De kan falla i samma fälla – Loreen i Melodifestivalen och tippade vinnaren av Eurovision 2017

Italiens Francesco Gabbani dansar med en gorilla på scenen. Foto: RAI

Den tidiga favoriten att vinna Eurovision Song Contest 2017 är Italien. Francesco Gabbani vann San Remo-festivalen. Med en dansande gorilla på scenen.

Låten ”Occidentali’s Karma” bär en humoristisk kostym men är full av budskap och tankegods. Här finns blinkningar till filosofer, men också etologen Desmond Morris. Britten har själv menat att låttexten håller Bob Dylan-klass.

Men alla är inte lika nöjda. När jag hyllade bidraget på Facebook fick jag bifall av lyriska Eurovisionfans. Men också mothugg, där en del menade att bidraget var löjeväckande. Mitt svar:

– Men har du läst texten, den är ju fantastisk?

– Nej, och det tänker jag inte göra heller. Det här är löjligt.

Det här tankemönstret har fått min pressgranne Ken Olausson från Schlagerprofilerna att reagera. I en läsvärd krönika filosoferar han om det moderna tankemönstret att distansera sig från det komplexa.

Ken menar att det är en negativ drivkraft i världen i dag. Människor söker enkla lösningar. I stället för att tänka själva blir vi lockade av färdigpaketerade svar.

Just tanken om en samtida fördumning är huvudtemat i ”Occidentali’s Karma”. En av textraderna lyder just ”risposte facili”, ‘enkla svar’.

Loreen med ”Statements”. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Samma tanke finns i Loreens ”Statements”, som i skrivande stund leder vår omröstning till Melodifestivalens webbpris om Årets låttext 2017.

Både textraden ”we don’t need your way out” och refrängen ”we don’t need no statements” har tolkats som ett avvisande av de enkla svar som auktoriteter kan presentera för oss. När jag pratade med Loreen i går gav hon också, kanske lite överraskande, spirituella ledare som exempel på en sådan auktoritet.

Låtskrivaren Linnea Deb har berättat för mig att hon tolkar refrängen som en kritik mot innehållstomma och polariserande uttalanden på sociala medier. Också det ett budskap som går hand i hand med ”Occidentali’s Karma”, där Francesco Gabbani bland annat sjunger om ”hedersmedlemmar i de anonyma selfie-beroendes sällskap”.

Enligt Ken Olaussons tolkning följer många av invändningarna mot ”Statements” samma mönster som för det italienska bidraget. Precis som kritiker har valt att döma det utan att ha satt sig in i texten har andra vänt sig mot Loreens bidrag utan att sätta sig in i vad det vill säga.

Den bakomliggande logiken: Om jag har medveten okunskap kan jag inte döma. Principen jag vet att jag inte har läst översättningen av texten –> bidraget är löjligt är inte giltig.

Reaktionen där vi reflexmässigt vänder oss emot det komplexa kan ibland bottna i svag självkänsla. Ser vi ett bidrag med djup där vi inte kan upptäcka alla detaljer och fylla i alla mönster vid första lyssningen kan vi bli stimulerade. Men vi kan också bli osäkra och känna oss otillräckliga. Det är ett hot mot självkänslan.

Här kan det klassiska underifrånföraktet aktiveras. Vi förminskar och kritiserar det komplexa för att säkerställa vår egen känsla av förträfflighet och moralisk överlägsenhet.

Om många av dagens samhällsproblem bottnar i svag självkänsla har Loreen en poäng. Kärnan i hennes budskap i Melodifestivalen 2017 är just att stärka människor. För maktlöshet är farligt, och människor som känner sig maktlösa gör farliga saker.

Men hur komplext får ett bidrag vara i Melodifestivalen 2017?

Se Francesco Gabbani med ”Occidentali’s Karma” från San Remo-festivalen.

Läs också:

Läsar- och artikelkommentarer är inte redaktionellt material

Kommentarerna är inte förhandsgranskade av SVT. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. Du måste följa SVT:s regler och villkor för kommentarer.

  • Karro

    Håller med dig i det du skriver! Älskar både Loreens och Francescos låt, båda känns moderna och nytänkande, det är något som vi behöver i Mello/Eurovision! Utöver att båda är riktigt starka som låtar såklart, och att artisterna är grymma!
    Sedan tycker jag att många Eurovision-fans går emot sig själva när de klagar på Loreens låt i år (på det faktum att den är så politisk/samhällskritisk) men Jamalas låt förra året var helt okej… (Det är inte alla som tänker så, men ja, finns de som var helt okej med Jamalas låt förra året men inte är okej med Loreens i år). Tycker det är enorm dubbelmoral där. Vad man än tycker så är politik/samhällskritik en del av Eurovision och det har det varit länge. Jag tvivlar på att det kommer att försvinna också.

    …. Lite of track där kanske =) Men riktigt bra och intressant artikel!

  • Johanna

    Fast även om Loreens låt har bra text, för det har den så hjälper inte det när hon gömmer den texten med mummel och bröt-musik. Jag hoppas hon åker ut på lördag så vi kan glömma den här låten en gång för alla

  • Sara

    Statements faller mig betydligt mer i smaken både gällande text och musik än t.ex. Euphoria, för att jämföra med Loreens vinnarbidrag. Men det kändes som en fördel att ha läst texten innan. Scennumret är väldigt ”mycket” och sången lite otydlig men jag tycker det är fantastiskt, blir väldigt berörd av låtens text och Loreens uttryck och hoppas att hon går vidare till final.
    För dom som såg bidraget i lördags så tror jag nästan att det kan upplevas som ett ”antiklimax” när ett så ”tungt” bidrag dyker upp efter ett gäng ”tralalala”-låtar, vi har inte riktigt blivit mottagliga för sånt riktigt än i svenska melodifestivalen tror jag.. men Loreen kanske har öppnat den dörren nu?
    (Vad gäller det italienska bidraget så kan jag inte säga nåt om det då jag inte lyssnar på ESC-låtarna förrän dom kör live i maj)

    • Karro

      Håller med dig, och kommentaren ovan delvis, sången är lite otydlig, tycker personligen det krävs flera lyssningar och tittar på texten innan man är helt med! Men utöver det hoppas jag också hon går till final, heja heja! =)

      Håller också med i det säkert blev ett lite ”antiklimax” för folk, men därför tror jag det är bra att såna bidrag går vidare till andra chansen och får visa upp sig fler gånger så att folk får höra det någon extra gång iaf, så blir det inte att folk bara koncentrerar sig på att det är ett ”tungt” bidrag, utan fokuserar mer på låten och texten!

      • Sara

        Tack Karro för din kommentar till det jag skrev!
        Nu håller vi tummarna å röstar vidare Loreen till final imorgon tycker jag =)

  • Camilla

    Gabbanis låt är ju i och för sig mer positivt laddad än Loreens mörkhet. Moderna uttryck och komplexa, men ändå så olika.

  • Nisse i Hökarängen

    Varför går ALLTID endast två bidrag på svenska till finalen?

  • Roger Larsson

    Sjung ordet ”karma” så är du djup!

    Ett budskap som mottagaren inte begriper är inte djupt, den är bristfälligt.
    Många melodifestivalkommentatorer som närmar sig de insnöade filmkritikerna, när filmer är så djupa att bara de insatta kan förstå hur bra filmerna (och kritikern) är.

    statement = a definite or clear expression of something in speech or writing

    ”We don’t need no Statements” tycker jag själv påminner om we don’t need no Education, stöds även från början av texten då det talas det om att läsa mellan raderna. Tycker snarare att låten känns anti vetenskap (statements) än anti tomt prat…

    Gillar Statements ännu mindre nu än innan jag analyserade den…