Så bra att det nästan är fusk – internationella juryn gav segern till Robin Bengtsson i Melodifestivalen 2017

Jag brukar säga att de internationella jurygrupperna i Melodifestivalen är så bra att det nästan är fusk. Tack vare den satsningen säkrar vi upp oss närmast fullständigt mot europeiska fiaskon.

Nu sätts den tanken på prov! Robin Bengtsson var internationella juryns etta med klar marginal. Men slutade bara trea när folket röstade.

Det var den fjärde jämnaste finalen sedan modern röstning infördes. Och framför allt hände något som aldrig tidigare inträffat.

Varken folkets etta eller tvåa vann. Det är unikt och visar hur jämnt det var i Melodifestivalen 2017. Och framför allt tycks det visa följden av röstningen med appen. Jag skrev om det redan förra helgen.

De skilde 27 poäng mellan topp och botten när tittarna röstade. I juryns omröstning skilde 95 poäng mellan samma placeringar.

Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Tittaren kan rösta gratis fem gånger. Om man vill kan man rösta på alla bidrag.

Med telefon kostar det pengar och är mer omständligt att rösta. Då kan följden bli att man enbart röstar på någon enstaka personlig favorit.

Fler bidrag får fler poäng av folket – och skillnaderna mellan bidragen blir mindre. När juryn röstar används i stället den klassiska 12-poängsskalan, och skillnaderna blir större.

Trots de kontrasterna lyckades faktiskt folket köra över juryn förra året. Frans kom tvåa i juryns omröstning men vann eftersom han var en klar favorit hos folket.

Något som kan ha försvårat för Robin Bengtsson i folkets omröstning var startnumret. Tidiga startnummer går statistiskt sämre, och när han gick ut som nummer fyra kan han ha hamnat i skymundan.

Juryns favorisering av Robin Bengtsson bådar gott inför Eurovision. Halva makten där ligger just hos jurygrupper som dessa. Men en nackdel kan skönjas i jämnheten i finalen.

Slutresultatet, med folkets poäng i rött.

Robin Bengtssons segerpoäng – 146 – är den lägsta sedan den moderna poängräkningen infördes i slutet av 90-talet. Melodifestivalen hade en stark bredd i toppen. Men de gånger vi vunnit Eurovision har det synts i segerpoängen redan i Melodifestivalen.

Vad som däremot är bra inför Eurovision är att vi skickar en upptempolåt. De andra länderna skickar bidrag i linje med fjolårsvinnaren – ballader. I mängder. Med Robin Bengtsson kommer Sverige att sticka ut, både till låt och scenshow.

Den internationella juryns omröstningsresultat.

Men är det så bra med internationella jurygrupper? Tja, den sämsta placeringen i Eurovision som en internationell juryetta från Melodifestivalen fått är plats 14. Bland omkring 40 bidrag är det mycket starkt.

Idén med jurygrupper från utlandet är inte ny. Estland hade framgång i Eurovision under ett par år på det tidiga 00-talet med ett liknande upplägg i sin melodifestival. De är inte ensamma.

Trenden i andra länder är att allt mer använda internationell jury. Norge hade sin melodifestival samtidigt som Sverige och är ett land som har tagit efter idén.

Wiktoria var förhandsfavoriten enligt många listor. Men i de internationella jurygruppernas omröstning slutade hon bara på åttonde plats. Då hjälpte det inte att vara folkets tvåa.

Skälet till jurygruppernas resultat kan vara röstproblem. Wiktoria har varit sliten och var inte hundraprocentig på fredagens genrep. Det är då juryn sätter sina poäng.

Men vad säger ni, nu är det väl dags att summera Melodifestivalen för den här gången?

Min minikrönika: Så var Melodifestivalen 2017

  • ”Frans-effekten” var tydligt i Melodifestivalen 2017. Efter att många 2016 var inspirerade av Måns Zelmerlöws specialeffekter blev i stället ”less is more” dominerande. Trender är korta i Melodifestivalen.
  • Den klassiska balladen lyste däremot med sin frånvaro 2017. Charlotte Perrelli kom närmast ”I Did It For Love”-genren. ”Mid-tempo är den nya balladen”, kommenterade tävlingsproducent Christer Björkman, och pekade på bidrag som Nano och Adrijana. I andra länder har samtidigt ballader valts i mängder till Eurovision 2017. Sverige har på senare år haft en trendens att gå åt ett nytt håll i tävlingen och vara stilbildande.
  • ”P3″-musiken vann mark i Melodifestivalen. Karin Gunnarsson från radiokanalen assisterade Christer Björkman i förarbetet, och Nano blev det tydliga avtrycket i finalen. I deltävlingarna märktes också ökad urban musik med bland andra hiphoparen Allyawan.
  • Killarna fortsatte att gå starkt 2017. Efter att tjejerna dominerat mest under 00-talet verkar 10-talet ha blivit killarnas årtionde. En ökad mängd kraftfulla scenshower och en förskjutning mot en yngre röstande publik i och med appen kan vara två förklaringar. Bland den yngre publiken är tjejer röstningsbenägna. Kanske behöver fler tjejer ta inspiration av Ace Wilders sätt att showa i Melodifestivalen.
  • Schlagern är död, utropades det under Melodifestivalen 2016. Följden blev att ingen traditionell schlager såsom den lät under 90- och 00-talet kom med i Melodifestivalen 2017. På Christer Björkmans redaktionstavla under försäsongen ersattes genren ”schlager” i stället av brandgula post it-lappar som står för ”tradition”.
  • Länge ville man inget hellre i Melodifestivalen än att få fram hits som går starkt på listorna. Nu utgörs finalen till stor del av just det, och opinionen har vänt. Många entusiaster tycker att finalen blir för likriktad och ropar efter variation.
  • Många artister med färska topplaceringar i bagaget återkom till Melodifestivalen 2017. Hela 5 av 12 finalister var i final förra året, och så stor har inte genomströmningen varit sedan 1987. Tävlingen är attraktiv för den som en gång har valt att synas där, och alternativen är få. Men det anmärkningsvärda är att de återkommande artisterna från fjolåret alla gick till final igen. Artisterna pekade själva på igenkänning som en nyckel. Samtidigt kan det visa att man inte kommer tillbaka så snart om man inte har en stark låt.

Evelina och jag analyserade finalen i söndagens Morgonsvepet. Kul att så många uppskattat våra svep, det lär bli mer av den varan i framtiden!

Mer analyser:

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

  • Lucas Ledin

    Felet sitter i appen. Den borde modifieras och göras mer
    ”exakt”. I teorin kan jag lägga 60 stycken hjärtröster på alla tolv i finalen. Skulle
    alla göra så, så tar de ut varandra, det blir för ”smetigt” och för jämnt helt
    enkelt. Istället för att rösta fem ggr per låt gör så att man kanske endast kan
    rösta fem ggr TOTALT. T.ex. En poäng till användarens fem favoriter eller tre poäng
    till användarens förstahandsval och två till andrahandsvalet eller fem poäng
    till användarens absoluta favorit. Visst, röstningrekorden kanske blir färre
    men det borde ju faktiskt tvinga appanvändaren att vara lite mer varsam med
    sina hjärtröster och verkligen rösta på sin/sina favoriter istället för att
    missbruka de som de tycks göra nu.

    Peace:)

    • Gustav Dahlander

      Ja, det verkar vara så att folkets röster väger mycket mindre med appen eftersom många där hemma röstar alldeles för otaktiskt, precis som du skriver.

      • Lucas Ledin

        Skulle det gå att tipsa personen/personerna bakom appen att
        ta det jag skrev i beaktning? That is, om de inte redan är varse om det 😛

        • Gustav Dahlander

          Ja, jag sammanställer de förslag som kommer in just nu och kan kanske skicka dem till de ansvariga. Jag har tagit med ditt!

  • Martin

    Att juryns favorit har kommit som sämst på plats 14 sedan det nya systemet infördes är ju dock inte hela sanningen. Det kan jämföras med att folkets favorit som sämst kommit 5:a sedan det nya systemet infördes. Och skillnaden mellan juryns favorit i år och juryns favorit 2013 är att då var vi direktkvalificerade och tävlade därför inte mot de andra länderna i semifinalerna, så det var väl snarare 14/26 som gällde för våran del. Och alla de gånger som vi kommit på topp 5 efter detta införandet så har de låtarna också varit folkets nummer 1 i Sverige, och jag tror knappast att det beror på juryns inflytande som vi valde dem. Nä… Jag skulle säga att vi kan hamna som bäst 7:a, kanske 5:a om vi har tur.

    • Gustav Dahlander

      Det har du så klart rätt i, jag tycker att det är en bra nyansering. Kanske behöver vi ännu mer data för att kunna vara säkra på att juryn är så bra för resultaten i ESC som jag antar. Samtidigt var det folkets och inte alls internationella jurygruppens/jurygruppernas favorit (som var Sarah Dawn Finer respektive Salem al Fakir) som vann 2009 och 2010. Men att det var 14/26 2013 tycker jag inte är en vägande invändning eftersom allt pekar på att det är svårare att få en bra ESC-placering om man är direktkvalificerad till final, så jag menar att det snarare är tvärt om i det fallet. Hade Robin Stjernberg hamnat bland de absolut sista i finalen menar jag att det vore rimligt att lyfta det argumentet.

      • Martin

        Ja visst ja. Vi hade internationella jurygrupper de två åren också.

      • Kent L

        Du menar väl Måns Zelmerlöw när du skriver Sarah Dawn Finer?

        • Gustav Dahlander

          Nej, SDF vann jurygruppens omröstning, det var bara en internationell jurygrupp det året.

  • Martin

    Borde inte Europas folk få ta del av 50% av internationella juryns röster också eftersom folket kommer ha 50% i ESC. Så kan vi kanske få en ännu bättre insikt på hur det kan gå i ESC om det nu är det som är meningen med att ha internationella röstutdelare. Om jag inte minns fel så hade väl Tyskland något system i år där Europas folk fick vara delaktiga om de ville.

    • Gustav Dahlander

      Det är en intressant tanke, men frågan är om det är möjligt att nå ut så att det är en representativ grupp som röstar jämfört med hur det är i ESC och inte bara mest Eurovisionfans? De senare brukar nog ofta ha en smak som skiljer sig ganska mycket mot folkets röstning.

  • Lucas Ledin

    Jag respekterar din åsikt men jag håller inte med dig. Den som vinner finalen kommer ju att åka och representera Sverige internationellt och bli bedömd av en ännu större utländsk överhet. Hellre att en mindre del av samma överhet sitter på halva (!) makten nu, och ger en fingervisning om vad som skulle kunna fungera i ESC, än att folket ensamt röstar fram ett bidrag som vi inte har en aning om hur det kommer tas emot i Europa.

    • Sara Christensson

      Tack för din kommentar till min åsikt!
      I slutändan till varför vi tycker olika här har nog med vår olika syn på mello/ESC att göra.
      Om man bara ska ha siktet på att vinna ESC så förstår jag ju ditt resonemang.
      Men då Jag ser Melodifestivalen som Sveriges stora musikaliska folkfest där många enskilda individer engagerar sig vecka efter vecka, röstar, tycker på sociala medier osv. så tycker jag att det är Vi som ska ha den avgörande rösten om vem vi vill ska representera oss och anser inte att någon jury, å framförallt inte någon utländsk jury ska avgöra det.. oavsett om det ökar våra chanser att vinna eller inte. För mig är även ESC en stor internationell folkfest, unik i sitt slag i världen där människor kommer samman å för stunden suddar ut gränser och konflikter som finns mellan många av länderna annars och att målet med tävlingen i första hand ska vara att dela med oss av musiken landet har att erbjuda och i andra hand bara vara en tävling där det handlar om att vinna.
      Visst grannröstas det men jag ser inte att det i slutändan har påverkat så mkt och önskar att det även här var enbart folket som bestämde, men den biten rör mig dock inte lika mycket här som med mello.
      Sen förutom pengarna det kostar att rösta så betalar vi även tv-avgift, så om svt inte tycker att folkets slutliga val i mello är smart nog å allt bara handlar om att vinna ESC så borde man ju satsa på att bara ha en utländsk jury istället.
      Men det är så jag tycker, och jag tror inte att det är så aktuellt att avskaffa juryn i dagsläget, händer det så är det nog när deras favorit vunnit några gånger och presterat dåligt i ESC.. Vilket jag tror kan ta ett tag då våra final bidrag oftast håller väldigt bra standard över lag.

      • Lucas Ledin

        Bra skrivet! Och du har rätt, vi har rätt så skilda syner på Mello/ESC. Jag ser Mellon i första hand som Sveriges uttagning att få fram en representant som kan, om inte vinna, prestera bra i ESC och hela den ”stora musikaliska folkfest”-biten i andra hand.

        Det i all ära, men det är ju ett TV-program och en
        tävling också. Hur rolig/bra TV skulle det bli om det inte fanns några utländska jurygrupper? Inte så roligt, anser jag. Det är ett spänningsmoment, i vart fall hos mig, att se vad Europa tycker om våra finalister som vi röstat fram. Och att lämna en sådan uppgift, att utse sin representant med låt till en internationell sångtävling, till 100% i händerna på pöbeln är ingen bra idé då vi har en tendens att tänka mer med hjärtat än med huvudet och sätter våra kortsiktiga känslor vi känner där och då när vi röstar som avgörande faktor.

        De utländska jurygrupperna tar mer hänsyn till finalisternas musikaliska kvalitéer, möjliga hitpotential och övergripande chanser i ESC istället. Det är därför de finns med och därför de ska vara kvar, anser jag.

        Säger jag att Sverige skulle floppa BIG TIME om vi skickar ett bidrag till 100% valt av folket? Det vet jag inte men det är det jag är rädd för. Jag tar Sveriges deltagande och i synnerhet Sveriges framgångar i ESC på (för) stort allvar för att låta folkets känslor avgöra vem vi skickar.

        Men som du avslutar med; den dagen juryns favorit presterar dåligt, den sorgen. I guess I worry too much:P
        Peace:)

  • Kent L

    Att hylla internationella juryns betydelse håller inte. Enda gången dom bestämt före i år var alltså 2013 då Robin Stjernberg kom på 14:e plats. Att skylla hans placering på att han inte deltog semifinalerna håller inte heller. Frans kom ju femma.

    • Gustav Dahlander

      Jag tänker också på att internationella juryn ville ha Sarah Dawn Finer i stället för Anna Bergendahl och Salem Al Fakir i stället för Malena Ernman 2009 och 2010. YOHIO och Anna Bergendahl fick väl ungefär samma resultat i internationella juryn. Robin Stjernberg blev trea i Eurovision i jurygruppernas omröstning där, så den indikationen var klockren.

      • Gustav Dahlander

        Nu har jag skrivit ett nytt blogginlägg där jag redovisar lite mer robust underlag för hållningen att internationella juryn är rättvisande för resultatet i ESC.

  • Lucas Ledin

    Ja, vi tycks båda brinna för ett gemensamt intresse, that’s for sure:) Själv fick jag upp ögonen för denna cirkus -00 när Pontare vann och sedan dess har jag varit stuck.

    Nej det stämmer ju faktiskt, -05 ville vi ha Nanne Grönvall och fick Martin Stenmarck med dåligt resultat som följd (19:e). -08 ville vi ha Sanna Nielsen men fick Perrelli och det blev kraschlandning (18:e). Men dessa två år var det ingen Int. Jury som var med. Och -13 ville vi ha Yohio och fick Stjernberg, men här var vi ju direktkvalificerade (och kom 14:e) och jag tror att hans låt hade mått bra av att bli sedd/hörd fler ggr. Dock är jag rätt säker på att det inte hade gått bättre för Yohio.

    Nog för att jag gillar att titta på Mello/ESC men jag älskar också att analysera allehanda röstningssiffror och mönster och slänga upp de i listor, diagram och tabeller. Är man besatt av statistik och schlager så är man.

    Tack själv för en trevlig och intressant diskussion:)

  • Nisse i Hökarängen

    Jag hoppas däremot att vi slipper fjantan Ace Wilder på ett tag nu. Hon har ställt upp tre gånger på fyra år nu.
    Att schlagern är död innebär att det helt enkelt var bättre förr när Bert Karlsson var med och då fler bidrag på svenska gick till finalen.

  • Jonatan Schultze

    Medans att jag väntar på att min kommentar skall godkännas..

    Årets melodifestival är ett stort skämt! Det är inte internationella juryn som det är fel på, utan den här fruktansvärda appen som skadar denna tävling och dess musik. Det är tydligt att Loreen hade gått till final och säkerligen vunnit om det inte vore för appens skull. Hjärtröstningen boostar allt mainstream, men skadar allt artistiskt och experimental musik. Loreen eller Nano hade vunnit i år och det visas tydligt i röstningsstatistiken.

    Vi hade banne mig en chans att vinna hela eurovision song contest, men nä vi skickar en otroligt vanlig och radiovänlig låt istället, som inte betyder någonting. Jag hoppas det går skit för Sverige i år för att den här hjärtröstningen har varit ett stort för hela Europa och Sverige.

    • Berta Ström

      Appen är också orättvis för oss äldre som inte kan komma åt den. Jag har ingen chans att rösta på det sättet och min dotter som inte har internet på sin mobil kan inte heller vad jag förstår. Varför kan man inte få hem den i en vanlig dator i så fall? Skit är det tycker jag, det var bättre förr!

    • Gustav Dahlander

      Jag har inte själv full inblick i hur resultatet skiljer sig åt mellan app- och telefonröstning, det har ju inte presenterats så vi har inte den informationen, men jag kan bara säga att tävlingsredaktionen följer utfallet av appen och skulle ändra röstningsförfarandet om man ser i statistiska data att det fungerar dåligt.

      • Jonatan Schultze

        När man nu har lugnat ner sig lite. Om man bortser från det tydliga problemet med att svenska folket inte får något att säga i finalen nu, så är det även massvis med andra problem med appen. Man kan nu rösta 80 gånger per person, 80 GÅNGER man kan till och med skapa fler konton än ett och till och med utlänningar kan rösta i appen har jag sett, vilket gör resultatet ännu mera kryptiskt. Så en individ kan ju rösta på sin favorit 60 gånger om de vill till exempel.
        Därför blir resultatet skevt mot att det kanske var 500 000 individer som röstade på Nano i finalen med telefon/sms/hjärtröster och bara kanske 150 000 som röstade på Robin till exempel, men boostade honom så mycket tack vare att hjärtrösterna är så dominanta. Samma sak kan man säga om Loreen mot Anton i AC.
        10 av 12 låtar i årets final är otroligt radiovänliga med en stark influens av pop. Vi har aldrig haft så lite variation av genrer i finalen innan, så det är otroligt klart för alla att appen gynnar alldaglig pop och det blir mer och mer klart för mig att det är en yngre kurva som skapas av appen, vilket saknades lite innan, men det är otroligt orättvist mot till exempel äldre folk, när SVT bara vänder på steken och ger nästan all makt åt en yngre publik.

        Det minsta melodifestivalen kan göra är att dra ner appröstandet extremt mycket, så att man högst kan rösta på 3 akter i appen. Till exempel: Sin favorit 5/3 röster, sin andra favorit 3/2 och sin tredje favorit på bara 1 röst. Detta för att strama ut rösterna, så man inte får denna tajta omröstning i finalen, som vi såg i år. De ska också göra, så att man inte lätt kan skapa flera konton i appen och övervaka detta noggrant.
        Man ska också rösta EFTER ALLA bidrag har spelats upp för att göra det mer rättvist i slutändan och eftersom man ändå inte använder den nuvarande hjärtröstningen/systemet i Eurovision. (Där man också röstar efter alla bidrag har spelats upp)

        Personligen vill jag att man tar bort hjärtröstningen helt och hållet, eftersom den uppmuntrar till en mer slarvig röstning som man inte riktigt bryr sig om och inte ger någon eftertanke med, men ändringen ovan skulle hjälpa appen att bli mer hälsosam och skapa ett mer verkligt resultat än det vi har sett.

        Det måste finnas en anledning varför ingen får reda på bara sms/telefonrösterna. Det är väldigt klart för mig att SVT döljer någonting och jag tror de döljer det eftersom resultatet skulle blivit mycket annorlunda om man bortser från hjärtröstningen.

        • Gustav Dahlander

          Hej igen Jonatan! Jag har svarat på ditt mejl, men jag kompletterar här också lite kort med att det fram till och med 2014 gick att telefonrösta obegränsat antal gånger, om jag inte missminner mig? Till 2015 infördes begränsningen med 20 gånger. En individ har alltså alltid kunnat rösta många gånger, även innan appen.

          Röstningen i Melodifestivalen har pågått från programstart i decennier, så det är ju inget nytt, men det är sant att röstningen i ESC bara är öppen efter (med undantag för något enstaka år då jag tror att de också hade röstning under hela programmet).

          I redovisningen av rösterna har man aldrig något år varken innan eller efter att appen infördes skilt på typ av röst, om den kommer från telefon eller sms eller från det dyrare eller billigare numret eller telefon eller app, och det är väl därför det inte separeras i redovisningen nu heller.

          • Jonatan Schultze

            Dududu nu Hold On som Nano skulle säga, man inte kan jämföra med tiden innan appen eftersom samtalen fortfarande kostade, det blir här är en heeelt annan statistik när det är gratis, som man nu ser med alla dessa miljoner röster som kommer in. Det är väl heller inte någon som intresserad av att se skillnaden mellan de som ringer det dyra eller billiga numret till exempel, som man ändå kan räkna ut ungefär hur många som röstade på det.

            Jag förstår anledningen varför de inte har separerat rösterna innan, men nu är det en ju en fråga om appen inte gynnar kolossalt en viss genre/musik. Som du såg i min artikel var det en stor skillnad 2015 mellan JTR och Hasse i finalen till skillnad mot deltävlingen där de slog honom med hjälp av appen. Jag vet att röstningen kan ändras mycket, men det ser väldigt skumt ut när man kollar statistiskt. Owe i år till exempel hade otroligt mycket telefon/sms röster, men inte lika många appröster i sin deltävling eller finalen verkade det ju som. Det känns som att appen gynnar en viss yngre kurva och inte hela Sverige liksom. Det är det som får mig att vara emot hjärtröstningen eftersom resultatet känns väldigt popdominerat/radiovänligt, även om vi hade andra låtar i en andra genrer, som brukar (innan appen introducerades) komma till finalen och därav ge finalen mångfaldighet, som vi varken har sett i år eller 2016.

          • Gustav Dahlander

            Jag upplever att det är lite svårt att diskutera utfallet av appen utan att veta hur det ser ut, men som jag skrev till dig tidigare har jag förstått det som att det tidigare år inte skilt sig mycket från telefonröstningen. Personligen känner jag mig skeptisk till systemet som används i appen just nu, men jag vet att man lägger mycket tid på att utvärdera det år från år på SVT och litar på att det korrigeras om man ser att det orsakar problematiska utfall. I sig behövs ju appen som en modernisering eftersom telefonröstandet under lång tid varit vikande.

          • Jonatan Schultze

            Jo kan förstå att det är svårt att diskutera ur SVT synpunkt, men det leder bara till mer fuffens ju mer man döljer saker för allmänheten. Jag börjar mer och mer förstå att appen är här för att stanna, men då måste den korrigeras och göras om från grunden.
            Du skrev här i en kommentar innan att de har planer att ändra röstningen inför finalen, inte deltävlingarna eller andra chansen då? För där behövs det lika många justeringar som i finalen tycker jag.
            Här ger jag ett tips som skulle kunna hjälpa appen:

            I AC till exempel ska man bara kunna lägga en röst i appen på en låt, eftersom Jag inte ser någon anledningen att rösta 5 gånger, när det bara är två låtar som tävlar mot varandra.

            I deltävlingarna behöver man göra samma sak som det de har tänkt att göra i finalen, att begränsa hur många bidrag man får rösta på. Jag tycker man ska ha det så att man bestämmer själv i appen vilka bidrag man tycker ska gå var, till exempel: lägga två bidrag på AC och två bidrag till finalen. Så det kan se ut såhär: AC= 1 röst och Finalen= 3 röster eller bara begränsa det till två bidrag eftersom bara två akter går till finalen, bara det finns en spärr här!

            I finalen tycker jag att man ska få rösta på 3 bidrag: 5 hjärtröster på
            sin etta, 3 på sin andraplats och 1 på sin tredjeplats. Man kan i alla dessa situationer bestämma om man vill rösta mer med sms/telefonröstning ändå. I alla sammanhang ska man rösta efter alla bidrag har hörts, eftersom jag tycker det blir mer rättvist mot alla bidrag!

            Denna ändring kommer få folk att verkligen tänka till innan man röstar hej vilt och därav i slutändan ge ett mer bättre, autentiskt och rättvist resultat. Det går ju att justera de här siffrorna, men att decimera dom skulle ge mer balans mellan telefon/sms-röstningen och hjärtröstandet och skulle i praktiken fungera mycket bättre än vad den hittills gjort .

  • Malin

    Gustav, har tittat på röstningssiffrorna, det redovisas inte hur många hjärt, respektive telefonröster bidragen fick i finalen om jag tolkat rätt. Inte heller hur röstningen påverkades när internationella juryn gett sina poäng. Det är lite trist!
    Finns det inte några planer att ändra hjärtröstsystemet i finalen? Kanske att man måste gradera och eller att man bara får ge max ett visst antal bidrag sin röst.

    • Elin

      Antar att man tycker det är viktigt att man ska få rösta under låten, inte efter alla bidrag. Personligen blir jag bara störd av det och det avleder från bidragen. Bidrag som Loreens kräver att man tittar, inte sitter och tittar på telefonen och röstar.

    • Jonatan Schultze

      Det är också väldigt konstigt att vi har en hjärtröstning överhuvudtaget. Jag menar sen i Eurovision, så röstar man ju som vi gjorde förut, så det är ju egentligen ingen idé. Röster som är gratis gör så att man mindre bryr sig om om vem man röstar på och då blir det till slut att den mest accepterade radiovänliga låten vinner. Jag är väldigt intresserad av BARA Sms och telefonrösterna, jag är 95 % säker på att Loreen hade gått till finalen och att Nano hade vunnit i den finalen vi fick.

    • Gustav Dahlander

      Hej Malin! Jag tycker också att det hade varit intressant att se, men SVT har aldrig separerat typ av röster i redovisningen av röstningsstatistiken (telefon/sms eller billigare/dyrare numret). Däremot har min vän Marcus fixat stapeldiagram som visar hur röstningen såg ut från folket respektive juryn och sammanlagt som du hittar i artikeln med sammanställningen av röstningsstatistiken som finns på förstasidan just nu. Jag vet att det finns planer på att justera röstningsförfarandet i finalen.

      • Jonatan Schultze

        Hej igen!
        Kan bara fortfarande inte riktigt släppa det här med appen. Du skriver här att de har planer att ändra röstningen inför finalen, inte deltävlingarna eller andra chansen då, för där behövs det lika många justeringar som i finalen. AC till exempel, ska man bara kunna lägga en röst i appen på en låt (man är bara en person, så varför ska man behöva lägga sin röst 5 gånger) och sen rösta mer på telefon/sms om man vill, för det är helt onödigt att kunna lägga fem röster på vardera bidrag när det bara är två sånger som tävlar mot varandra.

        I deltävlingarna behöver man göra samma sak som det de har tänkt att göra i finalen, att begränsa hur många bidrag man får rösta på.
        Jag tycker man ska ta ner det till två akter, eftersom bara två bidrag går till finalen eller ha det så att man bestämmer själv i appen vilka bidrag man tycker ska gå var, till exempel: lägga två bidrag på AC och två bidrag till finalen. Så det kan se ut såhär: AC= 1 röst och Finalen= 3 röster.
        I finalen tycker jag att man ska få rösta på 3 bidrag: 5 på sin etta, 3 på sin andraplats och 1 på sin tredjeplats. Samma här om vill man rösta mer finns sms/telefonröstningen.
        Detta kommer få folk att verkligen tänka till innan man röstar hej vilt och därav få ett bättre och mer rättvist resultat.
        Jag tycker personligen också att det är för mycket med 20 röster per telefon, så att ta ner det med 10 röster till exempel skulle göra den delen bättre, men det är ju bara min åsikt.
        Det går ju att justera de här siffrorna lite grann och något håll, men den här lösningen skulle i praktiken fungera mycket bättre.

      • Jonatan Schultze

        Hej igen!
        Kan bara fortfarande inte riktigt släppa det här med
        appen. Du skriver här att de har planer att ändra röstningen inför
        finalen, inte deltävlingarna eller andra chansen då, för där behövs det lika många justeringar som i finalen tycker jag.

        AC till exempel, ska man bara kunna lägga en röst eller kanske 3 i appen på en låt (man är bara en person, så varför ska man behöva lägga sin röst 5 gånger) och sen rösta mer på telefon/sms om man vill, för det är helt onödigt att kunna lägga fem röster på vardera bidrag när det bara är två sånger som
        tävlar mot varandra.

        I deltävlingarna behöver man göra samma sak som det de har tänkt att göra i finalen, att begränsa hur många bidrag man får rösta på. Jag tycker man ska ta ner det till två akter, eftersom bara två bidrag går till finalen eller ha det så att man bestämmer själv i appen vilka bidrag man tycker ska gå var, till exempel: lägga två bidrag på AC och två bidrag till finalen. Så det kan se ut såhär: AC= 1 röst och Finalen= 3 röster.

        I finalen tycker jag att man ska få rösta på 3 bidrag: 5 hjärtröster på sin etta, 3 på sin andraplats och 1 på sin tredjeplats. Samma här om vill man rösta mer finns sms/telefonröstningen. I alla sammanhang tycker jag att man ska rösta efter alla bidrag har hörts.
        Detta kommer få folk att verkligen tänka till innan man röstar hej vilt och därav få ett mer bättre, autentiskt och rättvist resultat.
        Det går ju att justera de här siffrorna, men den här lösningen skulle i praktiken fungera mycket bättre.

  • Berta Ström

    Lägg ner appen! Det är orättvist mot de som inte har möjlighet att skaffa eller förstå den.

    • Gustav Dahlander

      Hej Berta! Du kan läsa om hur appen fungerar i artikeln som du hittar via ”Allt om Melodifestivalens app” i högerspalt på förstasidan. Appen är mycket enklare att använda än en dator, men för den som föredrar det går det att rösta upp till 20 gånger med telefon i stället. På grund av hur telefonitekniken fungerar kostar det ett par kronor per röst.

      • Berta Ström

        Jag har dator men appen fungerar ju inte där. Måste jag köpa en sådan där telefon eller surfplatta menar du? Dyrt tycker jag för att kunna rösta. Då är det billigare för mig att ringa men jag kan ändå inte rösta lika många gånger som de som har appen.

        • Gustav Dahlander

          Tyvärr har telefonröstandet varit vikande under många år, så en modernisering var nödvändig. Alla system har ju sina för- och nackdelar, och en nackdel med appen är att de som saknar tillgång till mobiltelefon som de oftast sett ut under de senaste tio åren och inte heller har surfplatta inte kan använda den. Då går det fortfarande att rösta upp till 20 gånger per telefonabonnemang till en kostnad av ca 3 kronor per röst (kostnaden sätts inte för att röstningen ska vara vinstdrivande för SVT utan för att det kostar så mycket att administrera en telefonröstning).