i framtiden. Snart väntar skiva – en av årets bästa, har vi redan tippat. Tills dess värmer vi oss med sommarminnen från den där magiska Gagnefspelningen. Och lyssnar på ny/gamla ”Tickle Me” så klart.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

LYSSNA: Nadya – ”Refugee”

Nadya

Duvchi-producerade Nadya gör debut. Lyssna på hennes Elliphanteska låt mot rasism. (mer…)

Det är inte bara Dödens Dal som har luftat sitt missnöje över valresultatet denna vecka. På annat musikhåll har debuterande Nadya sagt sitt om de där 13 procenten. Hennes första sololåt, som släpptes nyss, handlar om rasism, fördomar och utanförskap.

Nadya startade sitt första punkband som 12-åring och har spelat med PSL-uppmärksammade houseduon Franskild. Nu samarbetar hon med Duvchi och gör ”middle eastern heavy bass”. Vi hör inslag av Elliphant, Zhala och M.I.A. i en hypnotisk mix - vilket ju uppenbarligen ska tas en komplimang (!)

Här lyssnar du på låten.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Lyssna på musiken från Fonko!

wanlov-07-story-websitejpg

Om den afrikanska musikrevolutionen handlar SVT:s nya serie ”Fonko”. PSL fick en specialgjord spellista från Fonko-redaktionen med deras allra bästa musiktips. (mer…)


Under tre lördagskvällar i rad, med start nu i helgen, sänder SVT dokumentärserien ”Fonko”. Serien tar upp vad som händer på musikscenen i några av världens snabbast växande ekonomier som Ghana, Angola och Burkina Faso. I serien intervjuas bloggare, artister och dj:s om den stora musikrevolutionen som håller på att hända.

Första programmet handlar bland annat om den kommersiella musikscenen i Nigeria dit artister som Kanye West, Akon och Rick Ross just nu vallfärdar för att sajna nya talanger.

Här läser du en längre intervju om Fonko.

PSL bad Fonko-redaktionen (Lamin Daniel JadamaLars Lovén och Göran Hugo Olsson) sätta ihop en lista åt PSL med musik från det första avsnittet. Det ville dom! Varsågoda, världens bästa blandning av sa-house, shangaan electro, afrobeats och naija swag:

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Busy <3 Afrobeats

Hasan Ramic Profil

Kort om Busy Signals afrobeat-covers från det senaste året. (mer…)

Under mitt värv 2014 har jag i oändligt många sammanhang påtalat Busy Signals framgångar på den afrikanska kontinenten. Jag har bland annat tjatat om en spelning i Uganda där han hämtades av en gigantisk motorcykel-eskort för att sedan uppträda på en utsåld nationalarena. Så här såg det ut:

Men Busys fokus på Afrika är inte bara rent affärsmässigt. Han har under det senaste året inte bara gett uttryck för att vilja exportera sin reggae och dancehall dit, han verkar vilja ta del av den Afrikanska musikscenen. Han har under året släppt en rad covers på främst nigerianska afrobeat-hits.

P-Squares ”Personally” är en ofantlig hit. Inte bara i Nigeria utan också i diasporan. I USA, Europa och Kanada har afrobeats också blivit en krydda på reggae- och dancehallklubbar då stora delar av publiken som går ut där har rötter främst i olika delar av Afrika. Att Busy Signal visar upp en oanad fingertoppskänsla genom att göra en cover på en av samtidens störta och mest förbisedda pophits säger mig bara att han är smartare än din average dancehall deejay. Inte nog med att han befäster sin ställning på den Afrikanska kontinenten, han gör sig aktuell i diasporan också genom att tvinga in sig i på afrobeats-dansgolven.

I början tyckte jag att det var något unket med att Busy stjäl av sina afrikanska kollegor på det här viset. Traditionellt har den jamaicanska musikscenen stått närmare den amerikanska musikindustrin och möjligheten att ta sig ut från ön och ”lyckas” har varit mer tillgänglig än vad det har varit i till exempel Nigeria. Men samtidigt – P Squares original har 25 miljoner visningar på youtube och Busys cover har dryga 300 000. Att han inte creddar dem någonstans känns inte som att det gör så överdrivet mycket.

Busys senaste afrobeats-stöld är återigen från Nigeria: Starboiy feat. L.A.X. & Wizkid – ”Caro”, en låt man har hört mycket på dansgolv som spelar afrobeats det senaste året. I Busys tolkning blir det en klassisk ”gyal tune” om whining och andra former av queenstyle-dans. Vissa dancehallpuritaner har uttryckt oro över den rådande trenden med att blanda in afrobeats i dancehall. Det sägs att det bara ska spelas jamaicansk musik i dancehallen. Och jag håller med till viss del, när jag går ut någonstans som marknadsförs som en ”reggaeklubb” så vill jag höra reggae och dancehall, men att helt sätta sig på tvären till annan musik i dancehallen är både dumt och historielöst. Ända sedan de tidigaste ljudsystemens tid spelades ALL musik i dancehallen, och jag ser inte varför vi som gör vår egen tolkning av dancehall ska vara annorlunda. Man behöver kanske bara vara tydligare i informationen.

/H

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

The revolution will be televised

neneh_cherry-500x381

Den stora musikrevolutionen händer i Afrika mer än någon annan stans. I SVT:s ”Fonko” intervjuas bloggare, artister och dj:s från den afrikanska kontinenten. (mer…)



Sister Fa, rappare från Senegal.

Under tre lördagskvällar i rad, med start nu i helgen, sänder SVT serien ”Fonko” om musikutvecklingen i länder som Ghana, Angola och Burkina Faso – några av världens snabbast växande ekonomier. Stilar som kuduro, coupé-décalé och azonto är klubbmusik som bygger på traditionella rytmer och speglar samhällsutvecklingen.

Det första programmet utspelar sig i Sydafrika och Nigeria.

- I Nigeria finns idag kontinentens mest kommersiella musikscen. Västerländska stjärnor som Akon och Kanye West åker regelbundet hit och plockar upp nya talanger, berättar Lamin Daniel Jadama, en av seriens producenter. Musikvideoindustrin har liksom aldrig dött här. Man lägger fortfarande 500 000 på att göra en video.

Han berättar att många amerikanska artister har insett att pengarna finns i Nigeria, och vill turnera där.

Rick Ross gjorde en låt med en av Nigerias mest framgångsrika duo P-Square. När den amerikanska rapparen skulle spela i landet bjöd han in P-Square, men de ville ha 600 000 kronor bara för att komma upp på scen. De nigerianska artisterna vet sitt värde och tänker inte utnyttjas av väst. Så det slutade med att P-Square var där, men aldrig gick upp på scen eftersom rapparen inte kunde betala.

Göran Hugo Olsson, som tidigare gjort uppmärksammade filmer som ”Om våld” och ”The Black Power Mixtape”, är en av seriens medproducenter. Berättarrösten görs av Neneh Cherry.

Varför ville du jobba med serien, Neneh?

- Jag har själv rötter i Västafrika, och i länder där det stormar politiskt tar sig musiken väldigt starkt uttryck. Jag älskar själv när musik känns som eld och lågor, när det handlar om medicin och överlevnad. Jag gjorde serien bland annat därför att jag själv ville bli inspirerad och bekanta mig med fler namn.

Vilka har du upptäckt?

- Jag gillar artisterna M3nsa och Wanlov som är stora i Ghana. De är båda aktivister och driver med könsstereotyper. Det är spännande och kontroversiellt i ett så strikt religiöst land som Ghana är.

Premiäravsnittet ”Fonko” sänds på SVT nu på lördag kl 19. Vi bad seriens producenter sätta ihop en spellista med deras musikfavoriter från Nigeria och Sydafrika. Redan nu kan du lyssna på den här

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Studio PSL 2: Seinabo Sey-premiär! Ken Ring språknördar! Kärleksattacken läggs ner!

IMG_2410

Varför vägrar Kens korrekturläsare ha med sitt namn på hans bok? Hur låter ny musik från Seinabo Sey? Och varför lägger Ametist ner Kärleksattacken? Svaren får du i veckans Studio PSL! (mer…)

Radiostjärnan Ametist Azordegan, superstjärnan Seinabo Sey, superstjärnan – och författaren – Ken Ring samt PSL-veteranen Hasan Ramic gästar alla veckans avsnitt av Studio PSL.

Ledda av Per Sinding-Larsen diskuterar panelen bland annat Shoreline-stenen, om svensk hiphop blivit medelklass, vilka artister de vill lägga till i Skapelsen – och vilka de vill ta bort ur musikhistorien.

Dessutom berättar Ken om sitt språkintresse, Seinabo bjuder på världspremiär av två nya låtar och Ametist pratar om varför hon efter sju år i etern väljer att lägga ner sitt radioprogram En kärleksattack på svensk hiphop. Det – och mycket mer – i veckans avsnitt av Studio PSL.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

EXTRA EXTRA: Ametist om varför hon lägger ner Kärleksattacken

aaa

Ametist lägger ner En kärleksattack på svensk hiphop. I Studio PSL berättar hon varför. (mer…)

I ett blogginlägg meddelar i dag Ametist Azordegan att hon efter sju år i etern lägger ner sitt legendariska radioprogram En kärleksattack på svensk hiphop. Hon pratar ut om beslutet och förklarar varför hon tagit det i veckans avsnitt av Studio PSL. Med i studion sitter även Ken Ring och Hasan Ramic som berättar om vad de tycker att Kärleksattackens betytt för svensk hiphop.

”Bedrövligt”, säger Hasan om nyheten. ”Bu”, säger Ken. Vad känner du inför att Kärleksattacken lägger ner? Hur kommer svensk hiphop påverkas? Berätta vad du tycker!

Hela avsnittet av Studio PSL hittar du här, där panelen även diskuterar: bör taket höjas på hiphopjournalistiken? Vem/vad ska nu ta Kärleksattackens plats?

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Misshandel, kungaskandal eller Petter-bråk? Vi gissar löpsedlar med Ken! (Studio PSL)

IMG_2410

Världspremiär för T V Å nya sånger med Seinabo Sey! Ken Ring gissar skandalrubriker från kommande biografin. Se Studio PSL imorgon! (mer…)


I höstens andra episod av Studio PSL gästas vi av radiostjärnan Ametist Azordegan (aktuell med en ny säsong av radiofavoriten ”En Kärleksattack på Svensk Hiphop” i Metropol / P3), superstjärnan Seinabo Sey, raplegegenden Ken Ring och vår egna dancehall-direktör – Hasan Ramic.

Seinabo Sey berättar allt om kommande ep:n ”For Madeleine” och hur hon utvecklats som artist. Vi premiärspelar två – i mitt tycke helt magiska spår – ”You” och ”River”.

Ken Ring är aktuell med sin biografi. Den handlar om hans liv i och utanför hiphopen. Och biffar och bråk med alla från Latin Kings till Petter och kungahuset. Men, vi tar också upp en annan, mer okänd sida av veteranen. Hans omåttligt stora intresse för språk! Är Ring rappens Ranelid? Eller Knausgård?

Utöver detta pratar vi om Skapelsen, ta-bort-U2-skivan-verktyget och Broder Daniel-stenen i Göteborg som ni flitigt debatterar här på sajten. Dessutom bjuder vi på en trist nyhet : (


Låter detta som ett veckoslutsprogram du vill se? Missa inte Studio PSL imorgon klockan lunch.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

”Hon kan sjunga skiten ur en poplåt”

lisapsl

Om mindre än en månad släpps höstens mest efterlängtade skiva. Vi har nått slutspurten av Lisas promenad med upphovsmakaren: Adam Bainbridge från Kindness
(mer…)

Vi har lämnat parken och börjat promenera tillbaka mot hotellet. Tiden är slut och Adam har bråttom till sitt flyg som ska ta honom hem till Geneve, där han bor nu. På vägen tillbaka får Märta syn på en tom liten bar och vill fota Adam därinne. Adam hittar ett soligt fönsterbord och slår sig ner med en läsk. 

Jag är så glad att Kelela är med på din skiva, jag såg henne live i LA i våras och blev helt golvad.  Hon har en så sällsynt och själfull röst. Hur kom samarbetet till?

A: – Någon gång ibland hör man en unik röst, en röst som når bortom bara dess förmåga och kommer ut på andra sidan. Kelela är en sådan person. Jag har turen att vara vän med Night Slugs-människorna och de såg till att vi hann mötas i ett litet tidsfönster precis innan det blev helt galet för Kels. Jag är glad att vi fick till den tiden ihop. Jag är inte säker på att hon någonsin kommer ha så mycket ledig tid igen!

Robyn då, vad var det som fick dig att vilja jobba med henne?

A: – Robyn är en annan unik röst. Det finns något så melankoliskt över hennes musik, ibland en smygande melankoli, ibland väldigt påtaglig, men det är en vacker och sällsynt sak att stöta på, sådär tydligt och konstant närvarande, inom pop. Hon kan också sjunga skiten ur en poplåt, vare sig det är en man skriver tillsammans med henne eller hennes eget material, och det är väldigt inspirerande.


Foto: Märta Thisner 

Du sa att om du brydde dig om framgång skulle du skriva enklare låtar. 

A: – Ja. Jag tycker också att andra människor är bättre på att skriva enkla låtar än jag är. Det är en annan anledning till att jag inte gör såna låtar.

Hur kommer dina låtar till? Uppstår de ändå som enkla popsånger? Sjunger du i duschen till exempel?

A:  –Det är mer som en instinktiv osmos [Han säger så jag lovar!]. Ena sekunden finns inte låten och så i nästa ögonblick finns den. Men eftersom det inte är en intellektuell eller formelbaserad process så finns det först ett kaos där inget verkar vettigt och allt handlar om att få det att bli mindre luddigt och förvirrande…  Fast ibland är det mer direkt… Men jag tror att det är därför mina låtar kanske spretar. Eller att det liksom inte är vers, refräng, vers, refräng…

Men det finns popögonblick på skivan. ”I’ll be back” till exempel.

A: – Tycker du den är poppig? Jag tycker inte den är poppig alls.

Vad tycker du den är?

A: – Jag tycker den är ett typiskt exempel på en låt andra hade gjort enklare. Den är ju sex minuter lång!

Jag älskar ”For The Young” också, varför tror du att Herbie Hancock sa ja till samplingen? För han brukar inte tacka ja förstår jag det som.

A:  – Jag vet inte, det kan vara en skivbolagsmyt det där,  men jag vet att det var väldigt svårt. Men min manager fick tag i Fodays nummer och i och med att låten är ett samarbete mellan dem och han sa ja så var det nog enklare att få Herbie Hancock att säga ja när den ena låtförfattaren redan hade gått med på det.

På den sjunger du ” I don’t know what i’m searching for, but I know when I find it. Time is passing us by, I’m living in someone else’s time” Känner du så? Att du lever i någon annans tid?

A:  – Ja. Det gör jag. Det är som Beach Boys-låten ”I just wasn’t made for these times”. Det är en rolig tid att leva i men jag tror att en annan tid hade passat min personlighet bättre.

Vilken tid då?

A: – Förmodligen sjuttiotalet.

Vad hade du gjort om du kunde resa tillbaka i tiden?

A:  – Stannat förmodligen. Jag tror jag hade stannat där.

Men vad är det första du hade gjort, vem hade du letat upp?

A:  –Jag hade nog hängt med mina föräldrar. Se hur de var innan de blev föräldrar. När de levde livet som de ville leva det, utan förpliktelser. Jag tror det skulle vara hälsosamt att se det, att se sina föräldrar som något annat än föräldrar.


Foto: Märta Thisner


Robyn har omdirigerat Adams taxi till baren vi fastnat på. Vi kommer in på resande och hon berättar att hennes turné precis tagit slut och att hon fått lite turnéblues, alltså den nedstämda känsla som nästan ofrånkomligen infinner sig varje gång man kommer tillbaka från turné. Jag frågar Adam hur det är för honom.

A:  – Med det här bandet är det aldrig en turné, det är bara utspridda dagar som kanske eller kanske inte ligger efter varandra. Det blir aldrig känslan av att något avslutas, det blir egentligen aldrig ens känslan av att något börjar, haha.


Foto: Märta Thisner

Vi pratar vidare om resande och Robyn tycker att Adam borde tagit tåget till Arlanda istället, det går både snabbare och är billigare. Adam slår ett slag för dåtiden igen och pratar om det som brukar kallas ”flygresornas gyllene era”. Han berättar att de stängt en flygplats som fanns vid JFK och om en annan i Los Angeles som inte heller används längre.

A:  – De var designade så att du kunde ta bilen fram till själva gaten planet gick ifrån och så fanns det någon där som kunde sköta incheckningen direkt från trottoaren. Ingen security eller nånting. Tänk dig det livet. Det är förstås inte görbart längre men jag kan verkligen drömma om den sortens enkelhet. För det är nog den jobbigaste sidan av att göra musik, att man måste tillbringa så mycket tid mittemellan saker.

Och med nästan poetisk timing kör Adams taxi upp utanför fönstret. Det är bråttom och det är dags att säga hej då.

En sista grej bara, säg en låt du önskar att du hade skrivit och varför?
A:  – Önskar att jag hade skrivit? Det finns så många. Och nästan alla av dem är så långt utanför min kapacitet att det bara handlar om just en önskan. Det var inte en del av din fråga men jag tycker det är värt att nämna. Jag återkommer hela tiden till den magiska eran med Aaliyah, Tim, Static & Missy. Det finns en duett på ”100% Ginuwine” som heter “Final Warning”. Instrumenteringen på den knäcker mig. Jag hade aldrig kunnat skriva de sångmelodierna men en dag hoppas jag att jag ska kunna hitta ett groove som ingen hört tidigare och få till något som är lika bra som det som Tim och gänget gjorde på den.

Läs även: del 1 och del 2 av den här intervjun. Och här kan ni läsa mer om ”For The Young” som nämns i texten.
Och här hyllar jag framtidens superstjärna Kelela. 

”Otherness” släpps den 13 oktober. 

 

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

+ Ladda in fler inlägg