Publiken valde bort Loreen – och ritade om kartan inför finalen av Melodifestivalen 2017

Duellvinnarna. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Vi fick FO&O, Lisa Ajax, Boris René och Anton Hagman med oss från Andra chansen till finalen.

Vi tar det direkt: Det som har hänt är unikt. Det är ingen tvekan om att Loreen är nummer ett i hela Melodifestivalen 2017 för den särskilt intresserade publiken, som besöker webbplatsen och röstar i omröstningar här under veckorna. Hon har vunnit alla omröstningar där hon varit inblandad överlägset. Det är samma webbesökare som tyckt att Måns Zelmerlöw och Frans är stora vinnare inför finalen de två senaste åren.

Och bland den publik som var på plats på genrepet röstade mer än dubbelt så många på Loreen som på Anton Hagman. Hon var genrepspublikens favorit i hela programmet.

I Andra chansen möter bidrag som placerat sig på plats tre i deltävlingen bidrag från plats fyra. Gissningen som festivalreportrarna har haft inför Andra chansen utifrån startordningen är därför att FO&O, Lisa Ajax, Boris René och Loreen var treor i sin deltävling. Om det stämmer slog alla utom Loreen sin fyra.

Det finns alltså en del att förklara.

Loreen gör sig redo backstage inför sitt framträdande i Andra chansen. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Och svaret kan stavas värme och glädje. Många av tv-tittarna på lördagskvällen tycks ha velat rösta på något som känns trevligt och varmt. Många har den sinnesstämningen på lördagskvällen – eller vill ha. Och det gav inte Loreen. Hon ville förmedla något helt annat. Som inte nödvändigtvis var bekvämt eller enkelt.

Loreen var genrepsfavorit. Men i duellmomentet har publiken möjlighet att ”rösta bort” ett bidrag som man inte vill ha. Kanske har komplexiteten, det mörka och spridda antipatier mot ”politiska” budskap (i Loreens fall ett implicit ställningstagande mot nazism) gjort att de bredare tittargrupperna vänt sig mot bidraget mer än vi kunnat utläsa.

Anton Hagman är dessutom sympatisk, ser bra ut och har en låt som har gått bra på listorna. Och framför allt kan värme ha fortsatt att vara avgörande i Melodifestivalen.

Loreen var fyra i oddsen att vinna finalen inför lördagskvällen – trots att hon inte ens hade tagit sig dit än. Efter tv-publikens dom ritas kartan om helt inför nästa lördag.

På svt.se/melodifestivalen öppnade vi redan direkt efter sändningen vår förhandsomröstning Webbfavoriten med finalbidragen för att se vem som är favorit bland våra besökare. De två senaste åren har vinnarna i den omröstningen hetat Måns Zelmerlöw och Frans.

Men det finns förstås en annan faktor som ger utslag i finalen. Och den är viktig. De internationella jurygrupperna.

För vi såg förra året hur det kan se ut när folket röstar med appen. När tittarna kan ge fem hjärtan till alla som de tycker om blir det många hjärtan. Och många bidrag som får poäng. Och små skillnader.

Frans var en gigantisk tittarfavorit, både i Melodifestivalen och Eurovision. Men i finalen av Melodifestivalen 2016 skilde det 17 poäng från tittarna mellan de övriga bidragen.

Du läste rätt – det skilde 17 poäng mellan Wiktoria som var tittarnas tvåa och David Lindgren som var tittarnas tolva.

Så fördelades folkets poäng i finalen av Melodifestivalen 2016. Grafik: Marcus Björkander/Melodifestivalklubben

I den internationella juryns poängfördelning skilde 88 poäng mellan samma placeringar.

Så fördelades internationella juryns poäng i finalen av Melodifestivalen 2016. Grafik: Marcus Björkander/Melodifestivalklubben

Trots det vann alltså folkets favorit Frans, som var juryns tvåa en poäng bakom Oscar Zia. Han vann folkets omröstning med 22 poängs marginal.

Slutresultatet i finalen av Melodifestivalen 2016. Grafik: Marcus Björkander/Melodifestivalklubben

Mycket ska alltså till för att ett bidrag som är en klar favorit hos jurygrupperna inte ska vinna. Och det här är bra om vi i Sverige vill ha en fin resa i Eurovision Song Contest. Där har jurygrupper med motsvarande sammansättning halva makten. Om vi vill vara säkra på att skicka vår folkliga favorit är det förstås mindre ändamålsenligt.

Men att veta hur jurygrupperna kommer att rösta är en annan sak. Många står handfallna i analysen.

En möjlig fördel är att redan vara känd hos medlemmarna i jurygrupperna. Många av dem är intresserade av Eurovision Song Contest och håller ett öga på Melodifestivalen, som är den största nationella uttagningen.

Inför Melodifestivalen 2017 spekulerade en internationell podcast på ESCtips.com i ämnet. Slutsatsen där var att många i de internationella jurygrupperna inte bara har koll på tidigare svenska bidrag i Eurovision – de är också bekanta med tidigare profiler från Melodifestivalen. Analysen var att det gav Ace Wilder ett extra försprång 2016, eftersom många i jurygrupperna gillade ”Busy Doin’ Nothing” två år tidigare.

Å andra sidan framförs inte mindre än sju av bidragen i finalen av artister som tävlat de senaste åren, så det räcker inte långt. Vi står fortfarande handfallna i analysen. Och finalen är vidöppen.

Men Wiktoria har seglat upp som etta i spelningar på Spotify och har också stort intresse på sin artistsida hos oss. Nano har fått lämna ifrån sig förstaplatsen på oddslistan till henne. Han har hittills inte fått den monsterhit med ”Hold On” som många befarat.

Bidrag som kommer från de tidigare deltävlingarna brukar dock tappa i momentum. Wiktoria kommer från den sista deltävlingen. Det blir spännande att följa hur maktbalansen mellan de två utvecklas under veckan.

Sett till besök på artistsidorna hos oss är Nano med i matchen. Även mätt under Andra chansen-veckan ger han Wiktoria en match.

Och i vassen lurar bland andra Robin Bengtsson och Mariette. Det gör att finalen ser ut att bli den mest ovissa sedan 2013.

Måns Zelmerlöw och Frans var givna storfavoriter de två senaste åren. I Melodifestivalen 2014 var vi säkra på att det stod mellan Sanna Nielsen och Ace Wilder. Men 2013 stod jag på finaldagen med en analys där fem olika bidrag fortfarande kunde vinna. Till slut vann Robin Stjernberg.

Efter att ha gått via Andra chansen. Men den dörren stängdes för Loreen i kväll.

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

  • P

    Ett önskemål:när du kör svepet, sluta kolla ner i mobilen hela tiden, det är irriterande, kan hon köra utan så kan väl du? Och sluta gärna nicka hela tiden också…

  • Bo-Göran Blomqvist

    Kanske det är så enkelt att politiska budskap inte hör hemma i ett nöjesprogram som dessutom har en stor andel barn som tittare

    • Jalle swing

      Väldigt mörk trist Loreen där man inte hörde orden bara feminism muller och klagan på mannen.

  • MTBXS

    All respekt för Loreen, låten är inte min grej men var ganska spännande ändå. Dock, låten, upplägget, sångerskan är alldeles för lik förra årets ESC-vinnare, så varför satsa på det igen? Europa brukar inte rösta på samma grej två år i rad, det är verkligen något som journalisterna helt har missat i sina, närmast patetiska Loreen-hyllningar. Inte bara det, kvällstidningarnas skibenter har dessutom dissat alla andra artister i tävlingen som ytliga amatörer och i princip helt värdelösa. Det fick iaf mig förbannad och röstade därför utan minsta tvekan på Anton Hagman och mot Loreen i lördags. Plus att jag gillade hans låt och frina framförande från början.

  • Magstark

    Vill vi att barnen ska rösta fram våra framtida vinnare som vi skickar till Eurovision? Inget ont om våra barn men det är de som röstar i Mello.Trevliga trallvänliga låtar som sjungs av artister varav många som inte kan hålla tonen. Svt får nog tänka om vad det gäller omröstningen och införa både expertjury och internationell jury i deltävlingarna om vi ska ha en rimlig chans framöver. Smaken är som baken men Loreen var verkligen i en klass för sig och en förlust för Sverige att hon åkte ut. Det vore verkligen ballt om hon ställer upp för något annat land och vinner hela skiten igen.

    • Trumpapågen upa

      Loreen var kass. Ingen schlager mer en strejk film från 1935. En gammal film rid o natt socialism. Ge oss glädje njutning som kändisarnas lv. Inte mörka gnäll sånger och en ego echoe sångerska som redan var kasspå idol. E så trött på kändis flum o Vpk tramp. Detta var ett statement med Anton o även Owe. Pekfinger e ute därav Sd partiet. M.m.m.

  • Rolling Beatles

    Folk gillade inte Loreens pekfinger socialism. Enkla raka schlager rockare. Man får se upp för Owe där ät småkids och äldres favvo. Så fort Lorern vann sist gjorde hon om Euphoria till tramslåt som om hon skämdes dessutom skulle de va fint om Björkman byttes ut så vi slapp alla tramstrans grupper Heja owe ace o wickan.

  • Christina Karlsson

    Var just inne på omröstningen och där leder Jon Henrik med 20%, Wiktoria har 16% och Nano 14%. Han ligger även trea på många odds och fyra på Spotifys Viral 50-lista. Ändå nämns han inte ens av ”proffstyckarna” som en potentiell vinnare. Men jag tror att han kan skrälla. Wiktorias låt tror jag är för anonym i ESC och jag får lite Anna Bergendahl-vibbar.
    Jag har inte gillat någon av Loreens låtar, för mycket skrikande. Statements kunde jag inte höra texten i så jag vet egentligen inte vari ”det politiska” bestod, förutom anti-nazism. Hon springer, står med en flagga, imiterar en pietá-tablå och svingar en handväska. Jag har svårt för att hon är så förtvivlat pretto och svår och i presentationsfilmen pratar hon om ”vi Konstnärer”. När hon sen vägrar respektera Danutas sons önskemål var det spiken i kistan. Där tror jag Nano och JH fick folkets sympatier. En underdog, som klarat sig mot alla odds och en enkel naturmänniska som är ödmjuk och tacksam över att få vara med.