HNNY: ”HNNY är precis den musiken jag saknar när jag själv är ute”

 

Jag letade länge efter Hunees remix av Mariah Careys ”I Wanna Know What Love Is”. En kompis spelade ju den en kväll, och jag var bara så himla tvungen att kunna göra det jag också. Men hur jag än sökte och vände och vred så kunde jag inte hitta den. I dag vet jag bättre. Men för dig som ännu sitter fast i samma googlediscofälla: möt HNNY!

- Axel BomanStudio Barnhus kallade ”I Want To Know What Love Is”: edit/postpop/modern cover/bassmusic/mariah carey. Det tycker jag sammanfattar den ganska bra. Det är verkligen en sån låt som man gör på två timmar, det skulle liksom inte gå att det tog längre tid. Det är verkligen en idé som jag bara gjorde fullt ut. För mig är den rätt underlig, den skiljer sig  mycket från det mesta tycker jag faktiskt, vilket ju är bra. Den har nån slags hiphopgrej, men också nåt klubbigt och housigt på nåt sätt.

Så säger HNNY själv om låten jag googlade klotet runt efter, men nu alltså funnit. Detta till stor del tack vare att just Studio Barnhus sett till att fästa den på skiva, alldeles nu till och med och på färgad vinyl. HNNY delar på plasten med en annan av skivbolagets chefer, Kornél Kovács och hans ”Down Since ‘92″. Men han får ursäkta: HNNY själv är faktiskt huvudpersonen här.

- Inspirationen till HNNY är främst att göra musik för klubb.  Det finns definitivt en dansgolvsvinkel på allt, det kan nog vara lite av en röd tråd. Det viktigaste blir att låten ger mig rätt reaktion på ett stort ljudsystem tre på natten, hur den låter i förhållande till vad jag spelade innan och vad jag kommer spela efter.

HNNY är en person som har flera musikaliska projekt. Jag vet vilka, men har lovat att inte säga det till dig. Ett som är säkert är dock att de skiljer sig ganska radikalt från varandra, varför det faller sig naturligt att fråga vad just HNNY har som inte de andra:
- För mig när jag gör andra grejer tänker jag nog inte så mycket på folks reaktion till hur det låter och vad som händer i musiken. Det viktigaste då blir att det låter fint och ganska mycket att det ska vara någonting nytt och eget. När jag gör HNNY blir det nästan tvärtom. HNNY är helt enkelt precis den musiken jag saknar när jag själv är ute, och dom låtarna som jag helst vill spela själv när jag spelar skivor. Gärna inmixad från nån Kerri Chandler-remix och sen TC Crew ”I Can’t Do It Alone” eller Hardrive ”Deep Inside” efter.

Man kan tycka det där är ett lätt otympligt sätt att hitta nya favoritlåtar för dansgolvet, att skriva dem själv. Om det säger HNNY så här:
- Jag tror många av dom låtarna redan finns. Det är bara att spelar jag i fem timmar så behöver jag rätt många.

Några av de bästa hittar du här, i en helt ny mix som klubbsveriges mest generösa HNNY just nu har gjort bara för dig:

Om du fick välja en enda person i världen som skulle ha HNNY i sin ipod – vem skulle det i så fall vara?
- Barack Obama, vore tungt. Basen på ”I Want To Know What Love Is” skulle nog trivas på Air Force One…

Om HNNY var en plats på jordklotet, var skulle HNNY vara?
- Seychellerna. Läste häromdan att dom har världens finaste strand. HNNY är en strand.

Om du kunde sätta HNNY i en tidsmaskin och åka tillbaka till vilken tid som helst i rockhistorien – vart skulle HNNY åka?
- Det lite oinspirerade svaret skulle nog vara Chicago runt 1990. Att vara med och bygga housemusiken skulle vara för oemotståndligt.

Vilka är dina fem senast spelade låtar (oavsett plats!)?
Kornél Kovács – ”Down Since 92″
Lana Del Rey – ”Video Games”
Avicii – ”Levels”
Feist – ”Caught A Long Wind”
Klic – ”Disco Music”

Vad ser du framför dig att HNNY ska göra den närmaste tiden, och i en mer abstrakt framtid?
- Just nu håller jag på med en massa låtar som jag hoppas att jag kan få ihop till något slags släpp. En tolva eller EP eller liknande, får se hur mycket jag får ihop helt enkelt.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Öppna alla

Kärleksattacken tar farväl

MuiskhjŠlpen 2009-Ametist Azordegan.

Sveriges största hiphop-program lägger ner efter hela 15 säsonger.  (mer…)

Ametist Azordegan lägger ner sitt legendariska program ”En kärleksattack på svensk hiphop” efter nästan åtta år i etern. Varför då undrar ni? Här kan du se Ametist själv berätta om beslutet i Studio PSL.

Det sista avsnittet av Kärleksattacken sänds i Metropol idag klockan 17:00. Vill du vara publik och samtidigt vara med och skriva historia bör du illa kvickt bege dig till Fryshuset i Stockholm. I finalen får du bland annat höra Ametist berätta om programmets historia i en intervju med ingen mindre än Jan Gradvall. Dessutom nytt material från Silvana Imam, Adam Tensta, Nebay Meles och Stor & Aki live.

Ditt enda måste idag: Tune in!

Ps. Missa heller inte specialprogrammet om Christian Falk där bland annat Petter, Timbuktu och EyeN’I medverkar.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

PREMIÄR: Midaircondo – ”Higher”

Midaircondo - Higher

Bli omkullblåst av duons nya video. (mer…)

Midaircondo är snart redo att släppa en ny skiva. Medlemmarna Lisa Nordström och Lisen Rylander Löve spelade in ”IV” (den som kan sina romerska siffror har kanske redan listat ut att det här blir gruppens fjärde album) inför publik i Svenska Grammofonstudion.

Idag har vi glädjen att presentera videon till ledsingeln ”Higher”. Videon är regisserad av Torbjörn Martin, som jobbat med bland andra Mando Diao och Håkan Hellström, och utspelar sig i en storm. Det bjuds på gigantiska väderkvarnar, oändlig natur och en mystisk kvinna med flammande rött hår.

Såhär skriver Midaircondo om samarbetet med Torbjörn Martin och Daniel Bladini (som stått för videons efterbearbetning):

”Vi träffade Torbjörn och Daniel när vi var med i Göteborg String Theory (ett projekt där Göteborgsartister fick sin musik arrangerad och som sen framfördes tillsammans med en orkester) och videokonstnärer och videoregissörer var inbjudna att göra tolkningar till olika låtar. Sedan dess har vi pratat om att ta samarbetet vidare och när ”Higher” blev klar så presenterade vi den för Torbjörn och Daniel och de gick helt igång på den låten och gjorde klart den här fantastiska filmen. 

Som förlaga till videon har de haft Sarah Coopers och Nina Gorfers bilder och gjort dem levande. Vi gillar hur de fångar våra ljudvärldar i bilderna och att det finns en berättelse som är suggestiv och öppen, man lämnar mycket till den som tittar.”

Albumet ”IV” ges ut i januari nästa år.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

”Jag blir så exhalterad att jag lätt kan framstå som en sjuk person”

Little Jinder

Little Jinders svenskspråkiga skiva är äntligen här! Du missade väl inte när hon gästade Studio PSL? (mer…)

Se Little Jinder berätta om skivans samarbeten, Yung Lean och när hon slängde ut demonstylisten Tommie X från en Slagsmålsklubben-efterfest i Norrköping. När du tittat klart går du omedelbart in på någon modern streamingtjänst och lyssnar på det finfina albumet.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

EXTRA EXTRA: Frida Hyvönen tillbaka med nytt album, fotoprojekt och lite tango

Foto: Elin Berge

Ikväll premiärspelar Frida Hyvönen en ny sång från det som ska bli hennes nästa album. Sedan väntar ”Kungariket”. Och lite tango. (mer…)

Frida Hyvönen kommer att framträda på Le Grand Nuit – den stora kvällen vid Stockholms Internationella Poesifestival – på Södra Teatern ikväll – som Tidskriften 10-tal arrangerar.

Hon kommer spela ett antal sånger, ensam vid flygeln. Bland annat från en kommande fullängdare.

- Åtminstone en av låtarna jag ska spela kommer på en popskiva nästa år. De andra får vi se….de är så färska, det blir lite testspelning kan man säga. Det finns inte så mycket att säga om popskivan ännu, jag väntar med att uttala mig om det, berättar hon på mejl för mig.

Albumet som troligen kommer 2015 blir Fridas fjärde. Och det första på tre år.


Foto: Elin Berge

Senast hörde vi henne på fullängdaren ”To The Soul” – en skiva som vi till viss del dokumenterade i PSL-serien Sinding Sessions ifjol.

Men den som tror att en av svensk popmusiks mest spännande, snart 10-årsjubilerande stämmor (hon albumdebuterade 2005) bara sett över trädgårdslandet hemma i Flarken sedan dess har fel.

Bara i år har Frida Hyvönen synts och hörts lite överrallt – på skiva och konserter för Feministiskt Initiativ, på scen läsandes texter av Marguerite Duras och hemma i barndomens Robertsfors; för att fira den lokala musikskolans 55-årsjubileum tillsammans med kusinen Josephine Forsman.

Framtiden ser lika innehållsrik ut. Tillsammans med fotografen Elin Berge gör hon en uppföljare till det uppmärksammade bok- och musikprojektet ”Drottninglandet” från 2009.

- Det är ett slags spegelverk, likväl som en fortsättning på Drottninglandet. I Drottninglandet följde vi Thailändska kvinnor i Västerbotten. Nu har vi fokuserat på deras svenska män, när de är i Thailand bland släktingar och husbyggen och drömmar. Vi kommer att presentera Kungariket både separat och tillsammans med Drottninglandet.

Frida har gjort fyra instrumentala stycken till verket som släpps under 2015. Det blir också en utställning – med båda verken – på Center För Fotografi i Stockholm i april.

Det är förresten Elin Berge som tagit bilden här ovan på Frida. Den togs i skogen i Flarken och kommer att ingå i ett kommande projekt kallat ”Blondiner”.

Men, innan dess blir det tango. Med Månskensorkestern. Lagom till nyårsbalen får vi en melodramatisk finsk tango på svenska som Frida skrivit.

- Den blir väldigt fin om man får säga det själv. Jag älskar Månskensorkestern, skriver Frida.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

The Book Report

lisapsl

Saker jag lärt mig via böcker 2014.
(mer…)

Först bara: Ni som vill ha snabba tips, keep on walking. I mitt nästa inlägg kommer jag sammanfatta det här i mycket kortare ordalag. Men nu handlar det om mig (mig mig).


Det här året har varit ett bokår för mig. Därmed inte sagt att jag har läst tillnärmelsevis så mycket som jag hade velat läsa eller ens i närheten av en bok i veckan som var mitt absurda ursprungsmål. Men ändå.

När tid har funnits att läsa, titta eller lyssna på något bara för min egen skull så har valet ofta landat på att läsa. (Säkert delvis för att jag aldrig haft så långt till egna ord som i år och även med konsekvensen att jag bara hunnit beta av två avsnitt av ”True Detective” samt att jag räknar med att få nys om Arcas ”Xen” i juni nästa år).

Och eftersom merparten av min läsning numera sker på en”läsplatta” (så ovärdigt ord) så tillkommer den automatiska bonusen att mina läsvanor kartläggs och just den kartläggningen ser jag som en av läsplattans främsta försäljningsargument.

I en mapp som heter ”Clippings” ser jag inte bara vilka böcker jag har läst utan också vilka ord och stycken i de böckerna jag tyckt varit värda att stryka under och spara. Och kan därmed närsomhelst suga i mig en slags best of-essens av mina klokaste, roligaste författare och favoritböcker via lösryckta fragment som talat till mig vid en särskild tidpunkt.

Jag bläddrade igenom årets understrykningar idag – från partier ur Dave Eggers ”The Circle” (som kom i oktober förra året men som blev det första jag läste i januari i år) till sjok ur Meghan Daums ”The Unspeakable: And Other Subjects of Discussion” som jag just läste ut – och såg tydliga konturer av mitt 2014 målas upp framför mig.

Det visar sig att vilka av andra människors ord och meningar jag väljer att stryka under ger en rätt bra bild av var jag själv befunnit mig och hur mitt år har sett ut.

Till exempel kan jag konstatera om mig/mitt 2014 att:



1. Jag har flytt till England och deras artiga, knastertorra humor.



2. …och till Kaliforniens fotogeniska vardagsdramatik. (Citat ur Meghan Daums ”The Unspeakable: And Other Subjects of Discussion”).


3. Jag har dragits till saker som är roliga. Inget fel i det, kul är ju kul, men jag har förstås gjort det åtminstone delvis för att jag inte pallat med saker som inte är det.



4. För att vara en person som sätter en ära i att avfölja folk på instagram om de lägger upp en endaste generisk livsvisdom i form av ett ”handskrivet” citat mot en havsturkos bakgrund så har jag samlat på mig förvånansvärt många kloka ord om livet i form av utklippta citat (mot vit bakgrund)…



5. Och för att vara en person som sätter en ära i att vara samma person som jag var innan jag fick barn så har jag strykit under (och svallar även över av) många fler saker på temat barn/moderskap/att växa upp/att bli äldre än jag gjorde innan jag fick barn.


7. …vilket i kombination med att jag fortfarande får oerhört hög puls av bara tanken på tonårskärlek (clear eyes full hearts can’t lose) samt är hyperempatisk när det kommer till djur gör att så gott som ingenting lämnar mig oberörd längre. (Se punkt 3).





8. Jag älskar liknelser. Gud vad jag älskar dem. Bra liknelser är otroligt tillfredsställande, vackra liknelser helt underbara och dåliga liknelser ofta nästan ännu bättre.


9. Och herregud vad jag önskar att Caitlin Moran, Amy Poehler, Viv Albertine, m fl fanns när jag var femton. (Tekniskt sett fanns de ju allihop när jag var femton men jag menar i bokform, på TV, i mitt liv).

10. Man kan inte tro det men jag vet (numera) vad ”circumlocatory” betyder. Omständlig.

Och on that note: snart kommer alltså en variant på det här inlägget, i mycket kortare ordalag och med färgglada bilder. Jag tror jag ska kalla det BOKTIPS 2014.

 

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Jamie xx, Four Tet med flera har tonsatt konstfilm

Continuum

Även Koreless och John Talabot har bidragit med musik. (mer…)

Sofia Mattiolis videokonstprojekt ”Continuum” har tonsatts med fyra superbidrag från fyra superproducenter. Koreless, John Talabot, Four Tet och Jamie xx har alla skapat två minuter musik som tillsammans utgör projektets soundtrack. Kolla in videon med tillhörande musik här ovanför, eller lyssna på låtarna separat här.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

Sweden’s Goat Talent

GOAT 2014

Superhemliga Goat talar ut om Bathory-omslaget, anonymiteten och vilket annat svenskt band de hade ”gôrskoj” med i Frankrike. (mer…)

Att intervjua psych-orkestern från Göteborg är som att vara en karaktär i Tinker Tailor Soldier Spy. Du får en tid och ett datum, blir uppringd av ett hemligt nummer och hälsas med frasen ”Du skulle intervjua mig”. Det sistnämnda är dock inget kodord utan ett alldeles korrekt konstaterande. På fredag spelar Goat i Göteborg, följt av en spelning i Stockholm dagen efter. PSL har pratat med… någon i bandet.

Goat har fått besöka en stor del av världen. Är det någon särskild stad som gjort extra stort intryck på er?

- Egentligen har vi bara varit och spelat i västvärlden. Det vore väldigt roligt att få spela i Afrika, Asien och Sydamerika också. Vi får se vad som händer med det. Alla resor gör avtryck, men i Europa och Nordamerika slås man inte av något man aldrig sett förut. På turnéer stannar man sällan längre än en dag. Man måste vara längre tid i en stad för att få uppleva något av den. En turné blir en annan sorts resande.

Vad krävs av en stad för att den ska fånga er uppmärksamhet under den korta tid ni är där?

- Det handlar oftast om människorna man träffar. Du kommer till ett spelställe, soundcheckar och går ut och käkar middag. Sedan ska du spela, gå och lägga dig och åka vidare. Personerna man träffar däremellan gör att man minns den specifika platsen.

Finns det något särskilt möte du tänker på?    

- När vi var i Birmingham spelade vi på ett litet ställe, en konstfest för speciellt inbjudna. Scenen var en konstinstallation. Då blev det bra möten med människor. Vi var kvar ganska länge. Folk bodde där, det blir ju speciellt.

De bodde på spelstället?

- Ja, precis. Det var något slags konstkollektiv. Då får man möjlighet att träffa folk och kommer in i en vardaglig tillvaro under några timmar.

I någon mån kan Goat kallas för en svensk musikexport. En annan musikexport, Jonna Lee från iamamiwhoami, gästade oss på PSL för en tid sedan. Hon upplevde att Sverige inte är så införstått med iamamiwhoami-projektet, även om det är framgångsrikt internationellt. Hur införstått är Sverige med Goat?

- Det var en svår fråga. Det handlar kanske om det här med att man inte blir profet i sitt eget land, eller sin egen stad. Utomlands är det inte lika mycket kritisk ironi som här. Det känns som att det kanske är lite ängsligare i Sverige, när vi ska analyseras. I hemlandet kanske man inte köper ett band lika hårt, medan det ses som mindre konstigt i andra länder. Det är ingenting som spelar någon roll för oss men utomlands, speciellt i England, går det hur bra som helst. Folk tar till sig Goat mycket mer förbehållslöst.

Kan du berätta om kopplingen mellan ”Goatman”-singeln och metal-bandet Bathory?

- Det är inte mycket att berätta egentligen. Vi tyckte det var lite humor helt enkelt.

Hur kom den idén upp för diskussion?

- Skivbolaget Rocket ville släppa ”Goatman” som singel. Vi hade bara gjort två låtar. Frågan om omslag kom upp och vi skojade lite om att Bathory-plattan med geten hade varit grym att använda. Vi visste inte att någonting skulle bli så stort, trodde aldrig att vi skulle spela live eller så. Vi tänkte att det blir en singel i 500 exemplar, skit samma, det blir roligt liksom. Sedan tog vi det omslaget helt enkelt.

Det var alltså ett skämt, men allting tog fart i samband med det där?

- Ja, precis. Sedan är det väl en del puritaner inom genren som inte tycker att det här var så bra gjort av oss, men skit samma. Det är bara roligt.

Ni har stött på kritik?

- Nja, inte speciellt. Det kan man inte säga att vi har gjort.

Många ställer frågor om era masker. Ni har sagt att maskernas syfte är att ta bort fokus från individen. Musiken kommer istället från det kollektiva. Kan maskerna också fungera i preventivt syfte mot självtvivel eller andra former av dåligt självförtroende i den kreativa processen?

- Ja, kanske på ett sätt. Som individ blir man kanske mindre hämmad om man är befriad från att behöva ta emot frågor (om projektet, red. anm.) när man exempelvis är ute på restaurang. Du får mindre press på dig. Din grupp kanske har press på sig, men det är ju i så fall en press ni delar. Det är svårt att säga exakt, men vi har aldrig känt någon press för något överhuvudtaget. Det kanske har lite med det här att göra, jag vet inte. Framförallt handlar det om att vi inte har något behov av den typen av självbekräftelse i vardagen. Det är ganska skönt att var fri när man är civil (skratt).

Är ni iförda masker om ni är ute och rör er på spelställen?

- Nej, absolut inte. Däremot är det väldigt skönt att man efter en spelning kan ta av sig masken och gå ut för att köpa en öl utan att någon vet vem man är. Det är fantastiskt. Det finns väl de som kanske har ett behov av bekräftelsen som det ger, men vi vill försöka undvika det. Det blir en egoboost som jag tror är ganska destruktiv. I alla fall känner jag så och tror att de andra i Goat känner samma sak. Dessutom kanske man konstant skulle behöva försvara det man gör, det finns inte riktigt någon poäng i det. Det är mycket skönare att vara anonym.

Den här anonymiteten har ni beskrivit som ett sätt att ta bort fokus från individen. Samtidigt har väl effekten till viss del blivit den motsatta? Det blir aldrig så intressant vilka de specifika medlemmarna i Goat är som när de är hemliga.

- Nej, precis. Så blir det, men det spelar ingen roll så länge ingen vet hur vi ser ut eller vad vi heter. Folk kan få gissa på, det rör inte mig något särskilt. Visst blir folk intresserade, men de får inte reda på vilka vi är ändå.

Hur har du märkt av nyfikenheten på vilka som ligger bakom projektet?

- Jag tror inte att vanlig publik, de som går på våra spelningar, bryr sig så mycket. Det är inte alltid intressant att veta, tror jag. Många gånger är det nog just det som folk gillar. Det är schysst när man inte vet, man kanske tilltalas av det. Det är nog främst journalister både här och utomlands, framförallt här, som vill försöka hitta ett svar på vilka vi är. Jag känner inte av något jättetryck dock (skratt).

Har du sett Flashback-tråden som diskuterar er? En användare skriver bland annat ”(…)nu ska de försöka göra klipp i metallsvängen och leka Slipknot(…)”. Sedan påpekar andra användare att hen syftar på Ghost och således befinner sig i fel tråd. Vad tänker du kring det?

- (Skratt) Det är ju jättekul. Det här med att vi blandas ihop med Ghost ibland är också väldigt roligt. Det är suveränt.

Att blandas ihop med Ghost har du väl fler erfarenheter av?

- Ja, det är roligt. Vi har faktiskt träffat Ghost. Vi spelade på samma scen på en festival i Frankrike. Vi hängde backstage och hade gôrskoj tillsammans med dem. De är väldigt trevliga.

Det var Sveriges hemligaste artistkonferens som pågick där alltså?

- Det var inte så mycket konferens precis, men de var schyssta och vi hade roligt. Vi garvade lite åt att vi blir ihopblandade ibland. De tyckte det var lika skoj som vi, tror jag.

Goat-intervjuer verkar vara en guldgruva för den som vill ha musiktips. Under de senaste åren har ni talat gott om allt från moderna artister som Allah-Las, John Maus och Föllakzoid till legendariska Spacemen 3. Det finns väldigt många bra och roliga referenser. Hur gör ni för att hitta ny musik?

- Inom gruppen lyssnar vi ibland på väldigt olika saker. Vi ser inte musik i allmänhet som så himla uppdelad, inte heller att det är stor skillnad mellan olika genrer. Vissa är helt inne på att leta upp nya grejer och lyssna på allt som släpps, medan andra bara lyssnar på allt som är gammalt (skratt). Det där kanske växlar lite.

Du tillhör Spacemen 3-facket eller?

- Nej jag tillhör nog inte Spacemen 3-facket, även om jag tycker de är svinbra. Jag lyssnar på Beach Boys och på… vänta… du ska få ett tips av mig! Det är en snubbe jag var och kollade på för ett tag sedan. Hailu Mergia, från Etiopien.

Hur upptäckte du den här artisten?

- Han spelade i Göteborg och jag gick dit och kollade. Det är en gammal snubbe som har spelat lite med Mulatu Astatke. Jag visste inte vem det var. Svinbra!

Vad är det du uppskattar med hans musik?

- Det är liksom etiopisk jazz, ibland med lite Bo Hansson-vibbar. Moog-syntar, dragspel och snabba etiopiska licks över någon sorts jazzig bakgrund. Det är jävligt schysst alltså. Väldigt enkelt. Det är inte så funkigt utan mer flytande och harmoniskt. Det kan jag tipsa om!

Har du hört skivan där Jeff Mangum från Neutral Milk Hotel har samlat bulgarisk folkmusik?

- Det har jag inte, men det låter klart intressant. På sådana grejer kan man ju hitta fantastisk musik man aldrig hade upptäckt annars. Sådant som är svårt att hitta även idag.

Det får bli mitt tips till dig. Albumet heter Orange Twin Field Works och är som sagt inspelat av sångaren i Neutral Milk Hotel.

- Neutral Milk Hotel? Jag har någon gammal platta med dem. När jag var tonåring gick jag förbi ett ställe där de spelade. Där träffade jag en i bandet. Eftersom jag inte hade sett spelningen frågade jag honom vad det var. Då gav han mig en skiva jag fortfarande har kvar.

Avslutningsvis, ni kommer att göra några spelningar nu under hösten. Vad händer med Goat under 2015?

- Vi har tänkt göra om lite i studion och spela in en ny skiva. Sedan ska vi spela live.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

PREMIÄR: Lymland – ”Isbrytaren & Finländaren”

lymland

Malmöduon Lymland behåller det minimalistiska lugnet under istäcket. Titta på nya snygga videon.  (mer…)

Lymland som idé och land bildades när Sonja Perander och Jerker Kaj träffades för första gången. Resultatet blev en plats där tråkiga konventioner och begränsningar fick lämna plats åt instrumentell, avskalad popmusik. Deras debutalbum, ”Ensamtidsroman”, kom 2012 och nu har den första, finfina singeln från det kommande albumet ”Rymdar” äntrat världen. PSL bad duon berätta:

”Isbrytaren & Finländaren är inspirerad av ett finskt videokonstverk. En ensam man går lugnt över isen medan en isbrytare kör tätt bakom honom utan att någonsin nå fram. Mannens lugn står i kontrast mot isbrytarens skoningslösa framfart och skapar på samma gång stor dramatik och fullständig avsaknad av dramatik.”

Videon, som är gjord av Jonas Eriks, är årets mest välkurerade samling svartvita retroklipp. Tillsammans med Rhodes-piano, elgitarr och en gråtande trumpet ger videon en isbrytares tyngd åt det lätt utnötta uttrycket ”less is more”. Titta ovan!

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

LYSSNA: AnnaMelina – ”Bara Du”

annamelina

Stjärnskottet från Stockholm svävar i gränslandet mellan pop och r&b.
(mer…)

AnnaMelinas låt ”För Oss” stämplades snabbt Bäst Just Nu här på PSL och vi anade att vi hade att göra med ett framtida stjärnskott. Hennes magiska förmåga att kombinera autotune, klinkade piano och beats som slår i takt med hjärtat fick oss att ivrigt vänta på mer.

Nu är nya låten ”Bara Du” äntligen här, och tills dess att den släpps på de toppmoderna streamingsajterna kan du lyssna på den hos våra vänner på Musikguiden.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

+ Ladda in fler inlägg