Siffrorna visar: Loreen hade kunnat vinna Melodifestivalen 2017 – tack vare internationella juryn

Juryns makt var stor i finalen. Så stor att de hade kunnat skicka Loreen och ”Statements” till Eurovision Song Contest.

Jag tillfrågade utländska journalister under finalveckan om hur de hade röstat, och de lyckades förutspå Robin Bengtssons seger hos jurygrupperna med god precision.

Men efter finalen ställde jag av nyfikenhet en annan fråga till dem: På vilken plats hade du rankat Loreen om hon varit med?

Många har hävdat att hon skulle ha gått bättre i Eurovision än i Melodifestivalen – kanske rent av vinna igen. Konstnärlighet brukar stå högt i kurs i den stora tävlingen.

Nu är vi alltså inne på en alternativ verklighet! Det tänkta scenariot är att Loreen vunnit sin duell i Andra chansen och tävlat i finalen i stället för Anton Hagman. På riktigt vann ju Anton duellen med 52,3 % av rösterna.

Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Resultatet av den här undersökningen är gastkramande. Loreen skulle nämligen ha vunnit juryomröstningen i finalen klart, om vi får lita på de utländska journalisterna.

För att simulera hela resultatet i finalen behöver vi göra några antaganden, och här finns det så klart tolkningsutrymme.

  • De åtta sista bidragen i resultatlistan i folkets omröstning fick mellan 37 och 30 poäng. För enkelhetens skull har jag här räknat med att Loreen hade fått 35 poäng av folket.
  • För att simulera resultatet från jurygrupperna har jag låtit Loreens rankning från journalisterna – i den ordning jag tillfrågade journalisterna – inflyta i de respektive internationella jurygruppernas rankningslista. Ordningen jag har valt är helt enkelt den från programmet som jurygruppernas poäng presenterades i. Det betyder att Robin Bengtssons och Nanos poäng minskats med ett hack i skalan vid de tillfällen då Loreen rankats före dem.
Grafik: Marcus Björkander/Schlager-Micke och hans vänner
Så blir finalresultatet med Loreen-simuleringen. Grafik: Marcus Björkander/Schlager-Micke och hans vänner

Resultatet: Robin Bengtsson vinner Melodifestivalen 2017 – EN poäng före Loreen!

De journalister jag frågade kommer från bland annat Tyskland, Ukraina, USA, Nederländerna, Israel och Lettland. Det är bara delvis samma personer som jag tillfrågade i den nämnda införpanelen. Urvalet bestod helt enkelt av vilka personer som jag lyckades få tag på på efterfesten, kompletterat med enstaka ytterligare via Facebookmeddelande för att komma upp i elva röstande (motsvarande de elva jurygrupperna).

Inför den avgörande veckan skrev jag att Loreens uttåg ritat om kartan till finalen. Det var det här jag menade.

Toppstriden hade sannolikt fått en helt annan karaktär i lördags om Loreen hade varit med.

Resultatet av den här simuleringen visar hur radikalt ”Statements” lyckades dela olika lyssnargrupper.

Men det visar också hur stor makt internationella juryn hade i Melodifestivalen 2017. Även om folket hade placerat Loreen på sista plats med 30 poäng i finalomröstningen hade hon vunnit, om bara den verkliga juryns poäng varit något högre än i min undersökning.

Wiktoria valdes bort i Melodifestivalen 2017 av internationella juryn – det här kan vara förklaringen

Wiktoria fick glädja sig över att vara folkets tvåa i Melodifestivalen 2017. Folket röstar utifrån framträdandet på lördagen, juryn utifrån framträdandet på fredagen. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Läget var osäkert inför finalen i lördags. Men Wiktoria var en knapp men tydlig förhandsfavorit.

Allt förändrades när de internationella jurygrupperna delade ut sina poäng. Wiktoria hamnade bara åtta i deras omröstning, och sedan var loppet kört. Att hon sedan blev tvåa i folkets omröstning gjorde bara att hon avancerade till sjätte plats totalt.

Inför finalen frågade jag elva utländska journalister på plats om hur de hade delat ut poängen om de suttit i en internationell jurygrupp. Resultatet ger en fingervisning om vad som kan ha drabbat Wiktoria. Jag ska återkomma till det nedan, men först en bild på de utländska journalisternas resultat.

Så röstade de utländska journalisterna i vår webbpanel. Grafik: Marcus Björkander/Schlager-Micke och hans vänner

De utländska journalisterna lyckades förutsäga Robin Bengtssons seger i finalen. I webbpanelen vann han med 92 poäng, att jämföra med de 96 poäng som han fick av den verkliga internationella juryn.

Andra som kom på eller mycket nära sitt verkliga poängtal var Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia med 51 poäng jämfört med 56, Anton Hagman 9 jämfört med 6, FO&O 3 jämfört med 7 och Owe Thörnqvist 1 jämfört med 1.

Så blev resultatet när den riktiga internationella juryn röstade. Grafik: Marcus Björkander/Schlager-Micke och hans vänner

Det fanns också tydliga avvikelser, och det är ju skönt att de roliga spekulationerna inte punkterar spänningen. Men den i särklass största avvikelsen är Wiktoria, som i webbpanelen fick hela 49 poäng mer än av den verkliga internationella juryn.

Det tyder på att något inte stod rätt till på fredagens genrep, när jurygrupperna satte rösterna. Jag tyckte själv att det inte lät hundraprocentigt när Wiktoria sjöng, och i greenroom efteråt upplevde jag henne som tydligt ur balans.

Wiktoria är en virtuos som vokalist, men hennes sångstil gör att det hörs tydligt om hon inte sjunger perfekt.

Min gissning är att jurygrupperna gett minuspoäng för sånginsats och kanske osäkerhet i utstrålningen.

Wiktoria var sliten i rösten under finalveckan och pressad av de höga förväntningarna. Inför storpubliken på repetitionen på lördagseftermiddagen höll hon igen väldeliga för att spara sig till direktsändningen.

Och det tycks ha hjälpt. För i direktsändningen tycker jag att hon gjorde ett urstarkt framträdande. Eller vad säger du?

På marginalen kan vi också notera att Mariette tappade 18 poäng mellan förundersökningen och den riktiga internationella juryn. Hon fick en rejäl tupp i halsen i sin första ton på genrepet och var också dämpad i greenroom efteråt när jag pratade med henne. Att framträdandet var bara nästan perfekt kan ha gett ett avdrag från de granskande jurymedlemmarna.

Glädjebeskedet för Robin Bengtsson efter Melodifestivalen 2017: Så här bra är internationella juryn på att förutse Eurovision

Robin Stjernberg är den hittills ende som skickats till Eurovision efter att internationella juryn kört över folket. Hans fjortondeplats i Europafinalen har använts som argument för att juryn inte fyller sin funktion. Men här är sammanställningen som visar att den slutsatsen saknar grund. Foto: Olle Kirchmeier/SVT

Är det försvarbart att använda internationell jury i Melodifestivalen?

Många har ifrågasatt juryn de senaste dagarna – sedan de gett Eurovisionbiljetten till folkets trea Robin Bengtsson.

Vissa kritiker är emot utländsk inblandning i Melodifestivalen av principskäl. De vill att vi ska skicka det bidrag som folket röstar mest på under vår finalen till Eurovision Song Contest, oavsett vad det betyder för våra möjligheter att få en trevlig upplevelse i den stora tävlingen i maj. Det är en fråga om grundsyn.

Men flera har i stället menat att det saknas grund för mitt påstående att internationella juryn hjälper oss att få ett bra resultat i Eurovision Song Contest. Om den frågan kommer det här blogginlägget att handla.

I Melodifestivalen 2009 ville internationella jurygruppen ge segern till Sarah Dawn Finer. Foto: Sören Andersson/Scanpix

I en omröstning på svt.se/melodifestivalen vill i skrivande stund nästan fyra av fem behålla internationella juryn i Melodifestivalen. Vi fick liknande resultat i en omröstning på vår Facebooksida efter Melodifestivalen 2013, när folkets favorit YOHIO blivit helt bortröstad av jurygrupperna till förmån för Robin Stjernberg.

Det verkar alltså som att jurygrupperna har ett väl förankrat stöd hos folket, även vid tillfällen då de precis har kört över folkets vilja.

Samtidigt hörs den minoritet som är emot jurygrupperna högst vid dessa tillfällen – av förklarliga skäl.

Men hur är det med jurygrupperna, hjälper de oss egentligen till ett bra resultat i Eurovision Song Contest? Låt oss titta på historiken.

För att det ska bli meningsfullt måste vi jämföra jurygruppernas resultat i Melodifestivalen med juryns omröstning i Eurovision Song Contest. Halva resultatet där avgörs ju av jurygrupper och halva av folket.

  • I Melodifestivalen 2009 fanns bara en internationell jurygrupp. Den gav Sarah Dawn Finer med ”Moving On” sin tolva. Malena Ernman satte jurygruppen på sjunde plats, och jurygrupperna i Eurovision placerade sammantaget bidraget på 22:a plats.
  • I Melodifestivalen 2010 var hälften av jurygrupperna internationella. De satte Salem Al Fakir med ”Keep on Walking” som sin etta och gav Anna Bergendahl en delad sjätteplats. Anna missade som vi vet med minimal marginal en finalplats i Eurovision. Både juryn och tittarna hade henne som nummer 11 i semifinalen, där 10 gick vidare.
Salem Al Fakir var internationella juryns favorit 2010. Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Sedan Melodifestivalen 2011 har internationell jury använts likadant varje år. Juryn har haft hälften av poängen att dela ut med en konstant poängskala. Den exakta poängsumman som juryn delat ut till ett bidrag beror självklart på konkurrensen det året.

Men det är ändå intressant att skapa en topplista och matcha den mot juryn placering av samma bidrag i Eurovision:

  1. Måns Zelmerlöw 122 poäng – juryns etta i ESC
  2. Loreen 114 poäng – juryns etta i ESC
  3. Robin Stjernberg 91 poäng – juryns trea i ESC
  4. Sanna Nielsen 90 poäng – juryns tvåa i ESC
  5. Frans 88 poäng – juryns nia i ESC
  6. Eric Saade 81 poäng – juryns nia i ESC

Den enda gången sedan 2011 som juryn har kört över folket var med Robin Stjernberg 2013. Då slutade Sverige på sammantaget 14:e plats efter snålt med telefonröster.

Men granskar vi historiken närmare är det svårt att säga emot resultatet. Juryn tycks ge en mycket robust fingervisning om resultatet i Eurovision Song Contest.

Så jag säger det igen: Internationella juryn i Melodifestivalen är så bra att det nästan är fusk.

Och förresten, Robin Bengtsson fick 96 poäng av juryn i lördags. Om vi ska tro den här lilla sammanställningen resulterar det i en topp tre-placering hos juryn i Eurovision.

Robin Bengtsson får segerbeskedet i Melodifestivalen 2017. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Nycklarna som hjälpt Robin Bengtsson bli en vinnarfavorit i Eurovision 2017

Foto: TT

Här är en nyckel som kan ge Sverige en ny topplacering i Eurovision Song Contest.

Den heter rytm. Trendrytm.

Svenskarna är trendkänsliga och bra på att ligga rätt i tiden. Det har hjälpt oss att bli en av världens ledande nationer inom populärmusik.

Den saken har hjälpt till i Eurovision. I stället för att blicka bakåt mot vad som funkat på sistone blickar vi framåt mot vad som kan bli nästa drag.

När en ballad vunnit 2014 skickade vi ett effektfullt upptemponummer med Måns Zelmerlöw. När andra inspirerades av det skickade vi en minimalistisk nedtonad låt med Frans.

Nu är den stora trenden i Eurovision att i linje med fjolårsvinnaren skicka allvarliga ballader, ofta kvinnliga.

Då halar vi fram specialeffekterna igen och skickar ett upptemponummer med en kille som går på löpband. För att vara lite extra luriga tänker vi ut att ingen någonsin kommit på att starta sitt bidrag backstage. Då gör vi det också för att sticka ut.

Det verkar onekligen som att den svenska trendkänsligheten – med hjälp från internationella juryn – har skapat ett bra utgångsläge en gång till.

Åtminstone är Robin Bengtsson tippad att knipa en pallplats enligt oddsen, och få som tycker till ser annat än en topp tio-placering som rimligt. Sedan Melodifestivalen 2017 avgjordes har Sverige stigit något i oddslistan.

Internationella juryn har hamnat i fokus de senaste dagarna. Inte oväntat när för första gången varken folkets etta eller tvåa vinner.

Men här finns en ytterligare positiv nyckel inför Eurovision. Den internationella juryn gav Robin Bengtsson 96 poäng.

Grafik: Marcus Björkander/Schlager-Micke och hans vänner

När Frans vann Melodifestivalen 2016 fick han bara 88 poäng av jurygrupperna.

Grafik: Marcus Björkander/Schlager-Micke och hans vänner

Frans slutade nia i jurygruppernas omröstning.

Om vi ska hårdra statistiken kan vi vänta oss en högre juryplacering för Robin Bengtsson. De enda som fått mer poäng av internationella juryn sedan den infördes år 2011 är Ace Wilder med ”Busy Doin’ Nothin'” (97 poäng) och de två Eurovisionvinnarna Loreen och Måns Zelmerlöw (114 respektive 122 poäng).

För övrigt kan vi notera att Växjö stärker sin ställning som klassisk mark för Melodifestivalen. Det var där den första deltävlingen i det nya formatet gick av stapeln 2002. Det var där Loreen premiärframträdde med ”Euphoria” 2012. Och det var där Robin Bengtsson tävlade med ”I Can’t Go On”.

Så bra att det nästan är fusk – internationella juryn gav segern till Robin Bengtsson i Melodifestivalen 2017

Jag brukar säga att de internationella jurygrupperna i Melodifestivalen är så bra att det nästan är fusk. Tack vare den satsningen säkrar vi upp oss närmast fullständigt mot europeiska fiaskon.

Nu sätts den tanken på prov! Robin Bengtsson var internationella juryns etta med klar marginal. Men slutade bara trea när folket röstade.

Det var den fjärde jämnaste finalen sedan modern röstning infördes. Och framför allt hände något som aldrig tidigare inträffat.

Varken folkets etta eller tvåa vann. Det är unikt och visar hur jämnt det var i Melodifestivalen 2017. Och framför allt tycks det visa följden av röstningen med appen. Jag skrev om det redan förra helgen.

De skilde 27 poäng mellan topp och botten när tittarna röstade. I juryns omröstning skilde 95 poäng mellan samma placeringar.

Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Tittaren kan rösta gratis fem gånger. Om man vill kan man rösta på alla bidrag.

Med telefon kostar det pengar och är mer omständligt att rösta. Då kan följden bli att man enbart röstar på någon enstaka personlig favorit.

Fler bidrag får fler poäng av folket – och skillnaderna mellan bidragen blir mindre. När juryn röstar används i stället den klassiska 12-poängsskalan, och skillnaderna blir större.

Trots de kontrasterna lyckades faktiskt folket köra över juryn förra året. Frans kom tvåa i juryns omröstning men vann eftersom han var en klar favorit hos folket.

Något som kan ha försvårat för Robin Bengtsson i folkets omröstning var startnumret. Tidiga startnummer går statistiskt sämre, och när han gick ut som nummer fyra kan han ha hamnat i skymundan.

Juryns favorisering av Robin Bengtsson bådar gott inför Eurovision. Halva makten där ligger just hos jurygrupper som dessa. Men en nackdel kan skönjas i jämnheten i finalen.

Slutresultatet, med folkets poäng i rött.

Robin Bengtssons segerpoäng – 146 – är den lägsta sedan den moderna poängräkningen infördes i slutet av 90-talet. Melodifestivalen hade en stark bredd i toppen. Men de gånger vi vunnit Eurovision har det synts i segerpoängen redan i Melodifestivalen.

Vad som däremot är bra inför Eurovision är att vi skickar en upptempolåt. De andra länderna skickar bidrag i linje med fjolårsvinnaren – ballader. I mängder. Med Robin Bengtsson kommer Sverige att sticka ut, både till låt och scenshow.

Den internationella juryns omröstningsresultat.

Men är det så bra med internationella jurygrupper? Tja, den sämsta placeringen i Eurovision som en internationell juryetta från Melodifestivalen fått är plats 14. Bland omkring 40 bidrag är det mycket starkt.

Idén med jurygrupper från utlandet är inte ny. Estland hade framgång i Eurovision under ett par år på det tidiga 00-talet med ett liknande upplägg i sin melodifestival. De är inte ensamma.

Trenden i andra länder är att allt mer använda internationell jury. Norge hade sin melodifestival samtidigt som Sverige och är ett land som har tagit efter idén.

Wiktoria var förhandsfavoriten enligt många listor. Men i de internationella jurygruppernas omröstning slutade hon bara på åttonde plats. Då hjälpte det inte att vara folkets tvåa.

Skälet till jurygruppernas resultat kan vara röstproblem. Wiktoria har varit sliten och var inte hundraprocentig på fredagens genrep. Det är då juryn sätter sina poäng.

Men vad säger ni, nu är det väl dags att summera Melodifestivalen för den här gången?

Min minikrönika: Så var Melodifestivalen 2017

  • ”Frans-effekten” var tydligt i Melodifestivalen 2017. Efter att många 2016 var inspirerade av Måns Zelmerlöws specialeffekter blev i stället ”less is more” dominerande. Trender är korta i Melodifestivalen.
  • Den klassiska balladen lyste däremot med sin frånvaro 2017. Charlotte Perrelli kom närmast ”I Did It For Love”-genren. ”Mid-tempo är den nya balladen”, kommenterade tävlingsproducent Christer Björkman, och pekade på bidrag som Nano och Adrijana. I andra länder har samtidigt ballader valts i mängder till Eurovision 2017. Sverige har på senare år haft en trendens att gå åt ett nytt håll i tävlingen och vara stilbildande.
  • ”P3″-musiken vann mark i Melodifestivalen. Karin Gunnarsson från radiokanalen assisterade Christer Björkman i förarbetet, och Nano blev det tydliga avtrycket i finalen. I deltävlingarna märktes också ökad urban musik med bland andra hiphoparen Allyawan.
  • Killarna fortsatte att gå starkt 2017. Efter att tjejerna dominerat mest under 00-talet verkar 10-talet ha blivit killarnas årtionde. En ökad mängd kraftfulla scenshower och en förskjutning mot en yngre röstande publik i och med appen kan vara två förklaringar. Bland den yngre publiken är tjejer röstningsbenägna. Kanske behöver fler tjejer ta inspiration av Ace Wilders sätt att showa i Melodifestivalen.
  • Schlagern är död, utropades det under Melodifestivalen 2016. Följden blev att ingen traditionell schlager såsom den lät under 90- och 00-talet kom med i Melodifestivalen 2017. På Christer Björkmans redaktionstavla under försäsongen ersattes genren ”schlager” i stället av brandgula post it-lappar som står för ”tradition”.
  • Länge ville man inget hellre i Melodifestivalen än att få fram hits som går starkt på listorna. Nu utgörs finalen till stor del av just det, och opinionen har vänt. Många entusiaster tycker att finalen blir för likriktad och ropar efter variation.
  • Många artister med färska topplaceringar i bagaget återkom till Melodifestivalen 2017. Hela 5 av 12 finalister var i final förra året, och så stor har inte genomströmningen varit sedan 1987. Tävlingen är attraktiv för den som en gång har valt att synas där, och alternativen är få. Men det anmärkningsvärda är att de återkommande artisterna från fjolåret alla gick till final igen. Artisterna pekade själva på igenkänning som en nyckel. Samtidigt kan det visa att man inte kommer tillbaka så snart om man inte har en stark låt.

Evelina och jag analyserade finalen i söndagens Morgonsvepet. Kul att så många uppskattat våra svep, det lär bli mer av den varan i framtiden!

Mer analyser:

Nano ny etta – här är artisterna som är hetast inför finalen av Melodifestivalen 2017

Nano har hämtat in Wiktorias försprång hos oss. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Inför finalen cirkulerar listor. Många listor.

Dagarna innan är verkligen en högtid för de som tycker om att analysera och sila fram mönster för att förutse resultatet.

I Melodifestivalen 2017 är det svårare än på länge. Inte sedan 2013 har vi haft en så här öppen final. Men många verkar ändå inne på att Wiktoria är favoriten.

Jag drar mitt strå till stacken med ännu en lista. Den över hur många besök de olika artistsidorna har här på svt.se/melodifestivalen.

Så här är rangordningen, mätt sedan i måndags:

  1. Nano
  2. Wiktoria
  3. Ace Wilder
  4. Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia
  5. Robin Bengtsson
  6. Anton Hagman
  7. Mariette
  8. Boris René
  9. Benjamin Ingrosso
  10. FO&O
  11. Lisa Ajax
  12. Owe Thörnqvist

Nano har länge haft ett starkt intresse hos oss. Wiktoria låg före honom bland finalartisterna förra veckan. Men har alltså nu blivit passerad.

Det har också varit tydligt i spelningar på Spotify och radiospelningar att Nano fått ny vind seglen efter att ha hamnat i skymundan ett tag. Han tävlade ju redan i den första deltävlingen.

Det gjorde också Ace Wilder, som något oväntat tar bronset i den här listan.

Snart är det slut på spekulationerna.

Du kan vinna Melodifestivalen med konstnärlighet 2017 – men Loreen hade behövt lägga till det här

Loreen med ”Statements”. Foto: Pontus Lundahl/TT

Det går att vara konstnärlig och rikt sammansatt i Melodifestivalen – och vinna. Men Loreen visade att det fortfarande finns en gräns.

Resultatet i Andra chansen är bland det mest intressanta någonsin och värt sin uppmärksamhet. För indikationerna på förhand var att Loreen och ”Statements” var etta i hela Melodifestivalen 2017 bland den intresserade publiken.

Men den publiken ägnar mycket mer tid åt de olika bidragen. Då uppskattar man komplexitet lättare än under tre minuter en lördagskväll.

Den intresserade publiken har många representanter på plats på Melodifestivalen. De hoppades på Loreen och misströstade om programmet i natt.

”[N]är Loreen åkte var det en spik i kistan för konstnärlig verkshöjd i #melfest”, skriver den tidigare deltagaren Rickard Söderberg på Twitter efter programmet, och ger en röst åt vad flera tyckte.

Måns Zelmerlöw med ”Heroes” 2015 och Loreen med ”Euphoria” 2012. Foto: Stina Stjernkvist/SVT & Jessica Gow/Scanpix (montage)

Men jag tror att de delvis misströstar i onödan. Jag tror att ett bidrag kan vara precis så konstnärligt och komplext som ”Statements” och ändå vinna hela Melodifestivalen.

Det handlar i stället om en annan sak: paketering. Jag har tidigare varit inne på att värme är en stor fördel. Men framför allt behöver ett bidrag ha en yta som är lätt uppfatta.

”Statements” testade gränserna för det här och lärde oss mer om var dessa går i dagsläget. Och det är någonstans mellan Måns Zelmerlöws ”Heroes” och det som Loreen gjorde i Melodifestivalen 2017.

Loreen repeterar ”Euphoria” i Baku inför Eurovision Song Contest 2012. Foto: Andres Putting/EBU

Konstnärlighet är inte ett hinder i de här sammanhanget – tvärtom är det en nyckel för att vinna hela Eurovision Song Contest. Jag har varit inne på det tidigare.

Den gyllene formeln där tycks närmare bestämt vara konstnärlighet och en effektiv hitlåt. ”Statements” fyllde bara det första av de två kriterierna.

Slående nog vann Sverige Eurovision både 2012 och 2015 med samma grepp. Loreen tog en stark pophit i ”Euphoria” och producerade om den till något konstnärligt och unikt. Sedan tog hon hjälp av koreografen Ambra Succi och utvecklade en scenshow med samma starka konstnärsskap.

I Eurovision Song Contest 2015 vann Sverige i stället med en pophit där konstnärligheten centrerats i det visuella.

Numret med ”Heroes”, som Benke Rydman och David Nordström tog fram åt Måns Zelmerlöw, är minst lika mycket av ett konstverk som ”Euphoria”. Det är uppenbart för betraktaren att spelet mot streckgubben på skärmen har en djupare innebörd. Samtidigt är det upp till betraktarens öga att tolka vad den innebörden är.

Måns sitter ensam i mörker och kontemplerar dystert. Streckgubben dyker upp från hans hand. Måns bereder vänligt plats på bänken. Musiken stegras och tar en ljusare vändning, och figuren lyfter till väders. Sedan börjar det regna, och figuren regnar bort – för att senare komma tillbaka i sällskap med många andra och avsluta numret i triumf tillsammans med Måns.

Måns Zelmerlöw i Eurovision 2015. Foto: Elena Volotova/EBU

För mig står Benke Rydmans konstnärlighet i blixtbelysning när Måns Zelmerlöw får det röda ljuset projicerat på tröjan. Just här är svärtan och de dubbla bottnarna i uttrycket så tydligt.

För det röda ljus som tar en så positiv vändning börjar på ett oroväckande och rent av skrämmande sätt, där en ensam ljuspunkt projiceras på Måns bröst. Den som aldrig har sett numret tidigare kan tro att någon i publiken pekar på artisten med ett lasersikte. Men tanken hinner aldrig slå rot eftersom det så snabbt övergår i något annat. I stället får betraktaren med sig en känslomässig bergochdalbana. Genialiskt.

Om ”Heroes” rent musikaliskt är rak modern pop på ett annat sätt än ”Euphoria” så tar låten igen det i texten. Där ”Euphoria” hade en ganska banal kärlekstext har ”Heroes” en episk och mångbottnad text med helt andra anspråk. Precis som ”Statements”.

Belgien, Lettland och Norge i Eurovision 2015 var alla exempel på framgångsrika bidrag som nosade på den gyllene formeln. Men de saknade en sak – att kombinera konstnärligheten med en effektiv pophit som slår brett och gör att man, utan att tappa konstnärsskapet, når hela vägen fram.

Konstnärligheten och komplexiteten får inte bara plats i Melodifestivalen – den är en nyckel till att vinna. Men kanske har ”Statements” lärt oss var gränsen går. De måste fortfarande paketeras efter sammanhanget. Låten måste vara en stark hit. Och det skadar inte om den konstnärliga scenshowen utgår från något som är omedelbart tillgängligt. Som en söt streckgubbe.

Eller kanske en dansande gorilla.

Publiken valde bort Loreen – och ritade om kartan inför finalen av Melodifestivalen 2017

Duellvinnarna. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Vi fick FO&O, Lisa Ajax, Boris René och Anton Hagman med oss från Andra chansen till finalen.

Vi tar det direkt: Det som har hänt är unikt. Det är ingen tvekan om att Loreen är nummer ett i hela Melodifestivalen 2017 för den särskilt intresserade publiken, som besöker webbplatsen och röstar i omröstningar här under veckorna. Hon har vunnit alla omröstningar där hon varit inblandad överlägset. Det är samma webbesökare som tyckt att Måns Zelmerlöw och Frans är stora vinnare inför finalen de två senaste åren.

Och bland den publik som var på plats på genrepet röstade mer än dubbelt så många på Loreen som på Anton Hagman. Hon var genrepspublikens favorit i hela programmet.

I Andra chansen möter bidrag som placerat sig på plats tre i deltävlingen bidrag från plats fyra. Gissningen som festivalreportrarna har haft inför Andra chansen utifrån startordningen är därför att FO&O, Lisa Ajax, Boris René och Loreen var treor i sin deltävling. Om det stämmer slog alla utom Loreen sin fyra.

Det finns alltså en del att förklara.

Loreen gör sig redo backstage inför sitt framträdande i Andra chansen. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Och svaret kan stavas värme och glädje. Många av tv-tittarna på lördagskvällen tycks ha velat rösta på något som känns trevligt och varmt. Många har den sinnesstämningen på lördagskvällen – eller vill ha. Och det gav inte Loreen. Hon ville förmedla något helt annat. Som inte nödvändigtvis var bekvämt eller enkelt.

Loreen var genrepsfavorit. Men i duellmomentet har publiken möjlighet att ”rösta bort” ett bidrag som man inte vill ha. Kanske har komplexiteten, det mörka och spridda antipatier mot ”politiska” budskap (i Loreens fall ett implicit ställningstagande mot nazism) gjort att de bredare tittargrupperna vänt sig mot bidraget mer än vi kunnat utläsa.

Anton Hagman är dessutom sympatisk, ser bra ut och har en låt som har gått bra på listorna. Och framför allt kan värme ha fortsatt att vara avgörande i Melodifestivalen.

Loreen var fyra i oddsen att vinna finalen inför lördagskvällen – trots att hon inte ens hade tagit sig dit än. Efter tv-publikens dom ritas kartan om helt inför nästa lördag.

På svt.se/melodifestivalen öppnade vi redan direkt efter sändningen vår förhandsomröstning Webbfavoriten med finalbidragen för att se vem som är favorit bland våra besökare. De två senaste åren har vinnarna i den omröstningen hetat Måns Zelmerlöw och Frans.

Men det finns förstås en annan faktor som ger utslag i finalen. Och den är viktig. De internationella jurygrupperna.

För vi såg förra året hur det kan se ut när folket röstar med appen. När tittarna kan ge fem hjärtan till alla som de tycker om blir det många hjärtan. Och många bidrag som får poäng. Och små skillnader.

Frans var en gigantisk tittarfavorit, både i Melodifestivalen och Eurovision. Men i finalen av Melodifestivalen 2016 skilde det 17 poäng från tittarna mellan de övriga bidragen.

Du läste rätt – det skilde 17 poäng mellan Wiktoria som var tittarnas tvåa och David Lindgren som var tittarnas tolva.

Så fördelades folkets poäng i finalen av Melodifestivalen 2016. Grafik: Marcus Björkander/Melodifestivalklubben

I den internationella juryns poängfördelning skilde 88 poäng mellan samma placeringar.

Så fördelades internationella juryns poäng i finalen av Melodifestivalen 2016. Grafik: Marcus Björkander/Melodifestivalklubben

Trots det vann alltså folkets favorit Frans, som var juryns tvåa en poäng bakom Oscar Zia. Han vann folkets omröstning med 22 poängs marginal.

Slutresultatet i finalen av Melodifestivalen 2016. Grafik: Marcus Björkander/Melodifestivalklubben

Mycket ska alltså till för att ett bidrag som är en klar favorit hos jurygrupperna inte ska vinna. Och det här är bra om vi i Sverige vill ha en fin resa i Eurovision Song Contest. Där har jurygrupper med motsvarande sammansättning halva makten. Om vi vill vara säkra på att skicka vår folkliga favorit är det förstås mindre ändamålsenligt.

Men att veta hur jurygrupperna kommer att rösta är en annan sak. Många står handfallna i analysen.

En möjlig fördel är att redan vara känd hos medlemmarna i jurygrupperna. Många av dem är intresserade av Eurovision Song Contest och håller ett öga på Melodifestivalen, som är den största nationella uttagningen.

Inför Melodifestivalen 2017 spekulerade en internationell podcast på ESCtips.com i ämnet. Slutsatsen där var att många i de internationella jurygrupperna inte bara har koll på tidigare svenska bidrag i Eurovision – de är också bekanta med tidigare profiler från Melodifestivalen. Analysen var att det gav Ace Wilder ett extra försprång 2016, eftersom många i jurygrupperna gillade ”Busy Doin’ Nothing” två år tidigare.

Å andra sidan framförs inte mindre än sju av bidragen i finalen av artister som tävlat de senaste åren, så det räcker inte långt. Vi står fortfarande handfallna i analysen. Och finalen är vidöppen.

Men Wiktoria har seglat upp som etta i spelningar på Spotify och har också stort intresse på sin artistsida hos oss. Nano har fått lämna ifrån sig förstaplatsen på oddslistan till henne. Han har hittills inte fått den monsterhit med ”Hold On” som många befarat.

Bidrag som kommer från de tidigare deltävlingarna brukar dock tappa i momentum. Wiktoria kommer från den sista deltävlingen. Det blir spännande att följa hur maktbalansen mellan de två utvecklas under veckan.

Sett till besök på artistsidorna hos oss är Nano med i matchen. Även mätt under Andra chansen-veckan ger han Wiktoria en match.

Och i vassen lurar bland andra Robin Bengtsson och Mariette. Det gör att finalen ser ut att bli den mest ovissa sedan 2013.

Måns Zelmerlöw och Frans var givna storfavoriter de två senaste åren. I Melodifestivalen 2014 var vi säkra på att det stod mellan Sanna Nielsen och Ace Wilder. Men 2013 stod jag på finaldagen med en analys där fem olika bidrag fortfarande kunde vinna. Till slut vann Robin Stjernberg.

Efter att ha gått via Andra chansen. Men den dörren stängdes för Loreen i kväll.

Här är artisterna som får största intresset inför Andra chansen 2017

De Vet Du och Loreen går starkt – men det gör deras duellmotståndare också. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Att titta på vilka som får flest besök på våra artistsidor är alltid spännande. Ibland ger det avgörande ledtrådar, men ibland ger det i stället blindspår eftersom vissa artister har en publik som är intensivare online.

Så här placerar sig Andra chansen-artisterna i den här rankningen sedan i tisdags:

  1. Loreen
  2. FO&O
  3. De Vet Du
  4. Anton Hagman
  5. Axel Schylström
  6. Dismissed
  7. Lisa Ajax
  8. Boris René

Loreen har stort internationellt intresse som kan ge en extra skjuts, och hon har starkt stöd av den intresserade publiken. Hon har hittills vunnit varenda omröstning där hon deltar som vi har lagt upp på svt.se/melodifestivalen.

FO&O och De Vet Du har hela tiden gått starkt hos oss med sin unga engagerade publik. Men också Anton Hagman har faktiskt gått bra hos oss ända sedan innan Melodifestivalen startade – han har en publik inom samma grupp.

Vi ser också att duell 1 och 4 upptar hela den första halvan av listan. Webbmässigt är dessa helt klart de starkaste.

För Loreens del kan vi också se att hon vann Melodifestivalklubbens publikundersökning på fredagskvällen. Loreen vann också Webbfavoriten här hos oss tidigare under kvällen. Hennes duellmotståndare Anton Hagman har gått starkt på listorna med sin låt och fått flera att tippa att han kommer att slå ut Loreen.

Men att Loreen får stödet från genrepspubliken, som ofta premierar de unga, enkla och barnvänliga bidragen, ger henne ny vind i seglen. I publikundersökningen i deltävlingen 2012 fick hon stryk med ”Euphoria” – av Sean Banan. Nu kan publiken alltså ha vant sig lite mer vid ”Statements”, som är omvittnat svår vid första lyssningen.

I publikundersökningen förra veckan slutade ju Loreen bara trea. Å andra sidan mot ett motstånd som kan förväntas vara tuffare än ett Andra chansen-startfält.

Jag tar en blick mot finalen också. Vi ser nämligen i besöken på våra artistsidor att det redan finns ett stort intresse för finalbidragen. Wiktoria och Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia gick vidare från lördagens deltävling och kan förväntas ha extra momentum just nu. Men också Nano och Robin Bengtsson är med:

  1. Wiktoria
  2. Nano
  3. Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia
  4. Robin Bengtsson