Terry Melcher – vid sidan om The Byrds, Beach boys och blodbad.

Terry Melcher har den perfekta wikipediasidan. Inte så värst lång men fylld av glamour och spänning och Hollywood-air – som den där delen av Mulholland Drive man bara får köra om man bor där.



Han var Candace Bergens pojkvän, Doris Days son, The Byrds producent. Han körade på Beach Boys ”Pet Sounds”, presenterade Brian Wilson för Van Dyke Parks och hade band med Bruce Johnston innan Bruce gick till Beach Boys. Han har egna kapitel i alla böcker som heter nåt med ”The California sound of the 60s”.

Och det ska också ha varit Terry som Charles Manson egentligen var ute efter när han iscensatte sitt ”helter skelter”, pophistoriens kändaste blodbad.



Beach Boys enda beach boy, Dennis Wilson, hade presenterat Manson och Melcher för varandra och de planerade olika projekt ihop. Men efter ganska kort tid så bröt både Terry och Dennis kontakten med Manson. Som blev arg. Och när han sedan skickade några av sina hippiehejdukar till Terry och Candaces gamla hus på 10050 Cielo Drive så hade de flyttat ut och Roman Polanski och Sharon Tate flyttat in. Polanski var i Europa, Sharon var hemma och hade middag. Resten är mycket sorglig, blodig historia som blivit böcker, filmer, dokumentärer, tidningsartiklar, låtar, tatueringar och popband.


Men det jag egentligen vill komma till är Terry Melchers underbara, första soloskiva, från 1974 (fem år efter Manson). Den är omöjlig att ha på som bakgrundsmusik. För precis som med mina bästa böcker från Kalifornien under samma era – jag tänker på Joan Didions noveller och Eve Babitzs journaler – så placeras man mitt i händelsen, mitt i känslan. Man hör prasslet av samma gängliga palmer som svajar för vinden, känner samma kvällssol i nacken. L.A:s grårosa luft ligger söt på tungan och det luktar gräs, piña coladas, magnolia och lite vemod.

Och jag kan inte riktigt säga hur mycket som är musiken och texterna och hur mycket jag läser in mellan raderna. Men piña coladas-doften kommer nog ifrån ”Beverly Hills”.

”Beverly Hills is funky, just plain folks living close out there. Some day you’ll move out of the valley trying to get to old Bel Air. Now don’t get fooled by Brentwood, or Pacific Palisades. Every time you cruise down Sunset you’ll see the big mistake you’ve made. Dinner and some drinks at the Luau, Sunday brunch at Nate & Al’s…”

Jag är så svag för den här typen av lyrik. Den som kommer med en geografi, en enkel beskrivning, en datumstämpel – som handskrivna bildtexter i ett fotoalbum.


The Luau var Rodeo Drives tikikändiskrog under 50- och 60-talet. Ägaren Steve Crane var gift med hollywoodstjärnan Lana Turner. (Parets dotter Cheryl är för övrigt mest känd för att 14 år gammal ha knivhuggit ihjäl sin mammas gangsterkille, Johnny Stompanato, för att försvara sin mamma.) Jag har så lätt att se Terry dricka drinkar där. Och jag skulle älska såna här låttexter som utspelar sig i Stockholm idag!



Nate & Al’s Deli är en institution i Beverly Hills och finns fortfarande.

Sen är alla den tidens bästa musiker – några Byrds, Ry Cooder, Spooner Oldham, Hal Blaine, Spanky (and Our Gang) MacFarlane, bladibla – med och spelar på skivan och det är fantastiska steelguitars, pianoslingor, trumpeter. Och han tolkar Bob Dylan och Byrds och här ovan gör han Jackson Brownes ”These Days” som han sjunger tillsammans med sin mamma. Men mer om de där detaljerna får man googla själv om man känner för det.

För jag tror det är Terry Melcher själv som är grejen. Skivan är liksom både bättre och mycket sämre än sina beståndsdelar. Och jag har en känsla av att det är det ”dåliga” med den jag älskar. Det som känns lite off eller udda på nåt sätt, hur hans sårade röst kämpar och spricker ibland. De där stunderna när den låter lika sorgsen och missförstådd som hans uppsyn är på omslaget. Det där som gör att Rolling Stone valde att runda av sin recension av skivan med orden ”a disturbing, difficult album that reverberates like a cosmic sigh”.

”Beverly Hills” och ”The Old Hand Jive” är mina favoriter och hans enda två egenskrivna låtar. Den senare avslutar skivan, som en suck.

 

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Öppna alla

PREMIÄR: I Am Bear – ”16:40″

I Am Bear

Drömpop-hoppet I Am Bear gör debut med både låt och vacker Islandsvideo. (mer…)

Senast i förra veckan fick vi en ny video i kategorin imponerande naturskildring från ö i norr, då Tove Styrke gav ”Borderline” visuell konst från Svalbard. Nu har nykomlingen I Am Bear gett sitt bidrag.

Med indiebolaget Sommarhjärta i ryggen (som grundats av David Alexander a.k.a. flitigt PSL-uppmärksammade Summer Heart), ett storslaget kollage med Islandsnatur och den ljuvligt drömska låten ”16:40″ gör nu I Am Bear debut. Och passar på att hälsa så här, om sin vackra video som visas allra först på PSL:

”Den nordiska naturen var en stor inspirationskälla inför den kommande EP:n. Den säregna, karga och lätt melankoliska atmosfären i videon blev ett perfekt komplement till musiken”.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Vem ska ta skulden?

hasan.ramic.psl

Se videon till Leslie Tays låt samt en superduperexklusiv chop av Trappadon (mer…)

Svensk r&b har varit en bristvara alltsedan Fre lämnade oss och Aleks sedermera klssiska ”Inte Längre Fiender” las till handlingarna. Visst har vi haft Ansiktet, men jag har haft svårt att ta dem på allvar.

Det är nya tider nu. I somras briserade Cherrie-bomben på det svenska musikmedvetandet, och nu har turen kommit till en annan medlem ur samma kreativa krets: Leslie Tay att börja göra väsen av sig. Ni som hade turen att se honom på Dramaten har redan en aning om vilken storslagen musik som den här unge mannen bär inom sig, och för er andra, var så goda videon till ”Vems Fel”

Som en extra bonus så har Trappadon, samma kille som choppade Cherrie – ”Intro”, gjoer en exklusiv chopped & slowed-version av låten bara för oss på PSL. Och det låter så här:

/H

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

LYSSNA: Joy – ”Kattliv”

Joy

Äntligen! Hör Malmöstoltheten Joy på första sololåten. (mer…)

Hon har onekligen knyckt vår uppmärksamhet när hon dykt upp i olika musiksammanhang – vare sig det varit på Dramatens scen eller på en gästvers här och där (till exempel den där fenomenala avslutningen på Lorentz ”Där Dit Vinden Kommer”).

Nu är äntligen tiden inne för Joy M’Batha att stå solo med en debutsång i handen. ”Kattliv” är en hiphopbanger med åh så många kvaliteter: sylvass Joy-rap, Maskineneskt sound, rakryggad och ärlig låttext. Och samplade kattdjursljud (både gulliga ”mjau” och lejonmorr).

Låten släpps i morgon men redan nu kan du förhandslyssna på den hos våra vänner på Musikguiden.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

TITTA: Seinabo Sey – ”Pistols At Dawn”

Seinabo Sey

”Sin City” möter ”Rödluvan” i Seinabos senaste videomästerverk. (mer…)

Efter senaste veckornas lyssningfrosseri på EP:n ”For Madeliene” ger oss nu Seinabo Sey även nytt att avnjuta på den visuella fronten. Videon till ”Pistols At Dawn” är en lysande korsning mellan ”Sin City” och ”Rödluvan” med Seinabo i fransslöja (ett plagg som ju även Elliphant sportade i våras) samt en !!!-kreation i helrött signerad Ida Klamborn.

Videon är regisserad av Christian Larson och spelades in på marken som de stora skogsbränderna lämnade sotsvart i somras. Tryck genast play för att se Seinabo i överjordligt vackert svart/rött här ovan.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Please stop runnin

lisapsl

Denitia and Sene får stå för kvällens god natt. (mer…)

Deras ”Runnin” rör sig i precis det tempo jag eftersträvar i huvudet just nu.

Men i stället är det ett jäkla spring.

 

”Please stop runnin” bönar Denitia i refrängen och Senes (?) nerpitchade svarssång låter som att den hört bön och står en bit längre bort, med händerna på knäna och hämtar andan.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Todd Terje kränger bil i ny video

ticker.f4c60631

Tjänster och gentjänster i bilhandlarvärlden.  (mer…)

Todd Terjes hit ”Delorean Dynamite” är uppkallad efter ett särskilt amerikanskt bilmärke (och som representanter för public service vill PSL här inflika att det även finns andra bilmärken).

När Terje Olsen, som producenten heter i sitt norska pass, skulle sätta ihop live visuals till samma låt kom han i kontakt med Frank, norrman och stolt ägare till en Delorean DMC-12 som Terje fick låna. När Frank senare ville sälja av sin älskade kärra ville inte Terje vara sämre och erbjöd reklamplats i sin musikvideo som gentjänst. Resultatet ser du ovan - i bästa 80-talsestetik visas det sällsynta samlarobjektet upp för allmänheten (som kan bli ditt för 279 000 NOK). Det finns till och med en emailadress och en tillhörande uppmaning från samlaren själv: ”Do send me a mail for a cosy chat about cars!”

Espen Friberg är regissören bakom den underfundiga musikvideon/bilreklamen.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

PREMIÄR: Aurelia Dey – ”Du Och Jag”

Skärmavbild 2014-10-21 kl. 15.03.57

Se videon till Aurelia Deys nya, experimentiella singel. (mer…)

För det första. Det här är nog den första poplåten som jag har hört på väldigt länge som går i 6/8-takt. Det i sig borde vara skäl nog att ge den här låten lite extra shine. Men jag gillar även att Aurelia Dey, som tidigare var känd som Miss Relli, har släppt dancehall och reggae och börjat experimentera med azonto och andra former av afrikansk populärmusik. Det ska bli spännande att se hur det utvecklas.

Kolla bara på videon till ”Du Och Jag” som vi har äran att premiära idag:

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

”Jag ville komma bort från mig själv” (Robyn i Studio PSL)

IMG_2931

Efter ”Body Talk”-triologin var Robyn tom på nya musikidéer. I senaste Studio PSL berättar hon om sin nya, lata stil.
(mer…)

Efter sitt senaste album ”Body Talk” har Robyn samarbetat med bland andra RöyksoppAdam i Kindness och Christian Falk. I klippet ovan berättar hon om varför det inte längre gick att vara solostjärnan längst fram, och om längtan efter att bli en del av en grupp.

Hela intervjun med Robyn och Kindness hittar du här – där hon dessutom berättar om sitt nya liv som ”the queen of drunkstagram” och om houselåten som de två just nu spelar in i INGRID-studion i Stockholm.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

PREMIÄR: Easy October – ”My Love Will Be There Still”

Easy October

Se den vackra danstolkningen av Göteborgsbandets folkpop.  (mer…)

Sen debutskivan förra året har Easy October både hunnit varva Andreas Kleerup som trummis och bygga klart sin uppföljare med varm americanadraperad pop. Lagom till att nya albumet ”Sweethearts Before The Fall” släpps nu i veckan, har en av låtarna fått video som du ser först på PSL.

Det var Easy October-sångaren Kristoffer Hedberg som kläckte idéerna: svartvitt och ensam dansare. Sedan tog (den nyligen både Grammis- och Manifestnominerade) videomakaren Emil Gustafsson Ryderup det hela vidare. Resultatet ser du i PSL-premiären här ovan, och Emils egna kommentar om sin fina dansvideo hittar du här under.

”Jag tolkade meningen och känslan i låten som något sorgligt så jag konstruerade en video som handlar om att man inte alltid kan se vad som pågår under ytan på en människa. Därför är det som vi först i slutet får se början på historien.”

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

+ Ladda in fler inlägg