Robin Bengtsson hade smash i Melodifestivalen 2017 – och satte den

Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Han kom. Han svor. Han gick på rullband. Han gick till final.

Robin Bengtsson promenerade hem en av finalplatserna i Melodifestivalen 2017 i kväll. Med startnummer ett, precis som Mariette förra veckan.

Och Robin har mer gemensamt med Mariette. Båda artisterna har slagit igenom i Melodifestivalen under de två senaste åren. Efter att ha tränat sig i Idol en herrans massa år tidigare. Och båda slutade topp fem i finalen på sitt första försök.

Det förpliktigar när det är dags att återkomma. Ace Wilder har berättat om den svåra psykiska pressen i fjol när hon skulle följa upp sitt succégenombrott.

Robin Bengtsson skrällde sig till final med ”Constellation Prize” förra året. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Att återkomma kort efter första försöket i Melodifestivalen brukar vara ett klassiskt läge för smash. Eric Saade och Loreen har räckt ända till seger med den strategin på senare år.

Artisterna som gör succé i Melodifestivalen prövar ofta sina vingar på annat håll ett par år innan de eventuellt kommer tillbaka. Men i år har ovanligt många heta namn från de senaste årens toppskikt som valt att göra en snabb återkomst. Kanske pekar det på att programmet fortsätter att få ökad status.

Av artisterna som slutat topp fem i finalen de två senaste åren tävlar Robin Bengtsson, Ace Wilder, Mariette, Jon Henrik Fjällgren och Wiktoria i Melodifestivalen 2017. Hittills har alla av dem gått direkt till final.

Nästa vecka ska Jon Henrik Fjällgren och Wiktoria försöka fullborda sviten. Med Loreen som en av motståndarna.

Att Owe Thörnqvist skulle ta en finalbiljett var desto mer otippat. Festivalens äldsta artist genom tiderna visade att åldern inte är ett absolut hinder i det här sammanhanget. Sedan Hasse Andersson 2015 har ju äldre artister åkt ut gång på gång.

Dessutom gav han oss festivalens första stora skräll i år. Det är också ett inslag som är välkommet. Tidigare deltävlingar har det gått att lista ut ganska mycket på förhand. Men nu visste vi bara att Owe skulle bli en joker. Det blev han.

Svårt att tippa 2017? Här kan du få hjälp med hur Melodifestivalen slutar i kväll

FO&O har häng på en finalplats enligt statistiken. Foto: Stina Stjernkvist/SVT (montage)

Melodifestivalen har varit lättippad 2017. De olika förhandsundersökningar som finns har haft ovanligt rätt under de första två deltävlingarna.

Jag har roat mig med att se om man kan utläsa något från statistiken på svt.se/melodifestivalen.

  • Vi har tillgång till statistik på vilka artistsidor som får flest besök. Jag har mätt detta måndag–fredag varje vecka.
  • Dessutom har vi förhandsomröstningen Webbfavoriten, som öppnar på torsdagar och stänger på fredagar kl. 17.30 (en ny version finns under dagen på lördagar). Besökarna som röstar har möjlighet att lyssna på ett klipp från låten och se en snutt från repetitionen.

Båda av dessa sätt att mäta har gett intressanta antydningar de två första veckorna. Men om vi slår ihop resultatet blir det ännu mer spännande.

Då blir resultatet nästan exakt detsamma som i programmet.

Så, hur ser det ut den här veckan? Jo, så här (placering i besök på artistsidan + placering i Webbfavoriten = genomsnitt):

1. Robin Bengtsson (2 + 2 = 2)
Felix, Oscar & Omar / FO&O (3 + 1 = 2)
3. Anton Hagman (1 + 6 = 3,5)
Krista Siegfrids (4 + 3 = 3,5)
5. Bella & Filippa (5 + 5 = 5)
6. Jasmine Kara (7 + 4 = 5,5)
7. Owe Thörnqvist (6 + 6 = 6)

I kväll får vi se om det här stämmer en tredje gång. Krista Siegfrids har i dag högst odds, men statistiken ger henne en plats i Andra chansen. Jasmine Kara hamnar näst sist enligt systemet, men genrepspubliken skickade henne direkt till final. Dessutom har hon en tredjeplats i lördagens Webbfavoriten, som pågår i skrivande stund.

Ansvarsfriskrivning: Att titta på en rad olika mätningar och välja den som stämmer bäst efter bara två mättillfällen är inte en statistiskt tillförlitlig metod. :)

Foto: Janne Danielsson/SVT (montage)

Deltävling 1

1. Nano (3 + 1 = 2)
2. Ace Wilder (5 + 1 = 3)
De Vet Du (1 + 5 = 3)
Boris René (2 + 4 = 3)
5. Dinah Nah (6 + 3 = 4,5)
6. Adrijana (4 + 6 = 5)
7. Charlotte Perrelli (7 + 6 = 6,5)

Kommentar: Den placering som en var mitt i prick är kursiverad. Här kunde systemet inte avgöra om Ace Wilder skulle gå till Andra chansen eller till final utan gav ett oavgjort resultat mellan henne, Boris René och De Vet Du. De två senare gick till Andra chansen, och Ace Wilder var den som gick direkt till final. Annars alla rätt.

Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Deltävling 2

1. Mariette (1 + 1 = 1)
2. Benjamin Ingrosso (2 + 2 = 2)
3. Lisa Ajax (3 + 3 = 3)
4. Dismissed (4 + 5 = 4,5)
Roger Pontare (5 + 4 = 4,5)
6. Etzia (6 + 6 = 6)
7. Allyawan (7 + 7 = 7)

Kommentar: Dismissed knep en plats i Andra chansen och Roger Pontare slutade femma. Systemet kunde inte skilja dem åt men hade annars alla rätt. Här hade dessutom antalet besök på artistsidorna alla rätt.

Behöver du mer hjälp med tippningen? I dagens Morgonsvepet går Anton och jag igenom det senaste som du behöver veta för att ha koll inför kvällen.

Läs mer:

Robin Bengtsson: Fuck debatten i Melodifestivalen 2017

Foto: Anton Lindqvist/SVT

Nja, det är inte riktigt en särskrivning i rubriken – mest ett försök till en ordvits.

För få har missat svordomarna som har blivit ett tema i Melodifestivalen 2017.

  • I öppningsnumret i premiärsändningen sjöng programledarna ”Mello-fakking-difestivalen” (det var åtminstone stavningen i undertexten).
  • I deltävling två sjöng Lisa Ajax ”I don’t give a fuck” och ”fuck what they say”. Tio gånger, enligt låttexten. Betydligt fler om man räknar alla upprepningar.
  • Och nu i deltävling tre sjunger Robin Bengtsson ”when you look this fucking beautiful” i refrängen.

Och Robin Bengtsson ger fingret åt kritiken … eller avfärdar den, i alla fall.

– Jag tycker det är lite överdrivet och att det inte är en så himla farlig svordom. Jag tycker det är som att säga fan eller jävlar, och det är ganska många artister som gör det här i Sverige, men ingen klagar på det. Det är lite löjligt, säger han till vår reporter Anton Lindqvist.

Samtidigt menar en av tre i en omröstning på svt.se/melodifestivalen att det inte är okej att svära i en låttext i festivalen. Och Aftonbladets Tobbe Ek reagerar i Schlagerbloggen och menar att svenskar inte förstår hur grovt ordet fuck egentligen är i engelskan.

Här går jag igång som språkvetare. Det finns helt klart olika syn på ordet, och sådana språkfrågor är alltid intressanta.

Ordet fuck finns numer, oavsett om man vill det eller inte, som lånord i svenskan. Det räcker med att se ett avsnitt av Paradise Hotel för att inse det. Ibland förekommer det dessutom med försvenskad stavning som fakk(ing).

Den stavningen är bra, skriftspråket blir mycket bättre om vi stavar lånord på ett logiskt sätt för svenskan i stället för som de stavas i ursprungsspråket. Vi skriver fåtölj och inte fauteuil, även om det stavas så på franska.

Foto: Stina Stjernkvist/SVT

I svenskan har ordet fakk också fått en uppenbart avtrubbad betydelse. De unga som har det i sitt aktiva ordförråd använder det ofta som allmänt förstärkningsord.

Här finns likhet med lånordet shit, som också är mycket grövre på engelska. Jag kommer aldrig att glömma när Charlotte Perrelli använde det på en presskonferens under Eurovision i Belgrad 2008 och fick hela presskåren att skratta överraskat.

När programledarna sjöng på svenska om ”Mello-fakking-difestivalen” i premiären förelåg alltså lånordet fakk. Det var en mild svordom, gränsande till ett allmänt förstärkningsord.

Men Lisa Ajax och Robin Bengtsson har låttexter på engelska och använder inte lånordet. Deras låttexter måste skrivas om ifall de går till Eurovision, för där tillåts inte så grova ord.

Bakgrunden till att låtskrivarna valt ordet är nog den avtrubbade valör som det har fått i svenskan. Det ligger väl i sakens natur att svordomar på ett annat språk inte känns lika starka.

I Lisa Ajax fall har låtskrivarna Joy och Linnea Deb dessutom verkat en del i USA. Tobbe Ek har bott i London. Kanske skiljer sig ordets användning åt en del även inom den engelskspråkiga världen, beroende på sida av Atlanten.

Programledarna kommer undan med att det var lånordet som de sjöng. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Uppdatering: Kris Boswell har tipsat mig om den här fördjupande intervjun från SR:s Radio Sweden med en språkprofessor från Södertörns högskola om det växande fenomenet med engelska svärord i svenskan.

Fredrik Kempe slåss om svensk seger – i Polen

David Kreuger och Fredrik Kempe har tävlat i Melodifestivalen flera gånger om. 2014 blev det seger med Sanna Nielsen. Foto: Pär Källman/SVT

Han saknas för ovanlighetens skull i den svenska Melodifestivalen. Men nu kan låtskrivargiganten Fredrik Kempe ändå få skicka ett svensk bidrag till Eurovision Song Contest 2017. För Polen.

För några dagar sedan presenterades låtarna som tävlar i landets uttagning. Finalen är i morgon.

Den unga artisten Isabell Otrebus är född i Stockholm med polska föräldrar och pratar flytande svenska och polska, berättar Schlagerprofilerna.

Fredrik Kempe har skrivit låten tillsammans med David Kreuger.

Nya säkerhetsåtgärden i Melodifestivalen – efter olyckan för Mariette Hansson

Mariette_svart_hal

Produktionen gör allt för att göra Melodifestivalen säker. Så här djupt avtryck har lördagens incident i alla fall gjort på scenarbetarna.

Artisternas första kontakt med Melodifestivalen på plats är att testa bidraget i en gymnastiksal. På golvet är scenens konturer upptejpade.

I går passade man på att varna artisterna lite extra. Genom att markera platsen där Mariette Hansson föll ner i ett hål i scengolvet.

Den uppenbara säkerhetsåtgärden i övrigt är förstås att inte låta någon gå på en delvis nedmonterad scen. Men självdistansen i tejpmarkeringen får högsta betyg.

Foto: Stina Stjernkvist / Anton Lindqvist SVT

I Melodifestivalen 2017 kan Benjamin Ingrosso ha blivit den nya Måns Zelmerlöw

Benjamin Ingrosso har förutsättningarna för att bli nästa Måns Zelmerlöw. Foto: Stina Stjernkvist/SVT & TT
Benjamin Ingrosso har förutsättningarna för att bli nästa Måns Zelmerlöw. Foto: Stina Stjernkvist/SVT & TT

Benjamin Ingrosso är i final i Melodifestivalen 2017. Han har vunnit det mesta han ställt upp och i kan redan spegla sig i guldmedaljer från Lilla Melodifestivalen och Let’s Dance.

För tio år sedan vann en annan yngling med blick för kamerorna en deltävling i Melodifestivalen. Han hette Måns Zelmerlöw och har en hel del gemensamt med Benjamin. Inte minst segern i Let’s Dance.

Benjamin Ingrosso har allt som krävs för att bli en storstjärna på Melodifestivalens himmel. Men medan Måns Zelmerlöw gick in med inställningen att tävla 2007 är Benjamin i Melodifestivalen för att visa upp sig som artist. I mars får vi se om ”Good Lovin'” trots det kan bli en ”Cara Mia” för hans del.

Mariette. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Mariette knep också en finalbiljett. Hon seglade tidigt upp som favorit i Malmö. ”A Million Years” slog an en ton hos många. Och så har hon en intensitet på scenen som tränger rakt igenom kameran. Den saken är viktig för att nå de högsta platserna i Melodifestivalen.

Att ha en scenshow som imponerar skadar inte heller. Koreografen Zain Odelstål har skapar numret med bungylinor, som ska symbolisera kärleksband. Inspirationen kom när han såg en ny träningstrend som går ut på den övningen. Tydligen extremt fysiskt krävande.

Oftast är svenska scenshower inspirerade av amerikanska artister och ”inlånade”, med små variationer. Att våga göra något helt eget var modigt och innovativt av Mariettes gäng. När de kom till Malmö visste de inte om tekniken skulle fungera.

Men det gjorde den.

 

Har vindarna vänt i Melodifestivalen för Thomas G:son?

Thomas G:son, längst till höger, firar segern i Eurovision Song Contest 2012. Foto: Jessica Gow/TT

Han skrev ”Euphoria” och vann Eurovision Song Contest. Han har i år slagit låtskrivarrekordet för flest bidrag i Melodifestivalen genom tiderna. Dessutom är låtskrivaren Thomas G:son flitigt anlitad av andra Eurovisionländer.

Men i Melodifestivalen har han fått vänja sig vid ett tidigt uttåg på sistone. Av hans 12 bidrag efter ”Euphoria” har bara 2 gått till final – det är bara bara 17 %. Detta i ett tävlingsformat där i genomsnitt omkring 35 % av bidragen under perioden blivit finalister.

Jag har nu ställt Thomas G:son mot väggen i frågan. Och det visar sig att han inte känner till de nedslående siffrorna.

– Oj, det är sämre än snittet alltså? Efter det här kommer jag att få skrivkramp, då vågar jag inte skriva en låt till, blir svaret.

Det sista tar jag med en nypa salt. Men kanske har det blivit så att Thomas G:son under en period blivit en låtleverantör för genrer och artister som inte har så stor chans på slutsegern. Om Svensktoppen nästa-vinnaren eller någon annan som har lite svårt att få till sin låt till Melodifestivalen behöver hjälp på traven har G:son kopplats in.

Samtidigt har han varit igång under hela 00-talet, och musiken i Melodifestivalen har förändrats under det senaste årtiondet. Att kasta av sig den gamla schlagerkostymen och skriva utifrån de nya förutsättningarna är kanske inte det lättaste. Thomas G:son påpekade själv när jag pratade med honom att han försöker skriva med yngre låtskrivare för att få in nya influenser.

Men åter till statistiken. För Thomas sågar sin 17-procentiga insats i Melodifestivalen när jag konfronterar honom. Med glimten i ögat, som alltid.

– Är det just efter ”Euphoria”? Det var intressant! Det är ju katastrof … det är inte okej. Jag har ingen förklaring alls, jag har skrivit för dåliga låtar helt enkelt. Jag får skärpa mig, säger han.

Men – nu kan vindarna ha vänt för Thomas G:son. Förra veckan gick han till final med Ace Wilder – och nu ser många hans ”A Million Years” med Mariette som huvudfavorit i Malmö. Då får han 50 % av sina fyra låtar till final i år.

– Jag får hoppas det, för statistikens skull, säger han.

I så fall går det bättre för rekordmannen Thomas G:son i Melodifestivalen än på sex år.

Kalla fakta – Thomas G:sons dystra facit i Melodifestivalen efter Euphoria (finalbidrag i fet stil):

2013

Alibi
In and out of love
On top of the world
Tell the world I’m here
Trivialitet

2014

Hela natten
Love Trigger

2015

Bring Out the Fire
För din skull
If I Was God For One Day
Möt mig i Gamla Stan

2016

Rollercoaster

2017

Wild Child
One More Night
A Million Years
Himmel och hav

Trumfkortet för Nano Omar i Melodifestivalen 2017 – har lett till seger i Eurovision

Nano. Foto: Stina Stjernkvist SVT/Jessica Gow TT

Jag erkänner. När artisterna i Melodifestivalen 2017 presenterades trodde jag inte mycket om Nano Omar.

Jag hade inte hört låtarna och samlade bara på mig kommentarer på presskonferensen.

I ett hörn står en stor kille i säckiga kläder. Kepsen har ett övertejpat varumärke.

”Han är med för att bredda men kommer inte att med segern att göra”, hinner jag tänka.

Sedan stormar tävlingsproducenten Christer Björkman in i intervjun och lovordar Nano – innerligt.

– Jag blir berörd varje gång jag hör din låt, säger han.

Nano tackar men verkar då som nu ganska lugn mitt i uppståndelsen. Precis som nu när han gått till final.

Bilden på Nano från artistdagen i slutet av 2016. Märket på kepsen fick han tejpa över. Foto: Janne Danielsson/SVT

Många har nog hunnit tänka samma sak som jag gjorde den där dagen i sent i november. För Nano ser inte ut som klassisk Melodifestivalstjärna.

Men i dag hamnar de klassiska stjärnorna ofta långt ner i resultatlistorna. Nya popartister tar topplatserna.

Samtidigt finns det inget som är unikt med Nanos udda framtoning. Ett ”vanligt” utseende som inte alls ser ut att passa in har tagits emot väl förr.

Effekten där en vardagsmänniska kliver in och visar sig sjunga gudomligt har vi sett utanför festivalvärlden i Susan Boyle.

Och i självaste Eurovision Song Contest har samma effekt lett till seger.

Det var tio år sedan som Marija Šerifović vann med den fantastiska Balkanballaden ”Molitva”. Jag minns fortfarande SVT:s pressuppspelning av bidragen, där tongivande journalister hånskrattade så fort hon syntes i bild.

Kontrasten mellan det första och det andra intrycket är en kraftfull effekt. Jag följer med spänning hur långt den kommer att räcka för Nano.

Nano hyllas – men här leder De Vet Du inför Melodifestivalen 2017

De Vet Du. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

De sista skälvande timmarna innan Melodifestivalen är spekulationernas tid.

Jag drar mitt strå till stacken. Här är de mest besökta artistsidorna på svt.se/melodifestivalen just nu!

  1. De Vet Du
  2. Nano
  3. Boris René
  4. Adrijana
  5. Ace Wilder
  6. Dinah Nah
  7. Charlotte Perrelli

Mätningen gäller bara för besök på artistsidorna i dag och i går. Dessutom har vi en ny förhandsomröstning på förstasidan där Nano och Ace Wilder går starkt.

De Vet Du har risats av journalisterna, bland annat för att humorgruppen inte har några skämt i sin låt. Sean Banan hade vitsigheter i sina bidrag som alla kunde förstå. Kanske bygger De Vet Du-showen mer på att man känner till gruppen sedan tidigare.

Eller blir den intensiva showen med ”Road Trip” tillräckligt för att, som killarna hoppas, sprida glädje långt utanför de egna leden?

Jag noterar också att stackars Charlotte Perrelli ligger sist i alla förhandsomröstningar som jag har sett. Men det är å andra sidan just vad hon själv har tippat.

Glöm inte att lägga in din egen tippning inför kvällen i Melodifestivalens app.

Snart vet vi.

Uppdatering: Jag har fått tips om att Charlotte faktiskt ligger tvåa i en omröstning som Aftonbladet nu lagt upp. Det blir spännande att se vilken publik som faktiskt sedan röstar i tävlingen.

Ryktesspridningen om Nano inför Melodifestivalen 2017 kan vara unik

Smygtitten från Nanos första scenrepetition på torsdagen. Du kan också lyssna på en minut av låtarna redan nu.

Proffstyckarna har lyft fram deltävlingen i Göteborg som stark, och med ovanligt uppdaterad musik. Kanske hörs det att Christer Björkman haft med sig Karin Gunnarsson i arbetet med låtarna. Karin, som annars jobbar på P3.

Ett bidrag som har gjort en mycket ovanlig resa så här långt är nummer sju. Nano med ”Hold On” lyftes fram som en av favoriterna i deltävlingen – redan innan utomstående hört låtarna.

Hur kan det gå till? undrar vän av ordning. Nano Omar är en relativt okänd artist som nyligen börjat släppa musik. Svaret är så klart det avslutande startnumret, och att rykten alltid går om låtarna och når uppmärksamma journalister och oddssättare.

Janet Leon hade en liknande utveckling för några år sedan, men ryktena infriades inte av resultaten den gången.

I Nanos fall har betygen blivit höga när klipp från låtarna nu finns ute. Jag har sett flera som redan så här tidigt spår att han kommer att vara en kandidat om segern – i finalen.

Jag kan inte minnas om det någon gång hänt att ett bidrag har varit så här uppsnackat redan på förhand enbart i kraft av låtens rykte. Bara en sådan sak sätter rejäl krydda inför lördagen – kommer folket hålla med de av proffstyckarna som hissat bidraget när det verkligen gäller?

Kristin Amparo var också hyllad av många proffstyckare inför Melodifestivalen 2015. Det räckte till Andra chansen (där Hasse Andersson blev för tuff).

Att döma av Webbfavoriten är Nanos öde inte självklart. ”Webbfavoriten” är vår nya omröstning som vi kör direkt när smyglyssningarna publiceras på sajten på torsdagen, som en första publikundersökning.

I den omröstningen är det i skrivande stund helt jämnt mellan Ace Wilder och Nano. Ace tog direkt en rejäl ledning, med Nano som god tvåa. Sedan har festivaldebutanten knappat in hela torsdagen.

Men om en omröstning på svt.se/melodifestivalen en torsdag förutsäger slutresultatet bra – det har vi förstås ingen aning om. Det här är ju första gången vi testar.

En annan premiär den här veckan som jag varmt förordar är Morgonsvepet. Förra året skrev jag svepet här i bloggen. Nu får ni det i en mer kompakt form direkt på förstasidan. Och det kompletteras av en rörlig version! Det ska vara lätt att hänga med Melodifestivalen 2017. Dessutom kör vi ett svep på engelska, eftersom ”Melfest” har så många utländska fans.

Efter mycket och intensivt jobb i kulisserna är vi igång. Välkommen till Melodifestivalen 2017 online!

Vårt första trevande test (inför torsdagen) med det rörliga Morgonsvepet. I bild jag och webbens stjärnreporter Anton Lindqvist, som äntligen är tillbaka i redaktionen efter två långa år.