Terry Melcher – vid sidan om The Byrds, Beach boys och blodbad.

Terry Melcher har den perfekta wikipediasidan. Inte så värst lång men fylld av glamour och spänning och Hollywood-air – som den där delen av Mulholland Drive man bara får köra om man bor där.



Han var Candace Bergens pojkvän, Doris Days son, The Byrds producent. Han körade på Beach Boys ”Pet Sounds”, presenterade Brian Wilson för Van Dyke Parks och hade band med Bruce Johnston innan Bruce gick till Beach Boys. Han har egna kapitel i alla böcker som heter nåt med ”The California sound of the 60s”.

Och det ska också ha varit Terry som Charles Manson egentligen var ute efter när han iscensatte sitt ”helter skelter”, pophistoriens kändaste blodbad.



Beach Boys enda beach boy, Dennis Wilson, hade presenterat Manson och Melcher för varandra och de planerade olika projekt ihop. Men efter ganska kort tid så bröt både Terry och Dennis kontakten med Manson. Som blev arg. Och när han sedan skickade några av sina hippiehejdukar till Terry och Candaces gamla hus på 10050 Cielo Drive så hade de flyttat ut och Roman Polanski och Sharon Tate flyttat in. Polanski var i Europa, Sharon var hemma och hade middag. Resten är mycket sorglig, blodig historia som blivit böcker, filmer, dokumentärer, tidningsartiklar, låtar, tatueringar och popband.


Men det jag egentligen vill komma till är Terry Melchers underbara, första soloskiva, från 1974 (fem år efter Manson). Den är omöjlig att ha på som bakgrundsmusik. För precis som med mina bästa böcker från Kalifornien under samma era – jag tänker på Joan Didions noveller och Eve Babitzs journaler – så placeras man mitt i händelsen, mitt i känslan. Man hör prasslet av samma gängliga palmer som svajar för vinden, känner samma kvällssol i nacken. L.A:s grårosa luft ligger söt på tungan och det luktar gräs, piña coladas, magnolia och lite vemod.

Och jag kan inte riktigt säga hur mycket som är musiken och texterna och hur mycket jag läser in mellan raderna. Men piña coladas-doften kommer nog ifrån ”Beverly Hills”.

”Beverly Hills is funky, just plain folks living close out there. Some day you’ll move out of the valley trying to get to old Bel Air. Now don’t get fooled by Brentwood, or Pacific Palisades. Every time you cruise down Sunset you’ll see the big mistake you’ve made. Dinner and some drinks at the Luau, Sunday brunch at Nate & Al’s…”

Jag är så svag för den här typen av lyrik. Den som kommer med en geografi, en enkel beskrivning, en datumstämpel – som handskrivna bildtexter i ett fotoalbum.


The Luau var Rodeo Drives tikikändiskrog under 50- och 60-talet. Ägaren Steve Crane var gift med hollywoodstjärnan Lana Turner. (Parets dotter Cheryl är för övrigt mest känd för att 14 år gammal ha knivhuggit ihjäl sin mammas gangsterkille, Johnny Stompanato, för att försvara sin mamma.) Jag har så lätt att se Terry dricka drinkar där. Och jag skulle älska såna här låttexter som utspelar sig i Stockholm idag!



Nate & Al’s Deli är en institution i Beverly Hills och finns fortfarande.

Sen är alla den tidens bästa musiker – några Byrds, Ry Cooder, Spooner Oldham, Hal Blaine, Spanky (and Our Gang) MacFarlane, bladibla – med och spelar på skivan och det är fantastiska steelguitars, pianoslingor, trumpeter. Och han tolkar Bob Dylan och Byrds och här ovan gör han Jackson Brownes ”These Days” som han sjunger tillsammans med sin mamma. Men mer om de där detaljerna får man googla själv om man känner för det.

För jag tror det är Terry Melcher själv som är grejen. Skivan är liksom både bättre och mycket sämre än sina beståndsdelar. Och jag har en känsla av att det är det ”dåliga” med den jag älskar. Det som känns lite off eller udda på nåt sätt, hur hans sårade röst kämpar och spricker ibland. De där stunderna när den låter lika sorgsen och missförstådd som hans uppsyn är på omslaget. Det där som gör att Rolling Stone valde att runda av sin recension av skivan med orden ”a disturbing, difficult album that reverberates like a cosmic sigh”.

”Beverly Hills” och ”The Old Hand Jive” är mina favoriter och hans enda två egenskrivna låtar. Den senare avslutar skivan, som en suck.

 

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Öppna alla

TITTA: Elliphant feat. MØ – ”One More”

Skärmavbild 2014-09-22 kl. 11.58.16

Ännu ett strålande skandinaviskt samarbete har fått video. (mer…)

Samarbetet mellan PSL-favoriterna och Elliphant beskrev vi som avskalat, i Ellinor Olovsdotter-mått, vill säga. Men om Elliphant och hennes musikaliska kollega i Danmark tonade ner sig i sin låt ”One More” så tar de garanterat tillbaka några musikaliska utropstecken i videon, som nyss nådde internet.

Med de fantastiska Geisha-möter-träningsoverall-utstyrslarna, som vi fick se redan på singelomslaget, driver Ellinor och Karen runt i en taxi, hoppar av och hånglar lite, hänger i ett garage och kommunicerar kort och gott låtens kontenta: låt inte kvällen ta slut riktigt än.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

TITTA: Say Lou Lou feat. Lindstrøm – ”Games For Girls”

SayLouLou_1

Den ytterst logiska kombinationen Say Lou Lou + Lindstrøm har fått video. (mer…)

Systrarna Kilbey körde ”Games For Girls” live för första gången under Popagandahelgen (och skickade oss sedan denna bildrapport från festivalkalaset). Innan dess hade vi här på PSL konstaterat att kombinationen Elektra, Miranda och norske discomannen Lindstrøm ju var helt logisk, när låten kom i början av augusti.

Nu har regissören Dimitri Basil gett det skandinaviska samarbetet video. Tillsammans med videokollektivet Welcome To Cult och andra lokala konstnärer ger sig Say Lou Lou-systrarna ut i LA för att planera och genomföra diverse bus. Duons debutskiva väntas i början av nästa år.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Hör Dev Hynes-låtarna som Britney dissade

Blood Orange

Britney Spears tackade nej till dem. Men nu har Blood Orange-Devs låtdemos nått internet. (mer…)

De båda låtarna var tänkta till Britney Spears åttonde album ”Britney Jean” från förra året, men möttes av ett nej tack från Brit. Nu har de Dev Hynes-snickrade sångerna läckt ut på internet, tack vare kryptiska ”user43036935″, tillsammans med Devs demo till ”Everything Is Embarrassing”, som ju Sky Ferreira senare gjorde till sin.

Utifrån detta – numera borttagna – inlägg på Twitter går det att dra slutsatserna att 1. låtarna är äkta Dev-material och 2. att låtskrivaren, producenten och Blood Orange-frontmannen själv inte förstår varför hans låtar fick tummen ner. I alla fall om man tolkar tweetets avslut med den lilla rycker-på-axlarna-smileyn ¯\_(ツ)_/¯.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Topp fem stunder i kärleksattackens webb-TV

hasan.ramic.psl

Fem instanser av hiphopmagi i radio (på video). (mer…)

I fredagens Studio PSL meddelade Ametist Azordegan att hon kommer att lägga ner sitt program En Kärleksattack på Svensk Hiphop efter denna säsong. Mycket tråkiga nyheter, då svensk hiphops samtida utveckling är intimt förknippat med just Kärleksattacken.

Förutom att sända radio har Kärleksattacken sedan 2011 haft en youtubekanal där de har lagt upp videoklipp från studion, och på dessa tre år har man kunnat se allt från ouppfyllda löften till begynnande karriärer. Jag har valt ut fem av mina favoriter från den här tiden.

En osnuten Adam Kanyama i high top fade chockar Sverige med att byta rapspråk lika smidigt som han byter tröjor. Inte så långt efter blev Adam rikskändis och resten är historia.

2011 släpptes en av svensk hiphop mest monumentala samlingsalbum. Precis som föregångarna ”Sidewalk Headliners” och ”Den Svenska Underjorden” tog Can ”Stress” Canatans album playlist på hiphopens samtid och levererade några av 10-talets fortfarande starkaste hiphoplåtar. Det var där vi för första gången också fick åter stifta bekantskap med en pånyttfödd Abidaz som senare kom att göra förra årets bästa svenska hiphopalbum. Här ser vi Abidaz köra ”Gatan” och C.U.P. köra ”O’Blyg” från ”Playlist”.

Cyphern är en av hiphopens finaste institutioner och här ser vi några av sveriges bästa rappare göra det rappare gör bäst: rappa. Jag vet inte hur många gånger jag har lyssnat på Stors vers från 4:00 minuter in i videon. Det kom sedan att bli första versen på ”Mitt Folk”, en låt som aldrig blev lika magisk som stunden i cyphern.

Nimo har tillsammans med sin vapendragare Näääk varit en av de hårdast turnerande och arbetande rapparna i Sverige i modern tid. Jag glömmer aldrig första gången jag såg det här klippet, och hur jag typ skrek rakt ut när ”refrängen” kom i slutet. Sedan dess har jag sett om den ca 200 gånger.

Det här klippet är ett av de mest historiska i modern svensk hiphop. En tämligen okänd rappare/sångare, fostrad på samma kompott av hiphop och reggae som Labyrint, besöker Radiohuset för första gången och stjäl ett Kanye West-beat och startar sin karriär. Personligen tycker jag att Dani Ms musikaliska löfte aldrig slog in och det här är det bästa han har presterat, men de dryga tre-någonting miljoner visningar hans topp fem videos har på youtube och platinaskivorna talar emot mig.

Hedersomnämnande:

Eboi och Trickykid kör rap över dubstep i tio minuter. Hade jag inte hatat dubstep så hade den här varit med i listan.

/H

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

LYSSNA: Sakarias – ”Atlanten”

Sakarias

Lorentz ”Kärlekslåtar” var sommarens soundtrack – nu gör Sakarias anspråk på hösten. (mer…)

Autotunen, sång-rappen och de klockrena textraderna (exempel: Kameralinsen fastnar på henne, alltid på henne. Lyssna på Neneh. Uppe tidigt – dricker smoothies. En ny dag – let’s do this) har Sakarias gemensamt med lillebror Lorentz. Men när han nu debuterar som soloartist känns det mer relevant att kasta in några andra namn i analysen.

För visst hör man den där tropiska Dante-soulen sippra igenom ”Atlanten”? Och det är inte så konstigt när de båda jobbar ihop på hela kommande skivan. Även Drottning Titiyo kan nämnas (som ju Dante och Sakarias producerat), för både där och hos Sakarias hörs det glittrigt livslyriska i musiken - till skillnad från Lorentz mörkt, nattklubbigt life:iga.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

”Jag har aldrig sett fler svenska rappare krisa så mycket som nu”

IMG_2410

”Identitetskrisen är här” – Ken Ring, Ametist Azordegan och Hasan Ramic diskuterar dagens svenska hiphoplandskap.
(mer…)

Ken Ring tycker att fler hiphopare borde köra ett års tuggrunda och leva fattigt. Det är för enkelt att släppa hiphopsinglar idag.

Håller ni med?

Se hela intervjun i senaste Studio PSL.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Därför vill Ken Ring radera hela E-types låtkatalog

IMG_2424

Martin Eriksson, varför sköt du luftgevär på Ken Rings skiva för tio år sedan? (mer…)

I förra veckans Studio PSL får panelen svara på vilka artister de helst skulle vilja radera från musikhistorien (med anledning av Apples nya uppfinning för att plocka bort U2 från världens datorer). Ken Ring svarar E-Type – och ganska snart förstår man att det finns en anledning till det….

Här ser du hela programmet, där förutom Ken Ring även Seinabo Sey, musikjournalisten Ametist Azordegan och PSL:s rapredaktör Hasan Ramic är gäster.

 

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

PREMIÄR: Grapell – ”Best Friend”

WPfGP2iUeRT8WcHzMOudKVjxQdWr2UBwawTrRAG9PlE

PSL råder dig – lägg denna popduo på minnet: (mer…)


De skulle ha kunnat dela jordmån med Umeåorkestrar som Deportees och Winhill/Losehill, men Grapell är hemmahörande ungefär 60 mil söderut – närmare bestämt i vår huvudstad.

Sedan EP-debuten för ett år sedan har bandet gått från trio till duo och är numera bemannat av långtida vännerna Nils Nygårdh (på trummor) och Emil Erstrand (på en helt hjärtslitande falsett). Den 8 oktober släpper de sin nya EP ”Friends” och idag har PSL den stora äran att världspremiära en ny sång från skivan.

”Best Friend” är varmare och mer organisk än bandets första singel ”Shaping My Love” som kom i augusti. Tillsammans är de två lysande typexempel på vart svensk pop bör bära hän 2014. Var så säkra på detta: du kommer att se betydligt mer från Grapell framöver.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

LYSSNA: Elliphant & MØ – ”One More”

Skärmavbild 2014-09-22 kl. 11.58.16

Första gången vi skriver Elliphant och nedtonad i samma mening. (mer…)

Svenska Elliphant brukar, som bekant, stå bakom den skogstokigaste dubstepen, den allra rejvigaste reggaen och stormigaste klubbelectron. I ett nytt samarbete med PSL-favoriten har hon däremot lagt alla musikutropstecken åt sidan. ”One More” är en avskalad (nåja, allt är relativt) slow jam för ett simmigt kvart i tre-golv.

Låten finns med på Elliphants kommande EP med samma namn som släpps i oktober.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

+ Ladda in fler inlägg