”Folk är rädda” – Sara om Aviciiolyckan och otryggheten på konsert

26 personer till sjukhus, varav en allvarligt skadad. Det låter som facit efter en allvarlig trafikolycka eller en tågkrasch, men är konsekvensen av en popkonsert. Gårdagens Aviciispelning i Globen kunde dessutom slutat ännu värre.


Det är inte första gången svensk konsertpublik drabbas av olyckshändelser kopplade till säkerheten. Så sent som 2007 skadades 25 personer när ett golv på Norrlandsoperans klubblokal Black Box rasade. På scenen stod Mando Diao. Själv minns jag drygt tio år tidigare, när en 19-åring klämdes till döds under en Holekonsert på Hultsfredsfestivalen. Jag var där då, och jag minns paniken i folks ögon.

Från dödsolyckan vid Gyllene Tiders konsert i Kristianopel 1981, till diskoteksbranden på Hisingen i Göteborg till den kollapsade Globenläktaren i går: den svenska pophistorien är full av berättelser om kaos och smärta. Jag vet personer i min omgivning som aldrig skulle sätta sin fot i en klubblokal utan att först förvissa sig om att de vet var närmaste nödutgång finns. Så sent som under gårdagskvällen berättade några vänner om hur otryggheten i en lokal i Stockholm nyligen fick dem att bara önska att konserten skulle ta slut så de fick gå hem igen. Folk är rädda.

Samma argument hörs i dag på hög politisk nivå vad det gäller publikens trygghet vid idrottsevenemang. Det pågår sedan länge en utredning om vad som kan göras åt vålds- och säkerhetsproblematiken på framför allt fotbolls- och ishockeyarenor. ”Idrotten ska tillhöra alla” hör man ofta experter uttala sig. Ingen ska behöva vara rädd för att ta med barnen på derby. I dag är ett gott tillfälle att ställa frågan om tonårsföräldrar i Sverige kanske ska vara ännu räddare för att låta sina barn gå på konsert.


Men i det märkliga parallella universum som är livemusikvärlden är osäkerheten fortfarande något nästan eftersträvansvärt. Det talas ännu, snart 30 år senare, om när Springsteen ”rockade sönder Ullevi” som något lite fräckt, när det hårda publiktrycket som satte arenan i gungning i själva verket kunde ha fått katastrofala konsekvenser. Och när svenska festivaler började förbjuda crowdsurfing och stagedivande för dryga decenniet sedan möttes arrangörernas beslut ofta med skepsis. Jag minns själv hur personer i min omgivning tyckte att konsertupplevelsen blev helt förstörd när de inte skulle få fortsätta att (hårddraget) riskera sina liv. Skulle samma attityder kunna få fortsätta florera i idrottens värld? Skulle otryggheten på samma sätt få fortsätta vara ett naturligt inslag?

Efter gårdagens olycka är en ung tjej livshotande skadad. De tre historiska Aviciikonserterna, när en svensk dj för första gången skulle fylla Globen och dessutom flera dagar i rad blev historisk, men på fel sätt. Det enda positiva som skulle kunna komma ur det som hänt är att diskussionen om svenska konsertbesökares säkerhet kommer upp på dagordningen. Hur rustade är egentligen våra idrottsarenor att ta emot den här typen av evenemang? Vad kan arrangörer på så väl hockeyrinkar som klubblokaler göra för att förhindra att det här händer igen? Och kanske framför allt, när ska konsertbesökarna börja tas på samma allvar som publiken vid idrottsevenemang? Hur länge ska musikintresserade människor behöva stå ut med att alltid känna sig lite otrygga?

Ska inte musiken precis som idrotten ”tillhöra alla”?

Jag vet åtminstone att jag har flera egna berättelser om när jag varit rädd, känt mig illa till mods, lämnat en spelning eller en klubb för att det varit obehagligt. Visst har du det också? Berätta din!

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Öppna alla

Med vänliga vykortshälsningar //Vulkano

alexandra_allwehaveisnow2-2

På fredag har Alexandra Dahlströms dokufilm om Vulkano biopremiär. Men redan nu fick PSL två videohälsningar… (mer…)

2011 splittrades den hyllade kvintetten Those Dancing Days. Ur spillrorna bildades Vulkano – och kvar var de bara tre: Cecilia EfraimssonLisa Pyk Wirström och Rebecka Rolfart. Ännu lite senare bestämmer sig Rebecka för att hoppa av för att ägna tid åt soloprojektet The Hanged Man. Detta stycke svensk rockhistoria har Alexandra Dahlström valt att följa i sin debutfilm ”All We Have is Now, som har biopremiär nu på fredag, den 24 oktober.”Mindre en musikfilm – mer en film om livslång vänskap”, berättar Alexandra och Rebecka som båda gästade fredagens Studio PSL. Alexandra skickade över två bonusklipp från filmen, med tillhörande hälsningar…

”Black Sabbath följde med oss till Gagnef, in spirit. (Kolla förresten hur Rebecka och Lisa sänker volymen på sina luftgitarrer när dörren bakom dem öppnas. Rockstars med maners.)”


”För er som inte varit i LA ännu; här kommer några av Vulkanos bästa soltips från Kalifornien.”

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Hör Sportsman tolka idolen Taylor Swift

sportsman-590x428

Per Magnusson och HNNYs gemensamma kärlek inför Taylor Swift har resulterat i en låt. (mer…)

Att Johan Cederberg, producentsnillet bakom bokstavskombinationen HNNY, hyser stora känslor inför amerikanska popsångerskor a la Christina Aguilera och Beyoncé är inte svårt att lista ut, med tanke på hur ofta de blir samplade i hans musik.

Nu har han gått ihop med sin vän och musikkollega Sportsman och gjort en ljuvlig pianocover på Taylor Swifts sång ”Begin Again” som de båda tycks dyrka exakt lika mycket (sångerskan, cafévideon, ja allt).

För bloggen Popjustice berättar Per (som tagit ett tillfälligt avbrott i albumsnickrandet) om sin stora kärlek inför Taylor och hur låten kom till (under en roadtrip ihop med Johan i vintras): ”Det låter som en äkta Sportsman-sång”, sa Johan i bilen.

Resten är historia. Eller: What’s past is past. Här är det tårdrypande resultatet:

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

TITTA: Tove Styrke – ”Borderline”

Tove Styrke

Se Toves snygga spökstadsvideo från Svalbard. (mer…)


”We travelled to a remote corner of the world” skriver Tove Styrke om platsen där hennes senaste video har spelats in. I spökstaden Pyramiden har Tove + vänner ägnat sig åt önatur, arktisk kyla och lite urban exploration till tonerna av hennes baktaktstunga pophit ”Borderline”.

Låten är titelspåret på Toves EP som släpps mot slutet av november. Innan dess hinner vi kora hennes frostiga video bäst just nu.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

PREMIÄR: Tula – ”Wicked Game”

Tula

Den hajpade Chris Isaak-tolkningen har fått video. (mer…)

Femmannabandet Tula kommer från Sverige men har basen i Berlin. Där bor de i ett kollektiv i Kreuzberg och snickrar musik. Nyligen släpptes deras cover på Chris Isaak-låten ”Wicked Game”, i en The xx-drömsk version producerad av Klas Åhlund och inspelad i legendariska Hansa Studios i tyska huvudstaden.

Efter att låten nu har snurrat några varv i bloggosfären (och bland annat landat på andraplatsen på Hype Machines lista över mest ombloggade låtarna!) har det nu blivit dags för videopremiär. Marko Bandobranski och F. Risberg har regisserat den mörka, stilrent enkla videon som du hittar här ovan.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

LYSSNA: Ji Nilsson – ”Encore”

Ji Nilsson

Senaste tidens Instagram-peppande har nu lett fram till ny låt. (mer…)

… Men det har inte varit med supermuntra inlägg som PSL-favoriten Ji Nilsson har teasat sin nya sång. Hashtaggarna har hetat #cryingonthedancefloor och #notheartbreakfree och bilderna har sett ut så här.

Nu har äntligen upptakten till nya Ji-låten nått final. ”Encore” kombinerar rytmisk Ji-r&b med smärtsamma rader som ”when the song is over, so are we”. Lyssna genast på den urfina, mascararinnande sången här.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Labyrint ba e såna…

Hasan Ramic Profil

Labababa förklarar varför de är som de är. (mer…)

Ett av de bästa spåren på Labyrints album ”Garalowit”, reggaehiphopiga ”Jagbaeson” är också det som låter mest ”Lbyrint-hittigt” har nu fått sig en video. I låten förklarar Aki, Jacco och Dajanko varför de beter sig som arslen och i videon har de gjort bobble-heads av sig själva. Kul med lite självdistans i en annars ganska så stuck up genre som tar sina ord på lite väl stort allvar.

Kolla här:

/H

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Studio PSL 6: Robyn & Kindness: ”Låten är influerad av fylla och smärta”

IMG_2928

Robyn och Kindness spelar in ny musik ihop! Alexandra Dahlström och Rebecka Rolfart om Vulkano-filmen! Björnstammen-Klas om sin serieroman! (mer…)

Alexandra Dahlström har gjort filmen om sina vänner i bandet Vulkano, som föddes ur Those Dancing Days. Hur hanterar man skilsmässa och uppbrott i ett band? Både Alexandra själv och före detta Vulkano-medlemmen Rebecka Rolfart (som har PSL-aktuella soloprojektet The Hanged Man) pratar om filmen och kriserna i TDD.

Vid bordet sitter också Klas Isaksson från Den Svenska Björnstammen som nyligen släppt sin självbiografiska serieroman ”Evig Lycka”.

Senare i programmet får Per Sinding-Larsen finbesök från popstjärnan Robyn och skivaktuella Adam Bainbridge från Kindness. De berättar om sitt gemensamma musikskapande (just nu gör de en house låt tillsammans), varför Robyn är ”the queen of drunkstagram” och hur mycket alkohol som var inblandat i skapandet av deras låt ”Who Do You Love”.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

EXTRA EXTRA: Robyn och Kindness gör houselåt ihop!

IMG_2923

De har en gemensam låt på nya Kindness-skivan. Och nu spelar Robyn och Adam Bainbridge in nytt material ihop, berättar de i Studio PSL. (mer…)

Efter att Robyn och Kindness-Adam gästat Studio PSL åkte de raka vägen till Indrid-studion på Södermalm i Stockholm – för att spela in ny musik tillsammans!

”Just nu gör vi en house-låt ihop”, berättar Robyn i Studio PSL. Och försäkrar sedan ”vi spelar in musik tillsammans som kommer att släppas”. De två har också jobbat med producent/låtskrivarduon Jimmy Jam och Terry Lewis, men den mesta musiken har Robyn och Adam gjort tillsammans under sina resor de senaste två åren.

Inom kort hoppas de båda stå på scen tillsammans. ”Vi har planer”, säger Robyn.

Se hela Studio PSL vid lunch, så får du också höra om Robyns party animal-period och varför hon är ”the queen of drunkstagram”.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Robyn, Kindness, Vulkano, The Hanged Man & Den Svenska Björnstammen i Studio PSL

IMG_2928

Robyn och Adam i Kindness har något att berätta! Filmen om Vulkano skakar om. Liksom Klas bok om livet innan Björnstammen. Allt detta i Studio PSL. (mer…)


Veckans Studio PSL handlar om vänner och vänskap.

Alexandra Dahlström har gjort dokumentären om sina nyvunna vänner i Vulkano. I filmen bjuder hon på en historia om trion som föddes ur Those Dancing Days och som numera är en duo.

Vad hände?

I vår studio berättar både hon och en av för detta medlemmarna Rebecka Rolfart (numera The Hanged Man)

En av dem som redan sett filmen är Klas Isaksson i Den Svenska Björnstammen. Han bjuder själv på en sorts biografi.

Klas, som också är konstnär och serietecknare, har skrivit en 470 sidor lång serieroman om livet innan popmusiken.

I Studio PSL förtäljer han mer om den. Och sin krossade hand….

Besök har vi också av Adam i hyllade, albumaktuella brittiska Kindness och Robyn. De har en låt ihop. Och några legendariska utenätter. Men också lite till.

Möt dem båda i vår lilla studio.

Imorgon, runt lunch skall den vara på plats i rutan.

Välkomna!


Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

+ Ladda in fler inlägg