Wiktoria valdes bort i Melodifestivalen 2017 av internationella juryn – det här kan vara förklaringen

Wiktoria fick glädja sig över att vara folkets tvåa i Melodifestivalen 2017. Folket röstar utifrån framträdandet på lördagen, juryn utifrån framträdandet på fredagen. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Läget var osäkert inför finalen i lördags. Men Wiktoria var en knapp men tydlig förhandsfavorit.

Allt förändrades när de internationella jurygrupperna delade ut sina poäng. Wiktoria hamnade bara åtta i deras omröstning, och sedan var loppet kört. Att hon sedan blev tvåa i folkets omröstning gjorde bara att hon avancerade till sjätte plats totalt.

Inför finalen frågade jag elva utländska journalister på plats om hur de hade delat ut poängen om de suttit i en internationell jurygrupp. Resultatet ger en fingervisning om vad som kan ha drabbat Wiktoria. Jag ska återkomma till det nedan, men först en bild på de utländska journalisternas resultat.

Så röstade de utländska journalisterna i vår webbpanel. Grafik: Marcus Björkander/Schlager-Micke och hans vänner

De utländska journalisterna lyckades förutsäga Robin Bengtssons seger i finalen. I webbpanelen vann han med 92 poäng, att jämföra med de 96 poäng som han fick av den verkliga internationella juryn.

Andra som kom på eller mycket nära sitt verkliga poängtal var Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia med 51 poäng jämfört med 56, Anton Hagman 9 jämfört med 6, FO&O 3 jämfört med 7 och Owe Thörnqvist 1 jämfört med 1.

Så blev resultatet när den riktiga internationella juryn röstade. Grafik: Marcus Björkander/Schlager-Micke och hans vänner

Det fanns också tydliga avvikelser, och det är ju skönt att de roliga spekulationerna inte punkterar spänningen. Men den i särklass största avvikelsen är Wiktoria, som i webbpanelen fick hela 49 poäng mer än av den verkliga internationella juryn.

Det tyder på att något inte stod rätt till på fredagens genrep, när jurygrupperna satte rösterna. Jag tyckte själv att det inte lät hundraprocentigt när Wiktoria sjöng, och i greenroom efteråt upplevde jag henne som tydligt ur balans.

Wiktoria är en virtuos som vokalist, men hennes sångstil gör att det hörs tydligt om hon inte sjunger perfekt.

Min gissning är att jurygrupperna gett minuspoäng för sånginsats och kanske osäkerhet i utstrålningen.

Wiktoria var sliten i rösten under finalveckan och pressad av de höga förväntningarna. Inför storpubliken på repetitionen på lördagseftermiddagen höll hon igen väldeliga för att spara sig till direktsändningen.

Och det tycks ha hjälpt. För i direktsändningen tycker jag att hon gjorde ett urstarkt framträdande. Eller vad säger du?

På marginalen kan vi också notera att Mariette tappade 18 poäng mellan förundersökningen och den riktiga internationella juryn. Hon fick en rejäl tupp i halsen i sin första ton på genrepet och var också dämpad i greenroom efteråt när jag pratade med henne. Att framträdandet var bara nästan perfekt kan ha gett ett avdrag från de granskande jurymedlemmarna.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

  • Sara Christensson

    Wiktoria lät överlag bra i rutan (såg i efterhand då jag var i arenan i lördags) men jag tyckte att rösten lät lite sliten och hon fick en liten ”tupp” i halsen mot slutet när hon tar i.. Så det kan nog ha gjort gott med lite röstvila.
    Kanske vore en idé uppmuntra jurygrupperna att inte vara så stenhårda vad gäller sånginsatserna på finalgenrepet utan att dom även lyssnar in på artisternas framträdande från delfinalerna för att få en sannare uppfattning om artisternas sångbegåvning. Om man nu inte anser att det ska vara som i skidåkning, att du helt enkelt måste prestera bäst där och då om du vill ha chans på ett bra resultat.
    Sen också, om så inte redan är fallet, att artisterna med tydlighet får veta att deras insatser på fredagens genrep kan vara minst lika avgörande för det slutliga resultatet som direktsändningen.

    • Gustav Dahlander

      Tack för synpunkterna, Sara! Artisterna vet om att genrepet är avgörande för de internationella rösterna. Jurygrupperna får minimala instruktioner, det enda de får besked om är att de ska försöka hitta ett bidrag som kan få en topplacering i ESC. Sedan är det upp till dem att göra sin egen värdering, och en tanke med det är väl att simulera samma resultat som när de riktiga jurygrupperna i ESC röstar. Där finns en stark tendens att sånginsatsen bedöms extra noga. Ju fler anvisningar man ger juryn, desto större risk att man förskjuter resultatet på ett sätt som skiljer sig från ESC. Det anses viktigt att grupperna bara tittar på genrepet och inte obligatoriskt fördjupar sig, för det är så det funkar i ESC, och jurymedlemmarna där har inte följt bidragen eller kollat många gånger.

      • Sara Christensson

        Tack! Då förstår jag mer hur tanken är med att jurygrupperna endast ska bedömma efter genrepet :)

  • Maszerano

    Int jury är bra, men … de borde betygsätta låtarna efter finalen, alt. efter semi-finalerna och mha TV-bild, precis som de flesta ESC-tittare. Nackdelen med int jury kan vara att vissa jurygrupper kan bli diskiminerande, jag tror att t.ex. Yohio förlorade, för int jury inte var van med den typ av ”karaktärer”.
    Ang. folkets favorit: för att kalla någon folkets favorit borde man få mycket mer än 11% av rösterna. Annars kan Le Pen kalla sig folkets favorit och bli president på direkten. Folkets favorit skall utses i nästa omgång, där man behåller 2-4 st låtar med flest röster.
    Skall endast svenska folket bestämma? Nej, dessa artister siktar på en internationell karriär (tjäna pengar, leva på musik) och int jury hjälper till att presentera för hela världen artister med större/störst internationell potential. Svenska folket behöver inte använda dem för att tillfredställa sina behov.

    • Gustav Dahlander

      Tack för kommentaren! Om juryn betygsatte efter finalen skulle vi inte ha något resultat att presentera för tittarna på lördagskvällen. De sätter sina betyg med hjälp av tv-bild från genrepet och sitter och tittar i sina hemländer, på samma sätt som jurygrupperna i ESC. Eventuell diskriminering är förstås negativt, men jag ser inte att det är ett problem som har att göra med jurygrupper. Tittarna kan också diskriminera.

      • Maszerano

        Ja, men förstår inte varför de betygsätter genrepet. De borde betygsätta semifinalens uppträddande i så fall. Vi som tittare ser aldrig genrepet , och använder inte genrepet för att ge poängen.
        Jag trodde att int jury skulle simulera olika länders smak och åsikter, men de simulerar … sina int jury :)
        Betyder det att de int jury underriktiga ESC ger poäng mha genrepets bilder?

  • Jonatan Schultze

    Hon hade en svårare låt i år än ”Save Me” förra året, men det ska egentligen inte skada Wiktorias juryröst så mycket i slutändan, eftersom låten i sig var en av de bästa i denna final. Det är relativt oprofessionellt att bara lägga sin röst eller inte beroende på ens vokalistiska insats just den dagen. Sången har nästan lika mycket värde som ens performance, alla kan ha en ”off-day” liksom. Jag tycker också man borde lägga en viss tanke till allas framträdande i ens respektive deltävling, för där lät hon ju nära på ”flawless”, men men vad kan man göra.

    • Gustav Dahlander

      Tack för förslagen! Om jurygrupperna också ska titta på framträdanden från deltävlingarna avviker vi från hur det funkar i Eurovision, och jag tänker att en styrka hos grupperna är att de simulerar exakt hur det funkar i ESC. Jag håller med om att det vore oprofessionellt av en jurymedlem att helt avfärda ett bidrag om sången inte är perfekt. Uppdraget är ju att hitta ett bidrag som kan göra succé i ESC, och då ingår att bedöma kvalitet på framförandet. Där ingår väl också att bedöma om det är en högst tillfällig svacka, som Mariettes tupp i halsen, där det framgick under resten av framträdandet att hon är en stabil sångerska. Samtidigt så är det väl just framförandet på genrep respektive i direktsändning som bidragen tävlar med och som någonstans ska bedömas.

      • Roger Larsson

        I Eurovision är det semifinal följt av final, så två tillfällen…

  • Topplistan från en invånare

    Till er som saknar ”Inför Eurovision song contest 2017″ rekommenderar jag ”De eurovisa” som är den finlandssvenska motsvarigheten(De talar svenska) till programmet. Det är samma upplägg, fast de byter experter varje vecka. Det jag dock saknar med den svenska är omröstningarna som kom upp varje vecka på hemsidan, där man kunde se en hint av vilka bidrag som svenska folket gillade.

    Jag vet dock inte när ”De Eurovisa” börjar, är det någon som möjligtvis vet om det?

    • Gustav Dahlander

      Tack för tipset! Det finns flera införprogram på olika håll, jag kan tänka mig att det finns ett i Norge också. Schlagerprofilerna gör poddar, och Sveriges Radio brukar göra något också.