Terry Melcher – vid sidan om The Byrds, Beach boys och blodbad.

Terry Melcher har den perfekta wikipediasidan. Inte så värst lång men fylld av glamour och spänning och Hollywood-air – som den där delen av Mulholland Drive man bara får köra om man bor där.



Han var Candace Bergens pojkvän, Doris Days son, The Byrds producent. Han körade på Beach Boys ”Pet Sounds”, presenterade Brian Wilson för Van Dyke Parks och hade band med Bruce Johnston innan Bruce gick till Beach Boys. Han har egna kapitel i alla böcker som heter nåt med ”The California sound of the 60s”.

Och det ska också ha varit Terry som Charles Manson egentligen var ute efter när han iscensatte sitt ”helter skelter”, pophistoriens kändaste blodbad.



Beach Boys enda beach boy, Dennis Wilson, hade presenterat Manson och Melcher för varandra och de planerade olika projekt ihop. Men efter ganska kort tid så bröt både Terry och Dennis kontakten med Manson. Som blev arg. Och när han sedan skickade några av sina hippiehejdukar till Terry och Candaces gamla hus på 10050 Cielo Drive så hade de flyttat ut och Roman Polanski och Sharon Tate flyttat in. Polanski var i Europa, Sharon var hemma och hade middag. Resten är mycket sorglig, blodig historia som blivit böcker, filmer, dokumentärer, tidningsartiklar, låtar, tatueringar och popband.


Men det jag egentligen vill komma till är Terry Melchers underbara, första soloskiva, från 1974 (fem år efter Manson). Den är omöjlig att ha på som bakgrundsmusik. För precis som med mina bästa böcker från Kalifornien under samma era – jag tänker på Joan Didions noveller och Eve Babitzs journaler – så placeras man mitt i händelsen, mitt i känslan. Man hör prasslet av samma gängliga palmer som svajar för vinden, känner samma kvällssol i nacken. L.A:s grårosa luft ligger söt på tungan och det luktar gräs, piña coladas, magnolia och lite vemod.

Och jag kan inte riktigt säga hur mycket som är musiken och texterna och hur mycket jag läser in mellan raderna. Men piña coladas-doften kommer nog ifrån ”Beverly Hills”.

”Beverly Hills is funky, just plain folks living close out there. Some day you’ll move out of the valley trying to get to old Bel Air. Now don’t get fooled by Brentwood, or Pacific Palisades. Every time you cruise down Sunset you’ll see the big mistake you’ve made. Dinner and some drinks at the Luau, Sunday brunch at Nate & Al’s…”

Jag är så svag för den här typen av lyrik. Den som kommer med en geografi, en enkel beskrivning, en datumstämpel – som handskrivna bildtexter i ett fotoalbum.


The Luau var Rodeo Drives tikikändiskrog under 50- och 60-talet. Ägaren Steve Crane var gift med hollywoodstjärnan Lana Turner. (Parets dotter Cheryl är för övrigt mest känd för att 14 år gammal ha knivhuggit ihjäl sin mammas gangsterkille, Johnny Stompanato, för att försvara sin mamma.) Jag har så lätt att se Terry dricka drinkar där. Och jag skulle älska såna här låttexter som utspelar sig i Stockholm idag!



Nate & Al’s Deli är en institution i Beverly Hills och finns fortfarande.

Sen är alla den tidens bästa musiker – några Byrds, Ry Cooder, Spooner Oldham, Hal Blaine, Spanky (and Our Gang) MacFarlane, bladibla – med och spelar på skivan och det är fantastiska steelguitars, pianoslingor, trumpeter. Och han tolkar Bob Dylan och Byrds och här ovan gör han Jackson Brownes ”These Days” som han sjunger tillsammans med sin mamma. Men mer om de där detaljerna får man googla själv om man känner för det.

För jag tror det är Terry Melcher själv som är grejen. Skivan är liksom både bättre och mycket sämre än sina beståndsdelar. Och jag har en känsla av att det är det ”dåliga” med den jag älskar. Det som känns lite off eller udda på nåt sätt, hur hans sårade röst kämpar och spricker ibland. De där stunderna när den låter lika sorgsen och missförstådd som hans uppsyn är på omslaget. Det där som gör att Rolling Stone valde att runda av sin recension av skivan med orden ”a disturbing, difficult album that reverberates like a cosmic sigh”.

”Beverly Hills” och ”The Old Hand Jive” är mina favoriter och hans enda två egenskrivna låtar. Den senare avslutar skivan, som en suck.

 

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Öppna alla

Lucköppning på PSL: 24

Lucka 24

Julafton är här! 24 musikhändelser som gjorde 2014 till just 2014. I sista luckan gömmer sig årets remix med stort R.

(mer…)

Somliga av er är antagligen upptagna med julfirande deluxe. Således ska vi fatta oss kort.

Man blir lika överväldigad varje gång man hör den, trots att den nästan har ett år på nacken nu. Vi syftar naturligtvis på remixen av Linda Piras ”Knäpper Mina Fingrar” – signerad Kumba, Rosh, Cleo, SEP, Vanessa Falk, Rawda, Julia Spada, Joy och givetvis Queen Pira herself.

Låten är så fet att den banade väg för Dramatenkonserten Ladies First och år 2014 var året då termen ”tjejrap” sannerligen blev ett minne blott.

God jul önskar PSL!

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Lucköppning på PSL: 23

Lucka 23

Daun före daun, ah yeh!  (mer…)


 ”Jag har Spades i mitt glas. Jag har moules frites på mitt fat” –  så löd 2012 års kanske bästa, svenska leverans. Sedan dess har det väntats ihärdigt på mer av Lorentzs luftiga men samtidigt nasala autotuneröst. Och mer fick vi.

Det hela började i mars med ett paket (konstnären Yrjö Edelmann är magnifik) som innehöll låten ”Visa Mig Vägen”. En låt vars titel utgör en ganska ödmjuk önskan från någon som kom att visa vägen för ett helt land. Lorentzs solodebutalbum ”Kärlekslåtar” blev med sina texter och akvarellesquea Vito Grasso-produktion en av årets mest omfamnade skivor.

Trots att det börjar bli lika påfrestande att höra folk vråla ”tänkte leva life” som när folk vrålar ”Seven Nation Army”-riffet, finns det bara en sak att konstatera;

Om Håkan Hellström gav den trettitretia-bärande generationen en stark röst, så är Lorentz smartphone-generationens ständige sekreterare. 2014 var Lorentz år.

Varje dag fram till jul blir det traditionsenlig lucköppning på PSL. Redaktionen har tillsammans röstat fram årets 24 viktigaste musikhändelser som gjorde 2014 till just 2014. Här följer du årets julkalender.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Lucköppning på PSL: 22

Lucka 22

Dan före dan före dopparedan, och vi fortsätter att lista musikhändelser som gjorde 2014 till just 2014. I lucka nummer 22 berättar vi om när kniven drogs till sin spets.  (mer…)


Vit Päls firade tio år med att lägga nerRöyksopp tog farväl med ett sista album. Iberia tackade för sig. Och när Perssons Pack gjorde detsamma, skrev PSL-Elin att jorden precis slutade snurra för nån sekund.

Radiokollegan Ametist Azordegan la ner ”Kärleksattacken” efter sju hiphophyllande år i etern. Ett par månader senare blev vi själva tvungna att etablera en gravhashtag (#farvälpsl) när nyheten om vår egen nedmontering var ett faktum i början på december.

2014 var nedläggningarnas år. Inte heller The Knife kom undan åtstramningspolitiken. I augusti meddelade syskonen att höstturnén och sin pågående gränskontrollskabaré ”Europa Europa” skulle bli deras sista projekt. Kanske var det oundvikligt. När supervalåret fick hela musiksverige att engagera sig politiskt, drunknade till slut Dreijers feministiska och antirasistiska slagord i sorlet.

”Deras politiska gärning har snarare handlat om att föra in svensk popkultur på de borgerliga, konservativa institutionerna”, skrev Natalia Kazmierska apropå The Knifes traditionella kultursyn.

De använde sig av ”fulkultur” som kabarén, dragshowen och karaoken - och sålde in till Det Kongelige Teater och diverse avantgardistiska danskompanier. Numera tycks dock teorierna och estetiken ha hunnit i kapp.

Kanske är DEEP (Death-Electro-Emo-Protest) Aerobics på nationalscen eller gratis kabaré i folkparker ändå inte receptet på politisk verklig förändring. Hur lockar man de oinvigda?

Politiska gärningar står idag Zara Larsson för, genom att värva en ny generation unga feminister via sin Instagram. Eller Ulf Lundell som har fullt upp med att omvända Sverigedemokrater på sin nya blogg (och antagligen kommer att lyckas).

Allting behöver omprövas. Strategier måste omförhandlas. Karin och Olof Dreijer har dragit sig tillbaka på varsitt håll. Tar ny sats.


Varje dag fram till jul blir det traditionsenlig lucköppning på PSL. Redaktionen har tillsammans röstat fram årets 24 viktigaste musikhändelser som gjorde 2014 till just 2014. Här följer du årets julkalender.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Lucköppning på PSL: 21

Lucka 21

3 dagar kvar till jul, 24 musikhändelser som gjorde 2014 till just 2014. I lucka nummer 21 skriver vi en tweet till Justin Bieber. (mer…)


Den 20 juli var som dagar är mest, det skrevs en hel del till Justin Bieber på Twitter. ”You’re all that matters to beliebers of Romania” är ett exempel. ”My mom caught me masturbating and kicked me out of the house please tweet me to cheer me up” är ett annat. Yung Lean valde en något mer anspråkslös ton för att närma sig världsstjärnan från Ontario – ”u in L A ?”.

Det hade gått några veckor sedan den svenske rapparen sålde ut Webster Halls Marlin Room i New York. Två gånger om dessutom. Eriksgatan fortsatte till Vancouver där han tog emot födelsedagspresenter och sång från den fryntlige Nardwuar.

Nu befann sig Jonatan Leandoer Håstad alltså i Los Angeles och ville veta om Justin Bieber gjorde det samma.

År 2014 måste varit speciellt för alla Sad Boys och Lean Girls. Utöver ovan nämnda framgångar frontade Yung Lean DN Kultur och Arena, tog emot en käftsmäll av Pitchfork och gästade vårt eget Studio PSL. Han syntes, hördes och debatterades. Yung Lean var närvarande år 2014. Allra mest närvarande var han på en selfie.

För ni vet säkert redan att Justin Bieber faktiskt befann sig i Los Angeles den där dagen. Om inte annat såg någon till att lösa det åt honom. Mötet med Yung Lean, Yung Sherman och de andra finns dokumenterat på lite olika sätt. De flesta har benämnts som ”selfie”. Sedan kan man alltid diskutera huruvida fyra killar, varav ingen tycks hålla i en kamera, verkligen är delaktiga i något som kan kallas ”selfie”. Snarare en ”bild”. Nog om detta nu, vi måste ha något att prata om i mellandagarna också. Det roligaste som kom ut av allt det här är trots allt, just det, en selfie. Närmare bestämt den som Justin Bieber tog tillsammans med Yung Lean själv. På bilden har Bieber knutit sin vänsterhand och fört den upp mot nederkanten av ena ögat. Han torkar en tår.

Han kommer ut som en Sad Boy.

Varje dag fram till jul blir det traditionsenlig lucköppning på PSL. Redaktionen har tillsammans röstat fram årets 24 viktigaste musikhändelser som gjorde 2014 till just 2014. Här följer du årets julkalender.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Lucköppning på PSL: 20

Lucka 20

Fyra dagar – och luckor – kvar! PSL:s julkalender blickar tillbaka och minns en av årets alldeles särskilda endagsfestivaler. (mer…)

Som jag berättade i mina årskrönikor i Kulturnyheterna igår (se mer här) var sommarens Kentfest i Göteborg och Stockholm en av årets stora händelser.



Varje dag fram till jul blir det traditionsenlig lucköppning på PSL. Redaktionen har tillsammans röstat fram årets 24 viktigaste musikhändelser som gjorde 2014 till just 2014. Här följer du årets julkalender.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Lucköppning på PSL: 19

Lucka 19

5 dagar kvar till jul, 24 musikhändelser som gjorde 2014 till just 2014. Bakom dagens lucka gömmer sig framgångsrik stämsång. (mer…)


Att internationella skidförbundet, det som olyckligt förkortas FIS, en gång i tiden ändrade alpina världscupens regler för att bryta Ingemar Stenmarks dominans kommer nog för alltid vara en milstople i svensk idrottshistoria. Hur någon ska kunna peta ner First Aid Kit från tronen återstår dock fortfarande att se. I den mån musik är en tävling tycks systrarna vinna den gång på gång. Oavsett vilka regler som gäller.

2014 var året då de…


… gav ut en skiva som uppskattades av de flesta (igen)…

… fick en känd programledare att vilja flytta till Stockholm…


… och badade i Grammisnomineringar (ja, igen).

First Aid Kits världsherravälde lär fortsätta så länge de själva känner för det. De ä bar å sjung, helt enkelt.

Varje dag fram till jul blir det traditionsenlig lucköppning på PSL. Redaktionen har tillsammans röstat fram årets 24 viktigaste musikhändelser som gjorde 2014 till just 2014. Här följer du årets julkalender.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Ännu fler minnen med PSL

bild38

Klas Sivertson bjuder på en bildkavalkad. (mer…)


Efter Petter Thermaenius fina minnesfilm är det nu dags för ytterligare en gammal PSL-bekant att öppna arkiven. Idag har Klas Sivertson (han som håller en mikrofon framför Essex Green här ovanför) samlat bilder från sina år på PSL. Här kommer en hälsning från honom:

”Hej hej! Jag heter Klas och var med och startade PSL våren 2007 och jobbade med Per och Henrik fram till sommaren 2011. I fredags fick jag en förfrågan av Kajsa och Per om att visa några bilder från min tid på PSL. Det blir en blandning av lite av varje, men mest kontorsbilder och inte så mycket på artister vi bevakat.

Jag minns mina år med PSL som händelserika, väldigt roliga och även lite jobbiga, men framförallt var de lärorika. Jag hade inte varit densamme utan PSL. Tack för allt! Kram!

Så med det sagt, låt oss stiga ner i en hårddisk med mobilbilder med en aning risig kvalité!”



Två bilder från det första PSL-kontoret 2007, aka Akvariet, tagna innan PSL lanserades.




PSL-kontoret anno 2008. Här delade vi rum med systerbloggen LLC. På bilden ovan syns mästerprogrammeraren Martin Ström, som varit en viktig del av PSL.


Henrik och Per planerar inför hösten med PSL 2008.


Jacob (som var med och startade PSL), Ulric och Lisa (som gjorde LLC) från samma planeringsmöte.


Var det denna affischen vi kom fram till på planeringsmötet?


PSL-kontoret på Where the Action is-festivalen 2009.


PSL-kontoret i Austin 2010. Här spelade vi också in en Musik med: Basia Bulat.


Stressigt på PSL-kontoret 2009.


Per live-bloggar under Broder Daniel-konserten på Way Out West.


PSL-kontoret i New York, maj 2007. Är det Klaxons som har släppt en ny MP3:a eller vad händer?


PSL-kontoret på Accelerator-festivalen 2007 tillsammans med CSS, Cansei de Ser Sexy.


Rasmus Hägg på Accelerator-festivalen 2007.


HSL-kontoret på Heavenly Recordings-kontoret i London våren 2008.


Officiell pressbild på PSL 2009, Where the Action Is-festivalen.



PSL på festival-kontoret på Peace and Love i Borlänge 2010.


Musik med:-inspelning med Twig på Stockholms Stadsbibliotek.


Med Peter Morén på toppen av Hammarbyhöjdsbacken.


Frida Hyvönen och Markus Krunegård sjunger ”Dirty Dancing”.


Nottee i tunneln mellan radiohuset och Berwaldhallen.


Pasadena i Ekotemplet vid Hagaparken utanför Stockholm.


Mofeta & Jerre. Henrik väntar in en kanotist.


Väntan på taxi efter inspelning.


Inspelning med [ingenting] inför julen 2009.


Henrik gaffatejpar en lampa på Adam i Shout Out Louds inför en Musik med:-inspelning i deras replokal.


Ruben Broman filmar intro till en Musik med: Britta Persson.


Henrik väntar på taxi efter en Musik med:-inspelning hemma hos Lay Low i ett regnigt Reykjavik.


Musik med:-soundcheck med Davila 666 i vår trädgård i Austin 2011.


Musik med: Joel Alme.


Musik med: Shout Out Louds, 2007.


Intervju med Johnny Flynn utanför Münchenbryggeriet 2008.


Gåtan-inspelning 2009. Gåtan var en återkommande frågesport som vi körde varje vecka de första åren. Här ser det ut som en fråga om Danzig


En välbehövlig paus på väg hem från Way Out West 2010.


Austin 2011.


Pressbild på Per och Henrik inför ett DJ-gig i Malmö. Eller var det Göteborg?

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

PREMIÄR: Then Comes Silence – ”Spinning Faster”

Then Comes Silence

Som ett ”Vilse i pannkakan” kört i en centrifug av totalt mörker.
(mer…)

Postpunkgotharna Then Comes Silence släppte sitt självbetitlade debutalbum 2012 och har sedan dess trofast spelat i mörkrets, dödens, och det mänskliga fördärvets tjänst. Något som är mer än påtagligt i nya videon ”Spinning Faster”, som är det första smakprovet från kommande albumet ”Nyctophilian”.

Videon är gjord av ingen mindre än bandets sångare Alex Svensson, eller D.K. Griftegaard som han heter när han är regissör och AD. PSL passade på att fråga honom om inspirationen:

- Jag växte upp med Staffan Westerberg och ”Vilse I Pannkakan”. Det var inget konstigt med hans TV-program tyckte jag. Jag var helt uppslukad och fascinerad av Storpotäten och alla andra dockor som hoppade runt på hans surrealistiska pannkakslandskap. Karaktärerna i musikvideon är direkt tagna från Then Comes Silence senaste pressbilder. Dockorna representerar en av varje medlem i bandet – tillverkade av flirtkulor, piprensare och papper. I filmen förekommer också andra karaktärer som kretsar runt bandets estetik.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

PREMIÄR: Closure – ”Creatures”

closure

Martin Sköld från Kent har bildat trion Closure med stjärnstämman Ninsun Poli och Johan Wohlert från Mew. Resultatet är briljant! (mer…)


Som en extra adventsgåva packar PSL upp idag ett första spår med denna nybildade supersamling musiker. ”Creatures” – som den är döpt till – är, som ni hör, ett elegant och rätt pompöst stycke välframförd pop.

Trion behöver var och en för sig ingen närmre presentation.

Sköld spelar bas i snart 20-årsjubilerande nationalklenoden Kent. Ninsun Poli började som vokalissa i Familjen och släppte sedan utmärkta ep:n ”Breaking Rules” på egen hand i våras. Johan Wohlert spelar i snart albumaktuella danska Mew, men var också inblandad i The Storm under en period.

- Jag och Johan Wohlert har känt varandra länge, berättar Martin. Vi har egentligen aldrig pratat om att göra om musik ihop. Vi har bara varit vänner. Ninsun träffade jag tack vare Johan T Karlsson och Familjen.Hon är en av dom bästa som finns därute. Allt är ofta en slump. Bra musik är ett resultat av bra möten och..livet.

Vi gissar på bättre bjudlunch och kontraktsviftning från skivbolagen för Sköld och hans sällskap. För Closure är faktiskt ännu okontrakterade. Om de nu behöver ett kontrakt?

För ”Creatures” är inget en-hits-under. Det kan PSL intyga som smyglyssnat på iallafall ett spår till.

I vår kommer tre spår till på en första ep!

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

+ Ladda in fler inlägg