PREMIÄR: Fritjof & Pikanen – ”Stort Bråk (Nere Vid Grillen)”

Se nytt från elektroduon från södra Stockholm!

Här borde det ligga en video inbäddad från SVT Play men det verkar som videon inte finns längre.


De hade båda sysslat med musik på varsitt håll innan de möttes i en remix. Nu gör de elektronisk dansmusik med inslag av roots tillsammans. Killarna har tidigare uppmärksammats för singeln ”Slussen 23.15″ och var dessutom förband åt heta Skrillex när han gästade Sverige. Nyligen avslöjade de att de spelar på Roskildefestivalen i sommar.

Debutalbumet ”Danvikstullsbron” kommer i höst, men sedan tidigare finns ett mixtape med samma namn! Videon till nya singeln ”Stort bråk (nere vid grillen) är regisserad av Adam Marko-Nord och du ser den först här på PSL. Såklart.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Öppna alla

Hallå i studion: Lilla Sällskapet

IMG_5939

Hur kommer Lilla Sällskapet låta 2014? PSL fick en lägesrapport inifrån studion och den cirka 75% klara skivan. (mer…)

»Vem: Erik Nordström från Lilla Sällskapet.
»Var: Studio Hufvudstaden i Söderköping och i en villa i West Hollywood Hills, Los Angeles.

Mats Norman har haft fullt upp med Mash Up International och Erik Nordström har snickrat på nytt Ansiktet-material. Ändå har dom hittat tid att hänga i studion ihop, och nu verkar det som att Uppsaladuon snart är redo för återkomst. Åtminstone är en låt är utlovad innan sommaren (vi väljer att lita blint på duons senaste Facebooklöfte) och nån gång därefter kommer en uppföljare till 2012s fina debut ”Om Vingarna Bär”. PSL krävde lägesrapport och detta är vad vi fick. 

Hur mår ni?
Vi mår helt suveränt! Vi är precis hemkomna från LA där vi suttit och gjort musik tillsammans med våra kompisar i Goldenbest och Maskinen. Vi bodde i ett helt sjukt fyravåningshus uppe i West Hollywood Hills med utsikt över hela staden.

Hur ser arbetsprocessen ut just nu?
Vi har haft ett gemensamt sovrum där vi även haft vår studio. Jag har mest suttit någon annanstans, ofta på terrassen och skrivit texter och melodier. Sen när jag haft någonting bra har jag gått ner en våning till Mats och spelat in det. Ungefär så.

Kan vi få höra er teori på varför exakt alla svenska artister (Kent, Markus Krunegård, Lykke Li, Noonie Bao etc) hängt i LA denna vinter?
Många svenska producenter och låtskrivare som vi känner, åker hit för att jobba med amerikanska artister. Men jag antar att det är många som bara åker hit för att det är en soft vibe och en inspirerande stad att vara i. Det är i alla fall därför vi åker hit.

Vilken arbetstitel har skivan?
”En dynamisk och mångfacetterad slutprodukt”. Haha. Ungefär den mest osexiga titel man kan tänka sig. Men det är ju förstås bara på skämt.

Hur långt har ni kommit?
Alltid när man gör en skiva och tycker att man har gjort hälften så har man bara gjort 25%, om ens det. Det brukar ta några låtar innan man hittar en riktning som man tycker känns intressant. Jag vågar nog ändå säga att vi är 75% klara.

Snor ni idéer från andra?
Vi plagierar aldrig någonting men det är klart att vi influeras av andras musik. Det händer att Mats samplar en fet dancehall-riddim eller att jag gör en parafras på någon textrad jag gillar. Men vi snor inga melodier rakt av. Åtminstone inte med flit. Haha.

Vilken metod har ni när ni skriver låtar?
Det är lite olika. Ibland sitter vi och jammar på ett piano tills att en låt uppstår och ibland har jag en melodi som Mats bygger ett ackompanjemang kring. Men oftast skriver jag på beats som Mats har gjort. Lite som ett rappare/producent-förhållande.

Vilket är ert favoritljud?
Valsång tycker jag är fint. Det skulle jag vilja ha med i någon låt.

Visste ni hur det skulle låta innan ni påbörjade arbetet med skivan? Blev det som ni tänkt er?
Vi var överens om att vi inte ville göra en regelrätt popskiva som förra gången. Men vi hade inte heller en solklar vision om vad exakt vi ville göra. Det har vi snarare experimenterat fram. Det har handlat rätt mycket om att ta sig vatten över huvudet och prova på grejor som man inte vet om man bemästrar. Och så måste det alltid få vara. Det är inte kul om man inte får utmana och förnya sig själv.

Åt vilket håll pekar musiken åt just nu?
Det blir en ganska hiphop och trap-orienterad platta, fast med pop och r&b-melodispråk. Det blir någon slags crossover, vilket känns fett. Språket är annorlunda också. Mer lekfullt och mindre pretentiöst inbillar jag mig. Haha.

Har ni en bildmapp på datorn som heter ”Inspiration” och vilka bilder innehåller den i så fall?
Nej. Min dator är så långsam att jag knappt orkar använda den längre.

Hur förbereder man sig bäst på att släppa skiva?
Man ser till att ha tänkt igenom allt flera gånger om. Och håller deadlines. Inget av det går att lyckas med, antar jag. Så det blir en kompromiss varje gång. Men det är lite det som är tjusningen också!

Samarbetar ni med andra och i så fall vilka?
Vi har spelat in några låtar med en producent och kompis som heter Niklas Berglöf. Han har en studio i Söderköping som vi har hängt i en del. Det är verkligen LAs raka motsats med små pitoreska hus och kullerstensgator. Det sköna med den miljön är att det finns ungefär noll distraktioner. Sen har jag teamat upp med en annan kompis i huset i LA som heter Simon Yemane. Tillsammans har vi bollat lite texter och melodier på ett par låtar.

Hur kommunicerar ni sinsemellan? Hur får ni ihop era viljor?
Vi brukar oftast tycka likadant när vi skriver våra låtar. Om det uppstår en konflikt där vi tycker olika så argumenterar för våra åsikter tills vi förstår varandras poänger. Då brukar det vara lätt att enas kring någonting. En tumregel är också att försöka att inte döma en idé förrän man provat den. Det är väldigt kontraproduktivt för den kreativa processen. Det kritiska örat kan man koppla på i efterhand, när man är hemma och lyssnar igenom vad man har gjort. Då är det bara gå tillbaka och ändra på det man eventuellt är missnöjd med.

Hur skiljer sig skivan från tidigare grejer?
Vi har försökt ta ett par steg ifrån det poppiga och gulliga uttrycket som vi hade på förra plattan. Den här gången blir det hårdare och mer attityd. Vi har även gett utrymme för lite mer humor i musiken, eller åtminstone att dra saker till sin spets. Men det är en massa allvar på plattan också.

Vilken tid på dygnet jobbar ni bäst?
I regel tror jag att vi jobbar bäst på dagarna. Men ibland är det också väldigt inspirerande att stänga in sig i sin lilla bubbla och bara köra dygnet runt tills man däckar i tangentbordet.

Vad gör ni när ni tar rast?
Vi äter lunch och dricker kaffe. Som på vilket jobb som helst.

Om er färdiga skiva är 100%, vad är då
50%
25%
16%
8%
1%?

För svår att svara på, så vi säger 100% Kärlek, romantik & dekadens.

Vill du träffa fler musikgenier i deras studios? Du hittar våra tidigare ”Hallå i Studion” här.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

PREMIÄR: Governor Andy – ”Steget”

Skärmavbild 2014-04-17 kl. 12.44.56

Governor Andy är snart albumaktuell igen. Varsågoda – här får ni premiären av första videon från skivan. (mer…)

Sist vi hörde av den gode Guvernören i albumform var ”Dagen Då Dollarn Dog”, och sedan dess har det varit sporradiskt, bland annat den småkonstiga ”Blå Piller”. ”Steget” är en återgång till Guvernören i gammal god form, så som man vill ha honom – ett tvärsnitt av jamaicansk musik från alla tidsepoker.

Guvernören spelar munspel och har det allmänt härligt på Kuba medan han spiller ut hårt förvärvad livsvisdom över vad som skulle kunna vara en tidig Roots Radics-produktion från slutet av 60-talet typ. Skönt att höra!

/H

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

LYSSNA: Crying Day Care Choir – ”Up & Away”

Crying Day Care Choir

Det började i Argentina, nu riktar Malmöbandet in sig på Amerika.  (mer…)

Allt började på ett hustak i Buenos Aires. Där bestämde sig några vänner och medlemmar från indiegruppen Monde Yeux att börja spela flower folk tillsammans, och så bildades Crying Day Care Choir. Sedan dess har bandet bland annat spelat livemusik i P3, turnerat och släppt två EP:s.

Vi fastnade för deras soliga Devendra Banharteska musik när de släppte en Sverigeidyllisk sommarvideo i höstas. Nu har Crying Day Care Choir riktat blicken mot den amerikanska folktraditionen inför debutskivan ”Leave The Kingdom” (där HNNY-Johan producerat en låt). Albumet landar i mitten av maj men lyssna redan nu på ”Up & Away”, en livsbejakande liten folkpop-pärla.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

LYSSNA: Lykke Li – ”Gunshot”

lykke li

Det mest livfulla vi hört från nya skivan. (mer…)

Lykke Li börjar sin nya låt ”Gunshot” med raderna ”I am longing for your poison, like a cancer for its prey”. Och efter första tonen har vi, precis som på senaste låtarna ”Love Me Like I’m Not Made Of Stone” och ”No Rest For The Wicked”, krupit in under Lykkes vackra melankolislöja och lagt oss tillrätta.

Men sedan händer det något! Refrängen kommer och helt plötsligt tränger solen igenom med maffiga trummor och 80-tal. På tredje låten från Lykkes kommande skiva ”I Never Learn” får vi alltså både vacker powerballad och kraftfullt popdriv. Här lyssnar du på låten och läser texten (som dock är full med hjärtekross).

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Nytt med Blood Ceremony

elin unnes av ulrika owesdotter bro

Det kanadensiska nu doom-bandet Blood Ceremony har varit på alla mina topplistor, alltid. Ändå har jag lyckats missa dem varje gång de turnerat i Sverige. (mer…)


Men nu ska jag äntligen alldeles strax få se dem live: först i Paris (stannar till där för att pusta ut efter Kongo), sen i Stockholm. Och, säg ärligt nu, skulle det verka helt psykotiskt att även dra en sväng förbi Götet för att se dem där?

Som en del av Europaturnén släpper de en singel 28 april, ”Let it All Come down”. Än så länge finns den bara som promo, men den låter väldigt bra. Det är enklare än senaste skivan, ”The Eldritch Dark”, och rak, hård rock and roll.

B-sidan är en cover på den här Iron Claw-låten. Jag älskar så klart båda två.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

We don’t play guitars!

Skärmavbild 2014-04-16 kl. 17.05.45

Feministisk upplopps-pop kan framföras på annat än gitarr. Jag träffar min kollega Ika Johannesson i korridoren. Har hon något att tillägga? (mer…)

Kvällens Kobra handlar om riot grrrls och i programmet intervjuas rörelsens grundare Kathleen Hanna.

Samma Kathleen Hanna som Ika har intervjuat flera gånger under årens lopp. I radio har hon berättat om vad som hände när den nu sisådär 20 år gamla feministiska punkrörelsen tog fart.

Men, Ika har också rapporterat om vad som hände pophistoriskt efter det att band som Sleater-Kinney och Hannas Bikini Kill bröt ny mark.

Inte minst i form av så kallad electroclash – den idag oftast bespottade blandningen av elektro, techno, punk och, ibland, mode och konst, som uppstod i slutet av 90-talet – i förlängningen av det som Hanna och hennes systrar gjort. Den med namn som Chicks on Speed och (Hannas senare band) Le Tigre.

Chicks on Speeds kanske främsta stund är när trion skriker ”We Don’t Play Guitars” i electroclash-manifestet med samma namn.

Och ser man var riot girl-rörelsen har några av sina tentakler idag – i dansen och festen hos t ex Rebecca & Fiona – är electroclashen betydligt mer betydelsefull än vad dagspriset anger för feministisk upploppspop av värde.

Med anledning av kvällens Kobra har vi riot girl-tema på PSL. Läs alla artiklar här.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

3 x riot grrrls idag

Tiger Bell

Emilia och Malin från musiksajten Grrrl Collection ger tre måsten från dagens scen. Plus en spellista! (mer…)

Cleo
En av grundarna till Femtastic och kampanjen FATTA.


Ingrid Stenlund
Cool tjej med grym röst och ukulele. När hon släppte sin låt ”Det Skulle Vara Ni” skrev hon följande under Youtubevideon: ”Är så himla trött på sexism och hur ofta tjejer skuldbeläggs när det egentligen borde vara någon annan. Efter en händelse som gjorde mig upprörd skrev jag den här låten!”.



Tiger Bell
Spelar ”cheerleader punk” och som vi får intrycket av alltid är ute på turné. Kommer de till din stad, ta chansen att se dem!



BONUS: Lyssna på Grrrl Collections spellista med världens bästa riotmusik.
MER BONUS: Intervju med Emilia och Malin om dagens riotscen.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Hur mår riot girrrl-scenen idag?

grrrl

Musiksajten Grrrl Collection vill berätta herstory, inte history. Vi bad Emilia och Malin om hjälp att ringa in dagens svenska riotscen. (mer…)

Sedan 2013 gör Emilia Henriksson och Malin Ringsby en mindre hjälteinsats för att hålla riot grrrl-scenen vid liv. Tillsammans driver de sajten Grrrl Collection som dokumenterar rörelsen. I kvällens Kobra, som handlar om riot girls, medverkar Emilia och Malin.

Hallå, beskriv vad ni gör på sajten!
- Emilia startade bloggen för att skapa en plats att samla riot grrrls på och dela med sig av minnen, flyers, låtlistor och klipp. Sedan anslöt Malin som hade gått i liknande tankar. Idag ligger fokus på att skriva ”herstory” (hennes historia), att lyfta kvinnliga musiker och konstnärer och att sticka hål på myten att ”kvinnliga musiker inte finns”.

Hur definierar ni själva begreppet riot grrrl?
- I teorin kan vem som helst definiera sig som en riot grrrl men det vanligaste är att en riot grrrl är en kvinna/transperson som är aktiv inom kulturscenen, oftast med en feministisk agenda. Syftet är att ifrågasätta och bryta rådande samhällsnormer och ”skapa scen” för de som vanligtvis inte representeras på våra scener.

Skulle ni säga att det en riot grrrl-scen i Sverige idag? Hur ser den ut?
- Det finns en liten, men aktiv, scen. Ladyfest är exempelvis ett kulturevent som föddes ur den ursprungliga riot grrrl-scenen och idag är Ladyfest Göteborg och Ladyfest Malmö fortfarande aktiva. E-town grrrl gang arrangerar spelningar, demonstrationer och diskussionsgrupper i Eskilstuna. Det norska riot grrrl-bandet Lucky Malice har nyligen släppt sitt andra album. Svenska Solanas Cunts gör queerfeministiska punkhits med en knuten näve, humor och kärlek och har spelat på Anarchopride där vi såg flera nya och lovande riot grrrl-band.

Hur skiljer sig dagens scen från den första vågen riot grrrl?
- Idag kan scenen dra nytta av bättre tekniska förutsättningar eftersom det mesta finns tillgängligt digitalt. Det är få som definierar sig som riot grrrls idag men initiativ som Jämställd festival, Femtastic, Rättviseförmedlingen, Equalizer och Sheside går verkligen i linje med rörelsens anda.

BONUSEmilia och Malin tipsar om tre måsten från dagens riotscen.
MER BONUSLyssna på Grrrl Collections spellista med världens bästa riotmusik.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

”Det är en del konstiga frågor…”

sida 1 le tigre intervju darling

För att fira kvällens Kobra som kör riot girl-special letade jag fram den här kaotiska fan girl-intervjun med Le Tigre. (mer…)

Jag jobbade som musikredaktör på tidningen Darling, och hela redaktionen älskade både Le Tigre och Bikini Kill djupt och innerligt. När vi fick chansen att intervjua dem kunde vi inte bestämma vem som skulle få göra det så istället fick alla som ville vara med (väldigt riot girl). Det blev jag, Marie Birde (som numera jobbar på Damernas Värld och som gjort Stil i P1), Therese Svensson (som numera är kock och skriver genialisk matblogg) och Liv-Marit ”Marit” Bergman (som numera själv är huge pop star).

Som jag minns det var vi alla paniskt nervösa. Jag kan bara urskilja en enda fråga i den här intervjun som min, vilket måste betyda att jag bara flåsade i luren resten av tiden. Utan att veta exakt vem som frågade vad verkar det ändå som om Marit var den enda som faktiskt ställde tydliga, smarta frågor (förlåt Marie ”Babylon” Birde och Therese ”Laktosintolerant” Svensson).

Kathleen Hanna var extremt vältalig och smart och JD Samson väldigt flummig (vid ett tillfälle frågar Kathleen ”Ligger du i badet JD?” på vilket hon svarade ett svävande, dröjande ”Uhm, näää…”).

KLICKA PÅ BILDERNA SÅ BLIR DOM STORA OCH LÄSBARA.




Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

+ Ladda in fler inlägg