Terry Melcher – vid sidan om The Byrds, Beach boys och blodbad.

Terry Melcher har den perfekta wikipediasidan. Inte så värst lång men fylld av glamour och spänning och Hollywood-air – som den där delen av Mulholland Drive man bara får köra om man bor där.



Han var Candace Bergens pojkvän, Doris Days son, The Byrds producent. Han körade på Beach Boys ”Pet Sounds”, presenterade Brian Wilson för Van Dyke Parks och hade band med Bruce Johnston innan Bruce gick till Beach Boys. Han har egna kapitel i alla böcker som heter nåt med ”The California sound of the 60s”.

Och det ska också ha varit Terry som Charles Manson egentligen var ute efter när han iscensatte sitt ”helter skelter”, pophistoriens kändaste blodbad.



Beach Boys enda beach boy, Dennis Wilson, hade presenterat Manson och Melcher för varandra och de planerade olika projekt ihop. Men efter ganska kort tid så bröt både Terry och Dennis kontakten med Manson. Som blev arg. Och när han sedan skickade några av sina hippiehejdukar till Terry och Candaces gamla hus på 10050 Cielo Drive så hade de flyttat ut och Roman Polanski och Sharon Tate flyttat in. Polanski var i Europa, Sharon var hemma och hade middag. Resten är mycket sorglig, blodig historia som blivit böcker, filmer, dokumentärer, tidningsartiklar, låtar, tatueringar och popband.


Men det jag egentligen vill komma till är Terry Melchers underbara, första soloskiva, från 1974 (fem år efter Manson). Den är omöjlig att ha på som bakgrundsmusik. För precis som med mina bästa böcker från Kalifornien under samma era – jag tänker på Joan Didions noveller och Eve Babitzs journaler – så placeras man mitt i händelsen, mitt i känslan. Man hör prasslet av samma gängliga palmer som svajar för vinden, känner samma kvällssol i nacken. L.A:s grårosa luft ligger söt på tungan och det luktar gräs, piña coladas, magnolia och lite vemod.

Och jag kan inte riktigt säga hur mycket som är musiken och texterna och hur mycket jag läser in mellan raderna. Men piña coladas-doften kommer nog ifrån ”Beverly Hills”.

”Beverly Hills is funky, just plain folks living close out there. Some day you’ll move out of the valley trying to get to old Bel Air. Now don’t get fooled by Brentwood, or Pacific Palisades. Every time you cruise down Sunset you’ll see the big mistake you’ve made. Dinner and some drinks at the Luau, Sunday brunch at Nate & Al’s…”

Jag är så svag för den här typen av lyrik. Den som kommer med en geografi, en enkel beskrivning, en datumstämpel – som handskrivna bildtexter i ett fotoalbum.


The Luau var Rodeo Drives tikikändiskrog under 50- och 60-talet. Ägaren Steve Crane var gift med hollywoodstjärnan Lana Turner. (Parets dotter Cheryl är för övrigt mest känd för att 14 år gammal ha knivhuggit ihjäl sin mammas gangsterkille, Johnny Stompanato, för att försvara sin mamma.) Jag har så lätt att se Terry dricka drinkar där. Och jag skulle älska såna här låttexter som utspelar sig i Stockholm idag!



Nate & Al’s Deli är en institution i Beverly Hills och finns fortfarande.

Sen är alla den tidens bästa musiker – några Byrds, Ry Cooder, Spooner Oldham, Hal Blaine, Spanky (and Our Gang) MacFarlane, bladibla – med och spelar på skivan och det är fantastiska steelguitars, pianoslingor, trumpeter. Och han tolkar Bob Dylan och Byrds och här ovan gör han Jackson Brownes ”These Days” som han sjunger tillsammans med sin mamma. Men mer om de där detaljerna får man googla själv om man känner för det.

För jag tror det är Terry Melcher själv som är grejen. Skivan är liksom både bättre och mycket sämre än sina beståndsdelar. Och jag har en känsla av att det är det ”dåliga” med den jag älskar. Det som känns lite off eller udda på nåt sätt, hur hans sårade röst kämpar och spricker ibland. De där stunderna när den låter lika sorgsen och missförstådd som hans uppsyn är på omslaget. Det där som gör att Rolling Stone valde att runda av sin recension av skivan med orden ”a disturbing, difficult album that reverberates like a cosmic sigh”.

”Beverly Hills” och ”The Old Hand Jive” är mina favoriter och hans enda två egenskrivna låtar. Den senare avslutar skivan, som en suck.

 

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Öppna alla

”De förtjänar ett lite mer… genomarbetat minnesmärke”

10636174_285933414930527_3074495399347564262_n

Hej Elin Unnes, du är ju PSLs egna Mayhem-redaktör, varför dyker Freezing Moon-stocken upp i Slottsskogen just nu? (mer…)

-Det är ju i alla fall väldigt nära inpå att jag jämförde Bathorys inflytande över hårdrocken med Broder Daniels inflytande över nutida pop (vilket ju iofs stötte på våldsamma protester i panelen). Och precis som Bathory firar Mayhem 30-års-jubileum i år som band, samt 20-års-jubilieet för sitt första studioalbum, där just ”Freezing Moon” finns med. Det är väl även ett bevis för att Mayhem nu nått nån form av Lynyrd Skynyrd-status (se ”Spela Free Bird”).

Kan vi få en liten bakgrund till ”Freezing Moon” för alla som inte kan den?
- Det är en de mest kända black metal-låtarna någonsin, skriven av Mayhems sångare Dead. Den dök först på konsertskivan ”Live In Leipzig”, där Dead sjunger, men även på Mayhems första studioalbum ”De Mysteriis Dom Sathanas” där ungerska Attila sjunger.

Hur starkt fäste har egentligen Mayhem i Göteborg?
- Jag tror väldigt starkt. Så vitt jag förstått är det bara Svinösund som skiljer Göteborg från Norge, som ju är Mayhems hemland.

Och till sist den viktigaste frågan: Bör Freezing Moon-stocken få stå kvar?
- Alltså, jag gillar ju DIY-känslan av att dra ihop två mossiga stockar med ett spännband. Samtidigt känner jag att Mayhem, som ett av världens absolut viktigaste black metal-band, förtjänar ett lite mer… genomarbetat minnesmärke.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Lyssna på hela Seinabo Seys EP

SEINABO-SEY-by-mikael-dahl-press-2-796x530

I Studio PSL fick vi höra två sprillans låtar från Seinabo Seys nya EP. Nu kan du lyssna på hela skivan, två veckor innan officiell release. (mer…)

Vi trillade av stolen när ”Younger” släpptes. Med ”Hard Time” visade hon hur man följer upp en superhajpad debut på bästa sätt. Och därefter hyllade vi den släpigt mäktiga ”Pistols At Dawn”.

När Seinabo sedan gästade Studio PSL bjöd hon på världspremiär av de två andra låtarna från EP:n ”For Madeleine” (tillägnad hennes mamma). Nu går samtliga fem spår, tillsammans med en alternativ version av ”Hard Time”, att lyssna på – knappt två veckor innan officiell release. Magnus Lidehäll har producerat och Salem Al Fakir, Oskar Linnros och Vincent Pontare har varit med och skrivit, tillsammans med Seinabo.

BONUS: Se Seinabo berätta om EP:n och sitt ”hemska, icke-existerande kärleksliv” i Studio PSL.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

”Få band har samma mystik runt sig idag”

pentagram_skull5

Vi firar det legendariska ursvartmetallbandet Bathory som fyller 30 år! Stor paneldebatt i Studio PSL. (mer…)


2010 ägnade Watain halva sin konsert på Sweden Rock åt att hylla Bathory. I senaste avsnittet Studio PSL var bandets sångare Erik Danielsson på plats i studion för att tillsammans med musikjournalisterna Linnéa Olsson och Elin Unnes ringa in Bathorys betydelse – från starten i oktober 1984 till idag. Hur influerar Bathory scenen idag? Vem var egentligen bandets frontfigur Quorton (eller Ace som han också kallades)? Och hur ser den metallscen ut som just nu växer och frodas i Uppsala? Samtalet ser du ovan, och programmet i sin helhet kan du titta på här.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

PREMIÄR: Sarah Riedel feat. Loney Dear – ”Snälla Snälla”

Sarah Riedel

Sarah Riedel har gett sin Loney Dear-duett en vackert gåtfull slottsvideo. (mer…)

På sitt nya album ”Genom Natten”, som släpps nästa vecka, har Sarah Riedel rört sig från jazz och experminetell musik mot destinationen: mer pop. Skivan är producerad av Martin Hederos (Tonbruket, The Soundtrack Of Our Lives) och är Sarahs första soloalbum på svenska.

En av låtarna snickrades tillsammans med Loney Dear-Emil och blev till den vackra popvisan ”Snälla Snälla”. Nu har regisnillet Mats Udd (som ju senast i måndags stod för Beatrice Elis supervideo) gett låten en video som spelats in på Wenngarns Slott. Sarah själv presenterar den fina, disiga premiären så här:

Vi ville göra en poetisk och musikalisk video som suggestivt lyfte låten och förstärkte den. Ett näst intill tomt och övergivet slott var den perfekta miljön. Gåtfullt och vackert.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Hey sister!

Skärmavbild 2014-10-01 kl. 12.36.08

Avicii välkomnar Taylor Swift in i Bergling-familjen. (mer…)

I helgen höjde Taylor Swift frågan på sin Instagram om hon och Tim ”Avicii” Bergling i själva verket är syskon? Med en förvirrande lik collagebild som visar deras båda ansikten undrade Taylor om inte hennes föräldrar kidnappat henne från Aviciis familj i Sverige när hon var bebis. Med anspelning på den svenska dj-stjärnans hitlåt ”Hey brother” hashtaggade hon inlägget med #heyyyyybrother.

Nu har även Avicii kommenterat artisternas eventuella syskonskap. ”Hej syster. Taylor Berglin” skrev han på Twitter på tisdagen och lade upp samma bild.

Vilka fler artister är lika syskonlika? (Lorentz och den unge Göran Hägglund kniper andraplatsen). Tipsa oss på PSL!

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Svensk hiphop kvartalsrapport Q3 2014

Hasan Ramic Profil

Sammanfattningen av det tredje kvartalet i svensk hiphop. (mer…)

Svensk hiphop, what have you done for me lately? Det tredje kvartalet är precis som i all musikindustri helt värdelös, men jag blir fortfarande besviken. Jag är besviken för att få vågar sticka ut från branschmallen, jag är besviken på att för få jackar beats, jag är besviken för att folk FORTFARANDE släpper låtar på Youtube. Hallå svensk hiphop, det finns något som heter SOUNDCLOUD, där man kan göra spellistor och det förenklar både arbetet för sådana som mig och lyssnandet för er tilltänkta målgrupp.

Men mest blir jag besviken på att folk vågar så lite med musiken. Få vågar ta en skarp vänstersväng och experimentera eller satsa på att göra något ultrapoppigt. Antingen maler man på i samma boom-bap-mall som vi har haft sedan 1900-talet eller haltar cirka två år efter USA. Det finns några få undantag som Yemi, Ivory, Skizz och DC Grimsta, men resten av er har lite stepping up to do.

Om jag ska sammanfatta det tredje svenska hiphopkvartalet i en bild så skulle det vara:

Och så över till musiken:

Videos för juli:

Videos för augusti:

Videos för september:

Spotifylista:

/H

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

TITTA: Kleerup feat. Susanne Sundfør – ”Let Me In”

kleerup

Kleerup har släppt video. Och i veckan gästar producenten/musikern Studio PSL! (mer…)

För några veckor sedan meddelade Kleerup att han är tillbaka, med 80-talspampiga låten ”Let Me In” under armen och ett minialbum på väg (som släpps i mitten av oktober). Nu har det discoglittrande spåret fått video – men superrösten Susanne Sundfør, som står för den mäktiga sången, lyser med sin frånvaro.

Istället får vi följa Kleerup som i videon studiohänger, diggar lite, jammar med en bas i knäet och drar runt på Londons gator.

I veckan gästar producenten och musikern Studio PSL. Vilka frågor vill du ställa? Skriv dem i kommentarsfältet här under, så plockar vi med oss dem till studion på fredag!

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Röyksopp pratar ut i Studio PSL om det oundvikliga slutet

robyn_royksopp_monument_remix

Röyksopps kommande skiva blir den sista. I Studio PSL på fredag gästar den norska superduon! (mer…)

Vi har sagt det vi ville säga!

Det hälsar Svein Berge och Torbjørn Brundtland som med sitt kommande album ”The Inevitable End” och nysläppta förstasingeln ”Skulls” även låter världen veta att det blir det sista. Bergenduon – som under våren bildat band med Robyn och släppt hyllade EP:n ”Do It Again- tycks ha tröttnat på albumformatet och vill gå vidare. ”Vi kommer inte sluta göra musik”, meddelar dom, ”bara fokusera på att släppa musik i andra former”.

Om detta ska vi givetvis prata om, när duon gästar oss i fredagens Studio PSL. Men det finns så mycket mer! Därför undrar vi: Vad vill du veta om Röyksopp? Skriv era frågor i kommentarsfältet, så plockar vi med oss allihop till studion på fredag!

 

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

TIPSA PSL: Lika-som-syskon i musikvärlden

Avicii Swift

Taylor Swift tror sig vara släkt med Avicii. Vilka andra hemliga släktskap gömmer sig i musikvärlden? Tipsa oss om fler artist-lookalikes! (mer…)

Det var med den här bilden som Taylor Swift höjde frågan på sin Instagram om hon och Tim ‘Avicii’ Bergling kanske faktiskt är syskon? (Detta visar sig dock vara en biologisk omöjlighet eftersom de är födda endast 96 dagar ifrån varann.)

Uppdatering: Avicii välkomnar Taylor Swift in i Bergling-familjen.

”Nyheten” om Taylor Bergling/Tim Swift kom tätt efter att den före detta PSL-medarbetaren Hanna Fahl gjorde den här chockerande upptäckten i förra veckan:

Lorentz har svarat med ännu ett bevis på likheten mellan han själv och Kristdemokraternas partiledare. Nu vill vi ha tips på fler lika-som-bär-exempel i musikvärlden. Här på redaktionen har PSL-Per redan konstaterat den slående likheten mellan klubbkejsaren Mattias Berg (på Malmö-klubben Babel) och självaste Julius Caesar.

Nu vill vi höra dina förslag! Vilka andra artister/personer i musikbranschen har lookalikes så lika att de hade kunnat vara syskon? Ge oss dina bästa tips i kommentarsfältet här under.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

+ Ladda in fler inlägg